Vasárnapi Ujság – 1917

1917-08-12 / 32. szám - Művészek otthonukban (képekkel): Bezerédi Gyula 513. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekű közlemények

32. SZÁM. 1917. 114. ÉVFOLYAM. 513 vén figurái, a pityókos legény, a mint hazafelé ballag, ez már a londoni kiállító teremig is eljutott. Itt vannak sorjában a mester réges­régen megálmodott és réges-régen valóra váltott elgondolásai különféle változataiban. Mellettük a híres «Pietá»-ja, a­melyen az elmúlás csöndes, fájdalmas misztikumába oly impozáns, gazdag elmélyedéssel vitte bele Kacziány a szépet. . . Baloldalt a nem­­ kisebb hírességü «Golgota», a­mely megjárta már az amsterdami, hannoveri és müncheni kiállításokat is, sok icső­séget sze­rezve mesteri alkotójának. A szomszédos szobá­ban a robbanó tüzek és csöndes holdak fest­ményeinek társaságában itt találhatjuk meg a művész egyik legbecsesebb és legnagyszerűbb képét : a «Gellért éjfélkor», a­mel­lyel elnyerte a 4000 koronás társulati díjat. Majd egymás után gyönyörködhetünk művészetének legjavá­ban, a gmundeni tóban fürdőző ,holdfén­nyel, Orth János mélabús, lakatlan kastélyával, a tavaszi tárlaton kiállított­­ «Szent László» képével, a pompázó színekben"dús "dünkircheni templom interieurjével, azután a háborúban született képekkel, a­melyeknek témái szikrázó gránátokból pattantak... És megtaláljuk, sze­rényen elhúzódva a nagyszerű vásznak mellett­ Kacziány Adrien csendéleteit is. Bútor kevés van ebben a hajlékban, csak éppen a legszükségesebb, de az is stílusos, művészi, éppen olyan, mint a műterem egész berendezése .. . Önmagáról. II. BEZERÉDI GYULA. A művész csak úgy alkothat nagyot és szépet, ha az a­mit alkot, nem megrendelésre, de a saját kezdeményezésére készül, s azt rögzíti meg, a­mi az ő kedélyvilágát legjobban megragadja és minden más befolyástól menten saját egyé­niségét juttatja érvényre. Hogy ezt elérhesse, kell hogy anyagi gondok ne legyenek kerék­kötői zsenijének. A legtöbb művész iskoláit befejezve, a kenyérkeresésre van utalva. Kény­telen a megrendelő ízlését kielégíteni. A pályá­zatoknál igyekszik a pályabírák ízléséhez al­kalmazkodni. Nem elég iskolákat és akadémiá­kat felállítani, arról is kell gondoskodni, hogy az iskolát végzett művész megélhessen. Nálunk a műpártolás a közönség körében még nagyon gyenge lábon áll. Majd ha itt is akad­nak bőkezű mec­énások mint külföldön, ki fog fejlődni a magyar fajt jellemző egyéni felfogás. Baj az is, hogy iskoláinkban nem helyeznek nagy súlyt a kőbefaragás tanítására. Az a szobrászművész, ki sohasem faragott kőbe, az agyagba mintázásnál inkább zsánerszerű, mert nem érzi szükségét annak, hogy a kőanyagnak megfelelő egyszerű monumentális formákat jut­tassa érvényre. Bezerédi Gyula, * Kacziány közvetlen szomszédja Bezerédi Gyula, a jeles szobrász, a­ki számos középületünk leg­ismertebb szoborműveinek alkotója. A mester művei közé tartozik a keleti pályaudvar négy allegorikus alakja, a bányászatot, ipart, föld­mívelést és kereskedelmet nagyszerű elgondolás­sal kifejező plasztikái. Az operaházi udvari páholy lépcsőháza Mátyás korabeli apródjai­nak bronz figurái, úgyszintén az országház kupolatermének történelmi szobrai közül Hu­nyady János és Mátyás király erőteljes csoport­jai, a külső díszítésen Werbőczynek és Loson­czinak az alakja szintén az ő művészi munkája. Abban az időben, a művészi munkákra vonat­kozó állami megbízatásoknak egy jó része, a hosszú külföldi tanulmányútjáról sok tudással s a már kinn szerzett sikerekkel visszaérkezett fiatal Bezerédinek jutott. Művészetének forrása az osztrák császárváros akadémiája, a­hová, mint egészen ifjú növendék került ki a Szabóky tanár relief képé­vel nyert ösztöndíj segítségével. Pár esztendős bécsi Studium után már Weyr professzor műtermében találjuk őt, a Hof­múzeumok és a Burg-színház figurális munkái­nál, majd Kundmann tanár mester­iskolájában tűnik fel a «Tragédia» czímű legelső nagyszabású művével. Bezerédi ezzel a művével mutatkozott be először a közönség előtt a képzőművészeti tárlaton, a­midőn is egyidő­ben részt vett egy titkos pályázaton, melynek eredményeképpen a legelső megbízatás is megérkezett: Benvenuto Cellini szobra a prágai Rudolfineumban. Az osztrák császárvárosból való visszaér­kezése után, pár esztendő múlva nyugtalan, művészi lelke ismét külföldre hajtotta a fiatal művészt több esztendei müncheni, majd később párisi tartózkodásra. Innen azután gazdag stúdiumokkal térve haza, nyomban részt vett Tóth Kálmán szobrának pályázatán, a­melyen megnyerte az első díjat, később pedig a király­szobrok közül megbízatást kapott Tinódi Sebes­tyén szobrának elkészítésére. 1904-ben ismét idegenbe ment, de ezúttal egyenesen meghívásra. A Clevelandban élő magyar kolónia invitálta meg őt a Washing­ton-szobor alkotására. Az amerikai tartózkodás volt a legutolsó, hosszú külföldi élése Bezerédi mesternek ; onnan hazatérve, a Kelenhegyi Műteremházban ütötte fel megnyugodt művészi törekvéseinek csöndes tanyáját, a­hol Kacziánynál tett látogatásunk után felkerestük a művészt, a­kit éppen munka­közben találtunk. Ezúttal egy művészi kút­kompozíczión dolgozik, mely egy sziklatömbön ülő fejletlen fiúcskát ábrázol, furulyával kis kezeiben. Itt vannak azonban a mester régi munkáinak legszebb emlékei: a clevelandi Washington-szobor mása. A nagy államférfi puritán karaktere a maga egyszerűségében je­lenik meg. Washington mellett találjuk Kossuth Lajost. Majd egy sorban a többi művei: Erzsé­bet királyné fejedelmi alakja, mellette a Nép­színház előtt felállított színtiszta magyar jellegű Tinódi-szobor mása s egy egész sereg kitűnő portraitnak a mintája, a­melyek közül a tárla­tok kiállításain szereplő mellszobrok legjavára emlékezhetünk még. A Zboray, Bäsch Gyula, Ivánka és Odri sikerült szobrai. Valamennyin nagyszerű hűséggel élesedik ki a karakter, a­melynek ellesésében Bezerédi Gyula egyik leg­kitűnőbb és legnagyobb művészünk. S ez az ő művészi hitvallása is : a kivitelben nemcsak a bensőt, a lelket, hanem magát az embert is meg kell rajzolni. KÉSZÜLŐ SZOBROK BEZERÉDI MŰTERMÉBEN. ÉS KELENHEGYI MŰTEREMHÁZBÓL. Jelfy Gyula fölvételei, BEZERÉDI GYULA MŰTERMÉBEN.

Next