Vas Népe, 1974. augusztus (19. évfolyam, 178-203. szám)

1974-08-13 / 188. szám

A képernyő előtt CSALÁDI ÜGYEK Két színdarab tévéválto­zatát kínálta a hétvége fő műsoraként a televízió. Tabi László Családi drámá­ja és Bródy Sándor A medikus című színműve a kor, a tör­ténet, a műfaj különbsége el­lenére valamiben hasonlítot­tak: családok belső ügyeibe avattak be. A sikernek rend­szerint biztosítéka a családi téma, mert sok lehetőséget kínál az esettel, a szereplők­kel való azonosulásra. A családi történetek általában kibírják a valósággal való összehasonlítást akár vígjá­ték, akár melodráma vagy tragédia formájában íródtak. A vígjáték Hogy a Tabi-mű esetében nem beszélhetünk sikerről, annak nemcsak a tévésítés az oka. A Családi dráma a be­avatottaknak, a kritikusok­nak, íróknak, színházi ben­­fenteseknek szólt. A Cso­­báncz család magánügye ma­radt a rengeteg probléma, amely Tabi Lászlót foglal­koztatta. A humoristák és a „könnyű”, a szóra­koztató műfaj irodalmi rang­jának elismertetését nemigen segíti a Családi dráma, bár Csobáncz Endre vergődésé­nek ez lett volna a funkció­ja. A vígjáték, amelyet más­fél éve a szombathelyi Mű­velődési és Sportházban a veszprémi társulat előadásá­ban már láthattunk, sem­mit sem változott a tévésí­tés során. Erénye, Csobáncz jól sikerült karikatúrája, amely Márkus László alakí­tásában gazdagodott. Csak eleinte volt szórakoztató Cso­­bánczék családi élete. Ahogy nőtt a mondanivaló száma, ahogy szaporodtak a problé­mák (amelyek a nézőnek ál­problémák voltak), úgy lett egyre unalmasabb és közöm­­bösebb a családi háromszög, és a generációs ellentét. Az irodalmi, szanházi keret bel­­ügyeiben, a­­kultászSR mögöt­ti világban nem járatos né­­­zők számára az alapproblé­ma (a hivatalos elismerésre áhítozó vígjátékíró botlado­­zása a tragédia világában) nem volt sem elég komikus, sem elég érdekes, sem el­gondolkodtató. A sok konf­liktus közül csupán egy bon­takozott ki: az okos feleség hűtlenségi játéka. Végül is nem történt semmi: a tragé­diaírásra készülő író ugyan­úgy vígjátékot írt, mint ko­rábban és mintaszerű csalá­di élete is mintaszerű ma­radt. Nevetni nem volt min és nem volt miért. Lengyel György a kelleténél lassúbb­ra, vontatottra rendezte a ka­maradarabot,­­ ami még na­gyobb hiba, tévészerűtlenre. Úgy tűnik, mintha a színhá­zi produkciót rögzítették vol­na szalagra. A színmű A hagyományápolás, az értékmentés vezérelhette Ádám Ottó rendezőt Bródy Sándor színművének tévésí­­tésében. Irodalmi kincseink leporolásáért, feledéstől va­ló megmentéséért dicséret il­lette a televíziót, például Lö­vik Károly, Bibó Lajos no­velláinak felfedezésekor, egy­­egy Jókai vagy Mikszáth re­gény megs­emesítésekor. Az érdeklődés most sem volt ki­sebb, hiszen Bródy neve él még a köztudatban. A dada, A tanítónő időnként látható a színpadon. A medikus té­véváltozatának elkészítése azonban érthetetlen, s a jó szándékot figyelembe véve is indokolatlan. Ez az 1911-ben íródott színmű, amely me­lodrámának bátortalan, tár­sadalombírálatnak felszínes, saját korában sem tartozott az értékes darabok­ közé. A hatvanhárom év, amely a premier és a tévéváltozat között eltelt, még inkább a hamis hangoka­t, az olcsó dramaturgiai fogásokat emel­te ki a színműből. Nincs en­nek a darabnak egyetlen konfliktusa egyetlen gondo­lata sem, amely időtálló vol­na. Amit Bródy a házasság­ról, a polgári életről, az ér­telmiségről A medikus­ban elmond, nem volt eredeti, nem volt bátor a saját korá­ban sem. A jól öltözött, de nyomort színlelő ifjoncok, a cinikusságát betegségével indokló gazdag orvos, a pénzért mindig mindenkit, gyermekeit is áruló apa egy­síkú figurák, ellenszenvesek és unalmasak. A szétfolyó történet, amelyet fény nél­kül, nagy-nagy komorságban fényképeztek, sokszoros hap­py end­del végződik. Andai Kati élettel, szerelemmel töl­tötte meg a medikus meny­asszonyának szerepét. A kis naiva szerepből főszerepet csinált. Póztalannal, belső át­éléssel szenvedett és tudott boldog lenni. A címszerep­ben Timár Béla sem szerel­mes, sem becsapott, sem ki­használt, sem kiábrándult nem volt, csak merev és ide­gen. Nem csoda, hiszen a fi­gurák és a körülmények ha­misak, csak látszólag válto­zatosak. Szerepe a 30—40 év­vel ezelőtti filmek hivalko­dó snájdiilágát igényelte, amelyet ma már csak paró­diaként lehet eljátszani. Olyan komolyan, komoran és szertvelegve — ahogy Ádám Ottó televízióra al­kalmazása megkívánta — nem. Bródy Sándor nevét nem A medikus tartja eleve­nen. Életművének e darab­ja a tévébemutató ellenére sem része irodalmi tudatunk­nak. Oktatási, ismeretterjesz­tési célra igen, milliók szóra­koztatására, érdeklődésének felkeltésére nem alkalmas a darab. (Budai) MIT HALLUNK - MIT LÁTUNK? rádió KOSSUTH RADIO 8.20 Népi zene. — 9.00 Harsán a kürtszó. — 9.35 Beethoven: Tavaszi szonáta. — 19.65 Isko­­larádió. — 10.25 Zenekari mu­zsika. — 11.07 A népköltészet hete. — 11.22 Pergolesi: Az­­úr­hatnám, szolgáló. — 12.20 Ki nyer ma? — 12.35 Melódiakoktél. 13.48 Törvénykönyv. — 14.03 Mesejáték. — 14.49 Éneklő if­júság. — 15.10 Külföldről érke­zett. — 15.30 Az olasz ellenállás dalai. — 15.42 Lehár operettda­la. — 16.015 Kamarazene. — 16.21 Hét bagoly. XI. rész — 16.47 Fúvószene. — 17.05 Áriák. — 17.30 Óriások a mikroszkóp alatt. — 18.00 Népdalok. — 18.30 A Szabó család. — 10.25 A Rá­dió lemezalbuma. — Közben: 20.12 Versek. — 21.20 Etika és orvostudomány. — 21.45 Régi magyar dalok — 22.30 Egy óra Dzsessz. — 23.30 Operarészletek. PETŐFI RÁDIÓ 8.05 Hacsaturjám II. szimf. — 9.03 Kókrusmuzsika 9.20 Tánc­­zene. — 9.52 Verseik. — 12.03 Brahms-m­ű­vek — 13.03 Opera­­részl­etek. — Kettőt­ől-hatig. — Zenés délután. — 18.10 Gondo­latok­ filmekről. — 18.24 Roman­tika pedig nincs. Zenés játék. — 20.28 Sza­bó Magdia A rab. Hang­játék. — 21.35 Spirituálék — 21.45 A közgazdász világkong­resszus témáiból. — 22.00 Hang­verseny századunk zenéjéből. — 23.15 Verbunkosok, nóták. GYŐRI RADIO 17.30 Műsorismertetés, hírek. — 17.35 A beat kedvelőinek. — 17.55 Sportturmáx. — 16.10 Így is tetszik, úgy is tetszik. — 18.30 Levelesláda. Válaszolunk hallgatóinknak. — 18.35 Szóra­koztató zene. — 16.45 Nyugat­­dunántúli krónika. TELEVÍZIÓ BUDAPEST 17.23 Hírek. — 17.36 Dzsessz Amerikában. Amnerikai1. film — 18.00 Kuckó. — 16.30 Postafiók 250. — Takács Mária műsora. — 18.45 Játék a betűkkel. — 19.15 Esti mese. — 10.30 Tv-hírasló. — 20.00 Az éhség hajó. Tv-játék. — 21.00 Eric Charden a Stones a párizsi Olympia színpadán — 21.40 Alkohol II. Detonáció. — 22.10 Tv-híradó 2. POZSONYI MŰSOR 17.05 Esztétikai műsor. — 18.00 Árverés ABC-vel. — 18.40 Esti mese — 10.00 Tv-híradó. — 19.30 Publicisztikai adás. — 10.55 Beszélgetés — 20.30 A császár kémje. — 22.00 Kisfi­lm. 16.40 Esti mese. — 19.00 Tv­­híradó — 19.30 Hol élünk hol­nap? — 20.00 Dalok. — 21.45 Hí­rek. JUGOSZLÁV MŰSOR 16.45 Magyar nyelvű tV-napló — 17.50 A fekete színű ló. Film­sorozat gyermekeknek. — 18.30 Népi muzsika. — 10.00 Tudomá­nyos stúdió. — 10.40 Rajzfilm. — 20.30 Gyújtópontban. Bespoll. adás. — 21.15 Összeütközések a határon. Filmsorozat. — 22.05 Ohridi nyár — Komoly zenei adás. 2. 20.30 Szórakoztató humoros adás. — 21.30 Jugoszláv dob film. — 22.50 Huszonnégy óra. OSZTRÁK MŰSOR 14.00 Gyermekműsor. 14.25 A keresztgyermek. — 14.56 Dal egy kis mókusnak. — 15.15 A hegyek visszhangja. — 18.00 Ka­ra Ben Nemsi effendi. — 18.25 Jó éjszaát, gyerekek. — 18.30 A rózsa piros párduc. — 19.00 Osztrák kének. — 10.30 Tv-hír­adó. — 20.06 Sport. —­­20.15 Az Omedia vállalat. 21.05 A köny­vek világa — 21.50 Tv-híradó — 21.35 Egészségünk védelmé­ben. 2. 10.50 Osztrák képek. — 11.10 Nyomaik. — Hi .-to Az Alpok. — 10.30 Tv-híradó. — 20.0­6 Tudo­,­má­nyo­s hírek. — 20.09 Környe­zetünk. — 20.15 Huszonegy qusz. — 21.05 Női filmrendezők: Loui­se. — Tv-film. — 21.50 Tv-ismét­­l­ések. — Osztrák képek. — Tv­­híradó és kultúra. A Rádió és TV a műsorvál­­toztatás jogát fenntartja. SZOMB­ATHEL­ŐI MOZIK MŰSORA Savaria: Anna és farkasok (spanyol de. 10. du. 3A 6, este 8) Egy srác fehér lovon (du. fél 4) Béke: Az aranyember (ma­gyar 5) Féltékenység és orvostudo­mány (lengyel 7) 1974. augusztus 13. Kedd, Rádió-előzetes A Magyar Rádió kulturális vetélkedő sorozatot indít a művelődési házak részére. A 12 fordulós műveltségi ver­seny négy­­hetenként jelent­kezik majd előreláthatólag a jövő év első hónapjától kezdve. Ugyancsak folynak már az előkészületek a mű­kedvelők számára meghirde­tett országos József Attila szavalóversenyre is, amelynek döntőit áprili­s 4-től 11-ig tartják Balatonszárszón. Az írószobám sorozatban Urbán Ernő áll majd a mikrofon elé, akit Lengyel József és később Németh László követ. Ortutay Gyula a talákozása­­im sorozatban mesél életéről. A rádió tovább ápolja nemzetközi kapcsolatainkat is. Október 12-én a berlini magyar intézetben kétnyelvű József Attila-est vonultatja fel a költő legszebb verseit. Élvonalbeli magyar és német művészek tolmácsolásában. A műsort mind az NDK, mind pedig a Magyar Rádió egy későbbi időpontban sugároz­za. Jelentős vállalkozásnak ígérkezik a francia rádióval közösen tervezett műsor is. A szeptember 26-án Párizs­ban felvételre kerülő lírai antológia 50 perces adásban sorakoztatja fel a magyar költészet remekműveit. Bár a műsorban magyar színészek is közreműködnek, zömmel a legismertebb francia előadó­­művészeké lesz a szó. A ju­goszláv és román rádióval sikeresen lebonyolított hason­ló kezdeményezések után jövőre a helsinki rádióval ké­szítenek hasonló közös prog­ramot. Két helyen a Varázsfuvola Siker az Iseumban és a Sportházban Pénteken este szabadtéren az Iseumban, vasárnap pedig a kedvezőtlen időjárás miatt a Művelődési és Sportházban mutatták be telt ház előtt nagy közönségsikerrel Mo­zart Varázsfuvola című ope­ráját. A bűvös flóra hangja ismét megtette a magáét, se­gítette a szerelmeseket egy­másra találni, és" megóvta őket minden rossztól, baj­tól. Megóvta a nézőket is, mert a meglehetősen lapos, szokványos történetet ezúttal is a mindig újat, és emberit adó moz­arti zene és a kitűnő énekesek emelték az igazi művészi élmény szférájába. Az előadásnak otthont adó szentély a rendszeres látoga­tóknak már bizonyára kevés újat nyújtott, ám a „rendha­gyó” rendezői kísérletek — anélkül, hogy felborították volna a történelmi hangula­tot árasztó kövekhez kötött alapkoncepciót — mégis ad­tak valami újat. Huszár Klá­ra rendező ezúttal Forrai Gá­bor díszletterv«» által ösz­­szeállított színes diaképeket vetítettek háttérnek. A vetí­tett színes diaképek jól ido­multak magához a cselek­ményhez. A kellően megvá­lasztott színek fa napfényes erdő, a tiszta csillagos ég egy csapásra felborította a puritán környezetet. Azon­ban látszott, hogy a vetítés csupán kísérlet. Egyelőre még kiforratlan, és a későb­biekben egyéb, újabb rende­zői elgondolások megvaló­sításával kell kiegészülnie. Ám így is nyújtott az ed­digiektől merőben eltérő ér­telmezésű rendezési távla­tokat. Mégpedig azt, hogy itt az Iseumban, ebben a kör­nyezetben is érvényesülhet maga a játék. Természetesen a mozarti muzsika gazdag, különböző hangulatokat is közvetíteni tudó tág értel­mezésének lehetőségeit figye­lembe véve. Az énekesek azonnal megérezték ezeket az új lehetőségeket. A szerepek karakterétől függően a pro­dukcióban egyre inkább a felszabadult játék kapta a főszerepet. Ez évben két külföldi ven­dégművész lépett fel Szom­bathelyen a Varázsfuvola előadásában. Az éj királynő­je szerepét Izabella Nawe, a berlini Staadsoper tagja éne­kelte. Magabiztos fellépése, dinamikus mozgása, csiszolt, kiművelt szopránja méltán aratott sikert. Tarján Ta­mást, a grazi operaház tag­ját Tamino szerepében lát­hattuk és hallhattuk. Nem von le teljesítményéből sem­mit az, hogy a kitűnő tenor énekest a péntek esti előadás alatt egy sajnálatos baleset érte. Rosszul lépett, megsé­rült a bokája. Ennek ellené­re hősiesen tűrte a fájdal­makat, bár bicegett, de élt, játszott és kitűnően, énekelt. A vasárnap esti előadásra rendbejött a lába. Azonban kissé zavarólag hatott a né­zőkben hogy Tarján Tamás meglehetősen ötletszerűen váltogatta szerepében mind az ének, mind a próza során a magyar és a német nyel­vet. Szerencsésebb lett vol­na az, ha az áriákat néme­tül, a közönségnek szóló re-­ citativókat pedig magyarul adta volna elő. Ko­vács Kolos világhírű ,érett basszusa tökéletesen tolmácsolta a bölcs, és em­berszerető Sarastrót, Isis fő­papját, Pamina szerepében László Margit a tőle megszo­kott biztonsággal énekelt. A szopránja tiszta volt, külö­nösen az áriákban csengett magával ragadóan. Mókázott, játszott, a hálás szerep min­den lehetőségét kihasználta, és kitűnően énekelt Papage­­na szerepében B­ende Zsolt. Főleg ő és társa, a Papage­­na szoprán szerepében mél­tán sikert aratott Hankiss Ilona éltek leginkább a tisz­ta és könnyed játék lehető­ségeivel. Az éj királynőjének há­rom udvarhölgye, Dé­ry Gab­riella, Szőnyi Olga és Zsig­­mond Gabriella az összeszo­kott énektrió benyomását keltette, annak ellenére, hogy Szőnyi Olga, mint „beugró” énekelte szerepét Erese Mar­git helyett. Sólyom Nagy Sándor kellemes, kiforrott baritonja ez évben is sikert aratott az öreg pap szerepé­ben. Az ármányos szer­ecsen Kunsági Kálmán, mint Mo­­nostatos is több színt vitt ez­úttal. Tenorja évről évre fejl­­ődik, érik. Ezúttal is hoz­zájárult az előadás sikeré­hez. A három ifjú, Ötvös Cssilla, Zempléni Mária és Takács Judit, valamint a két őrtálló katona, Rozsos Ist­ván és Jánosi Péter kiforrott tiszta hangjukkal vetették észre magukat. Külön szólni kell a zene­karról. Kórodi András kar­nagy Kossuth-díjas kiváló művész, a tőle megszokott biztonsággal, mindenféle póz és felesleges mozdulat nél­kül vezényelte a szombathe­lyi Szimfonikusokat, akik ezúttal is felnőttek a nagy feladathoz. Kórodi nyugalma és biztonsága, briliáns tech­nikája ám közvelten embe­ri közelsége döntően befo­lyásolta a zenekar produkció­ját. Jól szerepelt a kibőví­tett énekkar is. Elismerés il­leti az Erkel kórust és a Ha­ladás férfikart, azokat a meg­lett korú vasiutasokat, a Jár­műjavítóban dolgozó kétkezi munkásokat, akik vállalva a napi nehéz munkájuk utáni éjszakába nyúló próbákat, hozzájárultak ezen a nyáron a Varázsfuvola szombathe­lyi két előadásának osztatlan sikeréhez. Soós Béla A herceg átveszi a bűvös fuvolát, amely megvédi a sze­relmeseket és segíti, hogy egymásra találjanak. Fotó: Jákfalvi Elemér Több nő érettségizik mint férfi A mikrocenzus adatai a népesség iskolai végzettségéről Négyezren szereztek okle­velet felsőfokú technikum­ban, főiskolán és egyetemen három év alatt, így 336 ezer­re gyarapodott a felsőfokú képesítéssel rendelkezők szá­ma,­­ tűnik ki a Központi Statisztikai Hivatalnak az 1970—1973-as időszakról ké­szült, s a közelmúltban meg­jelent mikrocenzusából. A felsőfokú végzettségűek egy­­harmada pedagógiai, csak­nem egynegyede műszaki ok­levéllel rendelkezik. Az iskolai végzettségi szint emelkedése az egész népes­ségre jellemző ez idő alatt: kisebbségbe kerültek az álta­lános iskola nyolc osztályá­nál alacsonyabb végzettségű­ek. Jelenleg a 15 évesnél idő­sebb összlakosság 55,6 száza­­zaléka már elvégezte lega­lább a nyolc osztályt, számuk három év alatt 7,4 százalék­kal emelkedett. Ennél is töb­bel, 18 százalékkal növeke­dett az érettségizettek száma, most 900 ezer személy leg­magasabb iskolai végzettsége ez. Vezetnek a gimnáziumi érettségizettek, arányuk 46 százalék, amíg az általános ismeretek mellett ipari, mű­szaki képesítést is szerzett érettségizettek 22, a közgaz­dasági technikumban végzet­tek aránya 21 százalék. 1970- 73 között jelentősen nőtt az egészségügyi, művészeti stb. csökkent viszont a tanítói és óvónői képesítést szerzettek száma. Az iskolai végzettség ala­kulását nemek szerint vizs­gálva az adatokból kitűnik, a nőknél kisebb az általános iskolai nyolc osztályát vég­zettek aránya, mint a férfi­aknál, s így sok idős nő a század elején járt iskolába, amikor még többnyire legfel­jebb négy-hat osztályt végez­tek. A 30 éven aluliak közül azonban már több nő vég­zi el a nyolc általánost, mint férfi, s ebben a korcsoport­ban a legalább érettségivel rendelkezők között is a nők aránya lényegesen magasabb, mint a férfiaké. F­O­OLt «■ NÉLKÜLÖZHETETLEN! Nyáron és télen a ház­tartásban a hűtőszek­rény. Különösen a LE­HEL 60 ÉS 150-ES, melyek a kis és nagy háztartás részére alkal­masak. Kaphatók a szaküzletek­ben és áruházakban! Forgalomba hozza a FERROVILL. (8459) VAS NÉPE

Next