Vas Népe, 1980. június (25. évfolyam, 127-151. szám)

1980-06-01 / 127. szám

Start előtt Beszélgetés a Szojuz—36 utasaival Kubászov Farkas Bertalanról Az igazat megvallva, az újságíró számára már meg­szokottá vál­tak az ilyen saj­tóértekezletek és beszélgeté­sek, a­­kozmoszba induló űr­hajósoknak feltett feandiésik is szinte egyformáknak tűn­nek ... Mégis, ezt a májusi találkozót a Csil­lagvárod­ban valami megkülönböztette a megelőzőktől. Vajon mi? Az egymást nyilvánvalóan már régen ismerő interjúalanyok kölcsönös bizalma, az oldott, fesztelen hangulat, a mag­yar és szovjet űrhajósok ter­mészetes válaszai. Elmaradt a válaszadók, a Szojuz—36 legénységének­ — a szovjet Valerij Kubászov­­nak és a magyar Barkas Bertalannak — hagyományos önéletrajzi bemutatkozása. Az első kérdést, amelyet a magyar űrhajósnak egyik új­ságíró honfitársa feltett, szintén nem volt hagyomá­nyos: — Gondolat-e arra, hogyan birkózik meg azzal a kozmi­kus népszerűséggel, amely önt a repülés után Magyar­­országon várja? Bertalan először csaknera elnevette magát, egy­ kicsit gondolkozott,, majd így vála­szolt: — Higgye el, nem gondol­tam erre. Az űrhajós kikép­ző központban eltöltött két esztendő alatt állandóan ha­talmában tartott a vállalt feladatért érzett nyugtalan­ság. Miben jutott ez kifeje­zésre? Mindenekelőtt abban, hogy méltónak kell lennem erre a feladatra, el kell sajá­títanom legalább egy keve­set abból, amin szovjet kol­légáim már túltöttak­, át kell hangolódnom az aviatikai munkáról a kozmikus mun­kára. Nos, ez az, amiről egyet­len percre sem feledkeztem meg. Persze arról is szólnom kell még, ami nyilvánvaló: Magyarország képviselője most jut ki először a koz­moszba, ez hazám és népem megbecsülése... Va­lerij Kubászovtól ezt kérdezték: — Mi a véleménye a ta­pasztalt űrhajós kutatónak a felkészülési munkájáról? — A magyar űrhajósjelöl­tek két éve vannak a Csil­lagvárosban és nagyon jól helytálltak a kiképzési idő­szakiban. Mindenből „kiváló­ra” vizsgáztak. Az előző nemzetközi legénység tagjai­hoz képest az egy évvel hosszabb felkészülési idő lehetővé tette számukra, hogy tüzetesebben tanulmá­nyozzák az orbitáli-­ állomást, elsajátítsák a végzendő tu­dományos kutatások metodi­káit. Úgy vélem, hogy a tudományos munkát meg­kedvelték a magyar repülők és hogy a jövőben ez hozzá­tartozik majd földi szakmá­jukhoz. Így van, Bertalan ? — Igen, Valerij­nek igaza van — helyeselt Farkas. — Az állomáson végrehajtandó tudományos és technológiai kísérletek és kiutazások elő­készítése nagyon lekötötte figyelmemet. Még azt is ne­hezen tudnám megmondani, hogy mi az érdekesebb szá­momra: például kristályokat növeszteni, vagy a világűr­ből vizsgálni a Földet, felfe­dezni szülőföldem tájait. Tu­dom, hogy mindazt teljesíte­ni kell, ami az Interkozmosz közös programján szerepel. Tudom, mennyire szükség van a Földön az űrhajósok kozmoszban végzett munká­jára; tudom, milyen haté­konyan dolgoznak a szovjet kozmonauták. Szeretném ezek­et az eredményeket ki­egészíteni a magam hozzá­járulásával. Természetesen, arra is gondoltam, hogy ha­zatérve folytatom a munkát a kozmonautika területén és aktívan propagálni fogom a kozmikus kutatásokat, azok szükséges és hasznos voltát minden földi szolgálat szá­mára ... Az űrrepülés során a koz­mikus legénység tagjainak­ „pszichikai összeférhetősé­­ge” a legfontosabb kérdés­ek közé tartozik. Hogyan látják egymást Valerij Kubászov és Farkas Bertalan? — Egy orosz közmondás szerint, ahhoz, hogy egy em­bert megismerjünk­, egy pad­lót kiéll vele elfogyaszta­nunk ... Nem tudom, meny­nyi jut ebből a sómennyi­ségből Bertalanra és rám, de én úgy bízom benne, miint önmagamban, bármi­lyen komoly munkára vállal­koznék vele — mondja Va­­lerij Kubászov. — Egyszóval teljes a kölcsönös megértés, s ez a mi ügyünkben már félsiker. Mit értékelek ben­ne? Azt, hogyha mondott, ígért valamit — azt meg is teszi.. . — Kellemes hallani, ha jót mondanak az emberről — folytatja Farkas Bertalan. — Eleinte nehéz dolgom volt. S ez termés­zetes. „Zöldfülű” voltaim, amikor idejöttem a központba, őszintén szólva mindentől féltem. Kubászov a kozmosz „régi lakosa”. Már kétszer repült, de még csak célzást sem tett tapasztalat­lanságomra, újonc voltamra. Mindenben segített Ez bá­torítást adott, erőm és tu­dásom pedig napról, napra gyarapodott. Meg aztán a hidegvérűsége is nem egyszer kisegített az edzéseken elő­fordult kritikus helyzetek­ben. Bizonyos vagyok benne, hogy az űrben is a segítsé­gemre lesz. — A Szaljut—6 űrállomá­son — vette át a szót is­mét Kubászov — tapasztalt űrha­jósok várnak k­i bennünket, akik segíteni fognak. Popov és Rjumnin már alig várják a találkozást. Valóságos tu­dományos laboratóriumot ké­­szítenek elő számunkra, hogy e­gyetlen percet se veszte­gessünk el. Búcsúzunk az űrhajósok­tól. Jó csillagutazást kívá­nunk­ nekik. Fakas Bertalan egy kis ajándékcsomagot mutat nekünk, magyarosan készített kozmikus étel és Valerij Rjumin űlnaplójának miniatűr magyar kiadása van benne. Egyebek közt ezt is magával viszi az onbitális állomásra, hogy örömet sze­rezzen a „házigazdáknak”. A. Sz. Televíziós telefontudakozó A közelmúltban új köz­szolgáltatást vezetett be az angol posta, kihasználván az abban rejlő lehetőséget, hogy a telefonhálózat révén na­gyon sok ember vezetékes összeköttetésben áll bizo­nyos központokkal. A View­data nevű információs rend­szer segítségével bármelyik telefontulajdonos számára el­érhetővé teszi a posta a köz­ponti adatbankjában tárolt információk tanulmányozá­sát. A jelek távbeszélővona­lon érkeznek és egy átalakító egység közvetítésével kerül­nek az erre a célra szolgáló kis televíziós készülék kép­ernyőjére. Az előfizető a távskapcsoló segítségével hívhatja le a képernyőre az őt érdeklő kb. 200 szót tartalmazó oldalak akármelyikét, s azt bármeny­nyi ideig tanulmányozhatja, amíg egy másik szöveg lehí­vására nincs szükség. Tele­­fonkönyvszerű katalógusból keresheti ki az időjárásjelen­­tésihez, a vasúti menetrend­hez, a színházi és a mozimű­sorhoz, a tőzsdei árfolyamok­hoz vagy a félóránként fel­frissített hírekhez tartozó hí­vószámot. Bizonyos informá­ciókat bármely előfizető in­gyen lehívhat (hírek, időjá­­rásjelentés, hirdetések, stb.), másokért — különösen az üz­leti információkért — utólag bizonyos díjat meg kell fizet­nie az adatszolgáltatónak. A telefon ezzel Angliában bi­zonyos mértékig átveszi a te­lex szerepét, sőt mivel tele­fonnal összehasonlíthatatla­nul többen rendelkeznek, mint telexszel, annak alkal­mazási körét ki is bővíti. Bár a rendszer technikai vonat­kozásai megoldottnak te­kinthetők, számos jogi és gazdasági vonatkozás még tisztázásra vár. Főképpen az újságkiadók aggódnak. Nem is elsősorban azért, mert a Viewdata frisseségében túl­tesz rajtuk, ebben a vonat­kozásban a rádióval és a té­vével sem versenyezhetnek, hanem mert elszívhatja elő­lük a hirdetéseket. Mit lát az űrhajós? Amikor e sorok nyomta­tásiban napvilágot látnak, már a Föld körüli pályáin kering az első magyar űrha­jós. Vajon milyen élményt nyújt s­zámáira bolygónk megpillantása a magasból ? A korábbi űrhajósok elbe­szélései, s nem utolsó sor­ban Alekszej Leonov űrpiló­­ta festményei alapján már kialakulhatott bizonyos ké­pünk a kozmonauták szeme elé táruló, páratlan látvány­ról. Jiurij Gargarin így számolt be élményei­ről: ,A látóhatár képe fölülről nagyon sajátsá­gos és nagyon szép. Az át­menet a Föld fénye fels­zíne­­menet a Föld fényes felszí­nétől a vaksötét, de csilla­gokkal pompázó égig, rend­kívül színiesi. A­ Föld kékes színű, és ettől a „halvány­kéktől a mélyfeketéig igen lenyűgöző és árnyalt az át­menet. Nem lehet szavakkal érzékeltetni!” Abból a magasságból, ahol az embert szállító űrhajók ker­ingenek, hatalmas terüle­tek láthatók be egyidejűleg. Jól felismerhetők a széles folyóvölgyek, a hegységek és a hegységeken belüli törés­­vona­lak­ (épp ezért lehetséges fontos geológiai adatokat is kapni a világűrből végzett megfigyelések névén). Az er­dőségek óriási, széles táblák­nak mutatkoznak, s a világ­­rés­tek peremvidéke oly éle­sen rajzolódik ki (feltéve, hogy nincs az űrhajó alatt felhőzeti, mint ahogy a tér­képről ismert­ül) Kedvező Nap-állás mellett az űrhajó­ból igen nagy, mintegy 50— 60 méter mélységig lehet be­látni a tenger szintje alá és pontosan lerajzolhatók, vagy akár le is fényképezhetők a vízszint alatti zátonyok és szintek. Ebből következik, hogy az űrhajókból végzett észlelések adatait még a tengeri és óceáni hajózásban is hasznosítani lehet. Különleges látványt nyúj­tanak felülről nézve az eset­leges erdő-, vagy préri-, il­letve bozóttüzek. Az űrha­jósok pontosan meg tudják határozni, hol vannak az egyes tűzfészkek, és ezáltal a tűzoltóságnak nyújthat­nak igen hathatós segítséget. A tűzhányók kitörési felhő­je is jól nyomon követhető a millgásból. Volt már arra is példa, hogy a világűrből végzett megfigyelés segítsé­gével fedeztek fel egy, ko­rábban ismeretlen vulkánt, amely magas hegységek kö­zé ékelődik és a felszínen haladva úgyszólván lehetet­len megközelíteni. A felhőzet olyan képet nyújt felülről, mintha az űr­hajó igen nagy magasságban egy hó- és jégsivatag fölött haladna. Ezen a­­jégmezőn” helyenként­­jéghegyek” is láthatók, vagyis a környe­zetből kiemelkedő, fel­tornyo­suló felhők. A­hol pedig egy trópusi cd­ki­on (hurrikán, tájfun) van kialakulóban, ott a felhőzet­ jellegzetes­, spirális alakot ölt. A közép­pont földrajzi helyzete igen nagy pontossággal bemérhe­tő az űrhajóból, s ha­ az ada­tokat rádión továbbítják­, a meteorológusok hasznos se­gítséget kapnak a kozmonau­táktól. A földfelszín megfigyelése révén az űrhajósok azt nem tudják megál­lapítani, mi­lyen sebességgel haladnak. Számukra igen lassúnak tű­nik a mozgás, az alattuk le­vő táj egyenletes sebesség­gel, de egyáltalán nem gyors ütemben vonul el a Föld fe­lé tekintő ablak előtt, jólle­het, az űrhajó másodpercen­ként mintegy 8 kilométeres sebességgel száguld és másfél ó­ra alatt megkerüli a Földet. A pályasíknak az egyenlítő­höz mért hajlásszögétől füg­gően jut el az űrhajó a ma­gasabb földrajzi szélességek fölé. Ha például a kérdéses szög mondjuk 65 fok, akkor észak felé Leningrádon ■túl­ra, csaknem a Bottend-öböl északi partjáig jutnak el, dél felé pedig már megkö­zelítik az Antarktisz partjait is! Ha az űrhajósok a Földdel ellentétes irányba néznek, az égboltot so­kkal feketébb­nek látják, mint mi itt, a légóceáni aljén. Sokkal több csillagot figyelhetnek meg szabad szemmel, mint a Föld felszínéről. A telihold egyenesen vakító fényességű, a­­ Napra pedig csak védő­­szemüveg használata mellett nézhetnek. A Tejút sávja rendkívül élesen látható és az abban levő egyes csilla­gok jól elkülönülnek egy­mástól. A távoli csillagrend­szerek közül sokat nagysze­rűen megfigyelhetnek a kozmikus térségből, minden­féle különlegesebb teleszkóp használata nélkül is. Mindez annak köszönhető, hogy ab­ban a magasságban, ahol ők keringenek, a légkör már nagyon ritka és úgyszólván tökéletesen szennyezetlen. Ezért az űrhajó­k belsejéből lényegesen több lehetőség nyílik bizonyos csillagászati észlelésekre, mintha a Föld­ről folytatnák ezeket. Egy­­közepes nagyságú teleszkóp jobb képet nyújt az égites­tekről, mint a Földön levő óriástávcsövek. Dr. Hédervári Péter Századunk „isáslovai” — uia—— ! A világ országútjain jelen­leg több mint 60 millió teher­autó közlekedik. Hajdanában a teherautó jóformán ugyan­az a gépjármű volt, mint a személygépkocsi, csak más­féle karosszériával. Idővel azután a teherautó egyre na­gyobb, nehezebb lett és spe­ciális alakot vett fel. Euró­pában sokkal gazdaságosabb, kényelmesebb és technikailag modernebb teherautókat gyártanak, mint az Egyesült Államokban. Az amerikaiak hosszú időn át csupán a mé­retek és a teljesítmények nö­velésére koncentráltak, a te­hergépkocsik különleges jó­­tulajdonságainak kifejleszté­sével nem foglalkoztak, min­t ahogy a gazdaságos üzemel­tetés kérdése sem érdekelte őket. Ugyanakkor az euró­pai tehergépkocsikat nem annyira azzal a céllal fej­lesztették tovább, hogy mi­nél több árut vihessenek, ha­nem inkább azzal, hogy könnyedén és olcsón leküzd­jék a különféle akadályokat. E járművekben a sofőr a mo­toron vagy mellette ül, jól belát a kanyarokba, nem jön zavarba a szűk utcákban sem. Maga a kocsi nem túl­ságosan hosszú, a sofőrfülke frontális elhelyezése révén azonban mégis nagy a rakte­­re. A konstruktőrök ügyes kerékfelfüggesztési rend­szerrel, kormányberende­zéssel és „összkomfortos” fül­kével látják el ezeket a te­herautókat, ellensúlyozván, hogy az elülső tengely fölött ülve kevésbé kényelmes a ve­zetés. Érdekes, hogy a világ második teherautó-gyártó nagyhatalma, Japán az egy­szerű és viszonylag könnyű, jobbára személygépkocsi­alkatrészekből összeszerelt teherautók gyártására ren­dezkedett be, s azokból évi 3,3 millió darabot állít elő. Képünkön: tipikusan eu­rópai modell, az egyik leg­újabb transzkontinentális Ford teherautó, melynek 7 tonna teherbírású felépítmé­nye mellett még az elefánt is eltörpül. E teherautót az amerikai Ford cég európai gyárában állítják elő. 1980. június 1. Vasárnap

Next