Vas Népe, 1981. június (26. évfolyam, 127-151. szám)

1981-06-10 / 134. szám

A Savaria Múzeum úja­bb kis­­kamarakiállítása a Kő­tárban egy jellegzetes, a Nyu­­gat-Dunántúlon nagy szám­­ban előkerült emlékanyagból ad ízelítőt. A vitrinben lát­ható tárgyak — mángorló, tükrösök, iborotvatékok — és a fotókon látható alakos áb­rázolások a múlt századi du­nántúli faragótevékenység egyik helyi változatának gaz­dagságát bizonyítják. Igazi mesterei ennek a pásztorem­berek voltak, akik az állatok őrzése mellett szeb­bnél-szebb jegyajándé­kokat (mángorlókat), baráti ajándékként faragott tükrö­söket, iborobvatokokat­ stb. készítettek. Magát a pásztor­­művészet fogalmát az utolsó magyar polihisztorként em­legetett Herman Ottó vezette be a hazai néprajztudomány­ba. Ő vette ugyanis észre először, hogy a hajdani juhá­szok, kanászok, csordások tár­gyai merőben másfajta fara­gótevékenységről vallanak, mint a céhekbe tömörült mesterembereknek vagy a falvak fúró-faragó specialis­táinak a munkái. Az első, a legkorábbi híradást a pász­to­rfaragókról Molnár Keresz­­tély János győri lelkésznek 1775-ben Pozsonyban megje­lentetett „Pásztorember, a pásztorok tanításáról , két könyv” című művében talál­juk. Ám munkáik megkülön­böztetését az akkor — a XVIII. században — még szinte az egész országra kiter­jedően egységes faragótech­nika — a vésés, illetve az ék­­rovás, —, valamint a szintén azonos geometrikus minta­­kincs nem teszi lehetővé. A pásztorművészet egy szűk, egymással kapcsolatot tartó, de legalábbis egymás alkotásait jól ismerő pász­torréteg kezén alakult, for­málódott. Nemcsak az állat­tartással kapcsolatos tudo­mányokat, hanem a faragóte­vékenység csínját-bunját is apáról fiúra örökítették. Ez a magyarázata az emlékanyag viszonylag egységes voltának, díszítményeik azonosságának, hasonlóságának. Kezdetiben még véséssel — itt-ott színezve — alakították ki a pásztorok a tárgyak fe­lületeit. A mértani elemeket idővel a növényi díszítmény váltotta fel. Később a vése­­tekbe — in­tarziaszerűen — spanyolviasz berakás került, s az 1830-as években készült tárgyakon már megjelentek az alakos ábrázolások: pász­torok,­­betyárok, majd egész jelenetek kerültek a tükrö­sökre, mángorlókra. A spanyolozó technika leg­jelentősebb, név szerint is is­mert mestere Király Zsiga volt, aki a Balaton-felvidék észak-nyugati részén — a Vas, Zala és Veszprém me­gyében — tevékenykedő pász­torok motívumait, technikai fogásait, leleményeit össze­gezte munkásságában. Az emlékanyag tanúsága szerint körülötte szinte egy faragó „iskola” szerveződött a múlt század negyvenes éveiben. A Salvaria Múzeum bemu­tatója e faragó kör kiemelke­dő egyéniségeinek néhány al­kotásával ismerteti meg a látogatókat. Csak néhánnyal, de olyan darabokkal, ame­lyek szinte minden repre­zentatív népművészeti kiad­ványban helyet kapnak. Ér­demes őket eredetiben is megtekinteni. Sz. L. Spanyolozott tükrös alakos ábrázolással. Egyiptomi művészet A Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata 1963-ban in­dította el a fiataloknak szánt sorozatot, hogy megismer­tesse velük a hazai és egye­temes művészet legfontosabb alkotásait. Most az új soro­zat hetedik számát adták közre ízléses, színes borító­lappal s egy sor beragaszt­ható fekete-fehér felvétellel a Szépművészeti Múzeum egyiptomi művészeti anyagá­ról. Az új népszerű sorozat a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből eddig a régi magyar művészet, a XIX. század művészete valamint a századforduló művészete címen összefoglalható alko­tásokat mutatta be. A Szép­­művészeti Múzeum kincsei­ből az antik művészeti em­lékekről, a régi olasz fest­ményekről és a régi és mo­dern rajzokról adott közre egy-egy illusztrált füzetet a Képzőművészeti Kiadó. A legújabb kiadványhoz Wessetzky Vilmos írt beve­zető tanulmányt sorra véve az Óbirodalo­m, a Középbi­rodalom, az Újbirodalom ■korszakait és az ezeket kö­vető makedón—görög, ró­mai, bizánci, arab, kopt kul­turális, művelődési hatáso­kat. Külön szól a magyar egyip­tológia megalapítójának, Mahler Edének (1857—1945) munkásságáról, a hazai Egyiptomi Kiállításról (1939) valamint az értékes, sok szempontból páratlan kin­cseket is felmutató hazai gyűjteményről. Ez utóbbiak sorában lát­hatjuk (a füzet illusztrációi között) az időszámításunk előtti 1450 körüli évekből fennmaradt Noferhaut em­lékkövet, rajta a napistent dicsérő himnusz szövegével. A kiállítás legszebb darab­jának tartott úgynevezett Újbirodalmi szoborfej (i. e. 1300 körül) ugyancsak he­lyet kapott a füzet képei közt valamint egy sor temetkezé­si emlék és bronzszobor. (i­n) Különleges tiszai expedí­ció száll vízre júliusban Kis­körénél, hogy ladikokon, né­piesen szólva lélekvesztőkön három hétre birtokába vegye a folyót. Utasai alföldi nép­rajzosok, biológusok, ornito­­ló­gusok, festő és grafikus mű­vészek. Útjuk végcélja Tisza­­ug. A két állomás között levő mintegy kétszáz kilomé­teres folyószakasz egyes pont­jain kikötnek, sátrat vernek és hiánypótló tudományos kutatómunnkát végeznek, il­letve a művészet eszközeivel megörökítik a romantikus ti­szai környezetet, felvillant­ják a folyómenti települések életét. 1981. június 10. Szerda Nyár és kert A hivatalos nyár beköszöntésével együtt megjelent a nyári Kertbarát Magazin. A kertészkedés júniustól augusztusig időszerű munkái közül a sziklakertek létesítéséről, a szőlők gondozásáról, a zöldségfélék nyári vetéséről, a konténeres gyümölcs és dísz­növény csemeték ültetéséről, s a korai, nagy termést adó földieper­ágyások kialakításáról közöl hasznos tanácsokat. Mit ültessünk vízpartra, domboldalra? Hogyan érdemes felújítani az öreg pincét, présházat? Lehetséges-e a kiskerti növényvédelem mérgek nélkül? Milyen különleges délszaki növények nevelhetők nálunk? Vízmedencét, pancsolót ho­gyan és mennyiért építhetünk a kertben? Mindezekről a kérdésekről is egy-egy érdekes cikk tájékoztat a kiadvány­ban. Külön témacsokor foglalkozik a magyar tenger sorsá­val, s ezekből az írásokból kiderül, hogy mit tesznek és mit tehetnek a kertészek a Balatonért. Ezeken kívül több érdekességről, látnivalóról közöl is­­mertetést a Kertbarát Magazin nyári száma. Cseres Tibor regényei szándékai Cseres Tibor, Kossuth-díjas író négy he­lyen találkozott olvasóival a múlt hét végén megyénkben. Az író országos hírét, nemzet­közi sikerét a Hideg napok című regény és a belőle készült film alapozta meg. A nem­zeti önvizsgálat szándékával idézte fel a ma­gyar történelem két világháborús, tragikus ■korszakát tavaly megjelent Parázna szobrok című munkája. Az idei ünnepi könyvhét egyik nagy sikere lett Cseres Tibor Kossuth­­önéletrajza, az Én, Kossuth Lajos. Ezekről a regényekről beszélgettünk az íróval. — Huszadik századi történelmünk, nemze­ti felelősségünk, választási lehetőségeink és hibáink vizsgálata után miért nyúlt hirtelen egy évszáz­addal korábbi témához, a reform­kori Magyarországhoz és Kossuth alakjá­hoz? — Ugyanarról gondolkodtam a Kossuth­­regényben is, mint a Hideg napokban, a Pa­rázna szobrokban. Ahhoz, hogy nemzettuda­tunknak szilárd alapja legyen, vissza kell hátrálnunk a múltba, a második világháború­hoz, az elsőhöz és az azt megelőző korszakok­hoz. Úgy látom, hogy a történelemtanítás hiá­nyosságai miatt a felnövekvő nemzedékeknek alig van fogalma arról, milyen a magyarság helyzete Közép-Európában és miért ilyen. Emiatt az újab­b eseményeket sem tudják értékelni. Azt gondolom, hogy ma is, de 8— 10 év múlva még többet segíthet a Kossuth­­könyv annak megértésében, honnan jutottunk mai helyzetünkhöz. Mert nemcsak Kossuthot írtam meg a könyvben, hanem a kossut­hi idők eseményein keresztül mindazt az el­vesztett lehetőséget, amelynek következtében az első és a második világháborúban játszott szerepig jutott az ország.. Lehet, hogy tév­hit, vak remény, de azt gondolom, aki elol­vassa a Kossuth-regényt és a Parázn­a szob­rokat, valamivel többet tud meg a magyar­ság múltjáról, mai állapotáról, mint amit az iskolai oktatásból megismerhet. Kossuth kí­sérlete, a Duna-konföderáció az egyetlen le­hetőség volt, amellyel eredményt lehetett volna elérni. Kossuth Lajos a múlt század cselekvő hőse volt, ezért lett ő a hősöm. — „Levelek Turinból”, ez a regény alcíme, amelyben Kossuth emlékiratait írta meg, egyes szám első személyben. A 82 éves Kos­suth Lajos nézőpontjából értékelt egy kort. Mekkora stílushűségre törekedett? Mennyi anakronizmust engedélyezett magának? — Nyolc évig dolgoztam a regényen az olvasással, az írással együtt Kossuthnak kö­rülbelül 30 kötetnyi saját írása, beszéde, gon­dolata, levele jelent meg Magyarországon, legalább 30 ezer oldal. Ezt mind el kellett olvasnom és azt a húsznál több regény­t, amit eddig Kossuthról írtak. A regények hajme­resztő koncepciózussága megerősített abban, hogy meg kell írnom regényemet Kossuth írásaiból soronként, kétsoronként kiemel­tem körülbelül hatvan, oldalnyi szöveget, ezek benne vannak 570 oldalas könyvemben. Te­hát 60 oldalt írt Kossuth, 510 oldalt írt Cse­res, de ezt úgy kellett megírnom, hogy az olvasó ne vegye észre, hogy nem Kossuth sorait olvassa, úgy kellett megírnom, hogy elfogadja az én soraimat Kossuth Lajos írá­saként Kossuth Lajos önéletrajzaiban szó sem lehet anakronizmusról. Csakis olyan szavakat használhattam, amelyeket az öreg Kossuth önvallomása írásakor, 1884—85-­ben ismerhetett vagy ismert. Márészt a múlt szá­zad számunkra bonyolult, régies mondatfű­zését kellett megőriznem,­ de úgy, hogy az olvasó élvezhető, közérthető szöveget lásson, ne zavarja a múlt századi stílus. — Múltunk vizsgálatát milyen korral kí­vánja folytatni? A Hideg napok előtti, vagy utáni időszakkal? — Előre ás, hátra szeretnék nézni. A Kos­­suth-regény az egyik pillére ennek az ív­nek, a Parázna szobrok a másik. Közte van­nak események, személyiségek, amiket, aki­ket meg szeretnék írni. Hogy miért a Hideg napok-kal kezdtem? Mert ez a magyarság mélypontját ábrázolta, összes többi művem­ben foglalt véleményemet csak a Hideg na­­pok-kal együtt fogadhatják el. — Költőként, irodalmi riportok, publicisz­tikák írójaként kezdte pályáját. Gondolta, hogy történelmi érdeklődése ilyen erős lesz? — Abból következtetve, hogy kora ifjú­ságomtól gyűjtöm az emlékiratokat, kézirat­ban is, könyviben is, vissza lehet következ­tetni, hogy ilyen érdeklődés korábban is volt bennem. Sokan, ha meglátják könyveim kö­zött a rengeteg naplót, emlékiratot, megkér­dezik: Ezt mind olvasta? Nem, de mindből lehet valami — Aki mások önértékelése, önéletírása iránt ennyire érzékeny, mint ön, a saját emlékeit, életét is fontosnak tartja, megírja? — Részben bele vannak írva regényeim­be, és sok cikkben, megírtam már, ami az életemre vonatkozik, amit érdemes rólam tudni. Ami pedig titkos, azt szépirodalomban írom meg — kis szünet, hunyorítás­ — a nőket például. Budai Rózsa Fotó: Kaczmarski Zoltán KOSSUTH RADIO 8.27 Volt egyszer egy dallam. — 8.57 Zenekari muzsika. — 9.45 Kis magyar néprajz. — 9.50 Tarka mese, kis mese. — 10.05 Nemzetközi gyermekműsor. — 10.34 Szerpentin. — 11.34 A Ma­gyar Hárfás-trió játszik. — 12.35 Magvetők. — 12.55 Operasláge­rek. — 13.25 Dzsesszmelódiák. — 14.29 Irodalmi rejtvényműsor. — 15.10 Székely Mihály énekel. — 15.28 Iskolák — őrsök — bará­tok. — 18.10 Kritikusok fóruma. — 16.20 Hangverseny a Minden­ki zeneiskolája hallgatóinak. — 17.50 Talpraállás Sajóbábonyban. Riportműsor. — 19.15 Kilátó. — 20.00 Népi zene. — 20.48 Svéd Sándor emlékezetes szerepei. 3. 1. — 21.30 Külpolitikai klub. — 22.20 Tíz perc külpolitika. — 22.30 Évfordulók nyomában ... — 23.10 Operarészletek. — 0.10 Táncdalok. PETŐFI RADIO 8.05 Fúvószene táncritmusban. — 8.20 Tíz perc külpolitika. — 8.33 Idősebbek hullámhosszán. — 9.28 Válaszolunk hallgatóinknak. — 9.43 Operettdalok. — 10.00 Ze­nedélelőtt. — 10.33 A Szabó csa­lád. — 12.03 Énekszóval, muzsi­kával. — 12.33 Tánczenei kok­tél. — 13.30 Zenei rejtvények fiataloknak. — Kettőtől négyig... Zenés délután. — 14.00 Bartha Alfonz énekel. — 14.15 Cimba­lomkettősök. — 14.35 Slágermú­zeum. — 15.30 Moszkvából ér­kezett. Zenés összeállítás. — 16.00 Mindenki iskolája. — 16.35 Néhány perc tudomány. — 16.40 Fiataloknak!­­— 17.30 Ötödik se­besség. — 18.33 Könnyűzenei új­donságok. — 18.50 Körkapcsolás bajnoki labdarúgó-mérkőzések­ről. — 20.03 A beat kedvelőinek. — 20.48 Szivárvány. — 22.45 San­zonok. — 23.15 Nóták. S. MŰSOR 9.00 Vonósnégyesek. — 10.30 Norma. Operarészt. — 11.05 Hí­res előadóművészek felv. — 13.07 Négy apának egy leánya. Rádiójáték. — 14.09 Mozart: Cosi fan tutte. 2 felv. opera. — Köz­ben : 15.29 Szélpál Árpád köl­tészete. — 16.47 öt földrész ze­néje. — 17.00 Leonard Bernstein zongorázik. — 18.19 Couperin kamaraműveiből. — 19.03 Mo­zart: Fuvola-hárfaverseny. — 19.35 A King’s Singers együttes hangú. — Közben: 20.20 Jobbágy Károly versei. — 20.25 Külföldi tudósoké a szó. — 21.25 Hang­szerszólók. — 22.00 Balassa Sán­dor műveiből. GYŐRI RADIO 17.00 Műsorismertetés, hírek. — 17.05 A hanglemezbolt köny­nyűzenei újdonságaiból. — 17.30 Nők Magazinja. — 17.50 Sanzo­nok. — 18.00—18.30 Nyugat­dunántúli krónika — esti muzsi­ka — időjárás. 18.40 Staféta. — 18.50 A Közön­ségszolgálat tájékoztatója. — 18.55 Reklám. — 19.05 Csali La­li. VI/4. Akitől tart a part. — 19.10 Tv-torna. — 19.15 Esti me­se. — 19.30 Tv-híradó. —­ 20.00 Pityke őrmester. XIII/11. A ke­rékpár nem trapéz. — 20.10 Fleur Lafontaine. I. NDK-film. — 22.35 Tv-híradó. 1. 20.00 Autó-motor sport. — 20.20 Mérlegen. Stúdióvita. — 20.50 Tv-híradó. — 21.10 Testünk. NSZK-filmsorozat. XXVI.23. A vegetatív idegrendszer. — 21.35 Reklám. — 21.40 Az esküvő nap­ján. Svájci film. JUGOSZLÁV MŰSOR 18.45 Szóló­ dalok és kettősök. — 19.15 Rajzfilm. — 19.27 Ma este... — 20.00 Válogatás szer­dán. — 20.05 Pula: Játékok ha­tár nélkül. — 21.15 Dob-műsor. OSZTRÁK MŰSOR 9.35 Francia nyelvlecke. — 10.05 Iskolatévé. — 12.15 Prizma. — 17.00 Egyszer volt... Közvetítés az Uránia Bábszínházból. — 17.30 Wickie és az erős emberek. Filmsorozat. — 17.55 Jó éjszakát gyerekek. — 18.30 MI — közér­dekű kérdések. — 19.00 Osztrák képek. — 19.30 Tv-híradó. — 20.15 Maigret felügyelő. „Charles úr”. — 21.45 Hírek. 2. 18.30 Útőn — Ausztriában. — 19.00 Tegnapi újdonságok. — 19.30 Tv-híradó. — 20.15 Centrál kávéház. — 21.05 Riportműsor. — kávéház. — 21.05 Képzelet nélkül nincs valóság — riportműsor. — 21.50 Hírek, hírmagyarázatok. — 22.20 Utószezon (Vanessa Red­­give, Cliff Robertson). Televízió BUDAPEST 9.00 Tv-torna. — 9.05 Csak gyerekeknek! — 9.25 Delta. — 9.50 Nád és mocsár. VI.6. — 10.50 Bravó, Mexikó. Dok-film. — 11.45 Bélyegvilág. — 11.55 Le­het egy kérdéssel több? — 14.15 Környezetismeret 3. o. tanító nevelőinek. — 14.50 Nyelvtaná­rok, figyelem! — 15.20 Hírek. — 15.25 Létra a vulkánon. Algé­riai film. — 17.05 Reklám. — 17.15 A nyelv világa. — 17.55 Mérlegen. Riportműsor. — 18.30 Bartók: Gyermekeknek VH. — Mozi Savaria: Kramer kontra Kra­mer 10, 6, 8. As emir kin­cse 4. Mini: Négy bandita, tíz áldo­zat 5, 7. Kertmozi: Kínai negyed 9.

Next