Vas Népe, 1967. január (12. évfolyam, 1-26. szám)

1967-01-22 / 19. szám

A felfedezés örömével járja a világot... A zongora farkasszemet néz az íróasztallal, rájuk mordul a szürkeségében is vidám su­­baszőnyeg, csak a többfalnyi könyvszekrények állnak tit­­kot­ őrző méltósággal körös­körül. Itt él Békefi Antal, a tanár-zeneszerző, ez a han­gulat csapott meg otthonában Szombathelyen, a Petőfi Sán­dor utca egyik műemlékházá­nak emeleti lakásán. Itt la­kik, de nemcsak itt él — hi­szen mindennapjaiba beleépült már a tanítóképző intézet, a vasi, s bakonyi tájak, embe­rek dalköltő, hagyományőrző művészete és az a belőle fa­­kadó sajátságos dallamvilág, amely egyre­­gyakrabban csen­dül fel színpadokon, a rádió­ban, hangversenyteremben. A szürkének hívott hétköznapok feléje ezernyi színnel futnak , mert minden apróságban keresi, kutatja az értelmet és a szépet, hogy aztán meglel­ve, rögtön továbbadja azt. Nemcsak, szűkebb környe­zetének, nemcsak tanítványai­nak! Folyóiratok, könyvek, fél szekr­ényi izgalmas anyag dokumentálja kutatómunká­ját, gyermek-daljátékok, ope­rák, kórusművek, népdalfel­dolgozások alkotó kedvét, még kiadásra váró, de már sajtó alá rendezett mese- és mon­dagyűjtemény, sajátkészítésű oktató társasjáték derűs fogé­konyságát. És mindez még nem életmű! Békefi Antal mindössze negy­ven éves. 1960-ban költözött családjával Szombathelyre, s az éveket olyan mérföldkövek­ben mérteti, mint A csoda­fű című gyermekopera (Do­­nászy Magda és Békefi An­­talné szövegére írta, s a Ma­gyar Rádió öt alkalommal mu­tatta be), A tábori kukta cí­mű úttörőopera (ugyancsak a rádióban hallhattuk három ízben), A feneketlen tó című gyermekopera (szövegét fele­sége írta, s a darab zongora­kivonata és szövegkönyve a Népművelési Intézet kiadásá­ban is megjelent), azután ta­nulmányok (többségük a Vasi Szemle és az Életünk hasáb­­jain látott napvilágot), mű­fordítások, kórusművek, zenei beszámolók, előadások, s egy mű Invocatio címmel, amely az országos kórusműpályáza­­ton a második díjat hozta szá­mára. Most ismét komponál. Do­­nászi Magda, szombathelyi születésű gyermekköltő szö­vegére A tarka-barka kiscsi­­nje címmel ír gyermekoperát: — Ez igazi opera lesz, csu­­pa-csupa zene. Két felvonás­­sal már készen vagyok, s a ■yrusszámokat már tanul­ák ',s a tanítóképző gyakorló is­­'fájának növendékei. Szá­jukra írom — tavasszal sze­retnénk bemutatni... S a zongorán felcsendül az első „kép”, amelynek már ze­néje is tökéletesen hozza a baromfiudvar csicsergő-csivn­­elő, mozgékony életét. Azt án - disszonáns akkordokat fel­váltja a Tyúkanyó oktatóda­­la, amely a vízivás „művésze­­tére” utal: „Víz, víz, tiszta víz, pedig még íze sincs, mégis milyen baj, ha nincs . . . ” Nemcsak színes, sokmoz­gású és dallamos lesz ez a kis darab, hanem figyelemre mél­tó mondanivalót is rejt. A költőnő elmondta, járt egyszer egyik óvodában, s látott egy kifestett kislányt. Hazament és megírta ezt a verses me­sét a kiscsibéről, aki megirigy­­li a kakas gyönyörűszép tol­lát, olyat szeretne. Hiába mondják neki, hogy a kiscsi­­be csak pelyhesen szép, be­festi magát a Nyuszi festé­kével, éle senki sem ismer rá, mindenki elzavarja a kis csú­nyaságot. Végül az eső kö­nyörül meg rajta: eltünteti a festéket, s a kiscsibe ismét puha-pelyhes lesz . .. Csupa-csupa állatszereplő: Nyuszi, Kakas, Tyúkanyó, Sü­ni. Kutya... az érzelmek, a gondolatok mégis mennyire emberiek. Komoly dolgokról beszél a gyermekek nyelvén, majd a gyermekek által ne­kik és nekünk, a felnőtteknek. Pestről kérnek majd koreog­ráfust, hiszen ehhez a darab­hoz sok, kifejező mozgást kell megtanulni. De a régebbi da­rabok­ra visszatérve: nemcsak ország­szerte játsszák, hanem külföldi iskolák is érdeklőd­­nek irántuk. Csehszlovákiában az egyik komáromi iskola be­mutatja A feneketlen tó-t (a szerzőt két napra meghívták), a jugoszláviai Becselyben pe­dig A csodafű-t tanulják. A rádióból ismerkedtek meg a darabbal. A rögtönzött kis bemutató után egy könyvet tesz elém az asztalra — a negyediket. Tavaly december végén került a könyvesboltokba Békefi, An­tal A bakonyi szegényember dalai című gyűjtése. A Zirc környéki dalokban „feltárul a bakonyi summasofe, béresek, szénégetők, bányászok küzdel­mes élete, érzésvilága, s a ki­vándoroltak hányatott sorsa. Nyomon kísérhető a könyvben, hogyan alakulnak át a pa­rasztság dalai munkásdalok­ká. A magyar anyagot néhány szlovák és német népdal egé­szíti ki”. Tavaly még egy könyve is megjelent: a Cs. Nagy Ist­vánnal közösen megfogalma­zott Ének- és Furulyatan­könyv, a Tankönyvkiadó gon­dozásában a Fóti Gyermek­­város Gyermekfelügyelő Kép­zője számára. És 169 oldal már megvan (a Vasi Szem­lében folytatásokban meg is jelent) abból a 240 oldalra tervezett könyvből, amely a római kortól napjainkig Vas megye zenetörténetét tárja fel. — Talán furcsának hat, hogy Vasban élek, mégis a Bakonyról jelennek meg dol­gaim, d­e hát Vas megyében még csak a gyűjtés stádiu­mában vagyok, várni kell, amíg az anyag összeáll... — Mi a közös, illetve a különbség a két megye, a két terület között gyűjtés szem­pontjából? 1961. január 22. Vasárnap Látogatóban Béke­fi Antalnál . Közös, hogy a nép mű­vészetét a nép emlékezete őr­zi meg jobban. A Bakonyban rengeteg feltáratlan terület volt. Vasban nincsen ennyi fehér folt. A népmesék és a népdalok gyakran utalnak az egyes települések történelmi szerepére is. Míg például a Bakonyban nem találtam any­­ngi emléket a jeles napokról, Vas megye — ahol kisebb volt a törökdúlás — bővelke­dik ebekben. .. Gyűjtőútijára m­agával vi­szi növendékeit is. Sőt, egy kis kamar­akónussal, verses­­zenés műsorral olyan telepü­­léseket is látottnak, ahol „a madár sem jár”. A terveiről ezt mondja: — A vasi zenetörténethez még em­lítenem kell a volt vasi vámik környékén Auszt­riában. Új könyet írok a Ze­­neműkiadó számára Bakonyi pásztor, és betyárdalok cím­mel. Ebben a pásztorok ze­­nei, improvizáló készsén­nyel külön is foglalkozom. Foloyta­­tom természetesen a kifűjtést, s szeretném már a népmese­gyűjteményemet is nyomdá­ban látni. Kórusokat kompo­nálok helyi költők műveire, s persze tanítok . . . És oktató-nevelő tevékeny­sége azért nem válik soha „porossá” — akár szóban, ze­nében hangzik el, vagy be­tűként, kottaként jelenik meg — mert a felfedezés örömé­vel jár a világban . .. Szakály Éva Táj. (Kiss Attila rajta) PÁLYAVÁLASZTÁS A lesszárreisse-Jean egy­re gyakrabban fordul elő ez a fogalom az utóbbi napok­ban, hetekben. Általános is­kolák nyolcadikosai, középis­kolák negyedikesei szinte ez­zel ébrednek, ezzel fe­kszenek mostanában. Velük együtt, vagy talán még náluk is fo­kozottabban izgul­nak szüleik, latolgatják, mérlegelik a le­hetőségeket, amelyek széles skálát, vagy szűk keresztmet­szetet mutatnak. Attól füg­gően, ki, hogyan és honnan szemléli. A pályaválasztás valóban szinte társadalmi gonddá nőtte ki magát, s né­hány év alatt intézményessé vált itt a mi megyénkben is a segíteni akarás, a jó szán­dékú közeledés a pályaválasz­tás előtt állókhoz. Az iskolák­ban a pedagógusok,­­ más fó­rumokon hozzáértő, munka­ügyi szakemberek igyekeznek segítő kezet nyújtani. A választás egy életre szól. Éppen ezért nehéz és meg­gondolandó. S mert a lehető­ségek, maguk a foglalkozások, pályák hallatlan mértékben szaporodtak — száznál több fajta foglalkozás csak az ipar­ban! —, nehezebb a döntés, nagyobb körültekintésre van tehát szükség. Ugyanakkor a szemléletek által őrzött régi örökség is munkál az emberekben. Egy­részt a már megszokott, ha­gyományos foglalkozásokhoz, másrészt a felkapott, úgyne­­vezett divatos szakmákhoz nagyobb a ragaszkodás. Né­mely szülő makacsul ragasz­kodik elhatározásához, még akkor is, ha a gyermeke eset­leg nem érez elegendő ráter­mettséget, sőt akkor is, ha népgazdasági, vagy egyéb okok miatt nincs mód, lehető­ség a választott szakma meg­szerzésére. Az ilyen esetek­­ után aztán leggyakrabban be­következik az összeomlás, a tragédia a szülők és a gyer­mek részéről egyaránt. Orgán tv ebben a tan­évben közel hétezer általános és középiskolás diák hagyja el az iskolák padjait. Nagy­ s részük, mondhatnánk a több­ség, tovább tanulhat: középis­kolában,, vagy szakmunkás­­képző intézetekben. Az ele­nyésző kisebbség otthon, a tsz-ekben, vagy egyéb helye­­ken munkát vállal. A hivata­los szerveknek nem ők, ha­nem a továbbtamul­ók okoznak nagyobb gondot, ők serkentik minden­ekel ott intézkedésre az illetékeseket, a széles körű társadalmi összefogás az ő segítségükre irányul. Megkö­­zelítőleg hadd lelje meg min­denki a számára legkedvezőb­bet. * A megyei tanács vb mun­kaügyi osztálya, illetőleg a megyei pályaválasztási tanács — tagjai pedagógusok, mun­­­­ka­ügyi szakemberek — egész­­ éven át, s ilyenkor különösen­­ élénk tevékenységet fejtenek­­ ki ez ügyben. Már megjelent­­az 1967—68-as tanévre szóló­­ tájékoztatójuk, — azóta meg is kapták az érdekeltek — a tanács tagjai iskolákba láto­­­­gatnak el, magyarázzák, ok­tatják a pályaválasztást, elem­zik a lehetőségeket, igyekeznek irányítani a végzett fiatalokat a választásban. Igyekeznek megkönnyíteni számukra a döntést, mégpedig oly módon,­­ hogy az egyéni és társadalmi érdek a legmesszebbmenően­­ találkozzék. Úgy véljük, a pályaválasztásnak éppen eb­ben van a lényege. A pályaválasztáson belül a beiskolázás elsősorban peda­gógiai kérdés. A szülők, pe­dagógusok együttes nevelési tevékenységén múlik, hogy mennyire tudatos a fiatal dön­tése, megalapozott-e a válasz­tása, avagy romantikus elkép­zelések hatására történt. Az iskolára és a szülői házra te­­hát komoly felelősség hárul ebben a vonatkozásban is. Mindenekelőtt az avult szem­lélet ellen szükséges komolyan fellépni. Az elfogultság — elsősorban a szülők részéről — ugyancsak súlyos követ­kezményekkel járhat. Sajnos előfordul, hogy több szülő még ma is úgy buzdítja gyer­mekét a jobb tanulásra: ta­nulj, hisz belőled orvos, mér­nök, vagy tanár lehet. S még véletlenül sem úgy, hogy belő­le jó szakmunkás, szakember válhat. Mintha a szakma nem igényelne nagyon is komoly tudást, felkészül­tséget. Még szentbe önebb az el­fogultság gyermekeikkel szem­ben a falusi embereknél. A mezőgazdasági szakmák iránt — holott ebben a vonatko­zásban a legnagyobb a fejlő­dés az utóbbi években — még mindig kisebb az érdeklődés, mint az ipari szakmáknál. Pe­dig a mezőgazdasági szakmun­kásképzés intézményessé vált megyénkben is. A különböző foglalkozások szinte azonos értékűek bármelyik ipari szak­mát vesszük alapul. Még az elsajátítás tekintetében is. S reméljük — merjük remélni, hiszen minden feltétele meg­van —, a jövőbeni hamarosan anyagiakban is bekövetkezik a kiegyenlítődés az ipari és mezőgazdasági szakmákban. Persze a szülők jelentős ré­sze még ma sincs tisztában a mezőgazdasági szakmákkal. Leegyszerűsítik, leszűkítik ar­ra, hogy ezt, mármint a me­zőgazdaságot a legvégső eset­ben is megtalálja a gyerek, ha már másutt nem „sikerült” neki, így aztán a fiatalok már az indításnál helytelen irányt vesznek, vagy kapnak. Megfigyelhettük, az utóbbi években mindinkább a gya­korlati foglalkozások kerültek előtérbe. Ezt bizonyítja az is, hogy a középiskolák jelentős részét is szakmásítják, mind több lesz azon osztályoknak a száma, amelyekben az általá­nos műveltséggel együtt szak­mai ismereteket is kap a ta­nuló. A Mű­­veszpresszó vendége: Hány arca van egy színész­nek? Ahány maszkot magára ölt Ahány emberéletet, sorsot megszólaltat, ahány figurához adja tehetségét, erejét, szel­lemét, műveltségét, így látjuk a színészt a színpadon, a képeslapok fényképes beszá­molóiban vagy a filmvásznon. Szakáts Miklós „civilben jön” Szombathelyre és Kő­szegre, maszk nélkül, a ran­­gos életpályából összeváloga­tott, összeállított műsorával. Jellegzetes, intellektuális ar­ca, magas homloka, s mély­zené­jű szép beszéde „játszik” majd a pódiumon. Életéről beszél majd, amelyet a szűk­szavú lexikon így ismertet: — 1920-ban született Érsza­­kácsában. A Színiakadémiát 1941-ben végezte el, a­­­olozs­­vári Nemzeti Színház szer­ződtette. A következő évadot már Budapesten tölti a Víg­­színháznál, majd a Madách Színházban. A felszabadulás után a Vígszínház, a Nemzeti, az Ifjúsági, a Művész, a Nép­­hadsereg Színház, majd ismét a Vígszínház foglalkoztatja a művészt. Történelmi és mai tárgyú darabokban játszik — egyaránt nagy sikerrel... Emlékezetes alakításai közé tartozik a Cyrano, Agárdi Pé­ter (A néma leventéből) s a Háború és béke Piscator­­féle színpadi változatának narrátora, amely „az előadás lelke” volt. Kiváló beszédtech­nikája, szép orgánuma miatt szívesen kéri fel a Magyar Rádió és a Filmgyár, az utób­bi szinkron szerepekre is. De gyakran láthatjuk őt filmen. 1943-tól filmezik, a közönség — még a fiatalab­bak is — emlékezhetnek az első filmjeinek egyikére, a Móricz regényből készült For­ró mezőkre. Aztán jött sorba a többi, idézzünk néhányat: Egy asszony elindul (1948), Ludas Matyi (1949), Különös házasság (1951), Föltámadott a tenger — Görgey Arthurt, a hideg katonaembert ját­szotta­k (1953), A harag Szakáts Miklós napja (1953), Fel a fejjel (1954), Az ígéret földje (1961), Mici néni két élete (1962), Oldás és kötés (1962), Honfog­lalás (1963)... Legutóbb eb­ben a tv-filmben láthattuk s ugyancsak a képernyőről emlékezhetünk a Dürrenmatt novella (írói élmény) fősze­repének kiváló megformálá­sára. A felsorolás természe­­tesen nem teljes , majd ő maga elmondja életéből, mű­vészi pályafutásából azokat az állomásokat, fordulóponto­kat, melyeket fontosnak tart. Szakáts Miklóst január 24- én délután 5 órakor a Juri­st­ák Művelődési Otthonban Kőszegen, ezen a napon este 7 órai kezdettel a Művelődé­si és Sportházban Szombat­helyen, (a Művészpresszó kö­vetkező előadásaként), január 25-én este 6 órai kezdettel pedig a szőllősi klubkönyvtár­ban hallhatja a közönség. Ilyés VAS NÉPE z A ciá­gi választási nács tájékoztatója felsorakoz­tatja a választás lehetőségeit. Sok, nagyon sok lehetőség áll rendelkezésre akár az általá­nosból, akár a középiskolából kimaradók számára, nagyobb gondot esetleg majd az érett­ségizett lányok okoznak, hi­szen számuk többszöröse an­nak, ahányat fel tudnak venni az egyetemek és főiskolák. Az illetékes szervekre tehát itt vár feladat, hogy számukra foglalkoztatást teremtsenek. A tájékoztató füzeteteket azonban melegen ajánljuk minden szülőnek, minden végzős tanulónak. A mérlege­lésnél feltétlenül vegyék fi­gyelembe az ott leírt tanácso­kat, javaslatokat. Sok éves ta­pasztalat késztette szerzőit ezek kimondására, érdemes megszívlelni azokat. Pósfai H. János

Next