Vas Népe, 1980. május (25. évfolyam, 101-126. szám)

1980-05-21 / 117. szám

A startoló űrhajók városa A Szovjetunióban 25 évvel ezelőtt, 1955-ben határozatot hoztak: a mes­terséges holdak, űrhajók és bolygókö­zi önműködő állomások segítségével végzendő űrkutatások céljából tudo­mányos gyakorlóteret kell létesíteni. Az APN tudósítója, Alena­ Szevasztya­­nova kérésére erről beszélt Jevdokim Bohanov mérnöki, a­­bajkonuri építke­zés résztvevője.­ ­ A Szovjetunióban 1955-ben geofizikai rakétákkal már végeztek magaslégköri ku­tatásokat. Ezeknek alapját azok a repülési kísérletek vetették meg, amelyeket az Sz. P. Koroljov konstruktőr-irodában koráibban ki­dolgozott R—I A rakétákkal végeztek. A kí­­sérletek igazolták a levá­las­ztható konténe­rekkel felszerelt, folyékony üzemanyaggal működő rakéták kifejlesztésének elvi lehe­tőségét. 1951-ben hat alkalommal bocsátot­tak fel R—­I B rakétát, tudományos beren­dezéssel és­­k­ísérleti állatokkal, 100 km-es és ezt­­meghaladó magasságiba. Munkálatok­­ folytak nagy teljesítményű hordozórakéták kifejlesztésére. Napirend­re került a kozmosz megostrom­­lásának kérdése. A jövendő űrexpedíciók­hoz szükség ivoit különleges űrrepülőtérre. Hol építsék ezt meg? A szakemberek tudták, hogy a­­maga ne­mében ilyen egyedülálló objektum színhe­lyét energiafelhasználással összefüggő elkép­­zelésekből úgy kell megválasztani­, hogy mi­nél közelebb legyen az egyenlítőhöz és bizto­sítva legyen nagyméretű rakományoknak az építkezés körzetébe,­­majd pedig a rakéták felbocsátásának színhelyére való szállítása. Ráadásul a felb­ocsátandó objektumok röp­­pályájának gyéren lakott térségek fölött kell vezetnie, az elhasználódott­­rakétafoko­­zatok­­visszahullási övezetének pedig telje­sen lakatalannak kell lennie. S végül a ki­szemelt helynek az évszak nagy részében fel­hőtlennek kell lennie és kielégítő meny­­nyiségű energia- és vízkészletekkel kell ren­delkeznie. Ezeknek a­­követellményeknek teljes mér­tékben megfelelt a kazahsztáni végelátha­tatlan Kizil-Kium sivatag. 1955 vég­én megkezdődtek a földmunkák, megalapozták az indító létesítmények komplexumát, a szerelő- és próbacsarnokot, az irányító termeket, megépítettek több száz kilométernyi műutat és földutat, s ezzel párhuzamosan folyt a hő- és vízszolgáltató rendszerekkel ellátott lakótelepek építése. S a vörös homokkal borított óriási terüle­ten mindenütt ezrével dolgoztak építőgépek, amelyek átláthatatlan porfelhőket vertek. Ezt a „csiszolópor-felhőt” még az általunk ishomokfúvóknak” elnevezett, télen roppant hideg, nyáron túlságosan forró állandó he­lyi szelek sem voltak képesek eloszlatni. A déli nap tűző f­jgarai sem törtek át rajta. A gépek éjjel-nappal bekapcsolt fényszó­rókkal dolgoztak, ez azonban vajmi keveset segített... Befejeződött a nagyméretű be­rendezés szerelése, megkezdődtek az elekt­ronikus lerendezéssel­­és a hidraulikus köve­tőrendszerekkel­ kapcsolatos munkálatok, majd a­­beszabályozá­s. Aztán elérkezett az építkezés befejező szakasza: az indító állomás felkészültségé­nek ellenőrzése a rakéta felbocsátására, komplex kipróbálása. Az űrrepülőtérre, mint ahogy már akkoriban neveztük, meg­érkeztek az egyes rendszerek konstruktőrei és Sz. P. Koroljov akadémikus, a főkons­truktőr. Attól számítva már nem sok idő telt el A vakmerő úttörők tettei révén az emberiséget meglepték az éterbe elhangzott szovjet rádiójelzések: ,,Itt Moszkva beszél... Ma... a világon először...”­­Közéjük tartozott az első Szputnyik, majd Gagarin, Tyeresko­­va,, Leonov, az első huzamos expedíciók, és az első nemzetközi startok. A bajkonuri űr­repülőtérről 45 szovjet és­­négy szocialista országbeli űrhajós­ indult a kozmoszába, akik együttvéve 5 év 190 nap, 1 óra 40 percet dolgoztak Föld körüli pályán. A mai Bajkonur modern város képét mu­tatja, de megvan a sajátos profilja. Ott, ahol 25 évvel ezelőtt sátrak és­­barakképü­letek álltak, nagyszerű lakó- és szolgálati helyiségek nőttek ki a földiből. Olyan embe­rek laknak itt, akik a kozmikus technikát készítik elő az űrrepülésekre és indítják út­ba a csillagok felé. S bizonyos, hogy az em­beriség még sokszor lesz szemtanúja azok­nak a hőstetteknek, amelyek Bajkonurlból indulnak ki. Ez a legnagyobb elismerés és az építőkre való legszebb emlékezés. APN—KS Szojuz—13 űrhajó kilövése. A starthelyre szállítják a „Vertikal—8” geofizikai rakétát. Mai műsor exAnno KOSSUTH RADIO 8.27 űrhajósnak alkalmas. — 8.56 Beszélni nehéz. — 9.00 Kó­­rusművek. — 9.51 Mese. — 10.05 Gyermeknapi műsor. — 10.35 Válaszolunk hallgatóinknak. — 10.50 Zenekari muzsika. — 11.30 Operettdalok. —­ 12.35 Házunk tája. — 12.50 Operaslégerek. — 13.20 Dzsesszmelódiák. — 14.18 Egy hegyaljai nótafa. — 14.35 Fúvószene. — 15.10 Tamássy Zdenkó dalaiból. — 15.28 MR 10—14. — 16.10 Kritikusok fóru­ma. — 16.20 Magyar előadómű­vészek. — 17.07 A magyar szén­bányászat fejlődése. — 17.32 Operaáriák. — 19.15 Népzene. — 19.35 Az MRT szimfonikus zene­karának hangversenye. — Köz­ben: kb. 20.15 Nekem nem tér­kép e táj. — 21.30 Háttérbe­szélgetés. — 22.30 Nicolai Ged­da dalestje. — 23.28 Mozart - művek. PETŐFI RÁDIÓ 8.05 Tánczene. — 8.20 Indokí­na fél évszázada. — 8.33 Idő­sebbek hullámhosszán. — 9.28 Népdalok. — 11.30 A Szabó csa­lád. — 12.00 Nóták. — 12.33 Tánczenei koktél. — 13.30 Szí­nes szőttes. — Kettőtől a négyig... — 16.00 Mindenki iskolája. — 16.35 Néhány perc tudomány. — 16.40 Mario Lanza énekel. — 17.00 Táncdalok. — 17.30 Ötödik sebesség. — 18.33 Népi muzsi­ka. — 18.58 Kerekes János ope­rettjeiből. — 18.25 Tallózás a vi­lágsajtóban. — 19.43 A beat kedvelőinek. — 20.33 Válasz. — 21.25 Régi Metró slágerek. — 22.25 Szórakoztató zene éjfélig. 3. MOSOK 9.60 Iskolarádió. — 9.30 XIX. századi operákból. — 10.30 Dzsesszfelvételek. — 11.05 Wolf­gang Stockmeier orgonahang­­versenye. — 12.24 Szimfonikus zene. — 13.42 Glenn Gould zon­gorázik. — 14.30 Tosca. Részi. — 15 15 Bach-művek. — 16.50 Öt földrész zenéje. — 17.00 Iskola­­rádió. — 17.30 Magnósok figye­lem. — 18.15 Oleg Kagan hege­dül. — 19.03 Iskolarádió. — 19.35 Irodalmi est. — 20.35 A dzsessz történetéből. — 21.15 Operaáriák. — 21.52 Hanglemezújdonságok. GYŐRI RADIO 17.00 Műsorismertetés, hírek. — 17.05 Jazz-pódium. — 17.25 Az esőcsináló. — 17.33 Andres Sa­­govia gitározik. — 17.40 Nők magazinja. — 18.00—17.30 Nyu­gat-dunántúli krónika — esti muzsika — programjavaslat. — időjárás. Környezetismeret 1. o. — 9.35 TV-ovi. — 10.03 és 14.53 Magyar nyelv 3. o. — 10.20 és 15.10 Stop! — 10.30 Delta. — 10.50 An­na Karenina. 3. r. — 11.45 Le­het egy kérdéssel több? — 15.20 Korok művészete. — 15.56 Ka­mera. — 16.40 Nyugati-norvégiai utazás. — 17.15 Kuckó. — 17.50 Nyugdíjasok műsora. — 18.25 Ki figyel’ oda? — Riportműsor. — 18.45 Staféta. — 19.10 TV-térna. — 19.15 Esti mese. — 19.30 TV- híradó. — 20.00 Hat év történe­lem 13. r. — 20.35 Csillagvárosi tanulmányút 2. r. — 21.15 Olim­pia ’80. Riportműsor. — 2. nem­zetközi olimpiai sportlottó sor­solás. — Kb. 22.45 TV-híradó 3. 20.00 A pécsi körzeti stúdió műsora. — 20.30 Régi zeneszer­számok. 2. r. — 20.56 TV-híradó 2. — 21.15 Fegyverkezés és fegy­­verzetkorák­ozás Európában. — 21.45 Szolgálati út. Lengyel film. POZSONYI MŰSOR 8.55 Hírek. — 9.00 Iskolatévé. — 9.20 A hét könyvei. — 9.25 Egy ház és lakói. 2. r. — 10.50 Iskolatévé. — 11.20 Hírek. — 16.00 Békeverseny — 10. útsza­kasz. — 16.55 A hét könyvei. — 17.00 Iskolatévé. — 17.30 Közép­szlovákiai magazin. — 18.00 A rendőrség naplójából. — 18.05 Hősök a célban. Dok. film. — 18.30 Vetélkedőműsor. — 19.10 Esti mese. — Ill .20 Id­őjárásje­­lentés. — 19.30 TV-híradó. — 19.50 Az olimpiai játékok törté­netéből. 5. r. — 20.30 Nemzet­közi olimpiai sportlottó. — 21.45 Látogatás a Szovjetunió olimpiai városaiban. — 22.05 TV-híradó. — 22.35 Vilem Zavada — Portré­­film. — 23.00 Hírek. OSZTRÁK MŰSOR 9.30 Ország és emberek. —­­10.00 Iskolatévé. — 10.30 Mene­külés Nevadá­ba. Film. — 17.00 Az öreg malom. Bábjáték. — 17.30 Bácsikém­ a Marsról. Film­sorozat. — 17.55 Jó éjszakát gye­rekek. — 18.00 MI — Közérdekű kérdések. — 19.00 Osztrák képek. — 19.30 TV-híradó. — 20.15 Boe­­ing-Boeing. Filmkomédia. — 21.50 Sport. Labdarúgás: E. Frankfurt­-Borussia Mönchen­­gladbach UEFA Kupa döntő visszavágó. 18 00 Francia nyelvlecke kez­dőknek. — 18.30 Szájkosár nél­kül. Ifjúsági magazin. — 19.30 TV-híra­dó. — 20.15 Central it.Té­véház. — 21.05 Riportfilm. — 22.20 A férfi, aki szerette a nő­ket. Film: Proxi Sa­varia: Földi űrutazás de. 10. Mini: Habfürdő 5. 7. Kertmozi: Kabaré este 9. 2. 2. VSft Ifi BUDAPEST 8.06 TV-torna. — 8.05 és 14.10 Orosz nyelv 6. o. — 9.05 és 14.30 Befejező szokosi A Petőfi-híd építése Egy hónap múlva már tel­jes szélességében bekapcsoló­dik a budapesti­­közlekedés­be a Petőfi-híd.­­A munkála­tokról Dalimy Tibor minisz­teri biztos elmondta: min­denütt a­z utolsó simításokon dolgoznak. A híd­­budai tér­ségében, az Irinyi József ut­cáiban és a Sahönherz Zoltán úton már a burkolati jeleket festik és hozzáfogtak a kör­nyék parkosításához. A hí­don a villamosvágányokat rögzítik végleges helyeikre, és a szigeteléssel foglalatos­kodnak. A pesti oldalon el­készültek a parti híddal, lép­csősorait a napokban­­beto­nozzák. Az útépítési munkák befe­jező szakasza a tervek sze­rint május 21-én kezdődik­, amikor is a hídon és a pesti oldalon fölterítik az érdesí­tett aszfaltszőnyeget.­­ A Petőfi-híd átadása után az építők átvonulnak a Sza­badság-hídra. Ott június 16- án kezdődik és öt-hat hóna­pig tart a munka. A felújítási munkák ide­jén a közúti­­és a tömegköz­lekedés megszűnik a hídon, a a gyalogosok is csak az északi odali járdán me­hetnek át. Mivel a Szabad­­ság-híd köti össze dél Budát a kiskörúttal, illetve a belvá­rossal, kiiktatása a forgalom­­ból igencsak érződik majd a közúti közlekedésiben. A tömegközlekedés­ben sű­rítik a 4-es, a 6-os, a 9-esi, a 18-as és a 19-es villamoso­kat; a 47-es és a 49-es villa­mosok pótlására Pesten a Marx tér és a Dimitrov tér között autóbuszokat indíta­nak. A­­budai oldalon a 47-es és a 49-es villamosok forgal­mát a 9-esek és a 19-esek veszik át. Műanyag wc-öMű­startály Műszaki adatok: súlya hosszúsága szélessége magassága lyukátmérő Anyaga ütésálló polisztirol. A főbb alkatrészei: leszívószerkezet kifolyócsonk tartálytest 2,14 kg 43,40 cm 17,20 cm 26,30 cm 3,8—6,1 cm FÉMIPARI ÉS TERMELŐESZKÖZ KERESKEDELMI VÁLLALAT szaküzletében: BUDAPEST XIII., POZSONYI ÚT 25. Telefon: 127-688., fém építőtermék telepen: BUDAPEST XIII., DÓZSA GYÖRGY ÚT 57. Telefon: 208-420, 298-099., valamint a MET­ALLOGLOBUS termékeit árusító boltban: SZOMBATHELY, KÖZTÁRSASÁG TÉR 42. Telefon: 12-270 (7028) KAPHATÓ A 1989. május 21. Szerda

Next