Vasmegye, 1955. október (11. évfolyam, 231-256. szám)
1955-10-14 / 242. szám
SA EZ ÉLET* Az iskolai pártszervezetek feladatairól Az 1955—56-os tanévben fontos feladat áll az egész oktatásügy minden dolgozója előtt. Pártunk Központi Vezetőségének a közoktatásról szóló határozatai, a márciusi párthatározat és a tanév elején megjelent OM tanévnyitó rendelet végrehajtásával fordulatot kell elérnünk az oktatónevelő munka területén. Mindenekelőtt a legfontosabb tanulóink világnézeti-politikai nevelésének hatékonyabbá tétele és a tanulóközösségek további megszilárdítása. E két feladat végrehajtásában fontos szerep jut az iskolai pártszervezetekbe tömörült kommunista pedagógusokra, örvendetes jelenség városunk területén, hogy az idei tanévben az elmúlt tanévhez viszonyítva, jelentős mértékben megerősödtek iskolai pártszervezeteink. Jól dolgozó pedagógusaink közül egyre több azoknak a száma, akik a párt tagjelöltje és tagjaként akarnak harcolni a párthatározatok végrehajtásáért. Az eredményekkel azonban nem kell megelégednünk. Továbbra is szükséges, hogy új, becsületes, jól dolgozó pedagógusokkal erősítsük iskolai pártszervezeteinket. Milyen feladatokat kell végrehajtaniok iskolai pártszervezeteinknek, hogy élharcosokká legyenek a fent vázolt két feladat végrehajtásában? Az elmúlt tanévben a jobboldali nézetek térhódításának következtében nem foglalkoztak kellő súllyal iskoláink a világnézeti és politikai neveléssel. Tanítási órákon és iskolán kívüli foglalkozásokon nem folyt kielégítő harc az idealista világnézet ellen. Nem érvényesült következetesen pedagógusaink oktató-nevelő munkájában a dialektikus materializmus. Pedagógusaink egy része hűvösen, meggyőződés, lelkesedés nélkül tanította a tanulókat, ami kedvezőtlenül hatott azok ideológiai fejlődésére. Több nevelőnél felszínre került a kettősség kérdése is. Hiyyen hiányosságok okai abban keresendők, hogy pedagógusaink ideológiai fejlődése elmaradt a követelményektől. Iskolai pártszervezeteink részéről pedig_ a tavalyi évben kevés erő- ? kifejtés történt pedagógusaink ideológiai nevelése érdekében. ) Pártszervezeteink sok esetben tűrték, hogy a pedagógusok munkájának értékelésénél szétválas- szák a politikai és szakmai taní tást. A márciusi KV-határozat után kezdtek pártszervezeteink e téren hatékonyabb munkát. A tapaszta-lat azt mutatta, ahol pártszerveze-t teink törődtek az ideológiai elma-S radétteáe felszámolásával, figye- lemreméltó eredményeket értek el ( Erről tanúskodnak a Hámán Ka-tó utcai, a Petőfi Sándor utcai, a a Hevesi Ákos utcai és a Dózsa György úti általános iskolák pél 5dái. ? A harc döntő szakaszát azonban az idei tanévben kell megvívni.) Ahhoz, hogy megjavítsuk tanú- 5 lóink világnézeti-politikai neveié, sőt, mindenekelőtt fordulatot kell elérnünk a nevelőtestületek mun- kájában. Nyilvánvaló, hogy ezt a fordulatot iskolai pártszerveze- teinknek kell biztosítani. Váljon pártszervezeteink fontos feladato- vá a pedagógusok ideológiai-poli-e tikai nevelése. Taggyűléseken, tan-s testületi értekezleteken, ankétokon, egyéni beszélgetések során minden kommunista pedagógus meggyőző erejű felvilágosító szóval, bátor építő bírálattal nevelje pedagógus- társait. A világnézeti-politikai fejlődés érdekében biztosítsák pártszerve-zeteink pedagógusainknak a párt- oktatásba és az állami ideológiai továbbképzésbe való fokozottabb bevonását. A marxizmus-leniniz-mus tanulmányozása nagymérték- ben előmozdítja pedagógusaink ideológiai fejlődését. A világnézeti fejlődés előmozdítása, igen komoly.« nem egyszer nehéz feladat. Ennek hangoztatásával azonban egyesek — nem egyszer a párttagok is — szemet hunynak a hibák felett.) Fejlődésünk" megköveteli párttag- / pedagógusainktól, hogy harcos ( komutráást, lendülettel, szilárd) elvi fiarccel szorítsák ki nevelő- testületeinkből, a nevelők gondolkodásából az idealizmust és a még meglévő polgári nézeteket. Érezzék ebben a munkában párttagjaink, pártszervezeteink felelősségüket s ennek tudatában végezzék munkájukat. A tanulóközösségek további megszilárdításának, a közösségi nevelés fejlesztésének előfeltétele a jó nevelői kollektíva. A nevelői kollektíva megszervezésében és működtetésében fontos feladat vár az iskolák igazgatói mellett iskolai pártszervezeteinkre, párttag-pedagógusainkra. Sok feladatot oldottak meg a már sikeresen iskolai pártszervezeteink, de vajmi keveset tettek a pedagógus-kollektívák tervszerű kialakításának érdekében. Jelenleg e tekintetben iskolai pártszervezeteink még nem állnak hivatásuk magaslatán. Iskoláinkban az oktató-nevelő munka nagymértékben fejlődik, ha iskolai pártszervezeteink kellő politikai és pedagógiai felkészültség birtokában kezükbe veszik a pedagóguskollektívák kialakításáért folyó harcot. Ez a munka szorosan összefügg az ideológiai, politikai nevelő- , munkával. Abban a tantestületben, amelyben világnézeti különbségek, eszmei-politikai tisztánlátás hiánya van, nem lehet egységes nevelőközösséget kialakítani.Ha a világnézeti-politikai nevelés fejlődik, az kedvezően hat a közösség kialakulására is. A nevelőközösség kialakítása érdekében fel kell számolniuk pártszervezeteinknek a tantestületekbenmég meglévő langyos „kortársias" szemhunyást, amely veszélyezteti az eszmei-politikai egység kibontakozását. A meggyőző, felvilágosító szó mellett, bátran és következetesen lekell leplezni és szét kell zúzni a közösség kialakulását gátló kispolgári maradványokat. Gondot kell fordítani pártszervezeteinknek a kibontakozóban lévő pedagóguskollektívák működésbeli egységének elősegítésére. Jól dolgozik az az iskolai pártszervezet, amely a taggyűléseken a kommunisták, vagy nyílt pártnapon az egész tantestület, az egész iskolai munka legfontosabb célkitűzéseit vitatja meg. A szombathelyi iskolák pártszervezeteiben találunk ilyen irányú kezdeményezéseket. A Hámán Kató úti és a Petőfi Sándor utcai iskolák pártszervezete megvitatta az elmúlt tanév során a hazafias nevelés kérdéseit. Az iskolák pártszervezetei taggyűlésen foglalkoztak a munkásszármazású tanulók tanulmányi helyzetével. Ezeken a taggyűléseken alapos viták után fontos határozatok születtek, amelyeket az egész tantestület magáévá tett. A pártszervezetek ilyen irányú munkája elősegítette a nevelőkollektívák fejlődését, a tantestület egésze elé közös célt állított.Komoly, de nem könnyű feladatokat kell megoldani az idei tanévben iskolai pártszervezeteinknek. Minden kommunista pedagógus lelkesen, harcos kommunista lendülettel hajtsa végre a pártszervezetektől kapott pártmegbízatásokat. Ezzel elérjük azt, hogy maradéktalanul végrehajtjuk pártunk Központi Vezetőségének a közoktatásról szóló határozatait. Kálmán József Mi újság A CELLDÖMÖLKI JÁRÁSBAN? Tatarozzák a lakásokat Javuló vízellátás Jánosházán tíz, Ostffyasszonyfán tizenkettő, Celldömölkön tizennégy ezer forintos költséggel tatarozták a lakásokat. Most kezdik meg Celldömölk II. kerületében egy két szoba-konyhás lakás tatarozását, amely 70 ezer forintba kerül. Utak épülnek, jobb hidak lesznek Kemenesmagasiban 5000 forintból helyrehozták a régi hidat. Celldömölkön négy és fél kilométer hosszúságban 3000 forintos költséggel utat javítottak. 22.000 forint költséggel egy aszfaltutat hoznak rendbe. Jánosházán egy 1200 méteres útszakasz felújítására 3000 forintot fordítottak. A községpolitikai tervek végrehajtása révén is számos utat javítottak meg. Tokorcson az újmihályfai utat 8000 forint, Pápócon 9 kilométeres útszakaszt 71 ezer forint, ugyanitt a járdákat 18 ezer forint, Kenyériben háromkillométeres útszakaszt 15 ezer forint értékű társadalmi munkával hozták helyre. Celldömölkön a Széchenyi utcai kutat 9000 forintos beruházással javították meg. Vönöckön 18.000 forintos költséggel a Petőfi utcai kutat tették használhatóvá. Kenyériben a Sztálin úton a kút rendbehozása 15.000 forintba került. Ostffyasszonyfán két kút fúrására 31.000 forintot fordítottak. Dukán a Zrínyi Ilona utcában 12 ezer forintból készült új kút. Kemeneskápolnán a meglévő forrás további felhasználására 14.000 forintot fordítottak. Fedett piac, játszótér Celldömölkön 40.000 forintos beruházással fedett piactér épült, ebből 18.000 forint értékűt társadalmi munkával végeztek el. Ugyancsak Celldömölkön 13.000 forintos költséggel új játszótér létesült. Kemenespálfán 1500 forintos társadalmi munkával hozták létre a község gyermekeinek játszóterét. Szépülnek az iskolák, az óvodák Bobán decemberben az új helyén kezdi meg működését a 43 ezer forintos beruházással készült új óvoda. Az elmúlt hetekben 8 ezer forint értékű sportfelszerelést kaptak az újonnan alakult termelőszövetkezeti községek általános iskolái. Boba, Mesteri, Nagysimonyi kispajtásai részesültek most e jutalomban. 114.600 forintból kémiai, fizikai és a tanításhoz szükséges egyéb szemléltetőeszközöket, kis szertárakat kapnak a járás általános iskolái. Jánosházán társadalmi munkával elkészült az új napköziiotthonos óvoda. A régi óvoda helyén most folynak a munkák. Itt bölcsődét létesítenek: 355.000 forintos felújításból tatarozták a jánosházi, a kemenesmihályfai, a kényéti, a köcski, a borgátai és a celldömölki fiú általános iskolákat. Kemenessömjénben, Kemenespálfán , Beléden 25.000 forintos beruházásból helyrehozzák a pedagógus-lakásokat. Nagysimonyiban két tanteremmel bővül az általános iskola. Az új tantermeket novemberben avatják fel. Az avatóünnepséggel egybekötve nevelők napját tartanakés megjutalmazzák a tsz-szervezésben kitűnt pedagógusokat. Kulturális élet ) Jánosházán ez évben 5000 forintot fordítottak a kultúrotthon tartarozására. Nemeskeresztúron 8000 forintból csinosították a község kultúrotthonát. Csöngőn 3000 forintos költséggel gondoskodtak a kultúrotthon rendbehozataláról . Egyházashetyen 10.000 forintból új mozivetítő fülke készült. A községfejlesztési alapból Karakó kultúrtermébe beépített szín- 1 padot kapott 40.000 forintból, eb-ből 22.000 forint a társadalmi munka értéke. Keleden a kultúrház bővítésére 9500 forintot fordítottak, melyből 4000 forint társadalmi munka. Kemenesmagasiban a kultúrotthon tatarozása és a berendezés bővítése 25.900 forintba került. Kemenespálfán 2000 forintból bővítették a kultúrházat. Köcskön hat, Szergényben ötezer forintból gondoskodtak a kultúrotthon bővítéséről. A kultúrcsoportvezetői munkaközösség az elmúlt hetekben alakult meg Celldömölkön. Havonta egyszer tart ülést. E megbeszéléseken rövid ismertetőt tartanak a művészeti előadásokról, a rendezvényekről. Ezen szerv feladata gondoskodni a különböző rendezvények helyes irányításáról, megszervezéséről. Elkészült a terv, amely szerint a celldömölki járás községei a régi hagyományokhoz híven, műsorral egybekötve tartják meg vidám szüreti mulatságaikat. 14 népkönyvtár a járás területén az elmúlt hónapban közel 500 kötet könyvvel bővítette állományát. Celldömölkön egy hónap alatt ötven új olvasó kereste fel a járási könyvtárt. Az elmúlt negyedben 5845-ről 7846-ra emelkedett a járási székhelyen a kölcsönzött kötetek száma. Ugyancsak az elmúlt három--hónapban hét népkönyvtár-,250 diafilmet kapott. Új életet kezdett a DISZ-szervezet Kenézen Régem írtam már a Vas megyének, de bizonyára szívesen veszik, ha most egy kellemes hír közlésével keresem fel a lapot. Községünkben eddig nem működött a DISZ-szervezet. Volt, de csak papíron. Az ilyen „működési” hátterét nem fontos részletesen említeni. Annyi bizonyos, hogy hiányzott a fiataloknak az a közösség, amely összetartja, tanítja, neveli, szórakoztatja őket. Ezért aztán szükségesnek tartottuk újra megalakítani a DISZ- szervezetet. Pár nappal ezelőtt este összegyűltünk az iskolában. A gyűlés megkezdéséig Marosvári József iskolaigazgató szórakoztatta a fiatalokat, tangó harmonika kellemes muzsikáiéval. Utána a jánosi DISZ-bizottságtól kiküldött elvtárs megtartotta a beszámolóját, melyben ismertette a DISZ-szervezet munkáiét, az előtte álló feladatokat, s a szervezet működésének a célját. Ezután megválasztottuk a DISZ- szervezet vezetőségét. A tagság Magyar Rozáliát bízta meg a titkári teendők ellátásával. Vezetőségi tag lett: Marosvári József iskolai igazgató, Bíró Rozália, Varga Ferenc, Vörös István és Tóth István. Mi, DISZ-fiatalok valamennyien nagy reményekkel választottuk meg a vezetőséget. Reméljük, hogy a fiatalok várakozásának megfelelően látja el teendőit. A fiatalok javaslatokat tettek a téli közös szórakozásra és a tanulásra. Bízunk abban, hogy munkánkban a DISZ járási bizottsága is mindent megad ahhoz, hogy szervezetünk rövid időn belül életerős, szilárd legyen. Tóth Ferenc levelező, Kenéz DULSKA ASSZONY ERKÖLCSE A Déryné Színház bemutatója Nosszú szünet után ismét ellátogattak a megyébe a Déryné Színház (Faluszínház) művészei, hogy játékukkal most is, mint már annyiszor, emlékezetes estéket szerezzenek a megye dolgozóinak. Október folyamán Gabriela Zapolska lengyel írónő Dulska asszony erkölcse című ragikomédiájával mutatkoznak be. Az első világháború előtti időkben játszódik a darab, amelyben az írónő mesteri kézzel rántja le a leplet a kispolgárság életéről, afelé szolid, tisztességes életet mutató, befelé rothadó valóságából. Az egész történet a lakásban játszódik le, ott, ahol mindenki gazán az, ami, ahol nem hord Harcot, ahol teljes meztelenségében mutatkozik meg, kiben mi akik. Dulska asszony, a család feje, az úr a házban, nem tudja elviselni, hogy egyik lakóját mentőautó vitte el, s így botrányt okoz ott, hírbe hozta a házat, ahol akik felmond neki. De azt elnézi, sőt jóvá hagyja, hogy a csendlány kedves fiacskája prédája egyen. Csak az a fontos, hogy a világ ne tudjon meg semmit eről, hogy inkább történjen minden a négy fal között, ott nem áthatják. Sándor Anna olyan mély meggyőző erővel alakítja ezt az aljas nőt, hogy néha színe beleborzad a náző. Kihasznál minden apróságot, amellyel csak megmutathatja, ki is ez a „tiszteságes" nő, akinek szemébenmindennél szentebbek bizonyos erkölcsi elvelek. Ezek az erkölcsi ívek azonban csak addig érvénesek, amíg neki nem kellemetenek. Sándor Anna alakítása gén nagy élményt jelent a nézőkzámára. Ígl érte hozzá, ha egy kicsit más jellem is, a sógornője, Julietta, aki nem rejti ugyan az erkölcsi elvek mögé magát, nem ott keres magyarázatot tetteire. Julietta olyan ravasz, mint egy tolvaj, ügyes és az életnek csak a napos oldalát akarja biztosítani magának. Megalkudott az élettel, de úgy, hogy csak a javát akarja. Fazekas Zsuzsa alakítása híven tükrözi ezt a minden hájjal megkent nőt, aki gátlás nélkül, ügyesen használ fel minden eszközt, csakhogy biztosítsa a neki kívánatos életet, ő sem különb Dulska asszonynál, csak éppen más módszerekkel dolgozik. Dulski úr, a férj pipogya alak, mindenben energikus feleségét követi, semmi szava nincs otthon, de nem is tart rá igényt, mert ez így kényelmes neki. Sándor István szavak nélkül is jól megmutatja e gyenge, kényelmes kispolgárt, aki távoltartja magát az élet zavaró apróságaitól. Él, mert született. A gyermekek mind különböznek egymástól. Zbyskó, a legidősebb úgy érzi, hogy van benne valami, ami más, mint a kispolgár, de nincsen ereje arra, hogy legyőzze a régit, ami legbelül él benne. Csak arra futja erejéből, hogy egy napig szembehelyezkedjen a családjával, aztán nyugodtan hagyja, tegyenek, amit akarnak Hankával, aki az ő prédája lett. Árva János nagyszerűen kidolgozott alakítása jól aláhúzza Zlyskó tehetetlenségét és a kispolgárban élő néha kitörő anarchikus hajlamokat, amelyek azonban nem tartanak soká, mert győz a kényelemszeretet. . . ■ Hesia tipikus leánya ,anyjának. Még félig gyerek, de máris benne él a családi légkör hatására kialakult úrhatnámság, könyöklés, amelyet anyjától örökölt. Döömötör Erzsi természetes, fiatalos játéka teszi meggyőzővé ezt az alakot. Kiáltó ellentéte Méla, ez az ábrándozó, tiszta lelkű lány, aki becsületes, de erőtlen. Nem ebbe a környezetbe való. Csak erőtlensége az, ami a kispolgárokra annyira jellemző. Varga Edit egyszerűsége, megkapó, tiszta lelket tükröző alakítása nagyon megragadja a nézőt. Az egész családdal szemben áll, más embereket képvisel Hanka, a cselédlány, aki áldozatul esik Zbyskó „szerelmének". Ő még akkor is erős, amikor megalázzák. Sokáig tűr, de ha kell, akkor energikussá vélik, ő már megismerte az úri világot, nem kápráztatja el józanságát a külső máz. Még akkor is fenntartott, fejjel tud elmenni, amikor látszólag ő marad alul a küzdelem-ben. Kerpely Judit mélyen emberi figurája messze kimagaslik. 1 meg kell említeni, hogy Fa-ragó Vera és Lubinszky Margit kis szerepükben méltók voltak az együtteshez. Az egész előadásra jellemző, hogy minden szereplő tudása legjavát adja és ezért nehéz lenne különösen ki- emelni, ki játszott jobban. Na lgyon nagy élmény ez az előadás. Megtanít arra, hogy a kispolgá-*rok valóját felismerjük, értsük, lássuk, miért olyan veszedelmez esik. Az évad elején nagyszerű teljesítményt nyújt a Déryné Szín- ház. Feledhetetlen estét szereznek mindenkinek, aki ezt a darabot megnézi. Az egységes, összetör- ( rött alakítás Both Béla rendezésében a színház művészeinek ? egyik legsikerültebb alakítása. ( Baranyai Ilona )