Vas Népe, 1980. május (25. évfolyam, 101-126. szám)
1980-05-21 / 117. szám
A startoló űrhajók városa A Szovjetunióban 25 évvel ezelőtt, 1955-ben határozatot hoztak: a mesterséges holdak, űrhajók és bolygóközi önműködő állomások segítségével végzendő űrkutatások céljából tudományos gyakorlóteret kell létesíteni. Az APN tudósítója, Alena Szevasztyanova kérésére erről beszélt Jevdokim Bohanov mérnöki, abajkonuri építkezés résztvevője. A Szovjetunióban 1955-ben geofizikai rakétákkal már végeztek magaslégköri kutatásokat. Ezeknek alapját azok a repülési kísérletek vetették meg, amelyeket az Sz. P. Koroljov konstruktőr-irodában koráibban kidolgozott R—I A rakétákkal végeztek. A kísérletek igazolták a leválasztható konténerekkel felszerelt, folyékony üzemanyaggal működő rakéták kifejlesztésének elvi lehetőségét. 1951-ben hat alkalommal bocsátottak fel R—I B rakétát, tudományos berendezéssel éskísérleti állatokkal, 100 km-es és eztmeghaladó magasságiba. Munkálatok folytak nagy teljesítményű hordozórakéták kifejlesztésére. Napirendre került a kozmosz megostromlásának kérdése. A jövendő űrexpedíciókhoz szükség ivoit különleges űrrepülőtérre. Hol építsék ezt meg? A szakemberek tudták, hogy amaga nemében ilyen egyedülálló objektum színhelyét energiafelhasználással összefüggő elképzelésekből úgy kell megválasztani, hogy minél közelebb legyen az egyenlítőhöz és biztosítva legyen nagyméretű rakományoknak az építkezés körzetébe,majd pedig a rakéták felbocsátásának színhelyére való szállítása. Ráadásul a felbocsátandó objektumok röppályájának gyéren lakott térségek fölött kell vezetnie, az elhasználódottrakétafokozatokvisszahullási övezetének pedig teljesen lakatalannak kell lennie. S végül a kiszemelt helynek az évszak nagy részében felhőtlennek kell lennie és kielégítő menynyiségű energia- és vízkészletekkel kell rendelkeznie. Ezeknek akövetellményeknek teljes mértékben megfelelt a kazahsztáni végeláthatatlan Kizil-Kium sivatag. 1955 végén megkezdődtek a földmunkák, megalapozták az indító létesítmények komplexumát, a szerelő- és próbacsarnokot, az irányító termeket, megépítettek több száz kilométernyi műutat és földutat, s ezzel párhuzamosan folyt a hő- és vízszolgáltató rendszerekkel ellátott lakótelepek építése. S a vörös homokkal borított óriási területen mindenütt ezrével dolgoztak építőgépek, amelyek átláthatatlan porfelhőket vertek. Ezt a „csiszolópor-felhőt” még az általunk ishomokfúvóknak” elnevezett, télen roppant hideg, nyáron túlságosan forró állandó helyi szelek sem voltak képesek eloszlatni. A déli nap tűző fjgarai sem törtek át rajta. A gépek éjjel-nappal bekapcsolt fényszórókkal dolgoztak, ez azonban vajmi keveset segített... Befejeződött a nagyméretű berendezés szerelése, megkezdődtek az elektronikus lerendezésselés a hidraulikus követőrendszerekkel kapcsolatos munkálatok, majd abeszabályozás. Aztán elérkezett az építkezés befejező szakasza: az indító állomás felkészültségének ellenőrzése a rakéta felbocsátására, komplex kipróbálása. Az űrrepülőtérre, mint ahogy már akkoriban neveztük, megérkeztek az egyes rendszerek konstruktőrei és Sz. P. Koroljov akadémikus, a főkonstruktőr. Attól számítva már nem sok idő telt el A vakmerő úttörők tettei révén az emberiséget meglepték az éterbe elhangzott szovjet rádiójelzések: ,,Itt Moszkva beszél... Ma... a világon először...”Közéjük tartozott az első Szputnyik, majd Gagarin, Tyereskova,, Leonov, az első huzamos expedíciók, és az első nemzetközi startok. A bajkonuri űrrepülőtérről 45 szovjet ésnégy szocialista országbeli űrhajós indult a kozmoszába, akik együttvéve 5 év 190 nap, 1 óra 40 percet dolgoztak Föld körüli pályán. A mai Bajkonur modern város képét mutatja, de megvan a sajátos profilja. Ott, ahol 25 évvel ezelőtt sátrak ésbarakképületek álltak, nagyszerű lakó- és szolgálati helyiségek nőttek ki a földiből. Olyan emberek laknak itt, akik a kozmikus technikát készítik elő az űrrepülésekre és indítják útba a csillagok felé. S bizonyos, hogy az emberiség még sokszor lesz szemtanúja azoknak a hőstetteknek, amelyek Bajkonurlból indulnak ki. Ez a legnagyobb elismerés és az építőkre való legszebb emlékezés. APN—KS Szojuz—13 űrhajó kilövése. A starthelyre szállítják a „Vertikal—8” geofizikai rakétát. Mai műsor exAnno KOSSUTH RADIO 8.27 űrhajósnak alkalmas. — 8.56 Beszélni nehéz. — 9.00 Kórusművek. — 9.51 Mese. — 10.05 Gyermeknapi műsor. — 10.35 Válaszolunk hallgatóinknak. — 10.50 Zenekari muzsika. — 11.30 Operettdalok. — 12.35 Házunk tája. — 12.50 Operaslégerek. — 13.20 Dzsesszmelódiák. — 14.18 Egy hegyaljai nótafa. — 14.35 Fúvószene. — 15.10 Tamássy Zdenkó dalaiból. — 15.28 MR 10—14. — 16.10 Kritikusok fóruma. — 16.20 Magyar előadóművészek. — 17.07 A magyar szénbányászat fejlődése. — 17.32 Operaáriák. — 19.15 Népzene. — 19.35 Az MRT szimfonikus zenekarának hangversenye. — Közben: kb. 20.15 Nekem nem térkép e táj. — 21.30 Háttérbeszélgetés. — 22.30 Nicolai Gedda dalestje. — 23.28 Mozart - művek. PETŐFI RÁDIÓ 8.05 Tánczene. — 8.20 Indokína fél évszázada. — 8.33 Idősebbek hullámhosszán. — 9.28 Népdalok. — 11.30 A Szabó család. — 12.00 Nóták. — 12.33 Tánczenei koktél. — 13.30 Színes szőttes. — Kettőtől a négyig... — 16.00 Mindenki iskolája. — 16.35 Néhány perc tudomány. — 16.40 Mario Lanza énekel. — 17.00 Táncdalok. — 17.30 Ötödik sebesség. — 18.33 Népi muzsika. — 18.58 Kerekes János operettjeiből. — 18.25 Tallózás a világsajtóban. — 19.43 A beat kedvelőinek. — 20.33 Válasz. — 21.25 Régi Metró slágerek. — 22.25 Szórakoztató zene éjfélig. 3. MOSOK 9.60 Iskolarádió. — 9.30 XIX. századi operákból. — 10.30 Dzsesszfelvételek. — 11.05 Wolfgang Stockmeier orgonahangversenye. — 12.24 Szimfonikus zene. — 13.42 Glenn Gould zongorázik. — 14.30 Tosca. Részi. — 15 15 Bach-művek. — 16.50 Öt földrész zenéje. — 17.00 Iskolarádió. — 17.30 Magnósok figyelem. — 18.15 Oleg Kagan hegedül. — 19.03 Iskolarádió. — 19.35 Irodalmi est. — 20.35 A dzsessz történetéből. — 21.15 Operaáriák. — 21.52 Hanglemezújdonságok. GYŐRI RADIO 17.00 Műsorismertetés, hírek. — 17.05 Jazz-pódium. — 17.25 Az esőcsináló. — 17.33 Andres Sagovia gitározik. — 17.40 Nők magazinja. — 18.00—17.30 Nyugat-dunántúli krónika — esti muzsika — programjavaslat. — időjárás. Környezetismeret 1. o. — 9.35 TV-ovi. — 10.03 és 14.53 Magyar nyelv 3. o. — 10.20 és 15.10 Stop! — 10.30 Delta. — 10.50 Anna Karenina. 3. r. — 11.45 Lehet egy kérdéssel több? — 15.20 Korok művészete. — 15.56 Kamera. — 16.40 Nyugati-norvégiai utazás. — 17.15 Kuckó. — 17.50 Nyugdíjasok műsora. — 18.25 Ki figyel’ oda? — Riportműsor. — 18.45 Staféta. — 19.10 TV-térna. — 19.15 Esti mese. — 19.30 TV- híradó. — 20.00 Hat év történelem 13. r. — 20.35 Csillagvárosi tanulmányút 2. r. — 21.15 Olimpia ’80. Riportműsor. — 2. nemzetközi olimpiai sportlottó sorsolás. — Kb. 22.45 TV-híradó 3. 20.00 A pécsi körzeti stúdió műsora. — 20.30 Régi zeneszerszámok. 2. r. — 20.56 TV-híradó 2. — 21.15 Fegyverkezés és fegyverzetkorákozás Európában. — 21.45 Szolgálati út. Lengyel film. POZSONYI MŰSOR 8.55 Hírek. — 9.00 Iskolatévé. — 9.20 A hét könyvei. — 9.25 Egy ház és lakói. 2. r. — 10.50 Iskolatévé. — 11.20 Hírek. — 16.00 Békeverseny — 10. útszakasz. — 16.55 A hét könyvei. — 17.00 Iskolatévé. — 17.30 Középszlovákiai magazin. — 18.00 A rendőrség naplójából. — 18.05 Hősök a célban. Dok. film. — 18.30 Vetélkedőműsor. — 19.10 Esti mese. — Ill .20 Időjárásjelentés. — 19.30 TV-híradó. — 19.50 Az olimpiai játékok történetéből. 5. r. — 20.30 Nemzetközi olimpiai sportlottó. — 21.45 Látogatás a Szovjetunió olimpiai városaiban. — 22.05 TV-híradó. — 22.35 Vilem Zavada — Portréfilm. — 23.00 Hírek. OSZTRÁK MŰSOR 9.30 Ország és emberek. —10.00 Iskolatévé. — 10.30 Menekülés Nevadába. Film. — 17.00 Az öreg malom. Bábjáték. — 17.30 Bácsikém a Marsról. Filmsorozat. — 17.55 Jó éjszakát gyerekek. — 18.00 MI — Közérdekű kérdések. — 19.00 Osztrák képek. — 19.30 TV-híradó. — 20.15 Boeing-Boeing. Filmkomédia. — 21.50 Sport. Labdarúgás: E. Frankfurt-Borussia Mönchengladbach UEFA Kupa döntő visszavágó. 18 00 Francia nyelvlecke kezdőknek. — 18.30 Szájkosár nélkül. Ifjúsági magazin. — 19.30 TV-híradó. — 20.15 Central it.Tévéház. — 21.05 Riportfilm. — 22.20 A férfi, aki szerette a nőket. Film: Proxi Savaria: Földi űrutazás de. 10. Mini: Habfürdő 5. 7. Kertmozi: Kabaré este 9. 2. 2. VSft Ifi BUDAPEST 8.06 TV-torna. — 8.05 és 14.10 Orosz nyelv 6. o. — 9.05 és 14.30 Befejező szokosi A Petőfi-híd építése Egy hónap múlva már teljes szélességében bekapcsolódik a budapestiközlekedésbe a Petőfi-híd.A munkálatokról Dalimy Tibor miniszteri biztos elmondta: mindenütt az utolsó simításokon dolgoznak. A hídbudai térségében, az Irinyi József utcáiban és a Sahönherz Zoltán úton már a burkolati jeleket festik és hozzáfogtak a környék parkosításához. A hídon a villamosvágányokat rögzítik végleges helyeikre, és a szigeteléssel foglalatoskodnak. A pesti oldalon elkészültek a parti híddal, lépcsősorait a napokbanbetonozzák. Az útépítési munkák befejező szakasza a tervek szerint május 21-én kezdődik, amikor is a hídon és a pesti oldalon fölterítik az érdesített aszfaltszőnyeget. A Petőfi-híd átadása után az építők átvonulnak a Szabadság-hídra. Ott június 16- án kezdődik és öt-hat hónapig tart a munka. A felújítási munkák idején a közútiés a tömegközlekedés megszűnik a hídon, a a gyalogosok is csak az északi odali járdán mehetnek át. Mivel a Szabadság-híd köti össze dél Budát a kiskörúttal, illetve a belvárossal, kiiktatása a forgalomból igencsak érződik majd a közúti közlekedésiben. A tömegközlekedésben sűrítik a 4-es, a 6-os, a 9-esi, a 18-as és a 19-es villamosokat; a 47-es és a 49-es villamosok pótlására Pesten a Marx tér és a Dimitrov tér között autóbuszokat indítanak. Abudai oldalon a 47-es és a 49-es villamosok forgalmát a 9-esek és a 19-esek veszik át. Műanyag wc-öMűstartály Műszaki adatok: súlya hosszúsága szélessége magassága lyukátmérő Anyaga ütésálló polisztirol. A főbb alkatrészei: leszívószerkezet kifolyócsonk tartálytest 2,14 kg 43,40 cm 17,20 cm 26,30 cm 3,8—6,1 cm FÉMIPARI ÉS TERMELŐESZKÖZ KERESKEDELMI VÁLLALAT szaküzletében: BUDAPEST XIII., POZSONYI ÚT 25. Telefon: 127-688., fém építőtermék telepen: BUDAPEST XIII., DÓZSA GYÖRGY ÚT 57. Telefon: 208-420, 298-099., valamint a METALLOGLOBUS termékeit árusító boltban: SZOMBATHELY, KÖZTÁRSASÁG TÉR 42. Telefon: 12-270 (7028) KAPHATÓ A 1989. május 21. Szerda