Vasárnapi Ujság – 1911

1911-10-22 / 43. szám - A Liszt Ferencz emlékkiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban (képekkel). D’Izos Kálmán 856. oldal / Élet- és jellemrajzok

VASÁRNAPI ÚJSÁG. 43. SZÁM. n­l I. 5S. ÉVFOLYAM. A LISZT FERENCZ EMLÉKKIÁLLÍTÁS A MAGYAR NEMZETI MÚZEUMBAN. Nemzeti művelődésünk eredményeinek emlékeinek megőrzője, a Nemzeti Múzeum elha­­­tározta, hogy a mostani Liszt-emlékünnepek fényének emeléséhez a maga részéről is hozzá­járul egy kiállítással, melyben bemutatja a tulajdonában levő emléktárgyakat, kéziratok és levelek, nyomtatványok és hangjegyek legfon­tosabbjait. Ezt az anyagot pedig kiegészíti a Nemzeti Múzeum a vele rokon Képcsarnok, illetőleg Szépművészeti Történelmi Múzeum anyagából származó arczképek egy sorozatával s ilyképpen egy oly kiállítást bocsát a szem­lélők elé mely, míg egyrészt alkalmas arra, hogy Liszt megismerését és csodás nagyságá­nak megértését minél szélesebb körökben ter­jeszsze, addig másrészt tanúságot tegyen arról, mily féltő gonddal őrzi ez emlékeket s ez szolgáljon ösztönzésül azoknak kik ilynemű anyag birtokában vannak, hogy ezeket múzeu­maink anyaintézetének, a Magyar Nemzeti Múzeumnak adják át, hol azok a legbiztosabban maradnak fenn hirdetni Liszt dicsőségét, addig míg magyar ember — tehát élet — e földön van. A Liszt-emlékkiállítás a dísztermet megelőző kupolacsarnok és oldalteremben van elhe­lyezve. A kupolacsarnokban mindenekelőtt sze­münkbe ötlik Lisztnek Stróbl Alajos mintázta mellszobra. Ugyanitt még nyolcz különféle érdekes portrait-t látunk, melyek közül külö­nösen kiemelendő egy igen bájos franczia aquarell, mely Lisztet fiatalember korában ábrázolja. Ugyanitt látunk öt Kriehuber kőnyo­matot, közöttük két szinezettet, ú. m. Lisztet magyar köpenyben s a méltán hires csoport­képet : Une matinéé chez Liszt. — Történelmi képcsarnokunk egyik büszkeségét a Barabás Miklós festette arczképet — miután az most a római kiállításon van — csupán fényképben láthatjuk. A baloldali terem rendkívül kedves arcz­képek gazdag sorát mutatja, melyek Lisztet zsenge ifjú korától élte utolsó évéig ábrázolja. A legelső periódus, a párisi két elair-obscur­tusrajzzal és két tollrajzzal s néhány pompás kőnyomattal van képviselve, közöttük a rend­kívül kedves Leprince-féle, mely Lisztet a gyer­mekifjút ábrázolja zongora mellett. A hatodik vendégfalon levő öt kép bennünket közelebbről érdekel, ott látjuk Liszt szülőházának képén kívül négy magyar ruhás arczképét, még pedig Perlasca metszetét, Tyrolernek — a Pesten élt jeles kardzollónak­­— Kriehuber-féle kép után készült metszetét s két Kriehuber-féle lithographiát. Az itt kiállított képek közül még hazai vonatkozásánál fogva felemlítendő az ötven éves művészi pályája jubileuma alkal­mával 1873-ban készült emléklap, mely életé­nek két nevezetes pontját ábrázolja, ú. m. Beethoven homlokon csókolja a gyermek Lisztet s az udvar jelenlétében tartott jubiláris hang­versenyét. Az arczképen kívül a szülőház képe s végül egy allegorikus kép egészíti ki ez alkalmi műlapot Rippl-Rónainak a híres Mun­kácsy-féle Liszt arczkép után készült karcza fejezi be a sorozatot. Öt tárlóban vannak kiállítva Lisztnek sa­ SAYN-WITTGENSTEIN HERCZEGNÉ. Kriehuber. Berlioz. Czerni. Liszt. MATINÉÉ LISZTNÉL - Kriehuber rajza. Ernst. SZOLDATICS FERENCZ MADONNÁJA. A baloldali férfialak Liszt Ferenczet, a jobboldali női alak Wittgenstein herczegnét ábrázolja. LISZT A ZONGORA MELLT­TT. Egykorú franczia karrikatura.

Next