Vas Népe, 1967. július (12. évfolyam, 153-178. szám)

1967-07-19 / 168. szám

Termelési segédeszköz vagy munkaegységkönyv ? Kelemen Lászlóval, a bögötei tsz elnökével be­szélgettem a termelőszövetkezetek kongresszusa előtt. Azt mondta, bár nem híve annak, hogy a szövetkezetek „nya­kára” lépten-nyomon központi elgondolásokat zúdítanak, de ami a munka mérését és díjazását illeti, abban elkelne egy kis segítség. A munkaegységkönyvet hét évvel ezelőtt, a mezőgaz­daság szocialista átszervezésének befejezésekor adták ki. A falura azóta gyors ütemben bevonult technika és technológia szinte használhatatlanná tette a könyv tételeinek zömét. Mi idézte elő a szövetkezeti teljesítményekben a legnagyobb változást, hol szorult a leggyakrabban módosításra a mun­ka mérése, s ami ezzel összefügg, a díjazás is? A szövetkezeti vezetők szinte egyöntetű véleménye sze­rint a gépesítés idézte elő a legnagyobb változást. A mun­kaegységkönyv normatívái jórészt kézi munkára, a jelen­leginél jóval egyszerűbb viszonyokra vonatkoztak. Ezért az­tán évek óta a szövetkezeti vezetőkre és szakemberekre az a feladat hárult, hogy minden esztendőben új normatétele­ket dolgozzanak ki. Normák felállítása rendkívül nagy fel­,­adat. Nem elég ehhez a tapasztalat, legfontosabb, hogy a normákat műszaki számítások alapozzák meg. Erre pedig minden szövetkezetben külön-külön szinte lehetetlen vál­lalkozni. Itt lenne szükség arra a bizonyos segítségre, amire Kelemen László is utalt. Olyan normatételekre, amelyek több gazdaság tapasztalatait, műszaki számításait rögzítik, s amelyeket kisebb igazításokkal a szövetkezetek zömében irányadónak tekinthetnének. A kívánság végül is eljutott az illetékesekig Már két hónapja elhagyta a nyomdát A munka mérése és díjazása a termelőszövetkezetekben című kétkötetes, kiadvány. A könyvet egy tíztagú szerzői kollektíva írta. Tapasztalataikat, adataikat és számításaikat az ország minden részében több szövetkezet és néhány állami gazdaság, valamint gépjavító állomás műszaki, szervezési mérései alapján tették közzé. Dr. Nagy Sándor, a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium főosztályvezetője, a többi között, ezt írja a könyv előszavában: „E kiadványban ismertetett munkamé­rési és díjazási megoldások az egyes termelőszövetkezetek számára csak javaslatok, segédletek ahhoz, hogy saját, konkrét feltételeiknek megfelelően helyesen alakítsák ki munkadíjazási rendszerüket, illetve segítséget adjon a kö­zös gazdaság anyagi, műszaki fejlődése által megkövetelt továbbfejlesztéséhez.” A könyv valóban ezt a célt szolgálja. A mezőgazdasági munkák sokaságának rendszerbe foglalásakor a szerzők nem azt mondják, hogy milyen munkáért mennyit kell fizetni, hanem azt javasolják, hogy egyes munkafajtákból mennyit kell és lehet elvégezni, különböző műszaki és természeti viszonyok között ahhoz, hogy a szövetkezet által előírt dí­jazást valaki elérje. Ennek a jellegnek megfelelően a szerzők foglal­koznak a jövedelem felosztásával, a premizálással, a vezetők és szakemberek javadalmazásával, az anyagi érdekeltséggel és munkaszervezéssel, a munkaerő-gazdálkodással, a mun­kaerő-mérleg készítéssel és a különféle munkanormák ké­szítésének módozataival. A könyvnek ez a része a IX. pártkongresszus határoza­tainak megfelelően a szövetkezeti önállóság és az intenzív, modern gazdálkodás mai lehetőségeinek szem előtt tartásá­val körvonalazza a problémákat és lehetőségeket. Figyelemre méltó, hogy a jövedelem felosztása című fejezet így kez­dődik: „A szövetkezeti jövedelem lényegében három fő rész­re tagolható: személyi jövedelemre, üzemi felhalmozásra és központi elvonásra”. A személyi jövedelem előtérbe helyezése világos rögzí­­tése annak a ténynek, hogy a munkabért szövetkezeteink­ben termelési költségként kezelik és számolják el, hogy a normák nemcsak az elvégzett munkára vonatkoznak, de egyúttal jelölik a teljesített normák után járó úgynevezett garantált bért is.­­ A könyv nagyobbik része a növénytermesztés, állatte­nyésztés és ipari feldolgozói üzemágak normatíváinak ja­vaslatával foglalkozik, s a munkákat általában osztályba sorolja — I—IV-ig —, majd megállapítja, hogy milyen munkakör melyik kategóriába tartozik. Érdekességként le­het megemlíteni, hogy a szénabetakarítás normatívái a bálázógéptől a kézi rendfelszedésig több változatban ké­­szültek el. A segédesköz tehát, amely egy jobb, ösztönzőbb bérezésben a szövetkezetek segítségére lehet, elkészült. Sok fáradságtól, műszaki adatfelméréstől, számítástól mentheti meg a szövetkezeti vezetőket, ha igénybe veszik. Sajnos, a szövetkezetek zömében nemcsak hogy igénybe nem veszik, de megjelenéséről sem tudnak még. Szanati Anna II társadalom és a vállalat számlájára A köznyelv egyszerűen „borítékon kívülinek” nevezi a különböző társadalmi jut­tatásokat. Az esetek zömében ez a fogalmazásmód úgy ér­tendő: a családi költségveté­seken kívüli, tehát bevétele­ink összegezésekor elhanyagol­­ha­tó j­övedele­mf­orr­ás. .. Lényegében tehát a jöve­delmeknek mintegy a negyede származik különböző „borítékon kívüli” bevételekből. Ám még ennél az aránynál is elgondolkozta­­tóbba­k azok az adatok, ame­lyek mozgásukban mutatják be a közvetett juttatások vál­tozásait. Nos, 1960 és 1965 kö­zött az egy lakosra jutó ösz­­szes jövedelem 21,9 százalék­kal nőtt, de ha részleteire bontjuk ezt az átlagot, kiderül: a társadalmi juttatások növe­kedési üteme az átlagnak mintegy kétszerese — 40 szá­zalék — volt. Ugyanezt fo­rintban vizsgálva: öt eszten­dő alatt a lakosság összes jö­vedelme 28,6 milliárd forint­tal emelkedett, viszont ebből 15 milliárd jutott a bérek nö­vekedésére, és a többi, bé­ren kívüli juttatás volt. Hadd zárjuk a szám­felsorolást né­hány különösen figyelemre­méltó adattal: 1965-ben össze­sen 34,9 milliárd forintot tett ki a társadalmi juttatások or­szágos számlája, ebből egy lakosra átlag évi 3440 forint jutott. Mindez kellően bizonyítja, hogy — népgazdasági mére­tekben — enyhén szólva nem láthatatlan és korántsem el­hanyagolható összegekről van szó. — Más kérdés, hogy va­jon igazságosan és a népgaz­daság érdekesei összhangban oszlanak-e meg ezek a tíz­­milliárdok? A válasz meglehetősen bo­­nyolult, m­ert hiszen minde­nekelőtt azt kellene megha­tároznunk: hol a mérce, amely az elosztás i­gazság­osságához valósághű támpontot adhat? Nos, ezúttal is csak a szocia­lista elosztás alapelve: a végzett munka minősége, mennyisége, szín­vonala, társadalmi értéke ad­hat ilyen iránytűt. Logikus­nak és igazságosnak tekint­hető, ha a társadalmi jutta­tásokat a jelenleginél jobban hozzáigazítanánk a munká­hoz, a teljesítményhez. A valóság azonban korántsem ilyen egyszerű, mert figye­lembe kell venni, hogy van­nak olyan, társadalmilag fon­tos és ezért közösségi szám­láról fizetendő szociális, egész­­ségügyi, oktatási stb. felada­tz a láthatatlan jövedelmi tényező — az országos ,„pénz­tár” számára nagyo­n­s érzé­kelhető. Kiderül ez az aláb­­bi statisztikai táblázatból is, amely a lakosság 1965. évi jövedelemforrásait, és ezek egymáshoz viszonyított ará­nyát mutatja be a­zok, amelyek aligha köthetőek a végzett munkához. Nyilván­való például, hogy a sok­­gyermekes családok támoga­tása olyan elemi társadalmi feladat,­­ amely a családfő munkájától független anyagi hozzájárulást feltételez. Ilyen az ingyenes oktatás, a társa­dalombiztosítás, az öregek­ről való gondoskodásnak a befizetett nyugdíjhozzájárulás feletti, állami kiegészítése és egész sor egyéb társadalmi juttatás is. Ha valamilyen módon ezeket is az egyéni (és ezzel együtt a kollektív, vállalati) teljesítményekhez kötnénk, akkor e társadalmi érdekek kielégítése esetleg háttérbe szorulhatna. E néhány problematikus té­nyező szemléletesen jelzi, mi­lyen feladatok rendezése há­rul az új gazdaságirányítási rendszerre, amely egyebek között a társadalmi juttatá­sok célszerűbb és igazságo­sabb elosztását is teendői so­rába iktatta. A változások alapelvei — jóllehet, a rész­letek rendkívül szövevénye­sek —, voltaképpen egysze­rűen megfogalmazhatók. Az egyik elvi pillér az, hogy a közös, társadalmi érdekeket kielégítő juttatások színvona­la ezután sem kapcsolható közvetlenül a vállalati ered­ményhez, nyereséghez — ezeket továbbra is állami feladatnak tekintik és közös számláról fizetik. (Ismételjük, ide tar­tozik például az oktatás, az egészségvédelem, a gyermek­­védelem, a nyugdíjrendszer, a családi pótlék stb.) A társadalmi juttatások má­sik csoportját azonban cél­szerű a vállalatok gazdálko­dása eredményétől közvetle­nül függővé tenni annak a terhére elszámolni és elosz­tását olyan „ítélőszék” mér­■ legelésére bízni, amely az ed­­­diginél megbízhatóbban bí­­­rálhatja el a kifizetés félté­■ jeleit. A vállalat kollektívá­j­­a ez! Ismeretes, hogy az új me­­­­chanizmus anyagi érdekelt-­­­ségi rendszerének egyik leg­­­fontosabb csomópontja lesz­­ az úgynevezett részesedés­ - alap, amely a vállalatoknál­­ szorosan a nyereség mérté­■­kéhez kapcsolódva képződik - Ebből fedezik majd a bér­emeléseiket, jutalmakat, pré­miumokat, a nyereségrészese­dést és bizonyos béren kívüli juttatásokat is. A vállalatnál azonban önállóan dönthetnek ma­jd arról, hogy az ide so­rolt társadalmi juttatásokat átváltják-e bérre — tehát „borítékon belüli” pénzjöve­delemre —, illetve meghagy­ják-e a munkától független elosztás kereteiben. (Egyetlen — rendkívül fontos — kivé­tel: a gyermekintézmények­hez adott vállalati hozzájá­rulás nem váltható át pénzre, nyilvánvaló ugyanis, hogy a gyermekgondozás olyan tár­sadalmi érdek, amelyet min­den körülmények között ér­vényesíteni kell.) Saját kör­ben döntenek viszont arról: hozzájárul-e a vállalat az üzemi étkeztetés költségeihez és mennyivel — illetve­ in­kább pénzben fizeti-e a hoz­zájárulást —; milyen mér­tékben fedezi a szociális, kul­turális és sport kiadásokat, helyesebben, hogy az ilyen cél­aikra kötelező min­i­mum felett is vállalja-e a költsé­geket, vagy másként adja ki a dolgozóknak ezeket az ösz­­szegeket. A vállalat vezetősége a szakszervezettel közösen oszt­ja el — éves keretekben — a részesedési alap előirány­zatát a fontosabb felhaszná­lási tételek szerint. Aligha kétséges, hogy széleskörű vi­ták, a vállalati közvélemény heves reakciói kísérik majd ezeket a felosztási problémá­kat. Közvetett juttatási rendsze­rünk ma még — a társada­lom és a gazdaság fejlettségének valóságos színvonalától rész­ben elszakadva —, sok kom­­munisztikus elemet is tartal­maz, mert sok olyan jövede­lemforrást rendszeresítettünk, amelyből „mindenki egyaránt vehet”. De ha a mainál job­ban kötjük a munkához, a teljesítményekhez a társadal­mi juttatások bizonyos körét, akkor a termelés, a gazdál­­kodás eredményességének lép­csőfokain­k hamarabb ju­tunk el a távoli célhoz is, amikor majd a társadalom birtokában a javaknak való­ban olyan bőséges mennyisé­ge lesz, hogy szükséglete sze­rint mindenki egyaránt ve­het belőle! T. A. A lakosság jövedelmeinek megoszlása főbb források szerint . Jövedelemforrás százalék Munkaviszonyból — — — — — 50.3 Mezőgazdasági termelésből — — — — — 20.0 Társadalmi juttatásból — — — — — 24.2 Egyéb forrásból _____________— — — — — 5,5_ összes jövedelem: — — — — — 100.0 így arainak Simaságon ömlik a szem a gépekből. A tavaszi árpát már napokkal ezelőtt learatták és elcsépelték. Több száz hold át­lagában 17,4 mázsát adott az árpa holdja. A búza több mint ezer hold átlagában 15— 16 mázsával fizet. Hat kambija, négy rendre arató, bálá­zók kévekötő aratógépek kerítik a táblákat. A szérűkön hat cséplőgép és egy magtisztító „jár” naphosszat. Igazi, jól gépesített, jól szervezett nagy­üzem. Mindent beleszámítva, az idei szezon­ban több mint kétezer hold aratni való van a több község határát magában egyesítő nagyüzemben. A párttitkár, a főagronómus, és a brigádvezetők elmondják: előre meg­szervezték a folyamatosan haladó munkát, s ez a magyarázata, hogy alig 10 nappal a kezdés után száz és száz holdakat tettek tisztába, illetve szabadítottak fel a szántó­­traktoroknak. Ahogy itt mondják: a csúcsvezetőség meghatározta a tennivalók gerincét, s az üzemegységek is külön tervet készítettek a munka menetére, gépekre, s­­zinte embe­rekre beosztva a feladatokat. Kézzel semmit nem aratnak, legfeljebb az erősen dőlt, kuszált gabonát, önkéntes je­lentkezés alapján. A napi teljesítmény felől érdeklődöm. — Amikor eső vagy más akadály nem jön közbe, naponta 20—22 vagonnal csépe­lünk el — válaszol Giczi Ferenc párttitkár. S hozzáteszi: mindez úgy, hogy méltó legyen a szövetkezethez. Könnyűszerrel, erőltetés nélkül. Vállra csak azt veszik, amit a ga­bonafelvásárlónak szállítanak. Ezt is csak átmenetileg. A többit gép emeli, viszi, hord­ja, szállítja, így természetes ez már Sima­ságon, ahol szinte minden mozzanatnál ta­pasztalják az emberek a kommunistáknak azt a korábbi javaslatát: azért is lépjenek a szövetkezetbe, hogy könnyebbé, gondtala­nabbá váljon a munkájuk. — Az utakon sok fogattal találkoztam — jegyzem meg beszélgetés közben. — Szalmajárandóságukat viszik haza az emberek — mondja a főagronómus. — Évek óta azzal is gyorsítjuk a munka menetét, hogy a tagság szalmáját közvetlenül a táb­lákról adjuk ki Természetesen szabályok­hoz kötve. A tsz fogatot, szekeret bocsát rendelkezésre, s mindenkinek el kell vinnie a részét a meghatározott időre. Aki nem tartja be a feltételeket, az járandóságának felét elveszíti. A gyorsaság, s a munkával való taka­rékosság is indokolta ezt­­az intézkedést. Mert ezzel, s a bálázógépek működtetésével a temérdek mennyiségű szalmának csak 30—40 százalékát kell kazalozni, ami igen jelentős emberi erőt szabadít fel más, sür­gős tennivalóikra. A táblák mielőbbi „megtisztítása” gyor­san zöld utat jelez a talajművelő gépeknek. Az árpatarlókat például az aratást követő 48 órán belül szánthatták. Az idén különösen szükség volt és van a tennivalók gyors egymásutánjára, mert va­lamit késett az aratás megkezdése, s ha a hiányos szervezéssel a kiegészítő munkák is kitolódnának, az a talajmunka, illetve a má­­sodvetés rovására történne. Ugyanis a szá­razság — ha nem is túlzott mértékben —, megapasztotta a szövetkezet takarmány­­készletét, amit tarlóvetéssel igyekeznek el­lensúlyozni. összesen mintegy 100—120 hold gabonatarlóba vetnek másodnövényt, s le­hetőleg július második harmadában, hogy minél több tenyészidő álljon a növény ren­delkezésére. Most, az aratás kellős közepén a ve­zetőik egyik szeme a termés veszteségmentes betakarításán, a másik a soron következő munkákon van. Így is lesz ez egy ideig, különben zavar állna be a munka tervsze­rűségében. A száz és száz holdnyi tarló egy hányadát most ismét bevetik, másik részén­­ nyári mélyszántást végeztetnek, egy újabb hányadát tavasziak alá készítik elő. Ugyanis a nyár végén — a klasszikus módszereknek megfelelően — 500 hold tavaszi alá trágyát hordanak s ezt annak rendje és módja sze­rint bemunkálják a talajba. — A traktorosok, a talajművelő gépek sze­zonja kezdődik, illetve már el is kezdődött — jegyzi meg Szabó István főagronómus. — Bár nem állunk rosszul gépek dolgában, mégis két műszakban is kell majd szántani, hiszen nemsokára az őszi vetések talaját is készíteni kell. Szeptemberben gabonát ve­tünk és a beéredett talajhoz a maga idejé­ben kell szántani. A megannyi sürgős, minőségi követel­ményeket támasztó munkát jelentősen se­gíti a jubileumi verseny. A pártvezetőség — csak így a szövetkezet vezetése is — fontosságának megfelelően tartja számon a versenyt, s megnyugtató számukra, hogy az emberek ennek szelle­mében dolgoznak. Aratnak az országos hírű, sok versenyt, jutalmat, díjat nyert simasági tsz-ben. A férfiak mellett a munkára jelentkező asz­­szonyok, családtagok is találnak elfoglalt­ságot, illetve jó kereseti lehetőséget. Arat­ják a jól végzett munkájuk gyümölcsét. . . Udvardi Gyrd- 1967. július 19. Szerda VAS NÉPE A probléma A probléma az, hogy az építőipar egyik munkásszál­lóján a hálóteremben van a televízió. Azért van ott, mert többen kérték, szeretnék az ágyból nézni a tv-t. Akik viszont nem kérték, mérge­serc, mert nem tudnak a híd­­ai. Az a probléma, ha a tv-t mégis kivinnék, akkor azok lennének mérgesek, akik ágyból akarják nézni a te­­levíziót. A leges­legnagyobb probléma viszont az, hogy az embereket nem lehet meg­felelően összeválogatni. Min­dig van, aki ágyból akar tv-t nézni, és mindig van, aki aludni akar. A leg­este­sen legnagyobb probléma vi­szont mégis csak az, hogy még elég sokan vannak, akiknek mindez egyáltalán nem probléma. Számosan vannak ugyanis, akik har­­mad-negyedmagukkal albér­letben laknak, nemritkán háromszor-négyszer annyit fizetnek ezért az albérletért, mint a kényelmes munkás­­szállás lakói. Az a problé­ma, hogy még többen sok­sok kilométert utaznak, este későn érnek haza, reggel korán indulnak munkába, s eszükbe sem jut közben, lesz-e krimi a tv-ben. És probléma még az is, hogy meglehetősen sok olyan­ fia­tal leány, asszony van a mi megyénkben, akik szeretné­nek ugyan valahol dolgozni, de egyelőre nem sikerült munkát találniok. És az is probléma, hogy amikor vé­gül mégis munkához jutnak, bejárók lesznek, bejárókból albérlők, albérlőkből mun­kásszállók lakói és akkor jön a nagy kérdés: a tv nézők­­táborához, vagy az aludni akarókhoz csatlakoznak-e? Vagy, ha nem ez lesz az új probléma, akkor lesz más. Aki szövetkezeti lakáshoz jut, kifogásolja, hogy más állami lakáshoz jutott. Aki állami lakást kap, hiányol­ja, hogy a gyereket nem vet­ték fel a bölcsődébe. Aki­nek a gyereke a bölcsödében van, dühös, mert nincs még­ mindenütt járda. Aki végig járdán jár. .. dehát miért is folytassam! Az a mi problé­mánk, hogy ritkán tudunk örülni annak, amit már el­értünk, mert mindig úgy érezzük, van még megoldat­lan kérdés. Ha egyéb nem, hát az, hogy miért nézi más a tv-t az ágyból, amikor mi aludni akarunk!. .. Tsz-vállakozás gépjavításra A közelmúltban újabb ön­álló tsz-közi közös vállalko­zó alakult megyénkben gép­javításra, a kenyéri Aranyka­lász, az Egyetértés és a pá­­póci Szabad Föld Tsz társu­lásában. A vállalkozás szék­helye Kenyériben lesz, a volt gépjavító állomás helyiségei­ben. A szerelőműhelyek be­­rendezéséhez már hozzálát­tak. S mivel megfelelő szak­emberek, szerelők azonnali munkába állításának sincs akadálya, remény van rá, hogy a legközelebbi hetekben már nemcsak saját szükség­letre, hanem más tsz-ek meg­rendelésére is dolgoznak.

Next