Vas Népe, 1973. február (18. évfolyam, 26-49. szám)

1973-02-25 / 47. szám

Anouilh Becketjéről kellett beszélgetnünk ahhoz, hogy Várnai Valéria személyiség­képéhez az alapszíneket meg­lelhessem. Ennél a műfaj­nál ugyanis fennáll az a koc­kázat — ha nem találjuk meg az alanyban azt a megkapó különösséget, mely csak rája jellemző —, hogy az írás nem láttatja, hanem búj­tatja az embert. Számára a népi elenőrzé­­sen végzett munka azért könnyű, mert nehéz. Fur­csán hangzik, mégis igaz, Vár­nai Valéria, az embereknek ama rokonszenves csoportjá­hoz tartozik, kiknek nem jój a jó, nem igaz a szép, ha meg nem küzdöttek érte. Akikor éli felszabadultan festőállvá­­nya elé ha a szép foglala­tosságért napi kemény nyolc órai munkával már adózott. Ahogyan önmaga megtalálá­sához az Anouilh dráma hő­sének a következetesen vál­lalt szerep, a Vasi Fiatal Képzőművészek csoportja te­hetséges tagjának önmaga megvalósításához a napi munka adja a nyugodt lelki­ismeretet. Szombathelyen született vasutas családból, ma is szü­leivel és Mesélő gyerek volt, a történeteket azonban nem szavakban, rajzban fo­galmazta meg. Zene iránti fo­gékonysága is hamar jelent­kezett ,,Egyszer, amint fü­vet szedegettem az árokpar­ton a nyuaknak, lebilincselő muzsika áradt ki egy abla­kon Nem is tudtam elmoz­dulni míg valaki — sokára *“ el nem zárta a rádiót. „Nem volna különösebben érdekes az első katharzis, ha nem volna annyira reá jel­lemző. Más gyermek ilyenkor feledi, amiért küldték, eset­leg üres kosárral tér haza: a kis Valinak az önfeledt percekben is szorgalmasan járt a keze: nagy csupasz folt maradt azon a helyen, ahol korábban fű volt. Ám ahogyan zenész nem lett be­lőle, a Képzőművészeti Fő­iskola helyett is a Számviteli Főiskolát végezte el, mert „Sem pénzért, sem­­érvénye­sülésért soha nem tudtam verekedni” — mondta, pedig „verekszik”­­. Formákkal, színekkel és nem is ered­ménytelenül. A tárlatokon, ki­állításokon megjelenő képek az egyik legtehetségesebbnek mutatják a még be nem futott fiatal képzőművészek között — Ritkán fest arcot Miért? — Még sokat kell tennem azért, hogy komponálni mer­jek. Amíg kövérebbet ismer­tem a mesterségből, könnyeb­ben vállalkoztam rá. Csak a hozzám közelálló emberekről tudnék portrét festeni, de éppen ez a közel állás az, ami megzavar. Ki tudom-e fejezni a képpel az én mű­vészi igazságomat, s ha igen, ők vajon magukra ismer­nek-e? A mamám például teljesen, elégedetlen a portré­jával, igaztalanul szépnek találja. Arra gondolok, talán az érzelmi közelség az, ami visszafog az emberi arc meg­festésétől . Szereti Gulácsyt? Nagyon. Megkapó,­­ahogyan a magányosságról vall, és még az sem zavar, hogy kó­ros lelki helyzetben születtek a kép®. Egy He „őrültség”? nélkül talán nem is lehet igazán jelentőset alkotni. Na­gyon szeretem például Cha­­gallt, pedig ő sem tartozik a könnyen érthetők közé. — Miben hisz? — Az emberekben,­­ a csa­­lódás fenntartásával. Mondta már valaki, egy ilyen kér­dés után, hogy nem a hi­telemről, hanem a gyanút­lan­ságom­r­ól vallok ezzel. Nem így van. Ha az emberek tö­kéletesek lennének erkölcsi­leg, ha nem létezne a csaló­di lehetősége, a bizalomnak sem volna­­értelme. Még a gyarlóságait is meg tudom bocsátani annak, aki valami­lyen területen nagy alkotásra képes. Például, ha Gauguin hátat nem fordított volna az akkori világnak, ma szegé­nyebbek lennénk egy nagy művész alkotásaival Függetle­nül attól, hogy kinek milyen csalódásokat okozott személy szerint, és örülök, hogy ő ak­kor szabad lett. Az ember, az élet­­elleni erőszak az, amit megbocsáthatatlannak tartok, mert jóvátehetetlen. — Mit keres a művészet­ben? — Azt a jóérzést amit a si­került munka bizonyossága ad. Kevés a részem benne, mert talán csak iS olyan festmé­nyem van, amit akkor is jó­nak tartanék, ha megerősítést nem kapnék hozzá. A® a nagy­szerű érzés, ami ilyenkor el­fogja az embert, később hal­ványulhat, ezért mindig na­gyon ömlők, ha mások is megerősítenek hitember, hogy a kép valóban jó. Kedven­ceim például a Kék lámpa vagy a Húsvéti kapu. Emberi gyengeségemnek tulajdonítha­tó, viszont, hogy ha magabiz­tosságomban megingatnak, a képet akkor is változatlanul, ugyanúgy szeretem. — Könnyen alkot? — Néha éveikig is foglal­koztat egy téma, de mindad­dig nem nyúlok hozzá, amíg a megvalósítást könnyűnek nem találom. Ha nem érle­lem meg a témát, bizony elő­fordul, hogy a kép nem tud alkotássá nőni. — Az őszi tárlaton kiállított munkáira igen elismerő bírá­latot kapott. Serkentette ez vagy inkább visszafogta? — Örültem a bírálatnak, de elárulhatom, hogy nem min­ősig a hízelgő bírálat segít, hanem az olyan, amelyik fel­ismerésekhez juttat. Azóta elég ha­rgalmasan dolgoztam, és ami nálam nagy szó, újra meg akarom festeni a mamámat. Sok ké­pem van már róla, de egyik sem tetszik igazán Amikor őt festem, mind­g nagy ben­nem a vállalkozókedv. És amiről a kezdetben be­zál­­tünk, az arcfestészetty il sze­retnék többet elérni, bár tar­tok tőle De ha félesc Galanti­től, én mégis csinálom, az már jó jel Valóban jó, sőt nagyest jó jel, mert a jó és még jobb alkotás megkísérlése már ..ve­rekedés”’ a javából; küzdelem a művészi értékért, rangért, amihez az egykori fűszede­gető kislány — egzisztenciá­lis értelemben — soha nem érzett elég hajlandóságot. Sok sikert kívánunk a prog­­ram megvalósításához! Farkas Im?: Küzdelem nélkül nem igaz a szép Várnai Valéria: Ispotály új villába... Most vasárnap. Arra mentünk, Esztergomban van Sajó Lili kiállítása,­­ta­lán ismeri. Texti­lmintákat is tervez... — Nem ismerem Sajó Li­lit. de... — Azt néztük meg. De úgy zuhogott az eső, nem mertünk megállni. Legköze­lebb Mondja meg Ágiék­­nak ... Csöngött a telefon. — Halló? Szöllősiné. Érte­lek. Persze leveszünk öt százalékot. Én is sokalltam elsőre a huszonkilencet. Igaz. Még ha a nehéziparban vol­na! Igazad van, jó, hogy hív­tál. Drága vagy. Gondolnunk kell a munkásainkra. A nye­reségrészesedésre. Úgyis, oly kevés. Huszonnégy százalék! — Energikusan lerakta a kagylót. Az ujjai markolták még egy ideig, mint a csinos bőr és keserű mész ragasz­kodott a té­gy felületéhez. — Ne haragudjon, állandóan zavarnak. Szóval, egyedül... Nem jó... Egy embernek nem tudok ezeret-kétesret elszá­molni... — De én dolgozom egye­dül... — Valami tánc kellene... Nem fontos, hogy legyen. rt Csak formálisan. Más. Akár a felesége. Akár egy barát... Nincs egy barátja, akit beír­hatna munkavállalónak? — Hamisan nem tudok most... Társat keressek ? — Igen Két névre! Nem ■zámít Nézze ... — megint rá­terpesztette az ujjait a kanapéra — mindenki elhi­szi, hogy ketten csinálták. Ma már egyedül nem csinál senki semmit, írja be a... házmestert... Kifizetem. Kékre gondoltam. Maga is? Nem használja az igazga­tónk, csak mégis­, ha valaki jön... Maga veheti föl az egészet. Csak ne egyedül. Becsei tűnődött a kis kék acélszögeken a kanapé szélén — szerette a munkát Van olyan, aki szereti a munká­ját. Kifeszíti az Alvavira-zöl­­det, vagy kéket mely olyan, mint a tenger, mondta neki a mestere régen, „meg lobog tőle az ágy” —­ meghalt, rákiban, hosszan kínlódott, a temetésén a felesége nyivá­­kolt —, és szög szög mellett, ez a pontos munka, tudja ő. De egy társat keressen? Honnan? Egyedül dolgo­zik, örül, ha iparengedélye van, a forgács szaga megüti az orrát, a frias Lécek és ne­héz posztók szaga ítt a munka. Reggel ötkor kel. Si­et. Kifeszíti. A legjobb ru­gók minden ágyba... De, társ? Honnan szedjen elő most valakit, hogy megértes­se vele... csak a közös mun­kával lehet érvényesülni? A haverok a KTSZ-ben dolgoz­nak ... — izzadt tenyerét összedörzsölte, fölnézett az asszony vizenyős tekinteté­be: Kérem, és munkás va­gyok, munkaerő... Dolgo­zom. Alvavira-zöldet... — Becsei? így mondja? Azt hittem. Benedek. Volt itt egy B-betűs, azt is az Ági ajánlotta, ne haragudjon, összetévesztettem. Annyi em­ber és munkás fordul meg nálunk... Nem Benedek? Jaj. Persze. Milyen hülye va­gyok ! Szóval, ért engem... Társ! Egy névre nem tudom kifizetni. Hát engem­­is meg­büntetnek, ha fölvesz kétez­ret egy személy... — Megcsinálom... —­ Persze... Nem is azon múlik ... Társuljon valaki­vel ! Ki akartunk menni Ágihoz, mondom, üdvözlöm, ha találkozik, ide megjött egy unokanővérem Kanadá­ból, két hónapja se látunk, se hallunk. És még hozzá el­törte a karját... ezek a ma­gyar orvosok, nem kell ma­gyar­áznom Izgatja magát Kanada miatt. Trudeau fran­cia. Ki fagyja, megválaszt­ják-e újra... ott sok az an­golszász ... Akkor ott is ne­héz lesz a helyzet... Eltört a karja. És más a francia politika, ne haragudjon... A titkárnő belépett. Nyesi­­llány hajával arca előtt len­gett, lábujjai körmét fölkun­­koritották a nagyon magas, ivett cipő talpai. — Főkönyvelő elvtáratvő. A­m angolok... Szöllősiné kezet nyújtott a kárpitosnak, aki hirtelen föl­ugrott, megragadta az asz­­szony kezét és rázta, mint a csengőt. — Látja, Külföld! Csak ez ne volna. Itt... Menjen... Várjon, egy perc az egész, átpasszolom a főmérnöknek őket... Itt van egy ... kijá­rat, egy előszoba... Mindjárt szólok Becsei kitámtorgott. Meg­állt az előszobában, rágyúj­tott egy Symphoniára, Le a tüdőre. Társ? Milyen társ? A feleségét nem írhatja be társnak. Nézte az előszoba linóleum metszetét, olyan volt, mint az Alvavira zöld. Kékkel is lehetne, azt szereti az igazgató. De társat, most hirtelenjében nem tudd keres­ni. Egyedül szokott dolgozni. Maga megy a munkáért A szövetet maga szerzi. Még a szögeket is. Csak abban bí­zik, amit maga megcsinál. Minden fekhely jó. Boldogok rajta az emberek. A csalá­dok békésen ülnek a reka­­mién. Olyan könnyű kéket gondolt az igazgatónak. Nyolc méter hatvan elég. Na jó, kilenc méter. Van pén­zük. Rendes ez a nő. Milyen emberi. Tizenöt évvel ezelőtt bezzeg nem beszéltek volna vele igy. Látszik, hogy meg­becsülik a rendes munkát Sárfinak megveszi a bőrka­bátot A József­ körúton lát­ta. Nem kell szerződés, bízik ebben a nőben. — Ne haragudjon, hogy ennyit várakoztattam, Bene­dek úr... — Becsei. — Vagy Becsei... Tudom Mondja meg Ágiinak, üdvöz­löm. Ha arra járunk, Leány­falun, beugrunk. .. És ke­ressen valami társat. Addig nem tudom elszámolni. Leg­­közelebb! Legközelebb. Gon­dolunk magára! És éles uj­jaival becsukta az ajtót 1973. február 1S. Vasárnap „Miniatűrök“ az ifjúsági hangversenyraj Délelőtt 11 cm­a a Si­m­bathelyi Ifjúság Háza kama­ratermében kisdiákok — általános iskolások — ülnek, a nyitott színpadon egy szél zongora, majd megjelent At­n­tál Imre és „mesélni”" kezd. Donizettiről, a zeneszerző­ről, aki élete legválságosabb idején írta meg A csengő című operáját. Közvetlensége pillanatok alatt társsá avatja a nézőtéren ülő aiprónépet. Játék és zene Komoly játék és komoly séma, egy opera keresztmetszete egy órába sűrítve. A rangyzenekart Miklós György aoigoram­űvész pótolja, m­áriákat, d­aesz­teket és a finálé vidám tercettjét síz Állami Operabál kitűnő szólistái, Bikkfalvy Júlia, Miller Lajos és Damna­hidy László adják elő. A színpaddal együtt őt lélekzik, lelkesedik és­­nevet­i délelőtt a rendhagyó operaelőadás közönsége. Az ifjúsági bérleti hangverseny utolsó előadásán von­gyünk, s felnőtt szemmel és füllel is remekül sz­órako­­zunk. Pedig amit látunk és hallunk több, mint egy ope­­­­ra keresztmetszete: ez itt a tetten érhető művészet*, poén­­ tosabban zenei nevelés egyik kis állomása... Vas megyében a hetedik éve rendezi meg az Ormán­yos Filharmónia a megyei művelődésügyi szervek mosdy mális erkölcsi és anyagi — évi 30 ezer forinton — tavam gátasával a négy-négy előadásból álló sorozatát, esetem­ként tizenöt helyen — ebből tizenkkettő vidéken — öbsé­nesen hatvan előadásban. Az általános iskolák felső to­­gozatosai és néhány középiskola évről-évre fokozódó ér­­deklődéssel kísérik ezt a zenei ismeretterjesztő fanmát: 1971-ben 1995, 1972-ben 3285, az idei tanévben pedig már 3583 Vas megyei diák váltott bérletet (Egy előadás öt f­ő forintba kerül, a kiadás többi, részét a művelődésügy­­ vállalta magára.) A mindenkori műsorok színvonalát a Filharmónia józ nevű együttesei és szólistái szavatolják­, a műsort pe­dig a vasi pedagógusok és a kis hangversenyhallgatók igényei, kívánalmai szerint állítják össze. Az idén két­­ évfordulós összeállítást kértek, az egyik a Kodály Zolá­­­­tán emlékhangiverseny volt — a Szombathelyi Szimfónia I­kus Zenekart Petró János vezényelte, közreműködtek a­­ Filharmónia szólistái és Szeép Zoltán —, a másik a Pe­­­­tő­fi Sándor emlékműsor, Ágay Karola, Szendrey—Karper I László és Fodor Tamás közreműködésével. Vasiak kérték a magyar zenei miniatűröket is, ezt a műsort Budai Ilo­na, Béres János és Szalay József tolmácsolták, » záró» [ akkordként, ugyancsak kérésre, egy bájos vígopera ka­msztanetszetét kapták­ a gyerekek. A növekvő érdeklődés elsősorban anofeet­s pedagógy, a­sokat dicséri, akik meglelték e kötődést, a zenei kötői­­­áést oktató-nevelő munkájukhoz. Hiszen csaknem vala­­­mennyi előadást fel lehet használni az irodalom, a tör-­­ ténelem, a képezőművészet oktatásához, élményszerűen­­ nyújt ismereteket, gazdagítja a gyermek egyéniségét, s könnyít a pedagógus munkáján. Ahol jó az iskolav«ne» j tés, s ahol néhány lelkes pedagógus szívügyének tekinti a hangversenyek látogatását, az lemérhető a kis kon­­certeken rendezett „visszacsatoláson", a vetékedőkön. Szombathelyen a Totbuhin utcai iskolából Kárpáthi Jo­lán nevelő 175, az Ú­ttörő utcai iskolából Simon Endrévé 131, a Petőfi Sándor utcai iskolából dr. Fodor Henrikné 110, a Dózsa György nevét viselő iskolából Németh Endrévé 80 gyereket „hoz”” esetenként, s nem egy helyen szakkörszerűen feldolgozzák koncert előtt vagy után­a, hallottakat, ügyesen beépítik a tananyagba. Celldömöl­­kön 380 gyerek ül a nézőtéren, s Süle Ferenc tanár ke®- 1 véleménykutatás alapján kéri a műsorokat. Sárváron Jagodics Béláné, Szentgotthárdon — ahová külön autó­buszokkal szállítják be a környező falvak tanulóit — Szandor Tibor és Papp Gyuláné, Őriszentpéteren Unger Edit... , Szombathelyen a legtöbb gyerek a Hámán Kató ut­cai iskolából jön — 220 —, s ezért volt megdöbbentő sz a jelenet, amely kétszer megismétlődött: a hangverseny­ről egy osztály kivonult —, hogy viszaérjen az irodalom­órára, s ne kapjon büntetést. (!) Bejelentkezett a Fürst Sándor utcai iskola is, kétszáz kis látogatót ígért, s a hangverseny előtti napon jelentette be: csak huszonöt érdeklődő van. Sajnos kiesik ebből a zenei élményből a Antal János utcai iskola, ahonnét csak húsz gyerek jön esetenként. Az évente négy bemutató összetétele és időpontja a tanévkezdéskor már ismeretes, akár az órarendet is hoz­zá lehet igazítani. És a hangversenyek számának növelé­sére van lehetőség — Torony és Bajánsenye máris je­­­­lentkezett a jövő évadra —, s akik részt vettek már egy­­ ilyen koncerten, csak sajnálhatják azokat a gyerekeket, nem gazdagodhatnak ettől az ember­formáló, pedagógiai-­i­lag is hasznos élménytől. -igén s| *oc­d ece ]

Next