Vas Népe, 1967. október (12. évfolyam, 232-257. szám)
1967-10-19 / 247. szám
Felsőcsatári kőbányászok. (Riport az 5. oldalon.) Szombathelyen is megalakult az Igazgatók Klubja A kezdeményezés az MTESZ titkárságának debreceni országos értekezletén indult el, s ma már csaknem valamennyi megyeszékhelyen megalakult az Igazgatók Klubja. Megyénk vállalatainak, üzemeinek igazgatói is a napokban alakították meg klubjukat, amely hasonlóan a többihez, azt a célt tűzte maga elé, hogy az igazgatók, a termelést irányító vezetők a rendszeres klubnapokon kötetlen formában cserélhessék ki tapasztalataikat. Különösen nagy jelentősége van ennek a most induló új gazdaságirányítási rendszerben. A programban a többi között olyan fontos kérdések közös megvitatása szerepel, mint az új Munkatörvénykönyv, annak egyes rendelkezéseinek megvitatása, illetve értelmezése. Bérezési problémák megbeszélése az új termelésirányítás, piackutatás, tapasztalatainak kicserélése. Már az első alakuló összejövetelen élénk vita alakult ki a részt vevő igazgatók között. A klub következő összejövetelét november 13-án 15 órakor a cipőgyárban tartja. Petőfi emlékszoba készül Ostffyasszonyfán Ostffyasszonyfán emléktábla jelzi azt a házat, ahol Petőfi Sándor 1839 nyarát töltötte. A hagyomány szerint a ház végében álló malom egyik kövén ülve több verset írt itt a faluban. Újabb avatásra készülnek az ostffyasszonyfaiak. A járási tanács megrendelésére Berecz Ferenc szobrászművész elkészítette a költő mellszobrát, melyet a Kemenesaljai Napok alkalmából 1968 nyarán adnak át az időközben berendezésre kerülő Petőfi emlékszobával együtt. Páratlan a maga nemében az a terv, hogy az emlékszoba mellett könyvtárat is berendeznek a költő műveinek fellelhető legrégibb kiadásaiból és a legújabbakból. Itt helyezik el Petőfi életrajzíróinak munkáit is. • AZ MSZMP VAS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A VAS MEGYEI TANÁCS LAPJA « XII. évfolyam, 24. szám_____________________________hu SO fillér 1967. október 19. Csütörtök al Venus-4 leszállt a Venusra 12. oldal) Verseny ez, a javából (3. oldal) Csendet a városnak...! 14. oldal) Pénzes növény lett a búza (1. oldal) Új módszerek a szakszervezeti munkában A szakszervezeti munka középpontjában az utóbbi időszakban az új gazdasági mechanizmus bevezetésének előkészületei állnak — tájékoztatták a SzOT-ban az MTI munkatársát. A szakszervezeti élet különböző fórumain elemzik a gazdaságirányítás reformjával összefüggő intézkedések hatását a mozgalom tevékenységére. Újszerű feladatot jelent például, hogy a tervezőmunka az eddiginél lényegesen szélesebb véleménycserére alapul majd. A harmadik ötéves tervben az ipari, mezőgazdasági lakásépítési tervek megvalósítására előirányzott beruházási összeg mintegy 250— 260 milliárd forint. A tervezési szabályzat előírja, hogy az ötéves terv egyes szakaszaiban az általános elgondolást és a helyi fejlesztési javaslatokat a tervező szerveknek meg kell vitatniuk a Szakszervezetek Országos Tanácsával. A tervezés megváltozott rendszerében például az Építők Szakszervezetének fontos feladata lesz, hogy az ágazati, távlati és középtávú tervek előkészítésében közreműködjék. A szakszervezetek természetesen mindig a dolgozók érdekeit szem előtt tartva vizsgálják majd a tervek összefüggéseit. A vasas szakmában a szakszervezeti szervek biztosítani akarják, hogy a tervfeladatok ne kizárólag a vállalati szakemberek és a tervosztályok számításain alapuljanak, hanem már a tervezési munka első fázisában ki fogják kérni a dolgozók véleményét az előzetes elképzelésekről. A vasutasoknál elkészült az együttműködési megállapodás a minisztérium és a szakszervezet között és a továbbiakban kidolgozzák a középszervek és az igazgatóságok, a szolgálati vezetőségek és a szakszervezeti bizottságok együttműködési rendszerét. A vegyiparban továbbfejlesztik a munkásvédelmi őrség-mozgalmat, s a munkásvédelmi heteket és hónapokat is felhasználják arra, hogy „ dolgozók , minél nagyobb számban vegyenek részt az életük és testi épségük védelmét szolgáló rendszabályok, rendelkezések megtartásában, a veszélyforrások feltárásában. Nagy figyelmet szentelnek a szociális jellegű kérdéseknek is. Az új beruházásokat és felújításokat a szakszervezet részéről például csak akkor fogják engedélyezni, ha azok a szociális ellátás követelményeinek is megfelelnek. 291 millió forint az idei beruházási program a MÁV Szombathelyi Igazgatósága területén Az ország vasúthálózatának korszerűsítésében az egyik legnagyobb munka a szombathelyi igazgatóság területén folyik. A többi területen ugyanis már jóval előbbre vannak a rekonstrukciós munkákban. Az igazgatóság idei beruházási programja 291 millió forint. A cél a közismert dieselesítés mielőbbi megvalósítása. Természetesen több évi munkáról szól s így a teljes beruházási összeg sok százmillió. Mint értesültünk róla, még ebben az évben, de legkésőbb a jövő év elején megérkeznek a szovjet gyártmányú, nagy teljesítményű Diesel-mozdonyok, hogyha először részben is, de végső soron teljes egészében ezen a területen is kiszorítsák a költségesen üzemelő gőzmozdonyokat. A korszerű dieselvontatás teszi szükségessé a vágányhálózat nagyszabású rekostrukcióját, az állomások felújítását, modern biztosító berendezések létesítését. A nagy munkából érdemes felfigyelni néhány egészen kiemelkedőre, előrebocsátva, hogy a munka igen jó ütemben halad: a többi között ebben az évben befejeződik a Győr-Sopron közötti vonal rekonstrukciója erre már csupán 3 millió forintot költenek. A legnagyobb munka a Porpác—Hegyeshalom közötti vonal nagy rekontsrukciója: teljes beruházási összege 230 millió forint. Ebből ebben az évben 43 millió forintot használnak fel. A vonal rendkívül fontos, hiszen folytatása a Nagykanizsa—Szombathely közötti hálózatnak, amelynek rekonstrukciója már befejeződött, s e vonalon bonyolódik le észak—dél tranzitforgalma. A részmunkákból különösen jelentős a közeli Porpác állomás vágányhálózatának felújítása, bővítése, amely mintegy 15 millió forintba kerül. A tapolcai vonal rekonstrukciójára az idén 80 millió forintot költenek. A területen számos állomást is felújítanak, sőt néhány egészen új is épül. Ajkán az országban elsőnek épül meg az úgynevezett tolatóvágányutas biztosító berendezés, amely szovjet rendszerű. Az új típusú berendezés nagy üzembiztonságával, azon kívül, hogy jelentősen megkönnyíti az állomás dolgozóinak munkáját, nagymértékben növeli az állomás átbocsátóképességét. A jövő évben kezdik el a Székesfehérvár — Celldömölk közötti vonal önműködő térközbiztosító berendezésének létesítését. A tervezők a munka utolsó részletein dolgoznak, egyébként a munka méreteire jellemző, hogy az új biztosító berendezés a jóváhagyott beruházási program szerint 143 millió forintba kerül. A vasútépítők a tervnek, az üzemnek megfelelő tempóban dolgoznak. A biztosított 291 milliós beruházási hitelkeretből szeptember végéig már 180 millió forintot felhasználtak. Cs. E. Építők — fent és lent Közel a Rába-parthoz, suhogó makkfák szomszédságában dolgoznak a toronyépítők. Kattan a fényképezőgép, megörökíti a torony tetején nyüzsgő építőket. A képen majd semmi nem látszik, optikai csalódás, hogy emberek mozognak, hangyaszorgalommal rakják a tornyot, így bizony, hangyaszorgalommal — mondja mögöttem valaki. — Egy hónappal ezelőtt itt még alig látszott valami. Most meg már a meszsziről érkezőnek is szemébe tűnik a víztorony. A sárváriak nem kis örömére, megnyugodására készül ez a fontos létesítmény. Közeleg a megépítési határidő, de annál jóval előbb elkészülnek. Új módon, az úgynevezett csúszózsalusi megoldással építik. A talajviszonyok miatt vasbeton cölöpökre építik, öszszesen 107 ilyen óriás „ceruzát” vertek a földbe. Az alapban nem kevesebb, mint 100 mázsa vas és 200 köbméter beton adja azt a szilárd pillért, amelyen immár majdnem kész állapotban áll a víztorony. A Dunántúli Vízügyi Építő Vállalat víztoronyépítő részlege készíti Musolin Béla vezetésével. S ha az építők a fényképen nem is látszanak — a nagy magasság, a csúszózsalu eltakarja őket —, művük annál inkább szembetűnő. Sajátos jellegzetessége immár a tájnak. Dobásnyira a toronytól. A part mentén ugyancsak építők serénykednek Őket neri szédíti a magasság: utat építenek. A Sport utca gidresgödrös állapotát szünteti meg, ők is új módszerrel dolgoznak, az úgynevezett térítéses módszerrel. A 150—16 Celsius fokra felhevített bitumenkeveréket a hengerelt útfelületen eltérítik, majd újra rámegy a henger. Erre a durvább rétegre borítanak egy úgynevezett finomabb, nemes réteget, s jöhetnek az autók, kerékpárok. Sárvár egyik legforgalmasabb útja lesz ez, hiszen ez vezet a termálfürdőhöz. Néhány hét — ámbár, ha az útépítők akarják csak néhány nap — aztán átadják az utat. Az építők lent és fent egyaránt olyan műveket alkotnak, amelyek sokáig őrzik majd kezük nyomát, hangtalan beszéddel vallanak alkotóikról. (postai) A víztorony máról holnapra emelkedett ki a földből. Ma már Sárvár jellegzetessége. , A Sport utcába Jánosházáról hordják a bitumen keverékét.