Vas Népe, 1969. szeptember (14. évfolyam, 202-226. szám)

1969-09-04 / 204. szám

Megbukhat-e a diák testnevelésből? Tájékoztatás az új tantervről Az általános és középis­kolákban a most megkez­dődött tanévben már új tanterv alapján oktatják a testnevelést. Ezzel kapcso­latban a Művelődésügyi Mi­nisztérium illetékesei el­mondták az MTI munka­társának: " Az új tanterv egyik előnye, hogy lehetővé te­szi: az iskolák a korábbi­nál differenciáltabban al­kalmazkodjanak sajátos kö­rülményeikhez, a felszerelé­sükben még meglevő elté­résekhez. A tornaterem nél­küli iskolák számára pél­dául kisebb a tananyag, ugyanakkor a szabadtéri foglalkozás nagyobb szere­pet kap. Kon­krét előírást tartalmaz a tanterv az olyan taniintézetnek is, amelynek hosszabb-rövidebb ideig hi­ányzik valamilyen fontosabb létesítménye, a testnevelés oktatásához szükséges fel­szerelése. Új vonás, hogy az anyagon belül — a kötele­zővel szemben — nagyobb a választható anyagrész aránya, a testnevelő taná­rok tehát az eddiginél sza­badabb kezet kapnak. — A tantervet egyébként bizonyos mértékig csökken­tettük, hogy a honvédelmi nevelés anyaga ne okozzon a gyerekeknek túlterhelést, s ez a tárgy szervesen be­épülhessen az oktatás egé­szébe. A testnevelés „téma­körében” főként a torna­­anyagot csökkentettük, s kismértékben a különféle sportjátékok, valamint az­­atlétika anyagát. A tan­tervi utasítás pontosan kör­vonalazza a követelménye­ket, amelyek a diákok el­bírálásának alapjául szol­gálnak. Meggyőződésünk, hogy a szülők, a pedagó­gusok és a diákok egyön­tetű helyeslésével találko­zik az az elv, amely sze­rint a tanulók egyéni tel­jesítményében tapasztalha­tó fejlődés a leglényege­sebb. Kifejezésre jut ez az osztályozás főbb szempont­jaiban is. A testnevelési tanárok fő­ként a gyerekek­ aktivitá­sát, a közös munkában va­ló részvételt, az akaraterőt a közösségi magatartásban tanúsított pozitív változást értékelik. Ami a tárgyi tu­dást illeti: ennek értékelése kizárólag az egyéni teljesít­mény fejlődésén alapszik. A szakszerű meghatározás lényegében annyit jelent, hogy a pedagógusok azt vizsgálják: az adott diák a tanév során fejlődött-e, s ha igen, mennyit. A je­les érdemjegy megszerzésé­hez elegendő, ha például a diák elég — alkati sajátos­ságainál, érdeklődésénél fog­va hozzá legközelebb álló­­ sportágban ér el jeles eredményt, a testgyakorlás többi ágában csupán átla­gos a teljesítménye. Vi­szont­ nem kaphat elégte­lent az, aki legalább a test­­gyakorlás egy ágában elfo­gadható teljesítményt tud fölmutatni Az utasítás hangsúlyozottan írja elő, hogy az osztályozás bünte­tő funkcióját — ami né­hány iskolában, egyes ta­nulóknál szórványosan elő­fordult — teljesen fel kell számolni. Egyértelmű állás­pont, hogy ha helyes a pe­dagógiai irányítás, a veze­ték­­buktatás csajt egészen rendkívüli esetben fordul­hat elő testnevelésből, pél­dául akkor, ha a tanuló egész évben, teljesen passzív. 1969. szeptember 4. Csütörtök Új jogszabály A hivatalos lap keddi szá­mában megjelent a levéltári anyag védelméről és a levél­tárakról szóló elnöki tanácsi törvényerejű rendelet, és a végrehajtásáról szóló kor­mányrendelet. A rendelkezés kimondja, hogy a levéltár olyan tudo­mányos intézmény, amely a jogszabályi keretek között — igazgatási feladatokat is el­lát. A levéltári anyagot át­veszi, szakszerűen kezeli és biztonságosan megőrzi. Lehe­tőséget nyújt ahhoz, hogy a kutatók hozzáférjenek a le­véltári anyaghoz. Ugyanak­kor a különböző szervek iratkezelési rendjét és irat­tári selejtezését — a levéltá­ri anyag védelme érdekében — szakmailag ellenőrzi. Az országos szervek a levéltári anyagot és az egyéb országos jellegű levéltári anyagot a Magyar Országos Levéltár­ban, illetőleg az új Magyar Központi Levéltárban őrzik. Kiváló Népművelő (1) Dala József Mint a mesebeli re­gényke, ő is három kívánsá­got rakott tarisznyájába, amikor 1963-ban elfoglalta a celldömölki járás elnökhe­lyettesi székét, Berzsenyi Dániel kultuszát megterem­teni, a gyermekkor óta sze­retett Sághegy, a Kemenes­alja értékeit felszínre hozni, propagálni, s Petőfi Sándor vasi emlékeit feldolgozni, a költőnek szobrot emelni. S mint a mesében, mindhárom kívánság valóra vált: 1956 őszén Berzsenyi nevével rendeztek ünnepségeket, az egyházashetyei emlékszobát azóta több ezren látogat­ták, az évente megrendezett Kemenesaljai Napok a sze­retett szülőföldet, népét is­mertetik, s az idén szobrot kapott Petőfi... — Mindezt egyedül nem válthattam volna valóra, a kollektíva lelkes támogatása, erőfeszítése van minden eredmény mögött. S azért érzem úgy: a kitüntetés nemcsak nekem szól, őket, munkatársaimat is illeti... , Misé szokatlan do­log Vérbeli, ízig-vérig nép­£nVe1^ ,láít 32011 a ££ Dala József­án. Honnét hozta ezt a lelkese­dést, erőt, fantáziát? tulajdonképpen már 16 éves koromtól „népművelő­­válthatom magamat *›‹«*›‹« születtem, ifjúsági s csináltam olyan dolgot is, am­­it rra már nem mernék vállalni. Példá­ul 1946-ban, a 4» u . ’ a *°-os sza­badságharc századik évfor-TpSsz én r*nyertTM az B POSZ énekkart... alakulását egy­­etlennek köszönheti- sé Pésztechnikumba jelentke- zett, fel te vették, de csak egy osztály indult, az A” 2 a „B”-sek között állt . :‘ Kezdetben a jegyzőségen dolgozott, aztán tíz évi párt­­munka következett. — Voltam előadó, iskola­vezető, agitátor. Már 19 éves koromban. Sok olyan peda­­témájú könyv is ke­­fe....É*fcor a kezembe, amely később segítséget, lökést je­­lentett munkámhoz. Renge­­teget húztam falvakban, s m­indig fájó szívvel fel a padlásokra, a régii­ókra, ha én ezeket óvszer mind végigmászhat­­nám! Mennyi népi emléket, „kincset” rejthetnek ezek! .az,erre is sor került -ben, amikor a jánosházi tanács elnöke lett: a munka­idő felét, a szabad időt a honismereti szakkörnek a falukutatásnak szentelte.­ S közben felhasználta ezt a tö­­megkapcsolatot a tanácsi munkában is. Szervezése, gyűjtése nyomán jött létre a jánosházi falumúzeum amelynek anyagát tudomá­nyosan most rendezik, s no­vemberben avatják. A tár­gyi emlékeken kívül ott ha­gyott egy dossziét is: 250 lapból, levélből áll, s ez van rak­va: múzeum születik. A már említett látványos, nagy­ rendezvényeken kívül a népművelés aprómunká­jával is rengeteget foglalko­zik: ha valaki a járásban ta­lál valami régiséget csak neki ír, neki küldi: ő egy ideig őrzi a szépen gyara­podó házi gyűjteményében, aztán fájó szívvel — mert a lakás férőhelye is véges — továbbadja illetékes helyre, közgyűjteménybe, múzeumba. Pillanatnyilag például ő az egyetlen ma­szek harangtulajdonos 1 hó­napig, őrzi a gyermekkort­­idéző Bokod-pusztai haran­got, aztán megválik tőle. Hobbyja a levelezés: elron­tott az a nap, amelyben nem kap legalább három, nevére szóló levelet. És ezek érkeznek, az ország minden részéből, Budapestről, azok­tól a tudós emberektől, ku­tatóktól, akik bejelentik ne­ki a celli járással kapcsola­tos leleteket. A népművelést nem tanul­ta iskolában, a kutatáshoz szükséges ismereteket mu­­zeológus barátai által aján­lott könyvekből leste ki, a tömegkapcsolatokra a tízéves pártmunka tanította meg. Ihletet a szépirodalomból­ hivatalos útjai alkalmával felbukkanó emberekből me­rít. Kitörlt­etésű, amelynek mindenki örül, aki őt isme­ri, határkő életében, de mindig mozgalmas lénye már a hogyan tovább?-ot kutatja. — A következő lépés: tu­­dományosabbá tenni a nép* művelést, felhasználni az oktató-nevelő munkában ku­tatásaink eredményét, a szü­lőföld, a haza mély szerete­­tére beoltani mindenkit. A felszabadulás óta eltelt 25 év krónikáját írják nálunk minden faluban: ezt szeret­­nénk beépíteni a tananyag­* ba. Régi nyúltunk emlékei­vel ötvözve a legújabb kor emlékeit, ezzel nevelni rt hazaszeretetre kicsit és na­gyot.­.. Kitüntetésével együtt né­hány nap szabadság is jár. Ennek egy részét a celli járás kis falujában tölti el s néprajzi leltárt készít egy most látott régi parasztpor­táról : , „ Mint népművelő vízhatatlan’’! Szakály Éva Eligazodás dolgainkban A­z 1969—70-es tanévben a középis­­­kolák már mintegy ötszáz­negye­dik osztályában tanítják az új tantár­gyat, a világnézetünk alapjait. A cél — ahogy az újságok híranyaga megfogal­mazza —hogy a fiatalok jól, megbíz­hatóan eligazodjanak korunk bonyolult világnézeti, politikai és gazdasági kér­déseiben. Tanításunk, nevelésünk, általában pe­dagógiai munkánk korszerűsítéséről nem először esik szó. A szakemberek régen azon munkálkodnak, hogy a felnövő nem­zedék minél inkább olyan tudásanyaggal, olyan felkészültséggel lépjen ki az élet­be, amely a társadalom szabta igények­nek megfelel. E korszerűségre való tö­rekvésnek a világnézetünk alapjai tan­tárgy bevezetésével iskolareformunk megvalósításának fontos lépcsőjéhez ér­keztünk el. Az iskolákban, a középisko­lákban nélkülözhetetlen a világnézeti ne­velés, tantervi és tantárgyi beosztással is. Persze, közismert és régen elfogadott pedagógiai gyakorlat, egy tantárgy lénye­ge nemcsak azáltal izmosodik, válik ter­mészetes hatóanyaggá, hogy benne szere­pel az órarendben. Különösen érvényes ez a pedagógiai tapasztalat a világnézeti nevelésre, hiszen ennek érvényesülnie kell az egész oktatási-nevelési mechaniz­musban, az iskola egész munkájában. E tantárgy oktatásának, mint ahogy a megfogalmazásból is kiderül, legfonto­sabb célja, hogy a fiatalok jól, megbíz­hatóan eligazodjanak korunk bonyolult világnézeti, politikai és gazdasági kérdé­seiben. Az új tantárgy tehát már a cél meghatározásánál is a korszerűség igé­nyére épít, és abból indul ki: korunk tudományos, politikai és gazdasági élete bonyolult, s az abban való eligazodás, jártasság szintén korszerű követelmény. Világnézetünk, a marxizmus—leninizmus csakis azáltal válhatott a leghaladóbb vi­lágnézetté, hogy mindig a kor színvona­lán kereste az összefüggéseket, a kor eredményeit felhasználta és beépítette rendszerébe, izmosodva és fejlődve azál­tal, de ugyanakkor vissza is hatott és inspirálta a kor haladását, fejlődését. Ahhoz persze, hogy korunk legtudo­mányosabb világnézetét közvetíteni tud­juk, önmagunknak is jártasoknak kell lennünk világnézetünk kérdéseiben, tudo­mányos rendszerében. Pedagógusaink rendelkeznek ezzel a felkészültséggel, munkájuk, tehát ennek birtokában ered­ményesnek ígérkezik. Igaz, e tantárgy oktatásának még nincsenek meg a hagyományos pedagó­giai-didaktikai módszerei. De épp az új tantárgy bevezetése az oktatás megannyi módszerének alkalmazási lehetőségét is ígéri. Valójában tehát gazdagon, bátran lehet élni az oktató- és nevelőmunka változatos formáival. V­­ilágnézetünk emberközpontú, az­­ emberiség egyetemes ügyét, a ha­ladást szolgálja. Tudományos megalko­tói, kimunkálói alapvetően pedagógusok is voltak. A modern kor leghaladóbb tár­sadalmi osztályát, a munkásosztályt ta­nították, s mindig a legeredményesebbre, a kizsákmányolás megszüntetésére, a tár­sadalmi haladás szolgálatára. Az új tan­tárgy bevezetésével iskolai oktatásunk­ban intézményesen is polgárjogot nyer világnézetünk tanítása, s ez ma már a kor követelménye. VAS NÉPE 5 lehetséges, hogy az ellenke­zője: a vérnyomás hetven és az edényben a dréncsőből igen sűrűn csepeg a vér. ),Miért nem hivattak”? — ^Mert az hittük.;— ^Hü­lyék”! — Nyilván így is van. A szívem nem ok nélkül fáj. Tudom: előérzet nem létezik. Mindezeket a tele­patikus jelenségeket még nem ellenőrizték számszerű­en. De azért mégis.­­ Futás! Rettegve nyitom fel az aj­tót. Rögtön mindent látok. Nem történt semmi. Ahhoz túl nagy a csend. Még unal­mas is. Szasa magától léleg­zik, de szájából még kiáll a cső. Szeme félig nyitva. Aj­ka mintha már nem volna annyira kék. Megjegyzem, a mesterséges fény torzít is. Gyima megint Okszana mel­lett ül. Legyen. Az ernyőn nyugtalanul fut a jelzés, mu­tatja a szív összehúzódásait. Zsenya egy alacsony kis pa­don ül a dréncsőnél, a csep­peket számlálja. Az edény­ben sok a vér. Talán nem ürítették még ki? Senya egy papírlapra ír. Fáradtnak látszik. Más nincs bent. — No, mi van? Gyima zavartan ugrik fel. Nem vette észre, hogy be­léptem. Bolond ez, nem tu­dok én semmiről. — Távozása óta semmi sem történt. — A részleteik? — A pulzusa száztíz és százharminc közt ingadozik. Vérnyomása kilencven-száz. Zsenya, te hány cseppet számláltál meg? — Negyvenet. Volt hatvan is. A szív megállása óta el­telt másfél óra alatt majd­nem háromszáz köbcenti tá­vozott belőle. — És szerintetek ez sem­mi? Csend. Talán valóban sem­mi? Még nem sok idő múlt el, megszűnhet. Hiszen már csak negyven csepp. A vizeletét kiengedtétek? — Igen, összesen ötven köbcenti és igen sötét. Még egy újabb veszede­lem lesz, a veséjével. Egyéb­ként azonban, másfél órára ez nem is kevés. — Vérzéselállító szereket beadtatok neki? — Természetesen. Tessék a jegyzékük. — Minek? Elhiszem Elhiszem, csak nem min­dig. Ezért is dugdossák elém a papírt. De azért általában hiszek nekik. Jó gyerekek, csak irkálni nem szeretnek. Ezért vigyáznom kell. Az ör­dög nem alszik. Pusztán a becsületre nem építhetünk. Az elég ahhoz, hogy valaki három éjen-napon át üljön a beteg mellett, de kevés a kortörténethez. Vagy nem értik a fontosságát. Igaz is: a beteg és a papír — ezt a kettőt nem lehet összehason­lítani, de azért a papír is fontos. A szervezéshez kell. Szervezés nélkül pedig nincs eredmény. Hagyd el ezeket a könyve­lői okoskodásokat. Mit te­gyünk a vérzéssel? Most ez a fő kérdés, jóllehet a szív és a vese még nagyobb ve­szélyben forog. — Van vér az átömlesz­­téshez? — Igen, bőségesen. — Egy órát várunk, majd összegyűlünk és megbeszél­jük. A légcsőben maradjon bent a cső. És lássátok el altatókkal. Kimegyek. Nem tudnék ott ülni. Beszélnem nincs miről, tennem sincs mit. Járjam végig a klinikát? Nem, rajta ezzel nem segít­hetek, a soron következőket pedig megnézni sem bírnám. Elrémülök már az operálás puszta gondolatától is. Ugye, hogy nem vagyok alkalmas sebésznek! Bolond, erre már késő gondolni. Beszéljek Szasa feleségével? Hát az a másik? No éppen. Egyálta­lán, most fütyülök mind a kettőre. Mai sajnálat­adago­mat mind elköltöttem Szá­sára. Bebotorkálok a szobámba. Most mihez kezdjek? Először is igyuk ki ezt a kompótlevet. Olyan keserű a szám a dohánytól. Műtét után mindig kótyagosra szí­vom magam a füsttől. Undok ital, nem házi ké­szítmény. Hülyeség. Zsemlé­vel megjárja. A levél. A szerelem. Jobb lesz ettől minél távolabbra húzódnom. Nyugalmasabb. Vagy még korai? Nem, nem akarom. Elég nekem az iz­­galmakból Emlékszem... Száraz sütemény... Márto­­gatom... Ássunk mélyebbre! Volt egy érdekes anekdota valakiről, aki megunta az életét, és mielőtt főbelőtte volna magát, még megásta a saját sírját. Olvassam a füzetet? Fé­lek tőle. Gondolataimban már összekapcsolódott ez a kettő­s szívmegállás... Rá­gondolni is rossz. De mégis megindult a szív. Már ott­hon lehetnék. Üres aggyal, elkeseredett szívvel. Ez a kettő még zokogna. Ne. Jó, hogy így történt. Ő él. No és már olyan bizonyosra ve­szem, hogy minden rendben lesz? Természetesen nem. Engem nem csap be a mű­tő békés képe. Még minden­re számíthatunk. Tessék pél­dául: végzés, megismételt műtét, szívmegállás. Masz­­százs. „Pupillája már tíz perc óta tág”. Vagy pedig: a vérzést ugyan sikerült mű­tét nélkül is megállítani, de már túl sok az átömlesztett vér és ettől a vese elégtelen­sége. Harmadna­pra a ha­lál. A végső percig öntudat­nál van. Tekintete: hát iga­zán nem lehet segíteni? No, elég, elég. Túlozni sem kell. A billentyű jó. S ha a helyreigazítás rossz lett vol­na, már eddig meghal .­ Vérzés. Vajon a vér alva­­dékonyságával történt-e baj­ vagy egy ér repedt meg a masszázs alatt? Analíziseink sajnos nem adnak teljes ké­pet a vér alvadékonysági rendszeréről. Ez is igen bo­nyolult program. No jó. Nem kell fölöslegesen töprenge­nem. Úgy döntöttünk, hogy egy órát várunk — hát vár­junk. De még csak húsz perc múlt el az órából. Beszéljek Irinával? Úgy érzem, nem szépen viselked­­tem vele. Meg aztán: tud­nom kell, mihez kezd páci­ensem, ha életben marad. Bár nem hinném, hogy ilyesmibe az én tanácsaimra szorulna, de mégis. Hát a levél? Adjam át minden a körülmények közt úgy, ahogyan meghagyta ne­kem? Azt hiszem, jogom van dönteni ebben a kérdésben. Igen­ jogot szereztem rá. Nyilvánvaló, hogy beszélnem kell Irinával. Vagy tán ha­lasszam el ezt „azutánra”? Nem fogom elhamarkodni. Egyelőre elmondom, mi van Szásával. Kilépek a folyosóra. Beko­pogok. Halkan mondom. — Kérem, jöjjön át. Hátha alszik? Gondolom. Mégsem. Pár pillanat és hallom,­­hogy nyikorog a laboratóri­um ajtaja. Irina lép be a szobába. Szeivélyes akarok leirni, jóvátenni nyersesége­met. Hát bűnös ő, hogy egy házasemberbe szeretett be­le? — Kérem, foglaljon he­lyet. (Folytatjuk)

Next