Vasárnapi Ujság – 1921
1921-11-20 / 22. szám - Őszi tárlat a Műcsarnokban (képekkel). P. G. 257. oldal / Tárczaczikkek, napi érdekű közlemények
<4. szám. 1921. 68. évfolyam. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 257 ŐSZI TÁRLAT A MŰCSARNOKBAN. Mostoha idők köszöntöttek be a magyar képzőművészetre. A nagy vagyon, a mely máig fölöslegéből tartottan fenn képzőművészetüket, más irányban van lekötve. A két év előtti mértéketlen tobzódás elmúlt, learatott mindent. A konjunktúra szülte művészi vállalkozások egymásután zárják be boltjaikat és a megindult túlprodukczió vevő nélkül marad a művészet piaczán. A legtöbb művészi alkotáson meglátni azt, hogy létrejöttét a kínálkozó alkalom szülte és nem a művészi ihlet. Ez a mai idők patinája, amely meglátszik éppúgy a szobrok carrarai márványán, mint a napsugárban fürdő festmények ecsetvonásain. A háború és az utána következő kor a művészetben is pusztított. Ezt a lelki depressziót csak egy teljes újjáébredés vihara tudja kitisztítani. Esemény számba jön, hogy ilyen időkben, a magyar képzőművészek beszámolót tartanak művészi munkásságukról. Nem a lexikonban megörökített ünnepeltek vonultak fel a Műcsarnok tizenkét termében, hanem a fiatalok, akik azalatt kérnek szót a nagy termek falain, amíg az utókonjunktúrák a divatos mestereket narkotizálják. Én ma a Műcsarnok falain nem megszokott mesteri alkotásokat, hanem ígérvényeket látok. Erős tehetségek küzdelmes munkáit, melyekben, minden hibáik daczára, nagy alkotó szellem megnyilatkozásait látom. A fiatalok között legfiatalabb a 64 éves Karlovszky Bertalan, aki kiállított művészi munkásságának legjavával azt hogy még mindig emelkedőjén van bizonyítja, művészi tudásának. Különböző időszakok művészi befolyása hullámzik 39 művén és csodálatos, hogy legutolsó művei azok, melyek művészi nagyságának legtökéletesebb bizonyítékai. ,,Kléh István" arczképe és „A/ő/ arczképe" kiérdemelték az örök helyet bármely Múzeum falán. Feltűnő, hogy Karlovszky milyen tüntetően fordul el az emberi szépségtől és a művészi érdekességet a karakterizáló formák ünnepélyes előadásában találja meg. Rajzi tudásában bámulatos, felfogásában egyszerű, színeiben anatómus. Művein egy hizelgésmentes őszinteség áramlik szét, amely művészi tulajdont csak a régi hollandus mesterek művein fedezzük fel. Mostani művészi sikere halhatatlanná tette nevét művészetünk történetében. A második terem egyik főfalán egy rendkivüli fejlődő tehetség, Glatter Gyula mutatja be tizenegy művét. Arczképeivel, épúgy mint tájképeivel, egészséges, klasszikus hitvallását igazolja. Arczképei közül, legérettebb megoldásban, „Gombaszögi Frida" tűnik ki, azngol mesterekre valló tökélyével. Kukán Géza „Áhítat" czímű művén szint gazdagságát és rajztudását látjuk biztos fejlődés útján. Egyszerű kompozícziójával, keresetlenségével legjobb művei közé soroljuk. Gy. Sándor József „Urnapi körmenete" újabb előmenetel a művész rohamos fejlődésében. Egyöntetű színharmóniában érett művészi megfigyelése jut érvényre. Nádler Róbert „Délután a nyaralóban" műve egy új irányt jelez az érdemes művész pályafutásán. Könnyedséggel, igazsággal befejezett műve megérdemelte a „kitüntető" elismerést." Poll Hugó a pastelfestés mestere, egy mesterileg rajzolt és színeiben finoman átérzett „Apály" czímű művével gazdagította művészi sikereit. Az igaz természet áll előttünk keresetlen valóságában, melyben egy tisztult, érett művészi lélek felfogásai jutnak diadalra. Komáromi Kacz Endre „Női arczképe" méltán foglal helyet a tárlat legjobbjai között keresetlen beállításával és mesterére valló meleg színeivel. A nagyméretű akt=kompozícziók között kiemelkedik Merész Gyula „Európa elrablása", amelyen e kiváló tehetségű művész újabb babérokat szerzett sokoldalú művészetének. Reális igazság érvényesül úgy színeiben, mint kompozícziójában, rajzában. Kitünő ajánló levél rövid pályafutásán és legbiztatóbb igényet a jövőre nézve. P. G. Karlovszky Bertalan: néhai Kléh István arczképe. Nádler Róbert: Délután a nyaralóban. Komáromi Kacz Endre: Női arczkép. Kukán Géza: Áhítat. Gy. Sándor József: Úrnapi körmenet. Karlovszky Bertalan: Női arczkép. A MŰCSARNOK ŐSZI KIÁLLÍTÁSÁBÓL.