Vas Népe, 1981. október (26. évfolyam, 230-256. szám)

1981-10-28 / 253. szám

Magánügy-e gyermekünk nevelése? A kérdésfeltevésre egy megtörtént eset késztet. 1981. október 23-án a 16- os jelzésű autóbuszon ját­szódott le a következő eset: A zsúfolásig megtelt au­tóbuszon egy hirtelen fé­kezés következtében az egyik álló utas egyensú­lyát veszítette, és a mellet­te ülő — helyesebben az ülésen térdelő — 4—5 év körüli gyermekre esett, il­letve reá dőlt. A gyermek­nek természetesen semmi baja nem esett, de a hölgy — ahogy ez illik — igen udvariasan és kedvesen el­nézést kért a gyermektől. A hallottak jóleső érzéssel töltöttek el (pedig a „te­hetetlenségi erő” első fá­zisa engem talált el, az üt­közést ez már csökkentet­te). Iigen, így kell viselked­ni! — gondoltam magam­ban. Emberszámba kell vennünk a gyermekeket is, csak így lehet őket ránevelni az emberi együttélés kulturált szabá­lyaira. Ha a felnőtt követi el a hibát neki éppen úgy kell lerendeznie a gyer­mekkel, mint ahogy ezt mi felnőttek megköveteljük magunknak. A meglepetés azonban csak most ért! A gyermek rendkívüli magabiztonság­gal a következőképpen re­agált a hölgy udvarias sza­vaira: „Véletlen vagy nem véletlen, az mindegy. Vi­gyázott volna, akkor nem esik rám!” — és haragos tekintettel mérte végig a mellette álló felnőttet. Né­hány másodpercig nem tudtam felocsúdni, a hölgy­nek ehhez még hosszabb időre volt szüksége. — Sokat járok gyerekek­­között, hivatásomból is következik, hogy ismerem ennek a korosztálynak a lelki sajátosságát, ilyen re­agálásra azonban nem szá­mítottam. Éreztem, hogy szólni kell, hogy kedves, szeretetteljes figyelmezte­téssel rá kell döbbenteni a helyes magatartásra. Igyekeztem is rövidesen megfogalmazni ezt, hang­súlyozva, hogy bizonnyal vele is megesett már, hogy valakit meglökött, de ha udvariasain elnézést kért, többé senki sem neheztelt ezért. Utaltam arra is, hogy jobb volna ülni az ülésen és nem térdelni, mert így biztonságosabb. (Hogy a cipője esetleg be­szennyezi a huzatot, arról nem szóltam.) Erre előre­lép a gyermek édesanyja és udvariatlan hangvétel­lel kijelenti, hogy nem kér tanácsot senkitől a ne­veléshez. S míg ingerülten mondogatja ezt, egy újabb fordulat következik. A gyermek váratlanul a tömegben be­lém öklözött, s amikor odébbléptem, hogy ezt megakadályozhassam, gyer­mekektől ritkán látott „egyezményes jeleket” mu­togatott, az utasok nem kis megrökönyödésére. Az eset iskolapéldá­ja an­nak, hogyan indul el egy láncreakció, hogy milyen mélyre tud süllyedni egy­­gyermek, aki önmagától m­ég nem képes megítélni ho­gy mi a jó és mi a rossz. A történetbe ekkor kap­csolódott bele az autóbusz fékezésétől egyensúlyát vesztett hölgy, azt remél­ve, hogy helyes irányba tudja terelni a szülői fele­lősségéről teljesen megfe­ledkezett anyát. Próbálta megértetni vele, hogy mi­lyen rosszat tesz ezzel gyer­mekének. Hogy fog ez a gyermek beilleszkedni az iskolai közösségbe, milyen lesz majd viszonya társai­hoz, tanítóihoz, ha az anya egy ilyen minimális tűrő- és alkalmazkodási képessé­get sem alakít ki benne, sőt még egy tömegközle­kedési eszközön is az ag­resszivitásra és az embe­rek gyűlöletére „neveli”! Az esetet megelőzően sok-sok iskolaigazgatóval és pedagógussal éppen ar­ról tanácskoztunk, miként lehetne az iskolának a szü­lői ház okozta nevelési és művelődési hátrányokat megszüntetni, legalábbis az indulási esélyegyenlőtlen­séget csökkenteni. Ami az autóbuszon ezután tör­tént, ahogy a fiatal anya a nála sokkal komolyab­ban gondolkodó és a gyer­mek sorsáért felelősséget érző utastársára rátámadt, ahogy ott viselkedett, az m­indan­nyiaink felháboro­dását vonta maga után. Többen hangosan megje­gyezték: „Az ilyen szülő nem jön el a szülői érte­kezletre sem, ahol megta­nulhatná, hogyan kell a gyermekeket nevelni!” Bennem a gyermek iránti sajnálkozás és szánalom fogalmazódott meg. Ő nem tehet róla, hogy édesanyja olyan magatartási beideg­ződéseket alakít ki benne, amelyek anttihiuimánusak, amelyek a szocialista ne­veléssel ellentétesek. Te­het-e ő róla, hogy nem tudja, mi a szeretet, a szép szó, a megbocsátási kész­ség? Ebben az ő vevőké­szüléke teljesen érzéketlen. Miilyen lehetett ennek a gyermeknek az első három éve, a szoros anya—gyer­mek kapcsolat kialakításá­nak, az érzelmek elmélyü­lésének periódusa? S mi­lyen lesz a későbbi élete, ha ezután is ilyen hatások érik? Van-e joga a szülőnek a társadalom erkölcsi nor­máival ellentétesen nevel­ni gyermekét? Magán­ügy-e a gyermek nevelé­se? A kérdésekre adandó válasz egyszerű nem! Min­den szülőnek erkölcsi fele­lőssége, hogy olyan nevelésben részesítse gyermekét, hogy felnőve be tudjon illeszkedni a társadalom­ba, és annak hasznos tagjává váljon. Ehhez a gyermeknek is joga van! Bízzunk abban, hogy ez a fiatal anya az autóbusz­ról leszállva — talán el­gondolkozik ezeken az alapvető kérdéseken. Gyer­meke nevelésében elköve­tett hibái ma még vissza­fordíthatók, holnap azon­ban már nem, s ez pár év múlva neki lesz a legkelle­metlenebb. Takács Lajosné dr. falak. docens 7. Mindenki fél... Nem sokkal azután, hogy Berlinben 1938-ban megkez­dődött a „Négy pajtás” for­gatása, észrevettem, mi tör­ténik Németországban. A filmet Carl Froelich rendez­te, egy fölöttébb bátortalan ember. A stúdió atmoszférá­ját azonnal megérzi az em­ber. A berlini atmoszféra minden volt, csak nem jó — és nemcsak a stúdióban. Az ember mindenhol úgy érez­te, hogy figyelik, kényelmet­lenül, megrémítve. Carl Froelich egy napon elvitt magával e­gy sportren­dezvényre. Valószínűleg hat­ni akart rám. Óriási, fény­árban úszó stadion volt, te­le zászlókkal és sisakos ro­hamcsapatokkal. És végül megjelent Hitler, kislányok vették körül, akik virág­csokrot nyújtottak át neki. Hitler megsimogatta az ar­cukat és megcsókolta őket. Ilyen jeleneteket még ma is lehet látni a régi filmhír­adókban. Az emberek fel­emelték a karjukat Hitler üdvözlésére. Körülnéztem, és alig tudtam felfogni, mi történik. Froelich azt súgta nekem, hogy nekem is fel kell emelnem a karomat Hitler üdvözlésére, és én azt válaszoltam: „Miért? Nélkü­lem is egészen jól csinál­ják!” „Maga bolond! Ezt meg kell tennie! Figyelnek minket!” — súgta, de most már nagyon izgatottan. „Ki figyel minket? Mindenki Hitlert nézi!” — véltem nyu­godtan. „Engem­­ figyelnek. Mindenki ismer itt. Nehéz­ségeim lehetnek maga miatt. Mindannyiunkat ellenőriz­nek. Nagyon óvatosnak kell lennie mindenben, bármit mond vagy csinál. Itt nem tréfálnak. Mindez­­ keserűen komoly.” Éreztem, hogy Carl Froelichnek igaza van az in­telmeivel. Mindenhol kény­szert alkalmaztak. Egyik nap partnerem, Hans Schinker félrevont, és azt mondta: „Tudod, Ingrid, nem nagyon vagyunk boldo­gok azért, ami Németor­szágban történik. De mit te­hetünk? Hol kezdjük? Min­dennap eltűnnek emberek. Aki tiltakozik, az nemcsak a saját életét teszi kockára, hanem a családjáét és bará­taiét is. Tudjuk, hogy a zsi­dók nagy veszélyben van­nak, de azokkal is így van, akik ellenszegülnek. Olyan hírek járják, hogy az em­bereket táborokba viszik. Milyen táborokba? — kér­dezik, de nem kapnak vá­laszt. És az ember kérdezni is alig mer, mert fél a vá­lasztói is. Egész Németor­szág megbénult a félelem­től. Mindenki fél, és halálo­san meg van rettenve.” Mikor befejeződött a film, elhagytam Németországot. Könnyű szívvel tettem, mert tudtam, hogy állapotos va­gyok. Carl Froelich sietett befejezni a jeleneteket, mert a hasam egyre nagyobb lett, és mert félt, hogy Goebbels meghívhat teára, amit én el­utasítanék. Következik: 8. AZ INTERMEZZO UTÁN AMERIKA 1981. október 28. Szerda Hétköznapi félelmeink Yosisarian kapitány a 22- es csapdájának egyik jele­netében így­ szól, látva a szikla felé közelítő, öngyil­kos vadászgépet: — Szegény Doki. Mire sajnálatának „tárgya” élénken tiltakozik: — De hiszen itt állok mel­letted! A kapitány ismét: — Szegény Doki. Miután becsapódik a gép, a Doki szólal meg elsőnek: — Szegény Doki. A regény szerzője, Joseph Heller e jelenettel érzékel­teti : nem a Doki személye az igazán fontos, azon a gé­pen bárki ülhetne. Így sen­kinek sem adhat felmentést, hogy éppen más ül. Azaz: olyan egymásrautaltságban élünk, hogy a lényegi törté­nések alól senki sem von­hatja ki magát. Ebből pe­dig egyenesen következik, hogy korunkban elképzel­hetetlen a kívülálló szerep. E bonyolult lét, illetve élethelyzet konkrét megjele­nítésére az abszurd látszik leginkább alkalmasnak. Hel­ler még némi iróniát, hu­mort csempész történetei­be, Mrozek, Ionesco és Be­ckett már ezt is mellőzi. Csupasz formákkal dolgoz­nak, náluk az ember — a színész — tárgy. Ami ugyan él, mozog, ritkán még beszél is, de semmi több. Lehangoló világ az abszurd világa. De sajnálatosan sok lehangoló elem található lé­tező világunkban is. Ami­ből az abszurd merít, ami­ből építkezik. Nem feltétle­nül kell mindent elfogad­nunk, amit sugall, de akad­nak megszívlelendő dolgok. A Ferrum Színpad ama­tőrszínjátszói ez utóbbiakat kívánták a nagyközönség elé tárni, nemrég bemuta­tott, Szemtanúk című darab­jukkal a Megyei Művelődé­si és Ifjúsági Központban. Sokan voltak kíváncsiak produkciójukra, arra a nyolc rövid képre, amit a fentebb említett szerzők, illetve nagyrészt Rózewicz darab­jaiból ollóztak össze. Török Gábor rendező az előadás előtt kijelentette: nem egy­fajta divat vezérli a társu­latot, nem akarnak sokkol­ni. Színészi játékkal szeret­nék bemutatni az elidegene-­ dés folyamatát úgy, hogy pontosan ettől riasszák el a nézőt. Tény, hogy a lelkes tár­sulat mindent megtett a si­kerért. Abszurdhoz illő elő­adásmód, öltözet, technika. Foroghatott a közönség, mert az egyes képek ellen­tétes helyszíneken játszód­tak. Feltűnt a színészek fe­gyelmezettsége, törekvé­sük az egyes jelenetek mon­dandójának összekapcsolá­sára. „Szeretnék elrepülni” — mondja egy helyütt a jó­léti tárgyakkal körülvett, s e tárgyakkal lassan azonosu­ló nő — de nem repül. „Os­tobaság”, adja meg magának a felmentést — „Néha rájön az emberre” — hogy értel­mesen változtasson életén. „Magamról akarok beszél­ni” kiált fel egy másik rész­ben a szereplő, de ez nem érdekel senkit. Mindenki magáról szeretne beszélni, de helyettünk a tárgyak beszélnek. Így kényelme­sebb. S e kényelmesség ré­vén még el is hisszük: félel­meink száműzetnek. Ám az utolsó jelenet kegyetlen: az „elsikkasztott” élet végén ott az őrület, előbb kellett vol­na tenni ellene. Í Mert lehet tenni — ez vé­gül is kiderült a Ferrum elő­adásából. S kiderült az ezt követő, amatőr színjátszó­­közönség találkozóból is. Pontosan ez a „ne így élj” felmutatása a nagy érdeme a Ferrumnak. Világos, s ezt nem is tagadják: abszurd színházat csinálnak, de az abszurd filozófiáját nem fo­gadják el. A világot, s ben­ne az embert megváltoztat­­hatónak tartják, eszközeik­kel e változást sürgetik. Tisztességes program. Kozma Gábor Czika László felvételei Szántó György, Pethő Tün­de és Sövény László egy je­lenetben. Ágoston Anikó és Szántó György — még a próbán. KOSSUTH RADIO 8.27 Diákfélóra. — 8.57 Ho­negger, III., „Liturgikus” szim­fónia. — 9.26 Cigánydalok. — 9.52 Tarka mese, kis mese. — 10.05 Hangos, zenés olvasókönyv. — 10.20 Klarinétnyelven. — 10.35 Szerpentin. — 11.35 Kamaramu­zsika. — 12.35 Magvetők. — 12.55 Operaslágerek. — 13.25 Dzsessz­­melódiák. — 14.29 Irodalmi rejt­vényműsor. — 15.10 Filmzene. — 15.17 Bárdos Lajos vezényel. — 15.28 Iskolák — őrsök — bará­tok. — 16.10 Kritikusok fóruma. — 16.20 Vokális zene. — 17.07 Követési távolság. Riportműsor. — 17.32 Nótacsokor. — 19.15 Ki­látó. — 20.00 Népi muzsika. — 20.35 A kamarazene kedvelőinek. — 21.30 Külpolitikai klub. — 22.20 Tíz perc külpolitika. — 22.30, Mozart-művek. — 22.45 A szép­ség kutatása. — 23.00 Népdalok. — 23.20 Operettrészletek. PETŐFI RADIO 8.05 Népi muzsika. — 8.20 Tíz perc külpolitika. — 8.33 Időseb­bek hullámhosszán. — 9.28 Vála­szolunk hallgatóinknak. — 9.43 Sass Sylvia énekel. — 10.00 Zene­­délelőtt. — 11.33 A Szabó család. — 12.03 Énekszóval, muzsikával. — 12.33 Tánczenei koktél. — 13.30 Zenei rejtvények fiataloknak. •— Kettőtől négyig. .. Zenés dél­után. — 14.00 Decs­ Ágnes éne­kel. — 14.15 Indulók. — 14.35 Slágermúzeum. — 15.28 Sanzon­album. — 16.00 Mindenki isko­lája. — 16.35 Tudományos könyvespolc. — 16.40 Fiatalok­nak! — 17.30 Ötödik sebesség. — 18.33 Daloló, muzsikáló tájak. — 18.54 Zenei Tükör. — 19.24 Könnyűzenei újdonságok. —19.45 A beat kedvelőinek. — 20.33 139­ 660 Automata közönségszol­gálat. 3. MOSOK 9.00 Iskolarádió. — 9.30 Zene­kari muzsika. — 11.05 Opera­áriák. — 11.40 Szimfonikus köny­­nyűzene. — 12.10 Haydn művei­ből. — 13.07 Fehér köpeny. Há­mori Vilmos rádiójátéka. — 13.48 Szimfonikus zene. — 15.46 Öt földrész zenéje. — 16.00 Popzene. — 16.40 XVI. századi dallamok. — 17.00 A véges végtelen. — 17.30 Romantikus zongoraművek. — 19.05 Bach-művek. — 20.21 Külföldi tudósoké a szó. — 20.36 Mi újság a magyarországi ope­raszínpadokon? — 21.36 Henryk Szeryng hegedül. GYŐRI RADIO 17.00 Műsorismertetés. Hírek. — 17.05 Szerdai Szerpentin. (A tartalomból: Filmlevél, Könyv­ismertetés, Évfordulónaptár, Be­mutatjuk ...) Szerkesztő: Szán­tó Zsóka. — 17.40 Nők Maga­zinja. Rigó Jánosné műsora. — A műsor telefonszáma: 12­ 722. — 18.00—18.30 Nyugat-dunántúli kró­nika — Esti muzsika. — Idő­járás. Televízió BUDAPEST 8.00 Tévétémna. — 8.05 és 14.55 Iskolatévé. — 9.05 és 14.30 Föld­rajz. — 9.30 és 14.15 Magyar nyelv. — 9.50 és 14.10 Stop! — 9.55 Delta. — 10.20 Hölgy kamé­liák nélkül. Olasz film. Ism. — 11.55 „Életet az éveknek”. — 12.25 Lehet egy kérdéssel több? — 15.20 Iskolatévé. — 16.05 Zenés egyveleg. — 16.20 Kertünk — ud­varunk. — 16.50 Szovjetunió— Csehszlovákia VB selejtező lab­darúgó-mérkőzés közvetítése Tbilisziből. — 18.45 Csúzli. Bur­­leszkfilmsorozat. I. —­ 18.55 A közönségszolgálat tájékoztatója. — 19.10 Tévétorna. — 19.15 Esti mese. — 19.30 Tv-híradó. — 20.00 „A megsebzett bolygó” UNEP— MTV kooprodukciós filmsorozat. xm/3. A megújuló őserdő. — 20.25 „Új” Scotland Yard: Angol bűnügyi tévéfilmsorozat. Charlie, papa. — 21.15 Express I. osztály. — 21.45 Goldoni: A kávéház. Té­véjáték. — 22.40 Tv-híradó. 7. MŰSOR 20.00 Strauss: Rózsalovag. An­gol operafilm. — Közben: 21.10 Tv-hiradó. JUGOSZLÁV MŰSOR 16.45 Gyermekműsor. — 17.15 Jugoszláv kosárlabda-bajnokság: Cibona—Partizán. — 18.45 Zene­barátok. — 19.15 Rajzfilm. — 19.27 Ma este. — 19.30 Tv-napló. — 20.00 Szabad szerda. — 21.15 A forradalom alakjai. — 22.00 Tv-napló. — 22.15 Zene kotta nélkül. 2. MŰSOR 17.15 Riport a Partizán—Haj­dúk labdarúgó-mérkőzésről. — 18.45 Művelődési műsor. — 19.15 Kulturális szemle. — 19.27 Ma este. — 19.30 Tv-napló. — 20.00 Külföldi Tv-dráma. — 21.35 Zág­rábi körkép. — 21.55 Szerelem falusi módra — humoros soro­zat. Ism. OSZTRÁK MŰSOR 9.35 Francia nyelvlecke. — 10.05 Iskolatelevízió. — 10.35 Claudine. — Amerikai film. — 17.00 A kincskeresők. Bábjáték. — 17.30 Wickie és az erős emberek. Rajzfilmsorozat. „Jules és Ed­die”. — 18.30 MI. — 19.00 Oszt­rák képek. — 19.30 Tv-híradó. .— 20.15 A nagy Gatsby. Amerikai film. — 22.30 Hírek. .. MŰSOR 18.00 Ország és emberek. — 18.30 Bonanza. Filmsorozat. „Jog és erőszak”. — 19.30 Tv-híradó. — 20.15 Centrál kávéház. — 21.05 Sonnenfelsgasse 11. Egy régi bé­csi ház és lakói... — 22.20 Pan­tomim műsor. — 22.55 Riport­műsor. — 23.40 Hírek. Mozi Savaria: I, mint Ikarusz 4, 6, 8. Mini: I, mint Ikarusz 10, Az ártatlan 5, 7. A MŰVELŐDÉSI ÉS SPORTHÁZ MŰSORA: Goldoni: NYÁRI KALANDO­ZÁSOK — komédia a győri Kisfaludy Színház előadása, Somlay A. bérlet, 19.00 órakor. (15 714)

Next