Vasárnapi Ujság – 1913

1913-09-21 / 38. szám - Mentőernyő a levegő utasainak 757. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem és rokon

39. SZÁM. 1913. 60. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI ÚÍJSÁCT. 757 MENTŐERNYŐ A LEVEGŐ UTASAINAK. Évezredek kellettek, a­míg a tenger számára feltalálták a mentőövet, a­mely utasai ma már százával van minden személyszállító óczeán­hajón. A levegő utasai számára való mentő készülék feltalálásához csak pár esztendő kel­lett. Ezen a téren a feltaláló zseni csak szűk határok közt mozoghat: ha egy léghajó, vagy aeroplán fenn a magasban szerencsétlenül jár, utasaival együtt a földre zuhan. Azt kell te­hát megakadályozni, hogy a zuhanás ne az utas életébe, vagy testi épségébe kerüljön. Erre más eszköz nincsen, mint az ernyő, a­mely mérsékli az esés gyorsaságát, úgy, hogy a sze­rencsétlenül járt ember lassan ereszkedik a földre. Minthogy alig múlik el nap aeroplán­katasztrófa nélkül, a mentőernyőt valóban a szükség hozta létre. A feladat csupán az volt, hogy ez a mentőernyő automaticze működjék, azaz rendes körülmények közt az utast ne aka­dályozza szabad mozgásában és kezelése a ve­szély pillanatában, a­mely mindig váratlanul jön, gondot ne okozon. A feltaláló, A. Leo Stevens, az amerikai New­ York állam polgára, elég szellemesen oldotta meg a feladatot. Ké­szülékével két vakmerő ember nap-nap után produkálja magát, leugorva magas hidakról, repülő aeroplánokról, felhőkarczolók tetejéről, ballonokból. Eddig még mindig baj nélkül ke­rültek le a földre. Mint képeink mutatják, a mentőernyő ös­­szehajtogatott állapotban az ember vállához van erősítve, mint a katona hátán a borjú. Ha japán­ selyemből készítik, az egésznek súlya nem több 472 fontnál, a hozzá tartozó szij­jakkal és kötelekkel együtt. Szétterülve az ernyő 16 láb átmérőjű és kötelei másfél tonnát el­bírnak. Az ernyő csupán esés közben nyílik szét és csakhamar megdagad, az esés tehát az első másodperczekben rendkívül gyors, csak aztán lesz egyre lassúbb. Ez a készüléknek egyetlen hibája: ha ugyanis az esés kissebb magasságból történik, egy külön kötelet kell megrántani, hogy az ernyő hamarább szét­terüljön, mert különben az utas halálra zúzza magát, mielőtt a készülék automaticze mű­ködni kezdene. Harry B. Brown pilóta, a­kinek aeroplánjá­ról a mentőernyővel több leugrás történt, eze­ket mondja a pillanatról, a­mikor gépe hirte­len 75 kilogramm tehertől megszabadult. «Mintegy 1500 méter magasban jártunk, a­mikor intettem utasomnak, F. B. Law-nak, hogy készüljön a leugrásra. Ez nem habozott és az adott jelre eltűnt alattam a mélységben. Nem is láttam őt többé csak nyolcz percz múlva, a­mikor magam is leereszkedtem az indulás helyére. F. fi. Law az ugrás után 21/1 percz múlva ért földet Az aeroplán azonban, miután 75 kilóval könnyebb lett, nagyot szökkent föl­felé, mintha kötelektől szabadult volna meg. Alig birtam rendes egyensúlyába visszahozni.» Hogy az ilyen mentőernyő mégsem nyújt feltétlen biztonságot, ezt egy hajmeresztő eset­ bizonyítja. Arthur Lapham ez évi május 30-án produkálni akarta magát a Aeronautical Society által rendezett ünnepélyen és egy Wright-bip­lánra ülve, a­melyet H. B. Brown kormány­zott, 1500 méter magasból szándékozott Stevens-féle ernyővel leugrani. Úgy látszik té­­­vedett a magasság felbecsülésében, a nézők szerint az ugrás alig 100 méter magasból tör­tént. Az ernyő nem nyillott szét, nem kapott elég levegőt. Laphamnak azonban szerencséje volt, egy iszapos pocsolyába esett a Prince Bay közelében és nyakig elmerült. Egy óráig tartott, a­míg kiásták. Ez a felfedezés alig kiszámítható jelentőségű az aviatikában. Rendkívüli horderejű dolog már az is, hogy sok emberéletet sikerül általa megmenteni. I­e nem ez az egyedüli és fő fontosságú. Láttuk, hogy az aviatikusokat ed­dig sem riasztotta vissza és kísérleteiktől az életveszély, melyben forogtak. Ez a mentő­ernyő azér is áldásos, mert a biztonság gon­dolatát adja az aviatikusnak. Eddig minden figyelme oda volt fordítva, hogy le ne zuhan­jon. Praktikus czélokra, p. o. hadi megfigye­lésekre ezért volt eddig a repülőgép kevéssé felhasználható. A mentő­ernyő birtokában az aviatikus egész biztonságban érzi magát a gépen. UGRÁS REPÜLŐGÉPRŐL, MENTŐERNYŐVEL. I. DÍJNYERTES, HAJTOTTA OROSZ MIKLÓS. A SZOLNOK-POZSONYI TÁVHAJTÁS GYŐZTESEI. LAPHA­M AZ UGRÁS PILLANATÁBAN. — Mindszenty pozsonyi felvételei. ZUHANÁS KÖZBEN. II. DÍJNYERTES, HAJTOTTA BAGI GYULA.

Next