Vasárnapi Ujság – 1911

1911-09-24 / 39. szám - Tull Ödön (képekkel). Gerő Ödön 778. oldal / Élet- és jellemrajzok

VASÁRNAPI ITJSÁG. 778 A kordés ember hosszas rikácsoló hangon kiáltozza be a külvárosi utczákat: — Kaktuszdinnyét, zöldséget, kaktuszt ve­gyenek ! A belvárosban, a tengerparton és a Móló körül szegényebb asszonyok árulgatják a kak­tuszt. Sárga, tojásdad alakú gyümölcse szintén tüskés, íze édeskés, kissé fanyar és nem nagyon kívánatos csemege. De azért a mólón leginkább az idegent csábítgatják vele. — Tessék signori pompás gyümölcs! Tessék megkóstolni ? S mielőtt még választ kapna, sarlóalakú fogas késsel lehántja a gyümölcs tüskés héját és a késsel együtt átadja a kíváncsi nézőnek. A gyümölcsből csurog a sárga lé és a vége mégis csak az, hogy megkóstoljuk. Legelőbb a hölgyek. Elfintorítják kissé a szájukat, de azért, mint modern Évák, odakínálják az urak­nak is. — ízleljék meg, nem halnak bele! A gyümölcsárus pedig mindenképen jól jár. Ha nem vesznek is a portékájából, már a kóstolásért is bőséges jutalom jár és a kak­tuszos kofa hálálkodva búcsúzik a társa­ságtól : — Grazia signorina, grazia ! Addio ! Addio ! De nincs olyan édes és ízes gyümölcs az egész napsugaras Olaszországban, mint a­mi­lyen édes és kívánatos az a czitrom és narancs, melyet az idegen levelestől, galyastól szakíthat le magáról az élő fáról. A külvárosi kertekben mi is a fáról szedtük a még zöld czitromot és a piros narancsot. A szíves, barátságos kertészt jól megfizettük érte, de azután az úti­táskánkba zártuk az illatos, leveles, galyas gyümölcsöt és féltékenyebben őriztük, mint az értékes antik emléktárgyakat. Mert erre a szerzeményünkre voltunk a legbüszkébbek. Hogyne, a­mikor itthon azzal dicsekedhetett a magyar, hogy saját kezével szakította le a czitrom hazájában . . . Oh te szép, vidám, gyönyörűséges Katánia, de sajnállak, hogy most újra legyűrt örök el­lenséged: a gyilkos tűzokádó Etna! Múljon el rólad mielőbb az átok, a bús veszedelem és a nap aranysugaras lángoló hevével térjen mielőbb vissza régi kedved és nézd újra gon­datlanul, nevető szemmel a kék szép olasz eget és a mindig mosolygó, ragyogó tengert. Bihari Imre. TULL ODON. 38. SZÁM. 1911. 58. ÉVFOLYAM. TULL ODON. 1&70—1911. Harmincz esztendős korában teljesen ki­alakult művészi egyéniség volt, negyven éves korában már az élettel is végzett. Minden dol­gát, az élet és a halál dolgát, hamarosan in­tézte el. A művészi békétlenségtől is hamarább szabadult, mint a többi forrongó. Mert meg­adatott neki, hogy a harmóniára még fiatalon szert tegyen. Még valamelyes objektivitásra is. A plein-air-festészet megnyugodásának egész folyamata az ő lelkületében megismétlődött. A forradalmiság izgalmától a tárgyilagos kon­statálás nyugodtságáig végigérezte a plein-air minden mozzanatát. A verőfény foltdifferen­a­cziálásától a felületen való abszolút uralomig plein-air-festés minden izgalmán, minden akarásán, minden diadalán és minden kijóza­nodásán végigment. A plein-air-festés minden megismerése érte. Nem kapaszkodott bele mások eredményeibe, kész megismeréseibe, hanem végigsietett az egész kialakulás minden állo­másán. Körülbelül olyanféle volt az ő művészi kifejlődése, a­milyent a szervezet számára a biogenetikai törvény állapít meg. És harmincz esztendős korában elérkezett a plein-air-festés végállomására. A­melyen a verőfény festői vagy már csak konstatálnak, vagy pedig a napfényt dekoratív elemnek vallják. Tull Ödön a deko­rálok közé tartozott.­ Nem érte be a naturalisz­tikus megállapításokkal, hanem dek­orácziós szépségeket komponált a napsugár játékából. És meg volt róla győződve, hogy fölismerte művészete végczélját, s hogy csakis e felé a czél felé kell törtetnie. Harmincz éves korában szert tett erre a nagyszerű beérésre. És élet­tel és művészettel és önmagával való harmó­niát merített belőle. A legigazibb plein-air-festők közül való volt. Nem is a meggyőződés és nem csak a meg­ismerés révén lett azzá, hanem lelkülete, tem­peramentuma, egyéniségének minden diszpozí­cziója tette azzá. Neki a verőfény festése erő­kifejtés volt. Valaminek a legyűrését, szertelen­ségben való örömöt, uralomban való gyönyö­rűséget jelentett. Valami nagyszerű, boldogságos verekedést. A verőfényt beleerőszakolhatta nagy foltfelületekbe s a felületekbe nagy mélységeket erőszakolhatott bele. Erős, robusztus, az erőszak szépségét megértő, de a harmónia nyugodt­ságát élvezni tudó ember volt. Az ő hatal­maskodó verekedő kedvére épen ez a harmónia­mámora békét vert. Nem volt más médiuma, csak a foltot formáló verőfény. Hatalmába fogta, de nem megszelídítetten, hanem teljes szertelenségében. Már ennek a kedvtelésének folytán se válhatott impresszionistává és nem maradhatott meg foltot differencziáló natura­listának. Amaz a verőfénynek lírikusa, emez a TULL ÖDÖN MŰVEIBŐL : SZOMORÚ GYÜLEKEZET.

Next