Vasárnapi Ujság – 1907

1907-06-30 / 26. szám - Almási Balogh Tihamér (arczképpel) 519. oldal / Élet- és jellemrajzok

25. SZÁM. 1907. 54. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI UJSÁG­. 519 egy heves csata az Akadémiában, az egyetemen, a főváros közügyeiben. A legcsöndesebb ember közülök a napokban elhunyt Ballagi Géza volt, de ő is alighanem azért, mert a vidéken élt és munkálkodott, a­hol nem volt elég tere harczi készségének érvényesítésére s mert tudományos munkássága is nagyon elfoglalta. Mert hogy családja erős temperamentuma benne is meg­volt, az meglátszott rövid politikai szereplésé­ben : a népszerűség csábításaival nem törődő, buzgó harczosa volt annak a pártnak, a­mely­hez szegődött. A politikai pálya különben csak epizód volt életében, nem is szaporította határait, nem is volt talán egészen neki való. Igazi hivatása a tanári pályára és a jogtudományi meg politikai történelmi irodalomra utalta, mely tereken, ha nem méltányolták is úgy, a­hogy megérdemelte volna, önemésztő munkásságával maradandó emléket állított magának. Majd egy emberöltőn át, 1875-től 1901-ig volt a sárospataki kollé­giumban a politika és közjog tanára s ez idő alatt a jogászok egész nemzedéke került ki keze alól; főleg az ország északkeleti részében van­nak a közélet különböző terein nagy számmal tanítványai, a­kik tanúságot tehetnek tudomá­nyos szelleméről és tanítói szorgalmáról. Élénk érzéke volt a publiczisztikai munkás­ság iránt; már egész fiatal korában munka­társa, majd segédszerkesztője volt apja egyházi folyóiratának, az akkor oly nevezetes szerepet játszott «Protestáns egyházi és Iskolai Lap»-nak s mint fiatal sárospataki tanár dolgozott majd minden akkori komolyabb irányú lapba és folyóiratba, politikai, közgazdasági, tanügyi, egyházi és történeti czikkeket, kisebb-nagyobb tanulmányokat. Mindez azonban csak előkészü­let számba ment tulajdoképeni pályájára, a tudományos irodalomra. Olyan teret választott ki magának, a­melynek fontossága nyilvánvaló s a­mely nélküle alighanem parlagon maradt volna : a magyar politikai irodalom történetét. A családját jellemző kemény szívósság nagy segítségére volt ebben is. A­ki ismeri a magyar vidéki életet s azokat a nehézségeket, a­melyek­kel ebben a környezetben a tudományos mun­kásság jár, nemcsak az anyaggyűjtéshez szük­séges források nehezen megközelíthető volta, hanem a társadalmi élet berendezkedése miatt is, csak az méltányolja igazán azt a munkát, melyet Ballagi Géza végzett. Könyvtárakat, levéltárakat kutatott minden támogatás nélkül, teljesen a maga erejéből, roppant fáradsággal és tetemes költséggel összeállított egy a maga nemében páratlan gyűjteményt: az 1780 óta megjelent magyar vagy magyar vonatkozású politikai röpiratoknak mintegy 10,000 darabból álló sorozatát. Jórészt ebből az anyagból dol­gozta ki egyik valóban úttörő munkáját, mely 1888-ban jelent meg «A magyar politikai iro­dalom 1825-ig» czímmel. Ez a munka példá­san megbízható, hű tükre mindazoknak az­­ eszmeáramlatoknak, melyek Magyarországban ,a XVIII. és XIX. század fordulóján hullámzot­tak s melyekből aztán a harminczas és negyve­nes évek magyar politikája kijegeczesedett. Ezért a munkájáért választotta levelező tagjává az Akadémia. Székét itt az 1839 40-iki ország­gyűlésnek az irodalomban keltett visszhangjá­ról szóló értekezésével foglalta el, a melyet ép úgy a magvasság, a gazdag s nagy részben új anyag és a tudós gond jellemez, mint egyéb­ értekezéseit, a melyek közül különösen «A pro­testáns pátens és a sajtó» czímű, a pátens-moz­galmakat igen sok tekintetben új megvilágítás­ban bemutató tanulmánya érdemel figyelmet. 1897-ben a Szilágyi Sándor szerkesztette mil­leniumi magyar történetben ő írta meg a nem­zeti államalkotás korát, az 1815-től 1847-ig terjedő korszakot, a­melyet addig csak Horváth Mihály még mindig értékes, de sok tekintetben ,elavult előadásában ismertünk s melyet Ballagi­­ Géza új felfogásban, új adatokkal s eleven kép­ben állított elénk. Ezért a munkájáért rendes tagjává választotta az Akadémia. Kisebb érteke­zéseinek se szeri, se száma, mert nemcsak jó munkás volt, hanem buzgó munkás is. Tudo­mányos elfoglaltsága mellett tudott magának időt szakítani arra is, hogy a református egy­ház és Zemplén megye életében is hasznos mun­kásságot fejtsen ki. A képviselőháznak egy­­ czikluson át volt tagja 1901-től 1905-ig s külö­nösen az igazság-, közoktatás- és munkásügyi bizottságokban fejtett ki nagyobb arányú tevé­Azok közül, a­kik a het­venes és nyolczvanas évek­ben a magyar népszínművet még egyszer fölvirágoztat­ták, most költözött el az utolsó: Almási Ba­log Tihamér. Ez a nemzedék immár teljesen a múlté, mint a­hogy a múlté maga a mű­faj, a­melyben dolgoztak. Mert akármily kel­letlenül valljuk is be, a magyar népszínmű ma már nem élő műfaj, csak a színigazgatók programmjaiban él, a színpadon már nem. Ama nemzedék óta, a­melyhez Almási Balog Tiha­mér tartozott, nincs egyetlen népszínmű sem, a­mely egy-két színházi idénynél hosszabb életet élt volna s még kevésbbé akad olyan, a­mely­hez az irodalomnak csak valami köze is volna. A népszínművet az ölte meg, hogy nem tu­dott fejlődni, nem akadt b­ója, a­ki tovább tudta volna fejleszteni s meg tudta volna csi­nálni belőle azt, a­mit kellett volna: vagy a specziális magyar népdrámát, vagy a specziális magyar zenész színjátékot. Még a legjobbak is, mint Tóth Ede és Csepregh­y, csak ismételték azt, a­mit Szigligeti kezdett; egy-egy új alakot, új motívumot vagy technikai fogást vittek bele, de új szellemet, a formának tovább fejlesztését nem. Maradt a népszínmű az, a­mi eredetileg volt: magyar paraszt-kosztümös és magyar nó­tákkal fűszerezett többé-kevésbbé érzékeny sze­relmi dráma, a­melyben a nép mind hami­sabbra stilizálva jelenik meg. A később jött népszínműírók közül egyik sem tudta a szín­padra vinni a magyar nép életét a maga reali­tásában, a maga egyszerű és mégis oly nehe­zen hozzáférhető gondolkodásmódjával, lelki és világi szükségleteivel, örömével és bújával, öntudatos és öntudatlan vágyaival, szeretetei­vel és gyűlölségeivel. Azokból a csirákból, me­lyeket Szigligeti, Tóth Ede s egy-két társuk életre keltettek, nem lett életképes növény, csak élettelenné dermedt sablon s ennek a sab­lonnak az unalmassága aztán elvette a kedvét a népszínműtől közönségnek, színésznek, író­nak egyaránt. Most már eltehetjük a népszín­művet azok közé a folytatás nélkül maradt kez­detek közé, a­melyekben a mi fokozatos fejlő­dést nem ismerő, ugrásokban haladó szellemi életünk oly fájdalmasan gazdag. Ezért azonban kegyelettel kell viseltetnünk azok iránt, a­kik egykor a népszínművet felvi­rágoztatták s Blaháné kivételes művészetének segítségével a közönség legkedveltebb műfajává tették. Ezek közé tartozott Almási Balog Ti­hamér is. Nem volt vérbeli író, inkább tehet­séges dilettáns, de nekünk hálásaknak kell len­nünk a dilettánsok iránt, mert régi irodalmunk javarészben a dilettánsok irodalma s még mai sem egészen mentes ettől a tulajdonságtól. a Almási Balog Tihamér a hatvanas években kez­dett az irodalomban szerepelni s csak termé­szetes, hogy őt is magával ragadta az akkori irodalmi élet áramlata, a­mely majd minden tehetségesebb írót és sok tehetségtelent is, a drámaírás felé terelt. Eleinte társadalmi víg­játékokkal próbálkozott vidéki, majd a buda­pesti színpadon, de hamar rátalált a maga terére, a népszínműre. Egyik oszlopa lett a Népszínház régi műsorának s nevéhez több zajos és egy valóban értékes siker emléke fűző­dik. Blaháné volt akkor a magyar színpad ural­kodó csillaga, neki írta a szerepeket Almási Balog Tihamér is s művésznő és író kölcsönö­sen sok sikert szereztek egymásnak. A «Bor­sáné Marcsája», «Czigány Panna», «Sári néni» stb. akkor sok jó estét szereztek a Népszínház közönségének. «A tót leány» pedig, mel­lyel az iró 1883-ban a Népszínház ezer pályadiját nyerte el, annak az időnek frankos egyik legkomolyabb színpadi sikere volt. Vidéki szín­padokon ez a kedves, meleg hangulatú, ele­ven menetű darab ma is műsoron van, a mint hogy a nyolczvanas évek népszínmű-irodalmá­nak egyik legmaradandóbb darabja. Irt akkori­ban Almási Balog Tihamér néhány társadalmi vígjátékot s egy sereg novellát is, melyek ma már elfeledett dolgok ugyan, de az akkori iro­dalmi termelésnek színvonalán állottak s tet­szésre is találtak. Az utolsó évtizedben a sok sikert ért jeles iró csaknem teljesen visszavonult az irodalom­tól. Idejét teljesen orvosi tevékenysége foglalta el. Mert polgári foglalkozására nézve, atyja, az egykor híres Almási Balog Pál példájára orvos volt, és pedig homoeopata, ennek az iskolának egyik legjelesebb képviselője hazánkban. Több homoeopata irányú orvosi munkát is adott ki. Utóbbi időben emlékiratainak megírásával fog­lalkozott; ezekben a régi magyar irodalmi és színházi életnek sok becses emlékét őrizte meg az elfeledéstel­­kenységet. Az országgyűlé­sen is sokszor felszólalt a szabadelvű párt padsoraiból. Nem volt népszerű szónok, de beszédeinek mindig volt magva s a közpálya komoly­ságának átérzése vezette. A mint hogy egész életében az igazi tudás erkölcse vezette, a ki a tudományt s általá­ban a közszereplést komoly és szent dolognak, nem pedig világi ambicziók eszközének tekinti. Ugyanabból a kőből volt faragva, mint a többi Bal­lagiak. A ki közülök eddig férfikort ért, mind ugyanazt a pályát futotta be : mind a három Ballagi a tudományos téren munkálkodott s mun­kálkodik, mind a háromból főiskolai tanár, akadémiai rendes tag és országgyűlési képviselő lett. Olyan ország­ban, a­hol senki se folytatja az apja mesterségét s a­hol az apák érdemei a fiúknak csak a könnyebb boldogulás eszközei, nem pedig a ko­moly munkára sarkaló ru­gók, — ez sem utolsó érdem. ALMÁSI BALOG TIHAMÉR: 1838—1907. A KLOTILD MÁR­IA FŐHERCZEGNŐ EMLÉKÉRE EMELT KÁPOLNA A MARGITSZIGETEN. AZ OSZTENDEI SAKKVERSENY. Ilyenkor, a nyári hónapokban van a sakkozásnak a fő­szezonja. Ez időtájt szokták rendezni a nagy nemzetközi sakkversenyeket­, a­melyeken az egyes kiválóbb mesterek mérkőznek egymással. Ezeknek

Next