Vas Népe, 1980. április (25. évfolyam, 77-100. szám)

1980-04-09 / 82. szám

— Bizony, nagy gondunk nekünk az alkatrészellátás — mondja az osztályvezető. — Van 231 autóbuszunk, ezek közül éppen nyolcvan még a régebbi típusokból. De az új IFA, Skoda teher­autókhoz sem kapunk rende­sen alkatrészeket: van, ami­kor húsz-­harminci százaléka érkezik csak meg annak, amit­­megrendeltünk, így az­tán nem lehet más választá­sunk: amit nem kapunk, azt mag­unknak kell elkészíte­nünk.­­ A beszélgetés — nem ne­héz kitalálni — egy közleke­dési vállalatnál zajlik, a szombathelyi, 17. számú Vo­lán vállalat irodaházában. Nem nehéz kitalálni, his­zen buszokról, teherautókról van szó. Akikor viszont valószínű­leg sokkal kevesebben jöttek volna rá ugyanerre, ha ma­gával a puszta adattal kez­dem: a vállalat műhelyeiben vagy három-négys­zázféle al­katrészt gyártanak... Az osztályvezető, az alkat­részeket készítő ipari osztály vezetője Farkas­­Antal. — Szó se róla, nem éppen nagy szériában készítjük mi eze­ket az alkatrészeket, így az­tán drágábbak is jóval, mint­ha úgy vásárolnánk ... De mégis olcsók, mert ha nem dolgozik az az autóbusz, te­herautó , sokkal nagyobb a veszteség. Az alkatrészre pedig szük­ség van, mert szükség van a javításra, felújításra, az idő­Szabó József, a felújítási csoport­­ vezetője: Ez csak egy kisebb kollekció lapokból az alkatrészekből, amelyeket magunknak kell előállíta­nunk.­­ A tábláról például a félméteres átmérőjű fék­dobok is hiányoznak, szakonkénti műszaki szem­lékre is. Úgy kell elkészíte­niük ezeket az alkatrészeket, hogy amikor a műhelybe­­beáll a kocsi, ott már min­den készen várja. Nem mindegy, hogy mekkora az állásidő... Itt készülnek az alkatré­szek, ha valamelyik kocsi napközben meghibásodik, de itt készülnek a Gábor Andor utcai üzem számára is, ahol évente körülbelül százötven autóbuszt újítanak fel. Ide hozzák a buszokat a fél Du­nántúl Volán vállalatai, de kapnak kocsikat az ország másik feléből is. — Arra kérem, hogy ne felújítást írjon — mondja Gál Béla üzemigazgató, a Gábor Andor utcai üzem fő­nöke — ne felújítást, hanem középjavítást, így szakszerű. Persze, nem nagy a különb­ség, de fontos: most, a kö­zépjavításnál­­már nem kell egy buszról mindent lebon­tanunk­, csak azt, ami tény­leg meghibásodott. — Érdekes munka ez — mondja az üzemigazgató. — Sok m mindenre következtethe­tünk például abból, hogy honnan milyen busz érkezik. A legrosszabb kocsikat pél­dául rendszeresen a miskol­ciak­ küldték, mert ott a­ leg­rosszabbak az útviszonyok. Az is feltűnő, hogy a buszok­nak mindig a jobb oldala rozsdásodik erősebben, mert télen a kerekek felverik a sós­ vizet az út széléről ... Elindulunk, a műhelybe. Rögtön látjuk: sokat kell tudniuk az itt dolgozóknak.­Különböző típusú rakodógé­pekhez, teherautókhoz, au­tóbuszokhoz készülnek itt az alkatrészek. Nem nagy sorozatban­: itt szinte minden darab egyedi darab. Sokat kell tudniuk az itt dolgozók­nak : egyik esztergagéphez például saját készítésű daru­pálya vezet. Fékdobok ké­szülnek itt, hatvan-nyolcvan kilós darabok, persze nem­csak Szombathelyre... — A gépek már régen megvannak — mondja Far­kas Antal —, de amíg a mű­hely nem épült fel, hat vagy hét helyen dolgoztunk velük Persze, hogy sokkal hatéko­nyabb most a munka, akkor még mi szorultunk más vál­lalatok segítségére... Sokat k­ell tudniuk az itt dolgozóknak. Már a tanulóik is termelő munkát végeznek, hogy mindent megtanulhass­­anak. Mert szükség lesz a tudásukra: a műhely szak­emberei most éppen új típu­sú levegőszűrőt készítenek az autóbuszokba. Jobbat, mint az Ikarus gyár... — Havonta több mint há­rom és fél millió utast szál­lítunk — mondja Kocsis Jó­zsef, az igazgató. — Biztosí­tanunk kell ennek a feltéte­leit is: ha nem kapunk ele­gendő alkatrészt, hát ma­gunknak­ kell róla gondos­kodnunk. De, ne higgye, hogy ez csak nálunk, Vas megyé­ben van így ... — Persze, van valamiféle szakosodás az egyes Volán vállalatok között. Mi bizto­sítjuk például a fékdombokat, a felújított gumikat, Egersze­­gen rugókat készítenek... De, ha nekünk éppen egy apró cs­ipszegre lenne szük­ségünk, azt magunk is elő tudjuk állítani, annak a gyártását nem kell feltétle­nül körzetesíteni. — Központi alkatrészgyá­rat? Egyszerűen az az igaz­ság, hogy erre a trösztnek nincsenek meg a feltételei. Nem indíthatunk el egy ilyen hatalmas beruházást — csak azért, mert az, akiinek az alkatrészellátás a felada­ta lenne, egyelőre nem tud megbirkózni ezzel a feladat­tal... Nincs mit tenni, egye­lőre magunk­­készítjük a hiányzó alkatrészeket — a lehető legkisebb beruházás­­­sal. Mert a buszoknak azért menniük kell... Mt Fotó: Czika Aki a készülő fékdobok mellett áll és mosolyog, Grubáno­vics Antal esztergályos. — Most éppen kisebb fajtákat ké­szítenek — mondja — ezeknek a súlya csak hatvan kiló.. Úgy m­ondják, „fotózzák” az elhasznált gumiköpenyeket. Évente három és fél ezer darabot... Egy fotózás körülbelül 800 forintba kerül , egy új gumiért viszont 4380 forintot kellene fizetni. Takarékos mosógép, főzőlap Hogyan főz, mos, takarít majd a 80-as évek háziasz­­szonya? Mindenekelőtt taka­rékosan. A közeljövőben forgalomba kerülő villamos háztartási készülékeket­­ugyanis már az energiataka­rékosság jegyében tervezik meg a szakemberek. Erre szólítja föl őket a NIM és a KGM­­még ebben a félév­ben megjelenő közös sza­bálygyűjteménye is, amely­ben előírják­ a Magyarorszá­gon forgalomba hozható elektromos berendezések műszaki jellemzőit. Ez a gyűjtemény mintegy folytatása a tavaly kiadott NIM rendeletnek, amely a villamos háztartási készülé­keik forgalmazását energia­gazdálkodási szempontból szabályozza. Csak olyan ter­mék gyártható, amely nem pazarolja az áramot, s ezzel takarékos üzemeltetésre készteti a fogyasztókat. A szigorú normaelőírásokat az indokolja, hogy Magyaror­szágon az energiatermelésnek több mint 17 százalékát a háztartások használják föl, alacsony hatásfokkal. A mo­sógépek, hűtőszekrények, fő­zőlapok és más elektromos berendezések használata közben az energiának több mint a kétharmada elvész. A külhoni piac igényei is arra ösztönzik a hazai fej­lesztőket, hogy energiataka­rékos készülékeket alkossa­nak. A magyar vállalatokat nem éri váratlanul a gyárt­mányfejlesztés új iránya. A termékszerkezet vált­­ai a vi­lágtendencia hazai érvénye­sülését jelzik. A jászberényi hűtőgépekből idén több mint 310 ezret exportálunk, töb­bek között fejlett tőkés or­szágokba. A VBKM meg­szünteti a ma még kapha­tó háromfőzőlapos gyengén szabályozható villanytűzhely gyártását, helyette hatfoko­zatú kapcsolókkal ellátott készüléket hoz forgalomba. Nemcsak a villamos be­rendezések, de a főzőedé­nyek is az olcsóbb üzemelte­tésre­­hívják a háziasszonyo­kat. Már kifejlesztettek egy olyan főzőedényt, amelynek a fedelében lesz a sűtő­fej. Ez az edény süt, főz, ám az energiafelhasználása a grill­sütőkéhez képest csak 70 százalékos. A sütési idő is 30,—40 százalékkal csökken. Mirelit-sikerek Gyorsfagyasztott ételekből jelenleg az egy főre jutó fo­gyasztás évente eléri az 5-6 kilogrammot, ami az európai országok átlagának megfele­lő­ mennyiség, de a hűtőka­pacitás bővítése, új hűtőhá­zak építése nyomán előrelát­hatóan tovább emelkedhet étrendünkben, a mirelit áruk aránya. Több új termékkel is gazdagodik a választék, ezekről és a fejlesztési el­képzelésekről a Magyar Hű­tőipari Vállalat vezérigazga­tója adott tájékoztatást. A­­hűtőipar az élelmiszer­gazdaság egyik leggyorsab­ban fejlődő ága, általában ötévenként 50 százalékkal növeli termelését, s még így is alig tud lépést tartani a táplálkozási szokások válto­zása nyomán növekvő igé­nyekkel és a külföldi keres­lettel. Az alapanyagellátás bizto­sítására a vállalat szoros kapcsolatot épít ki termelő­szövetkezetekkel, állami gaz­daságokkal, ötvennégy bázis­­gazdaság áll kapcsolatban jelenleg a hűtőiparral. Egy­­részünkkel az együttműködé­sek­ magasabb formái is ki­alakultak. (Békés és Pest me­gyei gazdaságokkal például répa­termesztési kooperációra szerződött az ipar. A fej­lesztési részleg külföldi part­nerrel is együtt dolgozik, a svéd Findus céggel például együttműködik fagyasztásra különös­en alkalmas növény-­­fajták nemesítésében. Leg­utóbb új balbfaj­tát honosí­tottak meg, a szentjánoske­nyér nagyságú Romanát, amely egyébként kizárólag Kaliforniá­ban terem. A Ro­mana babot a békéscsabai hűtőház szállítja svéd ex­portra, ahol gyorsfa­gyasztott ételek, körítéséhez használják fel. A hűtőipar jelenleg meg­közelítően 60 termékcsoport­ban 300 féle zöldséget, tész­tafélét, félkész árut, leves- és főzelékfélét forgalmaz, s az idén néhány újdonsággal is megjelenik. A­­bajai gyár hamarosan megkezdi a gyü­mölcslevesek előállítását, el­sőként meggyleves­­kerül majd forgalomba, a dunake­szi gyárban nyárra megjele­nik a kalóriaszegény parfé­­szerű habosított gyümölcs­­krém, málna-, eper- és meggyízekben. Új félkész étel a frickiadella néven for­galomba kerülő ízletes, vag­dalthúshoz hasonló készít­mény, amely különféle főze­léklak fek­éteként tálalható. Na a Raman bak, a meggyfám Mi az a frickadella . Mai műsor Hangfelvételek felsőfokon. — 20.35 Harminc év múltán. Doku­mentumműsor. — 21.15 A kama­razene kedvelőinek. KOSSUTH RADIO 8.21 Szociológiai figyelő. — 9.09 Barokk szerzők művei. — 10.05 Látogatók József Attilánál. — 10.35 Válaszolunk hallgatóink­nak. — 10.50 Brahms: H-dúr trió. — 11.30 Fúvószene. — 12.45 Házunk tája. — 13.00 Operaslá­gerek. — 13.30 Dzsesszmelódiák. — 14.15 Kamarazene. — 15.10 "Nóták. — 15.28 MB 10—14. — 16.0­9 Kritikusok fóruma. — 16.19 Amatőr zenei együttesek felvé­teleiből. — 16.31 Zenekari mu­zsika. — 17.07 Holnap újra meg Újra! Riport. — 17.37 Hangver­seny a Mindenki Zeneiskolája hallgatóinak. — 19.15 Könyvpár­­baj. — 20.25 Donizetti: Don Pasquale. 3 felv. opera. — Közben.: —21.10 Szabó Lőrinc ver­sei. — 22.20 Az Egyesült Álla­mok elnökválasztás előtt. — 23.14 József Attila versei. — 23.19 Szimfonikus zene. PETŐFI RÁDIÓ 8.05 Kórusművek. — 8.33­ Idő­sebbek hullámhosszán. — 9.28 Miljutyin operettjeiből. — 11.30 A Szabó család. — 12.00 Népi muzsika. — 12.33 Tánczenei kok­tél. — 13.30 Színes szőttes. — 14.00 Ferenczi Anikó oboázik. — 14.15 Operettdalok. — 14.35 Slá­germúzeum. — 15.31 Nóták. — 16.00 Nem tudom a leckét! — 16.40 Deseő Csaba szerzeményei­ből. — 17.10 Népzene. — 17.30 Ötödik sebesség. — 18.33 Daloló, muzsikáló tájak. — 19.13 Ope­rettrészletek. — 19.25 Tallózás a világsajtóban. — 19.45 A beat kedvelőinek. — 20.33 Színház­ról — játékkal. — 21.55 Történe­teim. — 22.25 Babavásár. Rész­letek. — 23.15 A dzsessz a 70-es években. 3. MŰSOR 9.00 Operarészletek. — 10.00 Kamaramuzsika. — 10.45 Dalok. — 11.05 Dzsesszfelvételek. — 11.30 Mozart-művek. — 13.07 Andrei Ágoston (hegedű) és Ferdinand Weiss (zongora) hangversenye. — 14.11 Gyöngyhalászok. Rész­letek. — 15.00 Századunk zené­jéből. — 16.30 Monteverdi mű­vek. — 16.48 Öt földrész zenéje. 17.00 A Vigadó története. — 17.40 Magnóról magnóra. — 18.28 Far­kas Ferenc műveiből. — 19.05 GYŐRI RADIO 17.00 Műsorismertetés, hírek. — 17.05 Jazzpódiu­m. Fenyő Zoltán műsora. — 17.20 Veszélyes deci­belek. Riporter: Pálfalvi Gábor. — 17.35 Paganini: Moto perpe­­tuo. A Liszt Ferenc kamaraze­nekar játszik. — 17.40 Nők tíz­­perce. Szerkesztő: Rigó János­­né. — 17.50 Herbert Roth zene­kara. — 18.00—18.30 Nyugat-du­nántúli krónika. — Esti muzsi­ka. — Programjavaslat. — Idő­járás. TCLElisZia BUDAPEST 9.00 TV-téma. — 9.05 Táboro­zás a múzeumban. — 9.20 Té­vé-ovi. — 9.40 Óvodások film­műsora. — 10.20 Svédcsavar 2—3. r. — 11.35 Delta. — 11.56 Napóle­on és a szerelem. 8. r. — 12.40 Lehet egy­ kérdéssel több? — 14.40 Hurrá, nyaralunk! Szov­jet film. — 15.55 A film lexiká­ja. — 16.35 Spanyolország fo­lyók — 17.05 Madame Curie. Angol film. 1. r. — 18.05 Riport­film. — 18.45 Staféta. — 19.10 Tévétérna. — 19.15 Esti mese. — 19.30 TV-híradó. 1. — 20.00 Hat év történelem. 7. r. — 20.45 Jo­gi esetek. — 21.25 Zenei pano­ráma. — 22.25 TV-híradó 3. 2. 19.05 A pécsi körzeti stúdió mű­sora. — 19.30 TV-híradó 1. — 20.00 A rovarok életéből. Cseh­szlovák film. — 21.10 TV-híradó 2. — 21.30 Tudósklub ’80. POZSONYI MŰSOR 8.55 Híresk. — 9.00 Iskolatévé. — 9.20 A hét könyvei. Szemle. — 9.40 Peters—Hlavac: A hála és a boldog asszony. TV-játék. — 11.00 Iskolatévé. — 11.35 Hí­rek. — 15.40 Iskolatévé. — 16.05 Szakmunkástanulók műsora. — 16.35 Hírek. — 16 40 Festett vi­lág. Pionírok műsora. — 17.30 A hét könyvei. Szemle. — 17.35 Közép-szlovákiai magazin. — 18.15 Az együttműködés gyümöl­cse. Riportfilm. — 18.40 Esti me­se. — 18.50 Időjárásjelentés. — 19.00 TV-híradó 1. — 19.30 A poprádi járás fejlődése a fel­szabadulás óta. — 19.55 Nóta­szó. Cimbalomkísérettel. — 20.35 A Szovjetunió új alkotmá­nyáról. Dokumentu­mfilm. — 21.25 A hét könyvei. Szemle. — 21.30 TV-híradó 2. — 22.00 Az ötödik évszak. Szovjet film. — 23.35 Hírek. 2. 18.00 Hírek. — 18.15 Kicsinyek műsora. — 18.35 Parabola Dub­­nik. — 18.55 Felkészülés a Spar­­talkiádra. — 19.00 Angol nyelv­tanfolyam. 13. lecke. — 19.30 Martin 1980. A politikai dalfesz­tivál gálahangversenye, felvé­telről. — 20.00 Sebezhető. NDK TV-film. — 22.00 Matematika mindenkinek 30. rész. — 22.45 TV-híradó 1. JUGOSZLÁV műsor 17.10 Magyar nyelvű TV-nap­­ló. — 17.45 Gyermekműsor. — 18.15 Művelődési adás. — 18.45 Műkedvelők. — 19.15­­ Rajzfilm. — 19.27 Ma este bemutatjuk. — 20.00 Sportszerda. — 22.30 Doku­mentu­mfilm. 2. 17.30 Dokumentumműsor. — 1890 A névsorból töröltek visz­­szatérése. Drámasorozat. — 19.55 Ma* este bemutatjuk. — 20.00 Színházi előadás felvétel­ről. — 21.30 Huszonnégy óra — 21.50 Válogatás az iskolateleví­zió műsorából. — 22.20 Zenei műterem. OSZTRÁK MŰSOR 9.00 Kicsinyek műsora. — 9.30 Ország és emberek. — 10.00 Is­­kolatelevízió. — 10.30 A Canyon kincse. Film. — 17.00 Az elva­­rázsolt babaszoba. Bábjáték. — 17.55 Jó éjszakát gyerekek. — 18.00 Flambards. Filmsorozat. Egy új világ. — 18.30 MI. —19.00 Osztrák képek. — 19.30 TV.hír­adó. — 20.15 Maigret felügyelő. Filmsorozat. — 21.45 Sporthírek. 2. 18.00 Francia nyelvlecke kezdők­nek. — 18.30 Szájkosár nélkül. Ifjúsági magazin. — 19.30 TV- híradó. — 20.15 Centrál kávéház­. — 22.20 Férfiak póráz nélkül. Film. IM­MEIX9 Savaria: Szelíd motorosok de. 10, 4, 6, 8. Mini: Ménesgazda 5, 7. Béke: Severino 5, Túl a fé­lelmen 7. 1980. április 9. Szerda

Next