Vasárnapi Ujság – 1905

1905-05-14 / 20. szám - A Szabadságharcz- és a Kossuth-szobor pályázat (képekkel). D. J. 314. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak

314 magamat a köröttem élő világ szabályai alól, egész énemet áthelyezem abba a másik világba, melyet így alkottam magamnak s ekkor az a köznapi világ meghal számomra, minden anyagi­ságával s oha az új világba nem ér fel hozzám semmi testi szenvedés, sem semmi külső hatás, bármily erős legyen is a vihar ereje s bármily forrón tűzzön is a nap sugara. Mert én kimoz­dítom magamat ebből a világból, akaratom ere­jével, s áthelyezem magamat abba az új világba, melyet Buddha lelke segítségével alkottam ma­gamnak !» Szufu itt elhallgatott s én elbűvölve néztem rá, mert elragadott lelkének csodás ereje, mel­­lyel ez a vézna kis ember képes átmenni egy új világba, lerázva magáról ezt a ránk nehezkedő kicsinyes földi életet. A fakír előadása több volt nekem, mint Bagdad városa minden csodájával, mert ez a rajongó feltárt előttem a lelki világ­ban egy új birodalmat, mert hisz ő bemutatott, életre keltett előttem egy lelki csodát, a­mely­ről a tudósok annyit vitatkoznak, a­melyet an­­nyira kutatnak, de meghatározni nem képesek. Kahrah-Szufu nem hallott soha semmit a tudós világnak a «trance»-szal foglalkozó könyveiről, ő ezt a nehéz lelki míveletet magától, benső erejének hatalmától megilletődve, holt betű he­lyett, élő alakban élte át ott előttem, a puszta hegyfokon. VASÁRNAPI ÚÍJSÁG. A SZABADSÁGHARCA ÉS A KOSSUTH SZOBOR-PÁLYÁZAT. A napokban élénken foglalkoztatta a művészi köröket és a nagyközönséget az a két szobormű­pályázat, mely a szabadságharcz emlékét és Kossuth Lajos alakját akarja megörökíteni az utókor számára. Mind a két pályázat tárgyá­nál fogva a legnehezebb művészi feladatok közül való s így érthető, h­a a bíráló­bizott­ság egyet sem talált a beküldött pályaművek közül a kivitelre teljesen érettnek. Bár nem egy pályázó szoborműnél kiemelte a formai szépséget, a részletek ötletességét s azt a szob­rászi készséget, mel­lyel általában mindkét pályázaton több művész ábrázolni tudta az elé­jük tűzött feladatot, — a díjat nem adták ki, s a bíráló­bizottság, melyben külföldi szakértőül a híres franczia szobrászművész , Bartholomé vett részt, egyértelműleg a mellett foglalt állást, hogy újabb általános pályázat írassék ki. Mindkét pályázaton öt-öt szoborművet meg­vételre találtak érdemesnek, hogy ezzel a pá­lyázó művészek munkaidejét, fáradságát, s a mintákhoz felhasznált anyag költségeit némileg kárpótolják. E tíz szoborművet fényképfelvéte­lek után bemutatjuk. Az alább következő ismer­tetéseknél a legelül álló név mindig a szobrászt jelenti, s az utána következők a tervező épí­tészt, kivévén a Margó—Popper—Hickisch, és a Horvai—Szamovolszky-féle terveknél, hol Popper és Szamovolszky is szobrászok. A Tóth István,Pogány Móricz és Körösi Albert Szabadságharcz-szobor pályaművén a főalak egy erőtől duzzadó férfi, a­mint büszkén a messze­ségbe néz, jobb kezével kaszát fog, mintegy a magára utalt, de jogait és szabadságát mind­halálig védő magyar nemzetet akarva jel­képezni. A hatalmas talapzat mellső oldalán hegy látható, mely mögül a feltűnő nap suga­rai beragyogják a kettős keresztet. Az alatta lévő dombormű tömött sorokban tovavonuló alakjai a nemzet nagy tömegeinek megmozdu­lását mutatják, a­melyek szinte megittasodnak a felvirradó szabadság érzésétől. A szobormű hátsó oldalán egy oroszlán viaskodik két sassal. Ez a csoport a nagy küzdelemnek tetőpontját jelképezi, a­mikor a magyarnak két ellenféllel kellett a harczot egyszerre megvívnia. A Margó— Popper—Hickisch-féle pályamun­kán a szabadság eszméjét a változatosan tagolt talapzatból középütt kiemelkedő oszlopra helye­zett csoportozat jelképezi elsősorban. Az oszlop tetején a szabadság géniuszának kocsija lát­ható két izmos paripával, a talapzat tövében lévő két csoport közül pedig az egyik a jobbá­gyok felszabadulását, másik a harcz hevét, a védelemre siető honvédeket, s a talapzat faláról gyengén kiemelkedő dombormű szintén a sza­badság nemzőjét ábrázolja, a­mint kezében tartja a széttört bilincseket. Füredi Rikhárd pályaművén, a középső nagy oszlopból kifejlődő mellszobor a magyar nem­zetet , Hungáriát jelképezi. Alatta dombormű­szerűen áll Szent István; a szabadság eszmé­jének plasztikai feltüntetéséül szolgálnak a két kisebb oszlopra helyezett lovon rohanó alakok, továbbá az a csoportozat, hol a szabadság zász­laja felé buzgón sietnek parasztok, honvédek, harczra készen. A Horvay—Szamovolszky-féle pályamunkán a szabadság géniusza egy női alak, mely a felfelé nyúló oszlop tetején állva, kardot és széttört bilincseket tart kezében. A szoborcsoportok kö­zül a középsőben egy angyal öleli át Kossuth alakját. Mellette sisakos pogány magyar lova­kat hajt, heves vágtatással. A jobbfelőli csoport­ban Petőfi szaval a honvédzászló mellett, tál­nan pedig, a balfelőli csoport harczra kész hon­védeket mutat. A Róna és Gerster-féle pályamű gerincze a honvédek, kaszás parasztok csoportja, kik közt lovagol Kossuth. Elől pedig a haldokló Petőfi szaval, míg mellette a harczban elesettek feküsz­nek. A karcsú oszlop tetején egy oroszlán, kar­mai alatt sárkány­ alakot tart, mintegy a zsar­nokság letiprásának szimbólumaként. Nagyobbára az itt felsorolt művészek mun­kái a Kossuth-szobor-pályázat legjelesebbnek talált pályaművei is. Margó—Popper—Hickisch Kossuth-szobor tervén a hosszúkás talapzaton modernül tago­zott felépítmény áll, s ennek tetején Kossuth alakja, alább pedig egy allegorikus csoportozat, egymásba fonódó alakokkal. A szobormű hátsó oldalán Árpád ül. Tóth—Pogány—Körösi pályatervén négyzet­alakú, lépcsőzetes alapzatról emelkedik ki az elől és kétoldali kiugrásokkal s felül vázával koronázott felépítmény. A talapzatot alakok csoportja veszi körül, melyek előtt Kossuth alakja áll. Róna—Gerster pályatervén Kossuth egy kö­zépütt kiemelkedő oszlopon látható, a mint jobbkezével előre mutat s beszédet mond. Elől RÓNA ÉS GERSTER SZABADSÁGHARCZ-SZOBOR PÁLYAMŰVE. 20. SZÁM. 1905. 52. ÉVFOLYAM. és a szobormű hátsó oldalán allegorikus cso­portok vannak, míg két oldalt oroszlán-alakok akarják kifejezni a Kossuth által képviselt eszmekört, s Kossuth történelmi jelentőségét. Horvai—Szamovolszky pályatervén pira­misszerű oszlopon áll a főalak. Körülötte a cso­portok sorakoznak, különféle jeleneteket ábrá­zolva. A búcsúzó honvéd, a piramis bemélye­désében egy nyugvó öreg honvéd, stb. mind Kossuth történelmi alakjával vannak összhang­zásban. Kallós—Márkus tervének Kossuth-alakja egy tumulus-szerű építményen áll, alól turul madár látható, a­mint haldokló honvéd fölé hajlik. A szabadságharcz-szobor feltűnést keltett, de meg nem vásárolt pályaművei közül bemutat­juk Holló Barnabás és Is­tók János szobrászok műveit. Holló Barnabás egy karcsú, finom hajlású vonalban fölfelé nyúló oszlopzat tetejére női alakot helyezett, a­mint baljával kardot tart, jobbkezével pedig koszorút. Az emlékműre négy oldalról nyilt lépcső vezet, s a lépcsőkön fel­jutva, négy dombormű ötlik szemünkbe, melyek a szabadságharcz eszméjét jellemző jelenete­ket tüntetik föl. Egyiken Petőfi szavalja a Talpra Magyart, másikon a csata hevében küzdő honvédeket látni. Istók János pályaművének építészeti részét Papp Gyula és Szabolcs Ferencz műépítészek tervezték. A szobormű alapépítménye lépcsőze­tes terrasz, ebből fejlődik a felépítmény, me­lyet a hármas halomból az ég felé törő kettős keresztes markolatú kard tetőz be. Az alap­építményen a következő szoborcsoportok lát­hatók : a lovon ülő Hungária egy honvéd és honleány kíséretében, békét és háborút jelké­pező oroszláncsoport, egy rokkant honvéd. A 13 rekeszre osztott korong alakú felépítményen 13 mécses az aradi vértanuk emlékét jelképezi. A korong peremét a szabadságharcz nagyjaiból összeállított csoportozatok apoteózisszerűen ko­szorúzzák be. Kossuth jobbján a felszabadított jobbágy, balján egy lánczát széttépő alak, mel­lette Petőfi. Egy szomszédos csoportban Gábor Áronnak és Bemnek harangot ajánl föl egy főpap az ágyúk öntéséhez. Jókai a szabadsajtó első termékét mutatja be, majd egy harczba induló és otthonától búcsúzó férj zárja be a csopor­tozatot. D. I. EMLÉKEIM A SZABADSÁGHARCZ IDEJÉBŐL. 1847—1850. (Folytatás.) Irta Fanghné Gyújtó Izabella. Alig hogy felkeltünk az asztaltól, két szász gárdista állított be. Azért jöttek, hogy elfogják anyámat, apámat, mert jelt adtak a magya­roknak. A szüleim persze állították, hogy nem értik a dolgot, de magukban nagyon megijedtek. Hátha megtalálják Némethynét, mert biztosak voltak, hogy ő a ludas a dologban. Alul két strázsát állítva minden kijáráshoz, a szászok aztán felszólították apámat, anyámat, hogy kövessék őket a padlásra, vagy a­hogy nálunk mondják, hiába, ott a corpus delicti. Persze valamennyien utánuk mentünk mi is, még Marzné is néhány fiával. Kíváncsiak vol­tunk, meg féltünk is annak a tudatában, hogy az alant maradt szászok reábukkannak a mi kü­lönös vendégünkre. Kivált Anikó úgy reszke­tett, mintha a hideg lenne. A corpus delicti pedig nem volt más, mint egy darab léczre kötött fehér zsebkendő, mely az egyik ablakon kilobogott. — Nos uram, mit szól eh­ez? — kérdezte az egyik gárdista. — Azt, hogy nem tudom, hogy került oda, — felelt apám. Tudom én — szól közbe Marzné. — Ez a sok szedte-vette neveletlen kölyke ! De ki győzi mind móresre tanítani, mikor kilenczen van­nak az akasztófavirágok ! Bullát terítettem ma reggel, ők is segítettek, aztán persze most min-

Next