Vas Népe, 1973. december (18. évfolyam, 281-305. szám)
1973-12-08 / 287. szám
Szakmaválasztási lehetőségek Vas megyében A következőtanévben a szakmunkásképző intézetet választó fiatalok ipari, mezőgazdasági és kereskedelmi szakmákat tanulhatnak. Közülük legtöbben az ipari szakmunkásképző intézetekben folytathatják tanulmányaikat. — Milyen szakmát tanulhatnak a Vas megyei diákok? — kérdeztük Giczi L.olt és elvtársat, a megyei Tanács Munkaügyi Osztályának vezetőjét. — Minden megye szakemberigényét az adott terület gazdasági fejlődése határozza meg. Több helyütt elmondtuk már, hogy a következő esztendőkben megyénkben még hangsúlyosabb lesz az ipari fejlődés. De nemcsak az ipar fejlődik dinamikusan, hanem a mezőgazdaság is mind több igényesebb és felkészültebb szakembert vár. Ugyanez elmondható — az életszínvonal emelkedésének következményeként — a szolgáltatóipar szakmai utánpótlásáról is. Amikor tehát megyénk szakember igényét megtervezzük, ezt a nagyfokú fejlesztést kell filtvelem’-be vennünk ahhoz, hogy a fiatalok tanulmányaik befejezése után megfelelő munkahelyeket is találjanak. Melyik iparág áll a legnagyobb fejlesztés előtt, következésképpen milyen szakmára veszik fel a legtöbb tanulót? — Az átlagos iparfejlesztésen belül gépiparunk fejlődik a legnagyobb mértékben. A járműprogram sikeres végrehajtása, a mezőgazdasági gépgyártás kiszélesítése, a vasas szakmát választó fiataloknak biztosít legnagyobb elhelyezkedési előnyt. Elsősorban a gépi forgácsoló, gépszerelő, lakatos szakmát választó diákok munkába állására nyílik szinte korlátlan lehetőség. — Mit mondhatunk a mezőgazdaság iránt érdeklődő fiataloknak? — A mezőgazdaságban is egyre inkább elterjed az iparszerű termelés. A nehéz fizikai munkát mindinkább a gépek végzik el. Ez viszont azzal jár, hogy az itt dolgozó emberektől mind maagasabb szaktudást követelnek meg. Szarvasmarha-tenyésztésünk fejlesztése a jövőben is kiemelt feladatunk lesz. Ezért szükséges a nagy számú növénytermesztő gépész, állattenyésztő szakmunkás képzése. — Jelent-e gondot a lányok munkába állítása? — Ilyen problémánk tulajdonképpen nincsen, hiszen igen nagy számban tudnak fogadni jelentkezőket a hagyományos „női szakmák”: a textilipar, a bőripar, a kereskedelem. A felsoroltak mellett már megkezdődött a gyógyszergyártó szakmunkások képzése is. — Mi a helyzet az építőipari szakmákkal? — Elsősorban ácsokat, vasbetonszerelőket, kőműveseket képezünk ki. — Milyen választási lehetőségek előtt állnak el most végző 8. osztályosok? 53 különféle szakmára várjuk a jelentkezőket. Ezek a következők: hegesztő, mezőgazdasági kovács, autószerelő, csőhálózat- és berendezésszerelő, gépi forgácsoló, gépszerelő, karosszéria lakatos, szerkezetlakatos, elektrolekatos, villanyszerelő, elektronikai műszerész, gépjármű villamossági műszerész, mechanikai műszerész, órás; kerámia készítő; gyógyszergyártó; asztalos, kézi szedő; magasnyomó gépmester; könyvkötő; fonó, szövő; bőrdíszműves, cipőfelsőrészkészítő; cipőgyártó; férfiszabó, női szabó; férfi fodrász, női fodrász, ács-álltványozó, épületburkoló, kőműves, szobafestő-mázoló, vasbetoni kézdő dísznövénykertész, erdőművelőfakitermelő. kertész, növénytermesztő gépész, állattenyésztő kisállattenyésztő; húsipari termékgyártó, molnár, sütő, tejtermékgyártó , élelmiszer-eladó, ruházat eladó, hentesáru-eladó vegyesbolt! eladó: cukrász, felszolgáló, szakács, szállodás, vendéglátó ipari eladó: Gál József &*»8»teh? ül smeoltarfa Déri Tibor 1970 óta a VASÉP szakmunkása. 20 éves, fiatal hasas. Szocialista brigád tag, átlagkereste 2500 forint havonta. Halló, milyen szakmunkástanulókat fogadnak! Kétezernél több elsős szakmunkás jelentkezését várják a megye üzemei. Közülük néhány nagyobb létszámot foglalkoztató üzemet kérdeztünk meg. Milyen szakmát ajánlana az általános és középiskolát végző fiataloknak? Válaszok a bőséges választékból: LAKÁSTEXTIL VÁLLALAT, SZOMBATHELY. Kovács László vezérigazgató: nálunk szövő és fonó szakmát tanulhatnak a fiatalok. Élelmiszeripari gépgyár ÉS SZERELŐ VÁLLALAT, Gyömöri László igazgató és Németh László személyzeti vezető: lakatos, esztergályos, hegesztő szakmát választó diákokat várunk. CIPŐGYÁR. Serdült Gyula Igazgató: cisőfelsőrészkészítő, cipész, cipőgyártó, karbantartólakatos szakmát Sajátíthatják se gyárunkban. LAKÁSTEXTIL VÁLLALAT, kőszegi wesbergyár. Oroszvári József igazgató-filmérnök: szövő szakmára tanítjuk meg a fiatalokat, de betanított munkásként is dolgozhatnak: cérnázó, felvető, «ével®, motringoló munkakörben. LAKÁSTEXTIL VÁLLALAT, KŐSZEGI BÚTORSZÖVETGYÁRA. Utász Miklós technikus: elsősorban lányoknak ajánljuk a szövő szakmát, de néhány génünk férfi munkaerőt kíván. Betanított Hsunkéra szövő előkészítőbe veszítek fel atatásokat. GYÓGYSZERVEGYÉSZETI GYÁR. KÖRMEND, Imre József igazgató: gyárunk gyógyszergyártó szakmát választó diákokat vár. VAGON ÉS GÉPGYÁR SÁRVÁR, Fakó Tibor igazgató: általános forgácsoló, gépszerelő, géplakatos, szerszámlakatos szakmára tanítjuk a fiatalokat. VAS MEGYEI KISZÖV, Palkovics József főelőadó: a megye kisipari szövetkezeteibe ácsállványozó, tető"ző, kőműves, asztalos, szerke -katos szakmába várjuk a jelentkezőket. VAS MEGYEI TANÁCS MEZŐGAZDASÁGI OSZTÁLY, Berkecz József szakoktatási főelőadó: a megye mezőgazdasági üzemei szarvasmarha-, sertésztenyésztő, zöldség-, gyümölcstermelő, erdőművelő- fakitemelő, növénytermesztő-gépész, molnár tanulók nagyszámú Jelentkezését várjuk. VAS MEGYEI ÉPÍTII IPART VALLALAT. Czvitek Miklós Igazgató: ács-állványozó, vasbetonszerelő, kőműves, énilletakatos, épületasztalos, hidegburkoló, műkőkészítő szakmákat ta-REMIX RADIOTECHNIKAI VALLALAT. spos Józsefné személyzeti osztályvezető: lányok számára tudunk munkalehetőséget biztosítani betanított munkakörben. MV-'VET POSTA. Péntek Kálmán hivatalvezetős helyettes: telefon-hálózatszerelő, postai műszerész szakmát tanulhatnak az idle jelentkező fiatalok. Su. P.-te SCO 3745 nyolcadik osztályos diák fejezi be ebben a tanévben az általános iskolát. Tanulmányaikat — a jövő esztendőtől kezdődően — gimnáziumokban, szakközépiskolákban és szakmunkásképző intézetekben folytathatják. Ezeknek az iskoláknak a képzési célja egymástól alapvetően különbözik. Ezért kérdeztük meg Stefanik Károly elvtársat, a megyei Tanács Művelődésügyi Osztályának vezetőjét, hogy kiknek ajánlja az egyes iskolatípusokat. A gimnáziumot azoknak a fiataloknak ajánljuk, akiknek határozott elképzelése a gimnázium befejezése utáni további tanulás. Elsősorban a különféle főiskolákon, egyetemeken való továbbtanulás. De hasznos ez az iskolatípus azoknak a fiataloknak is, akik munkájuk során a különféle nyelveket hasznosítani szeretnék. Köztudott az is, hogy néhány munkakör eleve megköveteli a középfokú végzettséget. Lényeges tudni, hogy néhány szakma elsajátításának alapvető követelménye az előzetes középiskolai végzettség. Ez persze nem jelenti azt, hogy szinte valamenynyi szakma megszerzésében ne jelentene kedvezményt a középiskolai tanulmányok sikeres befejezése. A szakközépiskolák — ezúton is tudatosítani kell — elsősorban a termelőmunkára készítenek föl. Ennek v Alasszem? egyik formai jegye például az is, hogy az ipari és mezőgazdasági szakközépiskolákban a jövő esztendőben tanulmányaikat megkezdő diákok az érettségi oklevél mellé már szakmunkásbizonyítványt is kapnak. A szakközépiskola persze lehetőséget biztosít , a továbbtanulásra. Nem árt viszont azt hangsúlyoznunk, hogy elsősorban a szakközépiskola jellegének megfelelő felsőoktatási intézményben. A legnagyobb létszámú tanulót a szakmunkásképző iskolák várják a következő esztendőben is. Ezt az iskolatípust azoknak javasoljuk, akiknek tervei között nem szerepel a rövid időn belüli felsőfokú tanulás. Azoknak, akiknek tehetsége elsősorban a kézügyességben csúcsosodik ki. Akik szívesen végzik a manuális jellegű munkát, akik szeretik azonnal látni tevékenységük eredményét. Azt sem szabad persze figyelmen kívül hagyni, hogy a tudományos — technikai forradalom következményeként a korábban hagyományos fizikai munkát végző szakembereknek egyre inkább szellemi tevékenységet is kell végezniök. A nehéz testi munka mindinkább háttérbe szorul, s helyét olyan tevékenységforma veszi át, amelyben a nagyfokú figyelem, az áttekintőkészség, a precizitás játssza a domináns szerepet — gán Ne csak az iskolaválasztásig jussunk el! Dönteni sohasem könnyű. Főleg akkor views, amiben nemcsak két lehetőség, hanem a lehetőségek egész sem között kell, illetve lehet választani. Ilyen jellegű döntés előtt állnak ezekben a hetekben az általános iskolások és a gimnazisták. Arra a nem könnyű kérdésre kell felelniük, hogy milyen szakmát, milyen foglalkozást válasszanak a több ezerből, amely között válogathatnak. A helyes pályaválasztáshoz — mint ismeretes — három alapvető tényezőt kell figyelembe venni. Ezek: a megfelelő pályaismeret, a minél alaposabb önismeret, és a választható lehetőségek közötti tájékozódás. A pályaválasztási döntésnél — sajnálatos módon — a felsorolt tényezők közül legalább az egyikről el szoktak felejtkezni. Igaz, az az eset sem ritka, amikor mindent mellőzve, a nem vagy csak igen nehezen realizálható vágyak kerülnek a középpontba — a pályaválasztás minden más összetevőjéről megfeledkezve. Máskor — ugyancsak hiba — nem jutnak el a pályaválasztási döntésig a tanulók. Az iskolaválasztásnál megállnak. Több alkalommal gyerekekkel beszélgettünk arról, ki mi szeretne lenni. A válaszok között gyakorta találkoztunk olyanokkal, amelynek során csak az iskolát említették. Azt, hogy a megnevezett iskolában milyen képzés folyik, ha befejezik a tanulmányaikat, milyen munkakörben dolgozhatnak — igen keveset tudnak. Mi lehet az oka ennek a felemás döntésnek, azaz miért csak az iskolaválasztásig jutnak el a tanulók. Két alapvető okát látjuk ennek. Az egyik: miután valójában nehéz a döntés — halogatásra kerül sor. Nem kényszerül a család a gyermek keresetére — következésképpen minden különösebb elképzelés nélkül valamelyik iskolába beíratják. „Addigra majdcsak megjön az esze” gondolják. „Nem tudom mi akarok lenni” mondja a gyermek. Nem elfogadható indoklása ez, hiszen elégséges elsősorban a végzős gimnazista lányokat megkérdezni az érettségi utáni elképzelésükről. Sokkal többet most sem tudnak, mint 4 évvel ezelőtt, vagy társaikra hagyatkozva elküldik jelentkezési lapjukat valamelyik felsőoktatási intézménybe — legtöbbször bizton tudva, hogy úgy sincs semmi esély a bekerülésre. A halogatás önmagában tehát semmit nem old meg. Ha a választásra nem adódik valamilyen „kényszerítő körülmény” később is csak tanácstalansággal találkozhatunk. A csak az iskolaválasztási döntésig való eljutás mögött olyan probléma is rejtőzik, hogy a tanulók tulajdonképpen nem gondolják végig azokat a lényeges szempontokat, amelyek az életük további alakulását meghatározzák. Nevezetesen: hol szeretne munkát vállalni a végbizonyítvány megszerzése után, hol akar élni, milyen életmódot kíván megvalósítani a pályát választó fiatal. Kár, hogy ezek végigviteléig nem jutnak el, hanem megelégszenek egy áthidaló megoldással. Igaz, ez egyszerűbb. De csak most. A későbbi évek során a jelenlegi elodázás visszaüt Ezért is szükséges minél alaposabban megfontolni az első döntő lépést. Ebben segítenek többek között a különféle kiadványok, szóbeli tájékoztatók, az iskolák,üzemek helyszínen történő megismerése. Csak igénybe kell venni őket. E döntésben a felnőtt nemzedék most nemcsak hogy segíthet, de segíteniök is kell. A holnapom nem alapozzuk s ezt tudják is !zok, akiknek feladata a problémával éló foglalkozás. A végső, döntő szót azonban senki nem mondhatja M ® jutalmk helyeit. Nekik kell este Megtenni. ®. & Mit hallank — mH ScfetnSt RADIÓ l COSSUTB RABI® 8.20 Lányok, asszonyok. — 8.40 Nép, zene. — 9.06 Pereskedők. — 10.05 Új lemezeinkből. 11.13 Közgazdaság egyszerűen. — 11.33 Operettrészletek. — 13.20 Zenei anyanyelvünk. — 12.30 Magyarán szólva. . — 12.05 Melódiakoktél. — 14.04 Jegyzet. — 14.14 Kóruspódium. — 15.05 Kis magyar néprajz. — 15.10 Csak fiataloknak — 16.00 18 óra. — 17.30 A világirodalom humora. — 18.00 Toscanini vezényel — 19. Nóták. — 19.45 Dürrenmatt: Angyal szállt le Babilonba. 3. felv. komédia. — 22.20 Beat. — 23.05 Romantikus zene. — 0.10 Melódiakoktél. PETŐFI RÄDZ© 8195 Operafészk. 9 k. — S.5& Jelképek erdején át.. . — 9.01 Válaszolunk hallgatóinknak. — 9.213 Népi zene. — 10.06 szombat délelőtt. — 12.00 Kamarazene. — 13.03 Kitágult törzsasztal. — 13.33 Polkák. — 14.00 Mesterségünk címere. — 14.50 Éneklő Ifjúság. — 15.00 Orvosok a microfonnál. — 15.03 Operafelvételek. — 15.27 Falurádió. — 16.03 Egy rádiós naplójából. — 10.5, Bach: d-moll partita. — 17.25 Kiezz — 17.38 Magyar táncokról. — 18.15 Szellemi árverés. — 19.38 Kórusfelvételek. — 20.15 /: rock mesterei. VI. — 20.45 Riport. — 21.00 Népi muzsika. — 21.47 Mahler: V. sztmf. — Sk Örökzöld melódiák. ©YÖSH ffiÁDZ© 38.60 Hétvégi krónika. — Sz.T Sporthíradó. — 18 20 Tánczene koktél a hallgatók szerkesztésébesi.. SÄSViZI© * WOTAPEST? S.$8. MaamA&tt* 2. — VM Kémia I. o. Ismétlések. — 0.35 Téka. — 10.25 Az árnya, délben tűnnek el. XV. Marja sziklája. — 11-40 Nő — báron, szerepbelfn. — 11.50 Játék a betűkkel. — 12.18 Mindenki közlekedik. — 14.» A TV Kabarészínháza. — II.K öveges professzor legkedvesebb kísérletei — 19.1® Sakk-ma«... — 19.» Vitéz László és a többiek. — 18.26 Miről ír ti: világsajtó? — 17.29 Bauhaus. NSZK rövidfiaim. — 17.45 Hírek. — 18A£ Gyere, gyerre be a lemezboltba — 18.25 Farag lassúnk malomkövet. Riportfiaim — 18.50 A magyar könyv 50®. .éve. — 19.1.: Cicavízió. — 19.» Tv-híradó — ao.o® A favorit. Mb. francia film. — 21.25 Schubert: A téutazás. Dalciklus IV. — 21.40 Tv-híradó 2. — 21.5© Moder . gimnasztika. Intervízión Kupa.. — 22.40 Mélyvíz Mb. , NSZK— amerikai Tv-film, 08 éven felül fil. 8.39 Iránytű. Katonák műser. — 9.30 A világ a film objektívenkeresztül. — 10.00 Az árnyak délben tűnnek el. — 11.8® Tvhíradó — 11.20 Beszélgessünk oroszul. — 11.50 Őserdeink. — 14.00 Jégtánc verseny. — 15.06 Katonák magazinja. — 15.50 Fiatalok az emelvényen. — 16.20 Hírek. — 16.25 ZKL Brno—Tesla Pedrubroe jégkorong mérte — 19.00 Tv-híradó — 19. Kommentár. — 19.45 Pillantás a nagyvilágira. — 29.00 a tűz meghódítása Szovjet film. — 1. rész. —21.20 Tv-híradó. — 21.25 Sporteredmények. — 21. MATES. - 22.30 Sellő a pecsétgyűrűn. Magyar film. 2. rész. 18.40 Esti mese. — 18.50 Tvhíradó. — 20.00 Hogyan értik meg egymást a halak és a madarak. Szovjet tudományé. film. — 20.20 A csendes szépség szemléje. — 21.10 A világ, ahogyan látjuk. — 21.20 Féltékenység. Tv-játék. — 22.30 Tv-hír- JUGOSZOV SSÜSO® 512.05 A Partizán—Celik labdarúgó találkozó. — 16.40 A tüdé — vagyon. — 18.15 öt plusz. — 19.15 Színház a házban. Humoros adás. — 19.45 Rajzfilm. — 20.30 Kosovo akkordjai. Szórakoztató zene — 22.15 Drága Irma. Jugoszláv játékfilm. — 23.45 Kosovo akkordjai. Eredményhirdetés. 18. Varazdin. Kézilabda világbajnokság: Jugoszlávia— Guiena. — 19.05 Rajzfilm — 39.SO Stoker zsaruja. Dráma. — 21.30 Egy asszony — egy ország. Dók. adás. — 22.00 Zenei adás. — 22.30 Huszonnégy óra. OSZTRÁK MŰSOR M.56 Otto Klemperer portréit . — 16.3® Műsor a kis egérrel. — 17.0® Árnyfilm. — 17.20 A kikeriki rádia. — 18.25 Jó éjszakái gyerekek. — 18.30 Kulturált specialitások. — 18.55 Szombat Jóestét. 19.» Tv-híradó. — 19.» Sport. — 20.15 Család' Quiz-játék. — 21.45 Sport. —• 23.19 Tv-híradó 22.20 A Wyom'rag-i revolverhős. Vadnyugat film. 2. 16.0® Anton Afritseh születésének too éve. — 16.30 Gasparone Operett-film. — 18.00 A Mária kép. — 18.» Mirai-Max. — 18.La Bale«. I. Strawinsky-tól. — 19.» Tv-híradó. — 18.» Egészségünk védelmében — ao.it. Más mint mások Fatm. — aa.it) TV-híradó. A Rádió ég Ti? a műsorvéltoztatás jogát fenntartja. VAS NÉPI