Vasárnapi Ujság – 1906

1906-03-18 / 11. szám - Zichy Mihály ismeretlen levele 175. oldal / Vegyes kisebb czikkek és közlemények

176 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 11. SZÁM. 1906. 53. ÍVFOLTAl­i. semmisíti s titkát magával viszi a sírba, a­hova gyermekének születése juttatja. Az írónő annyira a főalak lelki rajzára fordította minden figyelmét, hogy a többi alakokat csak vázlatosan veti oda; a férj lelke csak néha villan meg az olvasó előtt, ak­kor is az asszony lelki küzdelmein keresztül, néhány vonással, de jól van megrajzolva egy furcsa modorú, de alapjában nagyon nemeslelkű néni genre-képe. A fődolog a szerencsétlen asszony lelkének hullám­zása s ennek leirásában oly finomságok és mélysé­­gek vannak, a­milyenekre eddig nem volt példa Szikra munkáiban. Szilje is átmelegszik alakjával való együttérzése melegében: van egy pár olyan mondása, egy pár olyan friss, a közvetlen szemlélet erejével ható leírása, a­mely méltó a legkitűnőbb író­hoz is.Hogy nem látjuk egész világosan, miért kellett a szegény fiatal asszonynak meghalni, hogy ezt a véget inkább véletlen szerencsétlenségnek érezzük, mint a cselekvény természetéből, a tények logiká­jából szükségszerűen folyó következménynek, az csak egy pillanatra zavarja élvezetünket. A regény elolvasása után is soká visszaemlékszünk még az odaadó, mindent feláldozó, a lélekbe végzetszerűen belegyökerezett asszonyi szerelemnek arra a gazda­gon árnyalt és mégis diszkrét, érzelgéstől ment és ma­ is érzelmes rajzára, a­melyben egy nem minden­napi írói tehetség adta erejének próbáját. Népmívelés: Bárczi István a főváros tanügyi osztályának vezető tanácsnoka és Weszely Ödön, széleskörű képzettségéről és európai látköréről is­mert tudós pedagógus olyan vállalatra szövetkeztek, a­mely aligha fog nyom nélkül eltűnni kulturális fejlődésünkben. Folyóiratot indítottak a modern oktatásügyi eszmék tárgyalására, a tanítás­ügy és a kultúrpolitika iránti érdeklődés élesztésére és éb­rentartására. Erre a folyóiratra határozottan nagy szükség van, mert tanügyi folyóiratunk van ugyan elég, de egy sem áll oly magas színvonalon s egy sem oly egyetemes jellegű, mint ez. Körébe foglalja a kisdedóvás, az elemi népoktatás, a továbbképző népiskolák, ipari és kereskedelmi alsófokú iskolák, polgári iskolák, a nőnevelés, tanítóképzés stb. egész széles mezejét, a középiskola és az egyetemi okta­tás kivételével a tanügy egész területét. Mindegyik ágnak külön rovatot szentel, külföldi állapotok is­mertetésével, napirenden levő kérdések megbeszé­lésével, új eszmék fölvetésével igyekszik az ügyet szolgálni. Első számában is már tömérdek tanulsá­gos és becses anyag van felhalmozva s munkatársai közé sorakozik a jeles írók és szakemberek egész serege, köztük­­ Fináczy Ernő, Gárdonyi Géza, Kármán Mór, gróf Teleki Sándor, Riedl Frigyes, Ambrus Zoltán stb. Szakirodalmunkban szokatlan friss, eleven hang és szellem szól a füzetből, — a­mi jó jel a kezdetre — a folyóiratnak már most is látni határozott irányát, egyéniségét s ebből merít­jük azt a hitünket, hogy a derék kezdeményezés nem fog­­— mint annyi más — elszintelenedni a kö­zönbösség nyomasztó levegőjében. A folyóirat min­den mívelt emberhez szól olyan dolgokról, a­melyek minden mívelt emberre egyaránt fontosak. Kiadója, a Franklin-Társulat, igen szépen állította ki; elő­fizetési ára egész évre 20 korona. Két Katicza-bogár. Az egyszerű lelkek ártatlan, szűzies, de mély és végzetes érzéseinek mai irodal­munkban leghivatottabb ábrázolója, Gárdonyi Géza, új novellás-könyvének élére egy hosszabbacska el­beszélést tett, a­melyről az egész kötet a nevét kapta. Egy vak parasztlány történetét mondja el benne, a­ki ikertestvérével együtt lett nagy lán­nyá, vele együtt keletkeznek lelkében a szerelem sejtel­mes, öntudatlan érzelmei. A falusi ifjúság játékain hullámzásba jön a vére, mind erősebben forr, a­nélkül, hogy számot tudna adni magának, miért, mikor nővérének szerelmese akad s ő tanúja lesz forró vallomásaiknak, csókjaiknak. Hogy aztán hirtelen öntudatra ébred, megérzi, hogy a szerelem virága nem nyithatik az ő számára, elkeseredésében nekimegy a Tiszának. Ez az alapjában véve nagyon egyszerű történet, a­mely folyton a szentimentaliz­mus veszedelmével fenyegeti az írót, oly nemes művészettel van megirva, a mely fényesen bizo­nyítja, mennyire megtisztult s a legnehezebb írói feladatok megoldására is alkalmassá vált Gárdonyi írói művészete. A legegyszerűbb eszközökkel dolgo­zik s a legmélyebb hatásokat tudja elérni, ha egyé­niségének megfelelő tárgyat vesz tolla alá. Elbeszélő módja is fokozza az egyszerűségnek e hatását: el­mondja történetét az ő keresetlen, zamatos, né­mely helyen drámai tömörségű nyelvén, nem áll alakjai s az olvasó közé sem magyaráza­taival, sem a saját érzelmeinek belekeverésével, mégis éreztetni tudja, hogy együtt érez azokkal, a­kikről i­ s­őt magát is mélyen megindítja a sorsuk. A paraszt életet ma már nem nézi oly idealizáló szemüvegen át, mint régebben, de szereti a maga szűkkörűségével és nyerseségeivel együtt, még dur­vább vonásait is úgy tudja megjeleníteni, hogy az olvasó is természetesnek, a társadalmi viszonyok magától értetődő szüleményének találja s nem ütközik meg rajtuk. A kötet többi tizenkét kisebb­nagyobb elbeszélése is mind plein air dolog, több­nyire parasztok a szereplőik, s a többi is maj­d mind a falu szabad levegőjében játszik le. Nem mind egy forma értékűek ezek az elbeszélések, kettő három közülük Gárdonyi legjobb munkái közül való, néhány csak úgy tollheg­gyel van odavetve. Az író szeretetreméltó, komoly és érzelmes egyénisége azonban ott van mindegyik mögött s itt és színt ad nekik. A néplélek és népélet apróra menő, rész­letes megfigyelése pedig, a­nélkül, hogy mint ethnografikum túlságosan előtérbe tolakodnék, megnyitja szívünket még a gyöngébben sikerült darabok számára is. Versek: Egyszerű szürke köntösben, ilyen egy­szerű czím alatt adta ki versei gyűjteményét egy fiatal leány, a­ki a Nil álnévbe burkolódzik. Jó ajánlással indul útnak a Szabolcska Mihályéval, a­ki ezt írja neki: «Nagyon fehérek és tiszták ezek a dalok ahhoz, hogy manapság kapósak legyenek . . . Ki vesz ma a pénzéért akáczfavirágos poézist, bó­lintgató falombos nótákat? — És én mégis arra kérem, hogy csak maradjon ezeknél, írjon csak ezután is ilyen fehér és tiszta verseket. Leszünk mindig jó egynehányan, a­kik megértjük és szeretni fogjuk érte.» Van azonban ezekben a versekben több is, mint akácz virágos fehérség és tisztaság : van igazi női sziv, a­melynek minden dobbanása érdekes dolgokat mond el annak, a­ki fogékony lélekkel olvas. Természetesen a szerelem dobog­tatja legtöbbet és legerősebben ; egész kis szerelmi regényt lehet kiolvasni a versekből, a­mely kezdő­dik halk, félénken szárnyait bontogató vág­gyal, szenvedélyes, leányos hevületű rajongássá fejlődik, hogy aztán a kijózanodás komor sötétségébe borul­jon s csak hamvában égjen tovább. Mindezek az érzések, a­hogy meg vannak írva, a lelki élmények közvetlen hatásával ragadják meg az olvasót, nincs bennük semmi nagyzoló művészkedés, csak csupa a maga tisztaságában, szinte magától értetődő egy­szerűségében elmondott érzelem. Van aztán néhány kis hangulat­ képe a Szabolcska modorában, csinos kis apróságok, de kevés bennük az eredetiség s egy sereg más természetű verse, melyekben a nőies, meleg hang érdemel legtöbb figyelmet. Könnyű volna kijelölni Nil tehetségének nem nagyon széles határait, az is bizonyos, hogy forradalmat nem fog támasztani a magyar lírában, de a maga körén belül sok élvezetet szerez azoknak, a­kik nemcsak szemmel, hanem lélekkel is tudnak olvasni; álne­vét ezért nem fogjuk olyan hamar elfelejteni. XIII. ALFONZO SPANYOL KIRÁLY SÉTAKOCSIZÁSA MADRIDB­AN, FARSANG UTOLSÓ NAPJÁN. ÉTEL - KIOSZTÁS SZENTPÉTERVÁRON A LETARTÓZTATOTT MUNKÁSOK CSALÁDJAI SZÁMÁRA.

Next