Vas Népe, 1969. november (14. évfolyam, 254-278. szám)

1969-11-21 / 270. szám

Likolj cli* — no — Acsél György látogatása Sopronban Aczél György, az MSZMP Központi Bizottságának tit­kára Pataki Lászlónak, a Győr-Sopron megyei párt­­bizottság első titkárának társaságában , csütörtökön Sopronba látogatott. Felke­­resték a városi pártbizott­ságot, áh­ól Zárai Károly, a bizottság első titkára üdvö­zölte a vendégeiket, rövid megbeszélés után a Soproni Erdészeti és Faipari Egye­temre látogattak. Itt dr. Gál János rektor ismertette a soproni egyetem történe­tét, eredményeit és problé­máit. A vendégek ezután felke­restek több tanszéket, s még talán tették a botanikus­kertet, valamint az új sport­­létesítményt. Délután az egyetem Bors László Műve­lődési Házában Aczél György a párt­­állami- és tömegszervezeti vezetők, va­lamint az egyetem képvi­selői számára előadást tar­tott az időszerű tudomány­i és művészetpolitikai kérdé­sekről. AZ MSZMP VAS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A VAS MEGYEI TANÁCS NAPJA XIV. évfolyam, 270. szám Ara­tO fillér 1069. november 21. Péntek Megszi­telik a részesedési alap kateisz­ák szerinti feloszlását A Minisztertanács ülése A kormány Tájékoztatási Hivatala közli. A Minisztertanács csütörtö­kön ülést tartott. Meghall­gatta és jóváhagyólag tudo­másul vette Fehér Lajosnak, a kormány elnökhelyettesé­nek tájékoztatóját a Vietnami Demokratikus Köztársaság kormányküldöttségével Bu­dapesten folytatott gazdasá­gi tárgyalásokról és az alá­írt megállapodásokról Ezek magukban foglalják a jövő évre szóló árucsereforgalmi egyezményt, és a Magyaror­szág által nyújtandó to­vábbi segítséget. A kormány kifejezte azt a meggyőződé­sét, hogy e megállapodások végrehajtása is hozzájárul a vietnami nép igazságos har­cának győzelmes befejezé­séhez. A Minisztertanács meg­hallgatta és jóváhagyólag tu­domásul vette Apró Antal­nak, a kormány elnökhe­lyettesének tájékoztatóját a magyar—lengyel gazdasági együttműködési ágazdó bi­zottság Budapesten novem­ber 3. és 5. között tartott IX. ülésszakáról. A bizott­ság a két ország állam­­szer­veinek és gazdasági egysé­geinek együttműködését, a gyártázszakosítás és koope­ráció helyzetét eredményes­nek ítélte Az ülésszakon széleskörű eszmecserét foly­tattak a kapcsolatok fejlesz­tésének további irányai­ról, meg­jelöl­ve azokat a k­kggaz­­dasági ágazatokat, amelyek­­ben az együttműködés lehe­tőségei különösen hasznos­nak mutatkoznak A kormány ezután megvi­tatta és elfogadta az Orszá­­gos Tervhivatal elnökének előterjesztését a népgazdaság 1970. évre tervezett fejlődé­séről és határozatot hozott a jövő évi népgazdasági terv­ről. A Központi Statisztikai Hivatal elnökének előter­jesztése alapján tud­másul vette a Gazdaságkutató In­tézet jelentését a népgazda­ság 1969. évi várható fej­lődéséről, a Magyar Nem­zeti Bank elnökének javas­­latára határozatot hozott a hitelpoli­ál­ai irányelvek ki­­egészítéséről illetve módo­sításáról és az 1970 évi be­ruházási hitelkontingensről, majd elfogadta a munka­ügyi miniszter termését az ipar és az építőipar 1969 I—III negyed­évi munka­ügyi­ helyzetéről. A pénzngvm*n*szter és az igazságügyi miniszter előter­jesztelte az 1970. évi ültem­i költségvetés­ről szóló törvényjavaslat tervezetét. A kormány megvitatta és elfogadta a törvén­yja­vasl­a­tot, majd úgy határozott, hogy azt az országgyűlés elé terjeszti. A kormány tudomásul vet­te az Országos Műszaki fej­lesztési­ Bizottság elnökének a Magyar Tudományos Aka­démia elnökének egyetértés­ben tett előterjesztését az 1971—1985-ig terjedő idő­szakra szóló országos táv­lati tudományos kutatási terv elkészítésének módszer­tanáról. Ennek kidolgozásá­nál figyelembe vették a kor­mány tudomány­politikai bi­­zottsága által elfogadott el­veket. A Szakszervezetek Orszá­gos Tanácsa javaslatára a munkaügyi miniszter előter­jesztést készített a részese­dési alap kategóriák szerinti felosztásának megszünteté­sére melyet­ a kormány el­fogadott. Határozatot hozott arra, hogy a részesedési alap felosztását, fe’haszná­­lársiín­ak módját váltadat! ha­táskörbe kell utazni Ugyan­akkor továbbra­­is al kal maz­­ni kell a differenciált anya­gi ösztönzést, me­ly biztosít­ja a dolgozók közvetlen ér­­dekelt­ségét a vállalati nye­reség növelésében. Ezért a részesedési alap felosztásá­nál továbbra is figyelembe kell venni a végzett munka hatékonyságát, fontosságát, a munkavi­­szonyban eltöltött időt, valamint az általánosnál nagyobb fiukéi igénybe­vételt. A részesedési alapból — a kollektív szerződésben tör­ténő szabályok szerint — minden dolgozó kaphat év­köz* jutalmat, nyereségpré­­miumot és évvégi részese­(Folytatás a 2 oldalon) A második holdséta után az Iatrepid elhagyta az égitestet Befejeződött Conrad és Bean második holdsétája is. A „séta” megjelölés azon­ban ebben az esetb­­n ke­véssé helytálló, mert a két űrhajós — bár csak mind­össze másfél kilométeres utat tett meg az égitest fel­színén a csaknem négy órás expedíció alatt,­­ komoly munkát végzett. Az Intrepid holdkomp két utasa több különböző kisebb és nagyobb kráter környékéről összesen mintegy 25 kilogrammnyi kőzet­mintát gyűjtött be, felker­este a Surveyor auto­matikus űrállomás Holdon levő részét és leszerelte an­nak tv kameráját, vala­mint több más alkatrészét, hogy a Földre hozza vissza azokat. A második hord­­éta egyik legfontosabb manővere volt a Surveyor felkeresése. Az automatikus űrállomás 1937 áprilisában simán szállt le a Holdra és több mint hat­ezer felvételt továbbított a Földre az égitestről. Az űr­állomás mechanikus beren­dezése kisebb árkot is ásott, a Hold felszínének tanulmá­nyozására. Conrad és Bean teljes ép­ségben találta a Survey őrt, amelytől holdkompjuk csak mintegy 200 méterre szállt le. Az űrhajósok eredetileg azt jelentették a földi irá­nyító központnak, hogy az űrállomás kü­ssje eliszíne­­ződött, az eredeti kék és fe­hér helyett világosbarna lett, de később úgy vélték,, hogy csak portakaró borítja s egy bolyon óvatosan le is törölték azt. Az Intrepid utasai megle­pően könnyen mozogtak a Hold felszínén és nehézség nélkül ereszkedtek le az úgynevezett Surveyor krá­ter oldalán is. A kőzetmin­tákat a földi irányító köz­pont utasításaiban kijelölt helyeken gyűjtötték be. Va­lamennyi mintát számozott zacskóban helyezték el, el­távolítása előtt még a tala­jon lefényképezték és rész­letese­n le is írták a földi irányító központnak. A min­tákat ládában elhelyezve, érintetlenül, hozzák vissza a Földre. A két holdséta együttes eredménye össze­sen mintegy 50 kilogramm­­nyi holdkőzet. Az űrhajósok védőöltözete kifogástalanul működött és mindvégig idén jó volt rádiókap­csolatuk egymással és a Földdel. Nem sikerült azonban a te­levíziós közvetítés: a tv ka­mera még az első közvetí­tésnél elromlott s nem tud­ták megjavítani. Ezt is visz­szahozzák a Földre, kivizs­gálásra. A második holdséta Con­rad számára csaknem ponto­san négy órás volt, Bean, aki másodiknak szállt ki és elsőnek tért vissza az Int­repid kabinjába, ennél vala­­m­iel rövidebb időt töltött az égitest felszínén. Mindketten jól bírták a munkát, mindvégig ki­váló hangulatban voltak, és hallhatóan nagy élvezet­tel teljesítették feladataikat, tréfálkozva egymással és a födi központtal. Az űrhajó­sok részletesen számoltak be minden lépésükről. Az űrhajósok a holdkomp kabinjában az ajtó bezárá­sa után újra mesterséges légnyomást hoztak létre. Az Intrepid holdkomp csütörtökön, magyar idő szerint 15 óra 26 perc­kor, feleme­ekedett a Hold felszínéről. Az Apollo-12 két része, az Intrepid (Rettenthete­ten) hold­komp és a ,,Yankee Clipper” anyaűrhajó a ter­vezettnél hat perccel hama­rabb, magyar idő szerte* 18.59 órakor összekapcsoló­dott és 125 kilométer magas Hold körüli pályán most már egyetlen űrhajóként folytatja keringését. Más íráMrVKRÓIj! Vietnami veszteséglista m Lemondott Cabot Lodge 13 A fog a családban ■ Deviza­bűnperek Repülőgép­szerencsétlenség Lagos—London Lagostól húsz kilométerre lezuhant egy Viscount—10 típusú nigériai sugárhajtású utasszállító repülőgép. A repülőgép Londonból Lagos felé tartott, fedélze­tén 85 utassal. A rádiókap­­csolat akkor szűnt meg, amiko­r a Viscount—10-es már a repülőtér közelében volt. Az első jelentések sze­rint senki sem élte túl a szerencsétlenséget. A gép égő roncsai köré kordont vontak. A katasztrófa okai­nak és körülményeinek ki­vizsgálása megkezdődött. Mint már jelentettük, csü­törtökön Nigériában fedél­zetén 87 személlyel lezuhant egy utasszállító repülőgép. A nigériai légitársaság meg­erősítette, hogy a szerencsét­lenséget senki sem élte tú. Utcai harc Milánóban Gumibotos rom­lö­­ött i kiemlik a ♦öntetükéi M’teno bel­városában az en-termi sztrájkkal kapcsolatos összetűzések során Egy rendőr meghalt, a sebesültek szá­ma 61. Jurták és városok — Százperces tanácskozás — Hogyan érünk gyorsan Győrbe? — Több világosságot! — Olajbányászok — Félgőzzel? — Mozgalmi élet a Kanizsai Dorottya Gimnáziumban Géprablás

Next