Vasárnapi Ujság – 1912

1912-08-04 / 31. szám - A parszok között (képekkel). Br. Luzsénszky Zsigmond 628. oldal / Általános nép- és országisme

6124 VASÁRNAPI ÚJSÁG. 31. szisi. 1912. 59. ÉVFOLYAM. A PARSZ­OK KÖZÖTT. ÁZSIAI ÚTI NAPLÓ­MB­ÓL. Több izben huzamosabb ideig tartózkodtam az ázsiai Kaukazusban és Perzsiában, hol al­kalmam volt a Parszok, új perzsául Gebrek (kiket tévesen tűzimádóknak is neveznek) szár­mazását és szokásait tanulmányozni. Ezen, hajdanában oly hatalmas, misztikus néptörzs­ről oly keveset írtak, hogy közelebbi ismer­tetésük bizonyára érdekelni fogja a közön­séget. Perzsiában, ős­hazájukban és a Baku köze­lében fekvő Szourakhaniban élnek közülük mintegy 10,000-ren. Részint földműveléssel, részint kereskedelemmel foglalkozva, tartják fenn magukat és szorgalmuk, takarékosságuk s józan életük által, nemcsak anyagi jólétet, de befolyásos társadalmi pozicziót is biztosítot­tak maguknak. Több izben kerestem fel Szourakhaniban fő­papjukat Gaezhab Assad reotert, ki igen szel­lemes művelt ember s a perzsa és pehlei nyel­veken kivül, francziául és oroszul is tökélete­sen beszél. Ő volt oly szives engemet a Par­szik eredetéről,­­ szokásairól és vallásáról fel­világosítani. Vallásuk igen régi eredetű, egyes kutatók szerint 800, mások szerint azonban 2000 év­vel Kr. e. alapította prófétájuk Zoroaster. Zoroaster vagy Zaratrustra maga egy monda­szerű alak. Állítólag Anghában a Kaspi tenger partján született, s születése után azonnal mosolygott és beszélt. A dinek (gonosz szelle­mek) három ízben is elrabolták. Először a tengerbe, másodszor egy farkas­verembe, har­madszor a tűzbe dobták, de csodálatos módon mind e helyekről sértetlenül és megerősödve tért vissza kesergő szüleihez. Egész életén ke­resztül harczban állott a hiwekkel, de mindig győzedelmeskedett felettük. Tíz éves korában már oly sanyargatásoknak vetette magát alá, hogy Ormuzd (a jó Isten) több izben megnyilatkozott előtte. Ezen meg­nyilatkozások hatása alatt irta a «Zend Aves­tát», melyben a parszik vallásának dogmái, hymnuszai és törvényei foglaltattak. 25 évig tartott, míg ezen 12,000 tehén bőrére ivott mű­vével elkészült. Zoroaster maga is királyi vérből származott s a perzsa király udvarába kerülvén, vallása tanait először ottan kezdette terjeszteni. Kez­detben kételkedtek benne, de miután a király legkedvesebb elhalt feleségét feltámasztotta ha­lottaiból és különben is több csodát művelt, számos követőre talált s vallása Iránban és egész Perzsiában gyorsan elterjedt. A Parszik jó istene Omruzd, Ar­mannal, a gonoszság megtestesülésével állandóan harcz­ban áll — az előbbinek segítő szellemei, a jó gondolat Wohu Mane, a jó szó Ascha Wae­nista, és a jó tett Spenta Armadhi, a parszik szentháromsága, Arimannak pedig a diwek (ördögök). Ezen küzdelmekből Omruzd fog győztesen kikerülni, s 12,000 esztendő múlva megsem­misítve a mostanit, egy új halhatatlan vilá­got fog teremteni s ebben a Zoroaster nem­zetségből születendő Jaostián megváltó fog neki segédkezni. sok A Parsziknál főerény a földmívelés és a gyermek, legnagyobb bűn a hazugság és a lopás. Nagy tiszteletben tartják a házi­állatokat, különösen a tehenet, nem való azon­ban, hogy a tüzet imádják, ők a tűzben és a napban Omruzd jelképét tisztelik s ezért ná­luk a tüzet eloltani és gyertyát elfújni tilos. Napfölkeltekor és napnyugtakor mindannyian a szabadba rohannak és síppal, dobbal, kür­tökkel és énekkel pokoli zajt csapva, üdvözlik, illetve búcsúztatják a napot. A parszok egy­szerűségben élnek, azon esetben azonban, ha házasságuk magtalan, a férj felesége beleegye­zésével még egy feleséget vehet, köteles azon­ban az elsőt is megtartani. Házassági c­eremóniájuk kétféle. Ha a férfi egy shohzant (szüzet) vesz el, akkor nagy la­kodalmat és dáridót csapnak, ha azonban egy özvegyet (tschagerzant), az egybekelés egészen csendben történik. Újszülött gyermeküket az anyák két hetes korukban viszik papjukhoz, a­ki azt ghozellel (tehén vizelettel) leönti, előbb azonban szájukat gyapottal betömi. Ezen említett különös mosdóvíz a vallási c­ere­móniáknál fontos szerepet játszik, az igazhitű párszi naponkint háromszor tartozik azzal mosakodni, azonkívül tizenkétszer mossa le egész testét tiszta vízzel. Halottaikat nem te­metik el, de a templomaik közelében épült la­pos tetejű dakuna (torony) tetejére teszik ki, hol a ragadozó madarak, mihamar lerágják csontjaikról a húst, a hullák maradékát pedig a nap és az idő porlasztják el. Templomaik egyszerű, négyszögletes kőépületek, s minden­kor az Ázsiában sűrűen előforduló naphta vagy földgáz források közvetlen közelébe építvék, minden szögletén egy kéményszerű tornyocs­kával, melyben az örök tűz ég. Egy templom­nak mindig két papja van, a Zootár (főpap) ki az­ összes egyházi funkcziókat végzi s ünnepek alkalmával a szent «hooma» növény sárga le­veleiből álló, valamint a háziállatokból vett véráldozatokat mutatja be és a l­athwischtar (segédlelkész) ki az örök tüzekre felügyel. Ez nem valami könnyű feladat, mert a tüzeket folyton táplálni kell, nehogy valamelyik ki­aludjék, miáltal a néphit szerint a Parszokra egy nagy veszedelem hárulna. Ez tehát nem is történt emberemlékezet óta egyetlen egy­szer sem. A­mint már említettem, a Parszok Perzsiá­nak leghatalmasabb nemzete voltak. De midőn a VII. században Kr. u. a mohamedanizmus egész keleten elterjedt s az intoleráns muzul­mánok a más felekezetűek legnagyobb részét kegyetlenül lemészárolták, a megmaradt Par­szok Indiába menekültek s Bombay környé­kén telepedtek le, a­hol egy új hazát talál­tak, háborítlanul követhették vallásukat s je­lenleg is mintegy 100,000-ren élnek. Bár ere­detileg földművelő nép voltak, lassanként meg­változtatták foglalkozásukat s mostan legna­gyobb részük kereskedő. Szorgalmuk és be­csületességük s különösen kereskedelmi érzé­kük által meggazdagodtak s India társadalmá­ban előkelő polczot foglalnak el. Gyermekeiket nagyrészt Európában neveltetik s már is sok orvos, ügyvéd és mérnök van közöttük, sőt a leányok között is sűrűn található orvos és tanárnő. Újabban két felekezetre oszlottak, egy ré­szük nagyobbára Perzsia Gutserát tartomány­ban, konzervatív maradt, míg a Baku melletti Szourokhani körül lakó és a Bombayban le­telepedett Parszok reformáltak s az egészségre is ártalmas czeremóniákat, mint a ghozelt (tehénvizelettel való mozsolást) és halottaik hullájának kitevését már nem tartják s kü­lönösen Indiában halottaikat elhamvasztják. A Kaspi-tenger környékén élő Parszoknál, a férfiak igen szőrösek, feltűnő nagy orruk van s épen nem mondhatók szépeknek, asszonyaik azonban, kik leplezetlen arczczal járnak, igen csinosak. Az Indiában letelepedett Parszok sokkal szebbek, asszonyaik között igazi szép­ségeket is találni s férfiaik legnagyobb része európai modorú, elegáns megjelenésű úri­em­ber benyomását teszi. A parsz nyelv a pehlei nyelvnek sémita és perzsa szavakkal kevert átírása, az ó­kori pehle nyelvet, azonban mélyen Zoroaster a Zend Avestát irta, már pap­jaik sem beszélik, s alig van közöttük néhány tudós, a­ki érti s foglalkozik vele. Báró Luzinszky Zsigmond. A SZOURAKHANI PARSZ TEMPLOM. Báró Luzinszky Zsigmond rajzai. GAEHSZAB ASSAD ZEOTER. A SZOURAKHANI PARSZ TEMPLOM FŐPAPJA

Next