Vas Népe, 1968. október (13. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-19 / 246. szám

Köszöntük a falusokat! öt éve, hogy ezeken a hasábokon az országos da­lostalálkozó résztvevőit kö­szöntöttük. Akkor negyed­százados jubi­leumát ünne­peltük, az 1938. évi szom­bathelyi munkás-dalos talál­kozónak, most a harminca­dik évfordulót üljük. A Horthy-fasizmus idején két­évenként megrendezett ta­lálkozók (1928-ban Debre­cenben, 1930-ban Győrött­, 1932-ben Szegeden, 1934-ben Miskolcon, 1936-ban Pécsett, 1938-ban Szombathelyen) politikai és kulturális érte­lemben a munkásság harci erejét, elszántságát, törhetet­­lenségét demonstrálták az egész ország közvéleménye előtt. A 30 évvel ezelőtti talál­kozót hosszabb huzavona előzte meg, majd hatalmas reakciós riadalom, rágalom­hadjárat és fasiszta hangos­­kodás követte. A második világháború előestéjén el­hangzott szombathelyi mű­sor politikai csúcspontja az a vörös lángokkal égre írt két szó volt, amely méltán felbőszítette a Turul Szö­vetség helyi híveit: „Ne ölj!” Harcos hagyományokra emlékszünk, s kulturális ér­tékeinket gyarapítjuk a jubileumi találkozókon. A munkásság a hatalom meg­hódítása után tovább őrzi kulturális hagyományait, fej­leszti kórusait, művészeti csoportjait. Nemzedékről nemzedékre továbbadja a lángot, a forradalom és a kultúra lángját. Az 1938-as dalosok felnyitották sok ezer, sok tízezer ember szemét, figyelmeztették a veszélyre, az embertelenség, az új bar­bárság hódítása ellen. S nö­velték a bizakodást, a re­ményt, hogy a munkásság, s a béke erői előbb-utóbb térdre kényszerítik a telhe­tetlen és fennhéjázó fasiz­must. A mai ünnepen az egy­­kori dalosok harcaira, dalai­ra emlékezve köszöntjük mindazokat, a­kike közülük ismét itt dalolnak a talál­kozón. Köszöntjük a nyo­mukba lépett nemzedékek dalosait, akik az örökséget tovább őrzik és fejlesztik, köszöntjük a fáradhatatlan körvezetőket, akik kórusaink élén tartalomban, színvonal­ban méltóvá teszik az ün­nepet az egykori dalosok emlékéhez és korunk, a szo­cializmus feladataihoz. ★ Ma délelőtt 11 órakor ünnepélyesen fogadják a vá­rosunkba érkező kórusokat és megkoszorúzzák a Lenin szobrot a Március 15. téren. Délután háromkor a kóru­sok közös próbát tartanak, öt órakor a Művelődési és Sportház galériáján megnyí­lik a kórustörténeti kiállí­tás, este nyolckor pedig ün­nepi hangverseny lesz a Mű­velődési ,és Sportház nagy­termében. XIII. évfolyam, 246. szám Ara 70 fillér 1968- október 19. Szombat Ú­j törvény­­ és a népi ellenőrzésről Tegnap befejeződött az országgyűlés ülésszaka Pénteken délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozását az országgyűlés. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Nép­­köztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Fock Jenő, a for­radalmi munkás-paraszt kormány elnöke, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, továbbá a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kor­mány tagjai. Az ülésen részt vett az országgyűlés vendégeként Bu­dapesten tartózkodó uruguayi parlamenti küldöttség Luis Rinon Perrez képviselőházi elnök vezetésével. A diplomáciai páholyokban a budapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője foglalt helyet. Az ülést az elnöklő Vass Istvánná nyitotta meg. Bejelentette, hogy napirend szerint folytatódik a vita a beterjesztett új vasúttörvény tervezet és közlekedéspoli­tikai koncepció fölött. Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter emelke­dett szólásra, a törvényjavaslatot az or- Ezután az elnök Kovács szággyűlésnek elfogadásra Antal képviselőnek adta meg ajánlotta­ a szót. Dr. Horgos Gyula beszéde A miniszter bevezetőben hangsúlyozta, hogy a közle­kedéspolitikai koncepciók megvalósítása különösen nagy­mértékben múlik a hazai gép­ipar felkészültségén és jövő­beni fejlődésén.­­ A közleke­dési struktúra világszerte ta­pasztalható fejlődésének irá­nyát elemezve már évekkel ezelőtt elhatároztuk — mond­ta —, hogy a közúti közleke­dési eszközök gyártását a töb­bi gépipari ágazatnál gyor­sabban fejlesztjük. Kidolgoz­tuk a fejlesztési programot, amelyet a kormány az idén központi programmá nyilvá­nított. Ez megteremti a fel­tételeit annak, hogy a közúti szállítás tervei a személyko­csikat kivéve, zömében hazai gyártású szállítóeszközök fel­­használásával valósuljanak meg. A miniszter ezután elmond­ta, hogy a fejlett ipari orszá­gok vasúti járműgyártó kapa­citása jelentősen túlhaladja igényeiket. Emiatt igen éles verseny alakult ki a világcé­gek között. A magyar vasúti járműve­ket gyártó ipar ezért elsősor­ban a hazai szükségleteket és a szocialista országok igényeit igyekszik kielégíteni, azért e termékek gyártását csak mérsékelt ütemben fejleszt­jük. A­ vasúti és a közúti jár­műgyártás részaránya az utób­bi javára tolódik el. Ugyan­akkor szakosítási megállapo­dást kötöttünk a KGST-tag­országokkal, ami lehetővé te­szi, hogy anélkül, hogy be­rendezkednénk tehervagonok és nagyobb teljesítményű Diesel-mozdonyok gyártására, kielégíthessük a vasút sokré­tű igényeit. A miniszter ezután részle­tesen taglalta a közúti jár­műgyártás központi fejleszté­si programját. Ennek megva­lósítására az álló- és forgó­eszközökkel együtt összesen 11,6 milliárd forintot fordí­tunk, a beruházási összegből 9,7 milliárd forintot központi forrásból fedeznek. A miniszter ezután elmond­ta, hogy a közúti szállítás il­­lesztésével kapcsolatban a közlekedéspolitikai koncepció számol a személygépkocsi-ál­lomány jelentős növekedésé­vel is. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a kohó- és gépipar, eddigi fejlesztési irá­nyának megfelelően, nem kí­ván személygépkocsik gyártá­sára berendezkedni. A számí­tások ugyanis azt mutatják, hogy a személygépkocsi-gyár­tás akkor gazdaságos, ha évente legalább 150 000— 160 000 készül belőle, ez a mennyiség azonban többszö­röse a várható igényeknek. Gazdaságosabb, ha részt ve­szünk a Szovjetunió személy­­gépkocsi gyártásában, koope­rációs szállításokkal. A miniszter ezután a szállí­tás gépesítéséről szólt. Végül A hazánkban tartózkodó román pártküldöttség, amely megyénkben is ellátoga­tott, tegnap dél-dött Szombathelyen megte'U-^-'te a Cipőgyárat. Hosszasan elbe­szélgettek az Üzem vezetőivel és munkásaival. Kovács Antal felszólalása Tisztelt Országgyűlés! A vasutakról szóló törvény­­j­avaslat és a magyar közle­kedéspolitika koncepciója igen fontos okmányai szállítási rendszerünk továbbfejleszté­sének. Kidolgozásuknak idő­szerűsége — a huzamos ideje tartó előkészületek során — közvéleményünk jelentős ré­sze előtt is elfogadottá vált már. Az előterjesztések — meg­ítélésem szerint — megfelel­nek az új gazdaságirányítási mechanizmus szellemének. Tö­rekvéseikben egybeesnek azok-­­­kal a jó gazdasági és politi-­ kai célokkal, amelyeket a­­ mechanizmus magában foglal, ilyen módon annak szerves részét képezik. A kérdés napirendre tűzé­sének aktualitását a techni­kai fejlődés és a gazdasági szükségszerűség mellett indo­kolja az is, hogy a jelenleg érvényben levő alaprendele­­tek régiek, sok tekintetben nem tükrözik a megváltozott viszonyokat, nem felelnek (Folytatás a 2. oldalon) MINDEN SZOMBATON. Ma avatják a Jáki úti orvosi rendelőt és fiókkönyvtárát „... Az év végéig szinte minden szom­baton valami fontos létesítmény átadására kerül sor...” — ígérték a szombathelyi vá­rosi tanács vb vezetői még szeptember első felében. Megtört volna a folyamatosság? Az ötödik héten semmit sem adtak át! Szó sincs az ígéret be nem tartásáról! A szinte minden szombaton ma is érvényes Előfordul azonban, hogy az építőipar, vagy „siet”, vagy késik egy-két hetet, s ezt még csak bűnül sem róhatjuk fel. Az első át­adás — szeptember 14 — óta a mai a hato­dik szombat. íme a hatodik jelentős avatást ünnepelhetjük. Volt ugyanis olyan szombat, — szeptember 21 -e —, amikor kettős „szü­letésnapot” ültünk. Ma délelőtt 1­ órai kez­dettel a Jáki úti orvost rendelő és­ fiók­­könyvtár átadásával folytatódik a sor. A­ kétmillió háromszázezer forintos be­ruházási értékű középület több okból is je­lentős. A távlati tervek szerint ezen a kör­nyéken kialakítandó városi alközpontnak ez az első közintézménye. A városfejlesztési alapból létrehozott orvosi rendelők között — a Rumi úti és a Martos Flóra utcai után — a harmadik, egyben a legnagyobb, legkor­szerűbb. Két felnőtt — és egy gyermekkör­zeti orvosi munkahelye, sőt 1969. első hó­napjaitól itt lesz a környék fogászati szak­rendelője is. Ha a szükséges összes berende­zés megérkezik, megkezdi munkáját az ugyanebben az épületben levő fékkönyvtár és olvasóterem is. Az avatási ünnepen népes küldöttség képviseli a közeli Vas-Fém Gépipari Válla­latot. Az üzem dolgozói társadalmi munká­ban ásták ki az alapokat, azóta is sokat segítettek. Most szocialista szerződésben vál­lalják, védnökei lesznek az épületnek, gond­ját viselik, kijavítják, ha valami elromlik. Ha pedig — egy-két év múlva — a fejlődés­ben odáig jutnak, hogy üzemi orvosuk lehet, ■•men szeretnének üzemi orvost ..kapni”. *— vágvölgyi — MAI SZÁMUNKBÓL: Agrárpolitikai bizottság alakult Hatályba lépett a szovjet—csehszlovák szerződés Módosították az Apollo —7 Magyar sikerek Mexicón Bolgár építésü­gyi szakemberek Szombathelyen Az A. ANTONOV, bolgár építésügyi miniszterhelyettes vezette bolgár küldöttség, mely az Építésügyi és Vá­rosfejlesztési Minisztérium vendégeként hazánkban tar­tózkodik, országjáró körút­ja során tegnap Szombat­helyre látogatott. A bolgár szakemberek megismerked­tek a várossal, majd felke­resték a Tervezőirodát. Fő­ként a lakásépítés, a terve­zési díjak, szerződéskötések és egyéb, elsősorban a tí­pustervezéssel kapcsolatos kérdéseket tettek fel. Rend­kívül tetszett a vendégek­nek a tervező vállalatnál is alkalmazott egytermű iro­darendszer

Next