Vas Népe, 1980. december (25. évfolyam, 282-305. szám)

1980-12-21 / 299. szám

Humor­szolgálat — Mit csináltatok az is­­klában Karlicek? — kérdez­a nagymama. — Kémiaóráik volt, s a nár a robbanóanyagok tu­­jdonságairól beszélt. — Ez igen érdekes, s mit átok csinálni holnap az is­­klában? — Az iskolában? Milyen sóléban, nagymama? * — Mondd csak Jim, hogy klönbözteted meg az ikrei­­­t? — Megkérem őket, hogy ámoljanak. Az egyik 12-ig, másik csak hétig tud. * Egy családi veszekedés tán a feleség ezt kiabálja férjének: — Jobb lett volna, ha ma­ihoz az ördöghöz megyek feségül! — Az nem ment volna, ért közeli rokonok nem hzasodhatnak. * Néhány évi házasság után férj ezt mondja: — Igaz, hogy aranyhegye­st ígértem, amikor össze­­ízasodtunk, de mosógépről­­m volt szó. * A lelkipásztor megérkezett legközelebbi vasútállomás­­i, s megkérdezte, hogy nem ékezett-e csomagja. — De igen, lelkész úr — ■lelte az állomásfőnök. — Nagyszerű, már régóta írom ezeket az új zsoltáros íny­veket! — Akkor minél gyorsab­an vigye el őket, mert az *yik folyik ... * Az egyik hadgyakorlat se­m­ a parancsnok ezt mond­­i a katonának: — Brown, látja ezt a­asútállomást? — Igen, uraim. — Tegye üzemképtelenné. Egy óra múlva Brown je­­inti: — Uram, a parancsát tel­etettem. — Nagyszerű. Hogyan csi­­álta? — Látja ezt a táskát, ram? Itt van minden me­­etjegy. * Idegenvezető: Uraim, itt an Önök előtt a híres Ar­­tur király több évszázaddal zelőtt épített kastélya. Turista: És miért építették ven távol a vasúttól? * A hölgy végtelenül sokáig álogat a kalapok között, végül az eladó nem bírja Dvább, s megszólal: — Asszonyom, ha az ön írje is ilyen sokáig válasz­ait volna magának felesé­­et, ön még ma is hajadon­olna! * A néző az első felvonás­­án­ hazaindul a színházból. — Ilyen korán elmegy? — kérdezi a ruhatárosnő. — Miért korán? Ha jól tu­­dom, a második felvonást is ugyanez a szerző írta. 1981. december 21. Vasárnap Az építkezések „izompacsirtája" Ahol túl mélyre le kellene ásni ahhoz, hogy az épület alapját biztonságos terhelhe­­tőségű talajrétegre helyez­hessék, ott az ún. síkalapo­zás helyett más megoldást választanak. Ezt teszik azok is, akik ingoványos, laza fel­ső rétegű vagy vízzel borí­tott területekre akarnak építményeket telepíteni. Ilyenkor tulajdon­képpen ahhoz a régi módszerhez fo­lyamodnak, amelyet már több történelmi múltú vá­ros (Velence, Amszterdam, stb.) építésénél is alkalmaz­tak: vastag cölöpök sűrűn egymás mellé való beverésé­­vel ún. mélyalapot alakíta­nak ki. A korábbi századok­ban a cölöpök anyagául ki­zárólag a fa jöhetett számí­tásba, ma viszont a vasbe­ton cölöpöket részesítik előnyben. A több méter hosszú, ennél fogva tekinté­lyes súlyú cölöpök leverése mindig is komoly feladatot jelentett az építők számára. Napjainkban viszont a kor­szerű cölöpverő gépek bir­tokában rutinmunkának szá­mít akár 8—10 méteres cö­löpök lesüllyesztése is. A cölöpverő gépek mozgá­si energiájuknál fogva vé­geznek ütőmunkát, e módon tudják függőleges vagy fer­de irányban leverni a cölö­pöket a talajba. A cölöpverő berendezések legegyszerűbb változatánál a nehéz verő­kést egy függőleges állvány­zaton gépi működtetésű csör­­lőszerkezet emeli a magasba, hogy onnan lezuhanhasson. A legmodernebb változat vi­szont a verődugattyús dízel­kalapács. Ennél a típusnál a verőmunkát a függőleges hengerben mozgó dugattyú végzi, amely kétütemű dí­­zellmotor­ módjára működik. Ez az­, jelenti, hogy lezuhan­va 17—18 bar nyomásig sű­ríti össze az üzemanyagot, mely így magától begyullad, s a robbanás 8—10 méter magasra röpíti fel a dugat­tyút. Eközben tetemes erő­hatás irányul az oszlopfőre is, egyre lejjebb kényszerít­vén azt. Képünkön­ egy ilyen dí­zel­üzemű, szovjet gyártmá­nyú cölöpverőt láthatunk, amely percenként 44—45, egyenként mintegy 1500 ki­logramm erejű ütést mér a lesüllyesztendő oszlopra. Az automatikus működésű gép egy műszakban — a talaj­­minőségtől függően — 23—26 darab nyolcméteres cölöpöt ver le. A gép árboca a föld­felszín egyenetlenségeitől függetlenül függőleges hely­zetbe állítható, és hidrauli­kus talpakkal rögzíthető. A trolibusz reneszánsza A trolibuszok a városi és különösen az üdülőhelyi köz­lekedésre jóval alkalmasab­bak, mint más tömegközleke­dési eszközök. Tisztán műkö­dő, zajtalan járművek. Újra ezőterjesztésüket azonban nemcsak a környezetvédelem indokolja, hanem gazdaságos­­sági­­tényezők is: a felsőveze­tékek elkészítése ugyan költ­séges, de az üzemeltetés már egészen olcsó. A trolik szer­kezete egyszerű, így a javí­tásuk sem bonyolult művelet. Az üzemeltetés kifizetődő ab­ból a szempontból is, hogy egy autóbusz élettartama 6 évre tehető, egy trolibuszé viszont 11—15 évre. Csehszlovákiáiban a hatva­nas években elterjedt az a hiedelem, hogy a gyorsan nö­vekvő városi közlekedés so­kasodó gondjait csak az autó­­buszjáratok kiépítése old­hatja meg. Akkoriban nem volt még üzemanyag prob­léma sem. Ezért Prágában, Észak- és Dél-Csehország több városában be is szüntet­ték a trolibusz-közlekedést és helyükre autóbuszokat állí­tottak. Jelenleg az országnak mindössze 12 városában köz­lekedik trolibusz. Az üzemanyag gondok e né­zetek felülvizsgálására kész­tették az érdekelteket. Így éli napjainkban „reneszán­szát” a trolibusz, nem utolsó sorban a prágai közlekedés­tudományi intézet számítá­sainak, elemzéseinek az alap­ján. A trolibusz-gyártás újra felvételére a világhírű Sko­­da-Plzen gépgyár vállalko­zott. Specializált üzemcsar­nokaiban e j­árművek új pro­totípusai készülnek. A tirisz­torszabályozású, korszerű jár­művek kevés energiát fo­gyasztanak, rövid ideig felső­vezeték nélkül, saját akku­mulátoruk segítségével is futhatnak. égi betegszállítás Bármilyen jól kiépített is egy ország „szárazföldi” mentőhálózata, nem nélkü­lözheti a légi szállítójármű­veket, amelyeknek behozha­tatlan előnye a gyorsaság és a kíméletesség. A repülőgé­peknek inkább a le- és fel­szállópályával rendelkező települések közti betegforga­lom lebonyolításá­ban van jelentőségük, míg a helikop­terek gyakorlatilag bárhová eljuthatnak, ahol van egy kis sík terület a leereszkedé­sükhöz. E légi járművek az ország legtávolabbi vidékei­ről is rázkódásmentesen és rendkívül gyorsan el tudják szállítani a rászoruló balese­teseket, betegeket, szeren­csétlenségeknél a legsürgő­sebb beavatkozást igénylő sérülteket. A mentő helikop­tereken rohamkocsi jellegű ellátást tudnak nyújtani a sérülteknek, betegeknek, így akár az egész légi út során folyhat a harc az életért (a megállt szív­­beindítása vér­átömlesztés, vagy akár gége­metszés révén is.) A repülő­gépek és helikopterek speci­ális feladatai közé tartozik az átültetésre szánt, kiope­rált szervek, s az átültetésre váró személyek gyors szállí­tása, vagy az égési sérülést szenvedett, roppant kínokat kiálló emberek számára nyújtott minél gyorsabb se­gítség. A hazai Országos Mentő­szolgálat számára — a négy repülőgép mellett — jelen­leg a két Mi—2 típusú heli­kopter áll rendelkezésre (azok egyikét láthatjuk a képünkön.) A könnyű, 2500 kp felszállósúlyú helikopter klasszikus elrendezésű, egy 14,5 m átmérőjű főrotorral és a faroktartón elhelyezett, függőleges forgássíkú, ki­egyenlítő légcsavarral. Eze­ket két, egyenként mintegy 300 kW tengelyteljesítményt leadó gázturbina hajtja. A légijármű utazósebessége 200 km/óra körül van, 1000 mé­ter magasságra 5,5 perc alatt emelkedik fel. A pilótán kí­vül négy személy vagy két hordágy számára van­ hely a gépen.­ ­ „Macskavész” ragadta el a kutyákat Ez év nyara óta nyugta­lanság és aggodalom tölti el a nyugatnémet kutyatulajdo­nosokat. Terjedt az úgyne­vezett macskavész, amely ví­rus által előidézett bélgyul­ladás. A kutyát láz és há­nyás fogja el, ürüléke véres, szenvedései többnyire csak egy napig tartanak, ezután az állat gyötrelmes halállal hal meg, szíve felmondja a szolgálatot. „A már megbetegedett kutyákat szinte lehetetlen megmenteni” — vélekednek erről a kérdésről az állatvé­delmi intézetben. „Ugyanis ha a parvovírus egyszer el­éri a béltraktust, bekövet­kezik a gyulladás, amely né­hány óra alatt átterjed az egész szervezetre. A beteg­ség azonban mindenekelőtt a szívet támadja meg. Ez okozza azután az állat ha­lálát”. „A beteg állatoknak erős antibiotikumokat és állati széntablettát adok, többet a végső stádiumban nem tu­dok tenni” — nyilatkozza dr. Kremer-Allenrode állator­vos. „Egyes egyedül az ide­jében történt oltás óvja meg a kutyákat a gyötrelmes ha­láltól”. Ez ideig voltaképpen nem volt megfelelő oltóanyag a parvovírus ellen. Hiszen ez a vírustörzs kb. másfél év­vel ezelőttig teljesen isme­retlen volt. A betegség ek­kor jelentkezett első ízben Kanadában, és igen gyorsan terjedt az egész amerikai kontinensen. A vírus azon­ban, amely az emberre ve­szélytelen, de az ember is hordozhatja, hamarosan megjelent Nyugat-Európa nagy részében. Ez év nyará­ig a parvovírus az NSZK-ig jutott el és sok áldozatot szedett a kutyák között. . Időközben a halált hordo­zó vírusról egy s más ki­derült. A parvovírus a macs­kavész előidézőjével szinte azonos módon épül fel. Kö­vetkezésképpen: a kutyákba macskaszérumot fecsken­deztek — sikerrel. Az ezzel az anyaggal beoltott kutyák immunisak lettek a parvoví­­russal szemben. A betegség keletkezéséről a következő feltételezés me­rült fel: a macska oltóanyag egy sorozata túlságosan erős, tehát túlságosan agresszív lehet. A vírusok így válto­zásokon mentek keresztül , ami magyarázza a hasonló felépítést , és hirtelen ve­szélyessé váltak a kutyákra. Nyáron a betegség Auszt­riában is felütötte a fejét. Mindig ugyanazokkal a szimptómákkal jelentkezett, amiről a kutyatulajdonosok a kezdetben nem ismerhették fel a helyzet komolyságát. A hányás, a véres ürülék és a láz ugyanis egészen egy­szerű bélmegfázás is lehet. És mire a kutyatulajdonos végre az orvoshoz ment, többnyire már késő volt. Amerikában a kutatások során másik, még hatéko­nyabb oltóanyagot találtak: a „parvocine”-t Az oltást gyakorlatilag bármikor, a kutya életének 8. hetétől kezdve be lehet adni. Az el­ső oltást kettő-négy hét múl­va egy második követi, ek­kor a kutya egy évre immu­nissá válik. Egyre gyakoribb a komputeres bűnözés A komputereik alkalma­zásával az irodáikban és a bankóikban a kompute­res bűnözés is megjelent. Amíg korábban többnyire csak az alkalmat kihasz­náló egyedi tettesekről volt szó, most egyre több manipulációt követnek el tudatosan. A tettesek manipulálják az áruállo­mányt és a számlák ki­­egyenlítését. Meghamisít­ják a fizetések kifizetését és nem számolják el a ki­fizetett előlegeket, fiktív biztosítási szerződéseket készítenek, vagy magas adóvisszatérítéseket és utólagos családi pótlékot fizettetnek ki maguknak. Ulrich Sieber frei­burgi jogtudós úgy vélekedik, az egyik legfőbb veszély abban áll, hogy különö­sen a kis- és a középvál­lalatoknál csak egyetlen szakember ért a kompute­rekhez. Véleménye sze­rint újra és újra kijátsz­­szák a kiokosodott techni­kai és szervezeti biztonsá­gi intézkedéseket. Ahol egy ember már nem boldogul, gyakran több tettes működik együtt, és ekkor a kár kü­lönösen magas. Sieber szerint a Német Szövetsé­gi Köztársaságiban 1980- ban több mint 23 700 uni­verzális komputerrend­szer, majdnem 30 000 fo­lyamatszámítógép és mi­­nikomputer, több mint 150 000 kisméretű kom­puter és terminálrendszer működött. 1985-re azzal számolnak, hogy az NSZK- ban csupán irodai kom­puterekből 240 000 fog működni. Hogy a komputeres bű­­­nözők milyen raffinériával járnak el — pl. a kompu­ter beprogramozott visz­­szakérdezése a lehívónál vagy csak egyszer hasz­nálható szavak —, Sieber több példán keresztül mu­tatta be. A jövőbeni ve­szélyt mindenekelőtt az „időtolvaj­lásban” látja, azaz, a tettes egy telefon­vezetéken keresztül mű­ködtet a­ maga számára egy idegen komputert, és hamis könyvelési szám ■betáplálásával gondosko­dik arról, hogy máshoz kerüljön a számla. A manipulációk ellen védelmet Sieber minde­nekelőtt abban lát, ha minden hírt alaposan rejtjeleznek. Emellett a komputertől független­ el­lenőrzést is alkalmazni kellene, például a ban­koknak rendszeresen lis­tát kellene készíteniük a ténylegesen eszközölt ki­fizetésekről. A komputer­rel dolgozó alkalmazottak életvitelének megfigyelése is támpontot nyújthat. A tettesek zömét csak véletlenszerűen fedezik ■fel, a felderítetlen esetek száma magas. A kompu­teres bűnözéssel foglal­kozó amerikai központ vezetője szerint az összes elkövetett bűntettnek csak egy százalékát fedezik fel és ennek is csak 14 százaléka jut a nyomozó hatóságok tudomására. Sok cég ugyanis fél attól, hogy az okozott kárt jóvá lehet tenni, ha a tettest más helyen foglalkoztat­ják tovább, semmint ha börtönbe küldenék. ■ vaSNEPE­FI

Next