Vasárnapi Ujság – 1906

1906-11-25 / 47. szám - Laukó Károly (arczképpel) 767. oldal / Élet- és jellemrajzok - „Lavotta szerelme” (képpel). K. I. 767. oldal / Tárczacikkek; napi érdekű közlemények

47. SZÍM. 1906. 53. ÉVFOLYAM. VAS­ARN­AVI UJSAG. rengeteg szolgálatot tettek a tudománynak a legmagasabb régiókban úszó sárkányok és most jól beválnak a Zeppelin gróf léghajóján is. Erről a léghajóról sikeres felszállásai után megállapíthatjuk, hogy bár időrendben nem az első kormányozható léghajó, elődeit és társait mégis messze felülmúlja, mert oly elveken alapszik, melyek lehetővé teszik, hogy fejlődjék és megnagyobbodva tökéletessé váljék. P. LAUKÓ KÁROLY: 1838—1906. Kecskemét városa egyik legkiválóbb polgárát vesztette el a napokban elhunyt Laukó Károly­lyal, a város evangélikus hivei pedig köztiszte­letben állott, szeretett lelkészüket. 40­ évig hir­dette az igét kecskeméti híveinek s ez idő alatt mindig példáját adta az emelkedett gondolko­zású, tiszta életű papnak. A czeglédi születésű Laukó már ifjúsága fo­lyamán olyan hatások alatt nevelkedett, melyek magasabb szárnyalást adtak törekvő és fogékony lelkének. Az ötvenes években híres nagykőrösi gimnáziumban tanult Arany János, Szász Ká­roly, Szilágyi Sándor, Salamon Ferencz keze alatt, majd a pesti theologián Török, Székács, Ballagi voltak mesterei. A hivatalos pályát ta­nársággal kezdte a budapesti evang. főgimná­ziumban, de már 28 éves korában meghívták Kecskemétre lelkésznek. Ez állásában maradt mindhalálig s nagy eredmén­nyel munkálko­dott egyháza ügyeiben. Az odakerültekor sze­gény, csekély lélekszámú gyülekezet az ő keze alatt megvagyonosodott, folyton fejlődött. Nagy munkabírása, puritán erkölcse, családi életének tisztasága, tudományos képzettsége általános tiszteletet szerzett neki a más felekezetűek közt. A bányai evangélikus egyházkerület s az egyetemes egyház ügyeiben is a legtekintélye­sebb szereplők egyike volt, gyűléseken, egyházi egyesületekben szava és példája mindig nyoma­tékkal bírt. Kecskemét társadalmi életében is jelentős munkásságot fejtett ki, mint a városi képviselőtestület tekintélyes tagja, mindenféle jótékonysági és művelődési egyesületek s intéz­mények elnöke, a takarékpénztár - egyesület igazgatósági tagja stb. Az egyházi irodalomnak is tartalmas, előkelő munkása volt. 767 «LAVOTTA SZERELME.' Dalmát 3 felvonásban epilógussal. Szövegét írták Ber­czik Árpád és Farkas Imre; zenéjét Hubay Jenő. Bemutatta a M. Kir. Operaház, 1906 november 17-én. «Himfy dalai«, Bérezik Árpád darabja, néhány évvel ezelőtt országra szóló sikert ért el, a­mekko­rát a szerző nem is remélt. Elmondhatjuk, hogy ugyanezt a sorsot érdemli Hubay új operája, mely­hez ugyancsak Bérezik írta a szöveget, Farkas Im­rével együtt. Az új operának épen csak főalakja történelmi személyiség, de ez is idealizált, a tudott, a hagyo­mányos Lavottánál rokonszenvesebb alak. A többi: a környezet és a mese, teljességgel költött. Van azonban a történeti levegőn kívül is hason­lóság a «Himfy dalai» s az új opera közt. Először is: amott a hős a versköltés művésze, Kisfaludy Sándor, emitt pedig egy kortársa: Lavotta János, a zenében teremtő művész és a hegedűjátékban is a nagyok közé számított mester. Másodszor: mind a két színpadi mű (a zenét beleértve) ügyes és mun­kás szép tehetségnek, de korántsem teremtő láng­elmének szülötte. Harmadszor: hogy mégis általá­nos rokonszenvet, dicséretet és ünneplést vívott ki a «Himfy dalai» és ugyanazt érdemel «Lavotta sze­relme» , azt a mű minden ízéből áradó magyar szellemnek köszönheti. A száz évvel ezelőtti magyar élet kedves, lebilincselő képei, a több változatban feltalálható magyar vérmérséklet, nemzeti jellem­alakok — ezek teszik vonzóvá a két művet és kívá­natossá azt, hogy fiatalabb és legfiatalabb nemze­dékünk fogékony szívvel szívja be a darabok ma­gyar levegőjét, becsületes, eszményies gondolko­zásukat. Lavotta Jánosról, hányatott életéről, nem sokat tudunk; a pozsonymegyei Puszta-Födémesen, 1764 július 5-én született, mint Izsépfalvi előnevű ne­mesi család sarja. Nagy zenei tehetsége szabta meg életfolyását: hangversenyek, szervezett zeneiskolák még akkor nem voltak nálunk. Lavotta hol az or­szággyűlési urak előtt ragyogtatta fényes előadó művészetét és gyönyörű dallamokat alkotó tehet­ségét, hol bejárta az ország mindenféle vidékét, a Bakonytól Tokajig, művészete fejében a nemesi porták és főúri kúriák vendégszeretetét néha fél­esztendeig is élvezve. A rendetlen életmód ölte meg 1820 augusztus 10-én, Tállyán. Az öreg Ábrányi Kornél írja, hogy a «Cserebogár, sárga cserebogár» nótát is Lavotta szerezte ; ha ezt az adatot elfogad­juk is, alaposan kételkedhetünk a «Lavotta első szerelme» néven ismert dal szerzőségében ; ez t. i. először egy Kossovits nevű, Kassán élt zenész neve alatt jelent meg, mint Csokonai Vitéz Mihály «A reményhez» czimű versének dallama, s noha sok évvel Lavotta halála után jelent meg Kisfaludy Károly «Aurórá»-jában, tudjuk Kazinczy Ferencz kiadott levelezéséből, hogy Csokonai még Lavotta életében érdeklődött Kossovits iránt és róla adato­kat is kapott, — a minek hihetőleg az volt oka, hogy már akkor tudta a költő, hogy versére a kas­sai zeneköltő dallamot szerzett. Az opera szövegköltői Lavotta alakját idealizál­ták, — igen helyesen. A művész a szépért élt, em­léke hadd éljen a széphez illő keretben. A franczia betörés ellen 1809-ben szervezett, hírénél külömb nemesi fölkelés idején játszik a darab . I. felvoná­sában Lavotta egy barátjának esküvőjére jön s a csak szüleinek akaratából urává lett Szentgyörgyi Ilonával első látásra egymásba szeretnek ; a H. fel­vonásban Lavotta meg is vallja szerelmét, Bona titkolja a magáét, de mikor már az oltár felé indul vőlegényével, nem bír szenvedélyével s letépi meny­asszonyi fátylát. Lavotta a fölkelőkhöz csatlakozik. A III. felvonásban a tábori élet gyönyörű jelenetei váltakoznak : huszárok táncza, hatásos takarodójuk (karének), az őrszem dala és messze pásztorsíp dal­lama ; míg beszökik Ilona, értesíteni Lavottát, hogy az elhagyott vőlegény halálra keresi; boldog ölel­kezésük alatt meg is jelenik a volt vőlegény, meg­vív Lavottával, de a zeneköltőt védeni akaró Ilona fogja fel a halálos vágást. Utójáték: Lavotta leros­kad Ilona sírboltjára, látja halhatatlansága bizony­ságát, a­mint a tállya-tokaji szüretelők az ő dalát éneklik. A szövegírók szép jeleneteket szép versekbe öl­töztettek ; ebben egyetértünk mindnyájan . Hubay Jenő ellenben másképen értelmezi a zenei szépet, mint sokan mások. Szerencsére ismét másképen, mint tíz évvel ezelőtt, mikor «A falu ros­szá»-ból irt operát, mely akkor a közönség rokonszenvét nem bírta megnyerni. Mai dalműve a bemutató elő­adáson olyan rendkívüli sikert aratott, hogy ha ennek csak negyedrésze is állandó marad, akkor is biztosítva van «Lavotta szerelme» hosszú évek ope­rai műsorán. Nagyon érdekesnek találjuk Hubay próbálkozását az úgynevezett modern zene terén azzal a szigorú elvvel, hogy mindenütt megmarad­jon zenéje magyarnak. A népi zenének mindig egy mederben folyó irányát nagyon tekervényes utakra változtatta: még a népdalszerűbben hangzó kar­énekek is folyton változtatják összhangjaikat és alaphangjukat, úgy hogy első hallásra a hallgató, élvezés helyett, az átmenetek kiismerésével, fejtö­réssel figyel. De hiszen épen így kell mindenkinek először hallgatnia «Tannha­user»-t, «Lohengrin»-t vagy «A walküre-t, sőt Erkel «István királyát» vagy Puccini «Bohémélet»-ét és «Pillangó kisasszony»-át, a­melyek mind telibes-teli vannak maradandó ér­tékű szépségekkel. A modernség tehát, az össz­hangok sűrű változása, ne szolgáljon akadályul a «Lavotta szerelme» további sikeréhez ; inkább kiki fokozza a maga élvezetét azzal, hogy a művészi ma­gyar zene problémáját megfejteni akaró operát két­szer is meghallgassa. Azonban vannak népi ér­telemben vett szépségei is — nem említvén az iga­zán Lavottától való és kegyeletből beszőtt «lakodal­mas» hallgatót, bokázót említett az, Csokonai versre írott dallamot és a «Cserebogár»-nótát — t. hatásos megnyitó zene, Ilona áriája («Egy álom­kép »); kettőse Lavottával: Nincsen olyan szép virág, mint a fehér rózsa ; Nincsen olyan dal seholsem, mint a magyar nóta ; a II. felvonásban Lavotta búcsúzása, vallomása; a nemesi felkelők kara (ez a III. felvonásban is elő­fordul , s ekkor, a másodszori hallásra olyan dörgő tapssal jutalmazták, hogy meg kellett ismételni;) a táborban Fóthy kapitány tüzes bordala, a huszár­toborzó, az őrszem éneke (Istrázsára állítottak...) Lavotta és Ilona boldog kettőse, majd gyászzene, — megannyi fénypontja az uj magyar operának. Az előadók érdeme sem csekély: V. Krammer Teréz (Ilona) hódító szép, szende és drámai tudott lenni ; Takáts (Lavotta) rég elismert legnagyobb művészünk; kisebb szerepükben is híven alakítot­tak és szépen énekeltek: Válent Vilma (franczia ne­velőnő), Berts Mimi (átkozódó czigányasszony), Arányi (vőlegény), Gábor (Fóthy), Déri (őrszem), Zvornai (az örömapa), s nagy feladatát az egész mű betanításával Kerner István karnagy a telhető leg­jobban oldotta meg. A szinpad képe is mindig gyö­nyörködtető. K. I. .JELENET A «LAVOTTA SZERELME» CZIMŰ ÚJ OPERÁBÓL. LAU­ICO KÁROLY: IRODALOM ÉS MŰVÉSZET. Kelet császárai és császárságai. Gróf Vay Péter egy ily czimű vaskos kötetben adta ki uti naplóját keleti utazásáról. Meglepően tartalmas és érdekes könyv, az újabb időben nálunk is mind többre szaporodó útleírások közt kétség­kívül a legbecsesebb. Olyan dolgokról szól, a­melyek­­ évek óta mindinkább a központjába

Next