Vasárnapi Ujság – 1914

1914-03-15 / 11. szám - A hegedű (képekkel). Polgár Géza 208. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem és rokon

9. SZÁM. 1914. 61. Évi OLY­AM. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 209 G, 10, néha 40—50 koronáért kapják a jávor­fát, aszerint, hogy melyik szebb, hullámosabb. Tizenöt-húsz esztendei fekvés, száradás után ezt a tuskó-alakú fát a nagyárusok feldolgoz­zák. Legelőször a törzs középpontjától kezdve sugáralakban deszkákká vágják, azután kiválo­gatják és a kisebb hullámosakat olcsóbb, a na­gyobb hullámosakat drágább áron adják el. A hegedű fenekéhez való egy deszka ára 60 fillértől 70 koronáig is terjedhet. A szabály az, hogy a fa ne legyen se kemény, se lágy, ha­nem középszerű. A mester a deszkalapra rajzolja az elkészí­tendő hegedű alakjának a körvonalát, kivágja és ezzel kezdetét veszi a kis kézigyalukkal való gyalulás. A gyalulás nehéz és gondos munkát igényel. A mestertől függ, hogy milyen legyen a kívánatos vastagság, hol legyen hajlás, dom­borodás, mélyedés, vagy emelkedés. A­mikor a szép hullámos fenék- és fedél­­lapok a kellő vékonyságot elérték, következik a hegedűk szélét díszítő berakás helyének a kö­röskörül futó kivágása, majd a berakás elhe­lyezése. A berakás három darab, milliméter vas­tagságú hosszú fácskából áll ; a két szélső fe­kete ébenfa, a középső fehér jávorfa. Majd el­készíti a mester a meleg vassal hajlított oldal­darabokat : a kávákat, a fedélen kivágja az­­­ alakú lyukakat, kifaragja az ezernyi apró változatosságú csigát, a nyakat, elhelyezi a fedél alján a gerendát és a­mint ezekkel az alkatrészekkel elkészült, következik az összeál­lítás. Erre a czélra fából való, srófokkal ellá­tott forma szolgál. A forma segítségével egybe ragasztja a feneket az oldalakkal, azután leg­végül az oldalakra a fedelet és az így bezárt hegedű alakú dobozt összeragasztás és szára­dás után apróra újra kidolgozza. A nyak, — melynek hosszától függ a harigok tisztasága, — a nyereg, a hang fogólap, alul a húr­tartó gomb, a húrtartó négy csavar, vagy kulcs, a húrtartó, kötő és láb elkészítése után késsel vagy pi­czing gyaluval nincsen több faragni valója a mesternek; kezdetét veheti a hegedűkészí­tés legfontosabb részlete: a lakkozás. Minden idők mestereinek legféltettebb titka volt és marad a lakk, a­mely a legjobban megmunkált hegedűt tönkre teheti és a ke­vésbbé jót némileg megjavíthatja. Rugalmasnak és lágynak kell lenni a jó lakknak, amellett színét és főként meleg, ra­gyogó fényét évszázadok múlva sem szabad elveszítenie. Példa erre akármelyik régi mester­hegedű, a­melynek a lakkozása — ha tiszta szá­raz kendővel megdörzsöljük — úgy ragyog, mint a csiszolt borostyán. Amellett a lakk nem­csak a hegedű külső szépségét emeli, hanem védi, s így szólván megőrzi, konzerválja a fát, különösen a változó hőmérséklet behatásától, a nedvesség vagy a szárazság okozta elválto­zásoktól. A régi olasz mesterek használta lakk titka ma ismeretlen. A későbbi és a ma élő mesterek egyre kísérleteznek azon, hogy olyan lakkot készítsenek, a­milyet elődeik használ­tak, de hiába, mert mindeddig nem sikerült a törekvésük. Hogy a hegedű hangját a lakk mennyire befolyásolja, arról könnyen meg le­het győződni, ha ugyan egy hegedűt a belak­kozás előtt és után szólaltatunk meg. Óriási való, a­melyet 200 — 300 fokos hőségben felol­vaszt, azután lenolajat, megfelelő aranyos csil­logású színeket és végül még 2—3-féle anya­got kever belé és az így előállított lakkot nem­csak ő használja, de külföldről is igen sok kiváló mester tőle hozatja. Legfontosabb a lakkozás megkezdése, mert nem szabad, hogy a lakk a hegedű fájába beszívódjék. A­mikor az alapozás, azaz az első bevonás elkészült, csakhamar be is fejezhető a lakkozás úgy, hogy a magától való szára­dással együtt (a­mi legföljebb 2 —3 hétig tart) ügyesebb mester 5 — 6 hét alatt teljesen el­készíti a hegedűt. A lakkozás után még ap­róbb csiszolás következik olajjal és habkőpor­ral, majd felrakják a hegedűre a négy húrt, a lábat, felállítják benne a «lelket» és ezzel elkészült a hegedű. Külön ügyesség és művészet kell a vonó készítéséhez is, a­melyet rendszerint rugalmas, de jó ellenállású börzsön-fából vagy a brazíliai fernambuckfából készítenek. A legszebb formájú hegedűket, a­melyeknek a legtökéletesebb hangjuk volt, az olasz Stra­divarius készítette. Az ő hegedűinek a dombo­rodása, berakása, sarkai, széleinek finomsága, a szabályosan faragott­­­­ lyukak, a csigák utánozhatatlanok. Ilyen eredeti Stradivárius hegedűnek óriási az értéke. A külföldön: Bécsben, Párisban, Brüsszel­ben, Drezdában nagyon megbecsülik a hegedű­készítőket és művésznek tekintik őket, akár a festőket vagy szobrászokat, mint a­hogy azok is. Nálunk Magyarországon is akadt a hegedű­készítők közt több híres mester. Ilyen volt Nemessányi Sámuel eperjesi születésű mester, a­ki 1881-ben halt meg. Sok hegedűt és violát készített, közöttük több olyat, a­melyért 3000 koronát is fizettek. Híresek még a magyarok között a Brandl-, Bergmann-, Engleder-, Ertl-, Hamnberger-, Köhler-, Leeb-, Lengyel-, Lemböck-, Pilát-, Ribarits-, Schweizer-, Set­zer-, Spiegel-, Szepessy-, Teufelsdorfer-, Thirr-, Wiedenhofer-, Zach-, és Ziegel-félé­nyek, a­melyekből egy-egy darabért készítve­szívesen adnak 800­, 1000—1200 koronát. Tévesen hiszik sokan azt is, hogy mennél jobban összerepedezett és mennél több darab­ból összeragasztott a hegedű, annál jobb és értékesebb. Vannak sokan, a­kik hegedűiket szándékosan megrongálják és megcsináltatják, csakhogy az a hangszer ócskának lássék. Ez mind haszontalan és ok nélkül való törekvés, mert a valóság az, hogy a tökéletesen ép he­gedű lehet csak jó. Polgár Géza: eltérést fogunk tapasztalni. A mai hegedű­készítők kétféle lakkot használnak: Olajlak­kot és spirituszlakkot. Az olaj­lakkal belak­kozott hegedű hangja lágyabb, kellemesebb, a spirituszlakkal bevonté élesebb, nyersebb lesz. A ma élő magyar hegedűkészítők egyik leg­kiválóbbja Pilát Pál, olyan összeállítású hegedű­lakkot talált föl, a­melyik legjobban megkö­zelíti a régi olasz mesterek titkos összeállítású lakkját. Az ő lakkja porrá tört borostyánból A fedél ráerősítése csavarokkal. A hegedű készítéséhez való faanyag a raktárban. Az egyes csoportokon táblácskák jelzik a száradásra eltett fa korát. Magyar hegedűkészítő mester műhelye. Baloldalt a nyakat faragják, a mester a hegedűt lakkozza, előtte a mester fia a csellót csiszolja, jobboldalt vési le a segéd a széleket. A mester faragja a csigát. A forma, köröskörül az A fedél alulról nézve, összeillesztett kávákkal. Rajta a kivágott­­"­lyukak jobboldalt, pedig a gerenda. A fedél az első gyalulás A fenék, szélein körös­után, körül a berakással.

Next