Vas Népe, 1982. május (27. évfolyam, 101-125. szám)

1982-05-29 / 124. szám

Modelljei a gyerekek Zille, a rajzoló Igazán nincs szükség na­­gob­b művészettörténeti ti­­ásanyagra ahhoz, hogy be­ássuk: amióta vésőt, iránt, esetet emelget a kéz, azóta legunhatatlan téma a kis­­ded, a csecsemő — egy sza­id mindaz, ami az anyaság­émakörébe tartozik. Az élesebb szemű, kri­ti­kusabb szemléletű „pikto­­ok” azonban ezt a hagyo­­ttá­nyosan idillikus témát is ényszerűen „kiforgatták”, tehát oly módon örökítették meg­­ a világrahozójukba simpaszkodókat, hogy azok emcsak az együvé tairto­­ást, hanem e viszony tör­­énelmi körülményeit is fel­­dézték; a maguk sete-suta mivoltában, esettségében lé­ük bizonytalanságára is utaltak. Nos, ilyen illúziótlan, ke­­emnyésen igazmondó kép­ze volt az a német Heir­­ich Zille (1858—1929), akit lig-alig ismernek szülőha­­ájának határain túk ám ki mindenképpen érdemes rra, hogy Európa egyik leg­élesebb bébi-skiccelőjeként iszteljünk. Keserves ifjúsága volt. Inába látta meg a napvilá­­gt egy Drezda melletti kis­áros, nevezetesen Rade­­■urg ezermesterének házá­ban, a papa hamarosan tnkrement, és — mint ann­­yi más sorstársa akkoriban - a szerencsét kergetve lerünbe költözött. Az ifjú lille a litográfusi pályát vá­­asztotta, s ebben a kőnyu­­latos mesterségben produ­­kálta magát. Tette ezt élet­­ajza szerint 1877-től 19071 « níiír5f*!IV£»»- ig, tehát három hosszú év­tizeden keresztül. Hűséges szolgálata azonban mit sem számított, hiszen még ötven­éves sem volt, amikor kiál­lították számára az obsitot. Persze nem ok nélkül, hi­szen baloldali érzelmei köz­ismertek voltak, amely von­zalom egyik legkézzelfogha­­tób­b jeleként kitűnő Marx­­,portréját tartotta nyilván a hatalom. Heinrich Zille, a litográ­fus tehát az utcára került. Hirtelen megszaporodott sza­bad idejével pedig ugyan mit kezdhetett, minthogy hajnaltól késő estig Berlin külvárosait járta, ahol raj­zolt, vázlatfüzeteinek olda­laira másolva mindazt, amit a zárt udvarok, a kopottas kövű utcasarkok meg a do­hányfüstös kimérések meg­örökítésre alkalmas látvá­nyul kínáltak. S hogy, hogy nem, az idősödő ábraíró mindinkább a kicsinyeket figyelte, és a tízen innenieb­ben lelte meg igazi modell­jeit. Annyit s oly eleven át­éléssel rajzolta őket, hogy ha­marosan egy kötetre való gyermekrajz került ki szén­ceruzája alól. (Ez a legelső könyve éppen most hetvenöt éve, 1907-ben jelent meg.) Heinrich pápa ezután szinte csak a kültelkek ap­ró polgárait ábrázolta. Tö­megével rögzítette a pici­nyek jellegzetes gesztusait, s tucatszámra ontotta azokat a kartonokat, amelyeken ujját szopja, anyja nyakát ■karolja, mamikájá­ba me­reszti körmeit az ölbevaló. Sikere lett, fölfigyeltek rá, egyre többet, s többfélét ren­deltek tőle. Hamarosan a Simplicissimus nevű gumyo­­ros hangvételű lap munka­társa lett, s­ mint ilyen, még inkább szellemének patron­jaiba sűríthette —­­robbanó­anyagként — a politikát. Amit nyilván elképzelni sem tudott önmagáról, az is megtörtént vele:­­ tagjává választotta a Porosz Művé­szeti Akadémia. Ám a hi­vatalos elismerés sem vál­toztatta meg; mint koráb­ban, e rang elnyerése után is megmaradt Berlin éles szemű krónikásának. Nép­szerűségére mi sem jellem­zőbb, mint az, hogy amikor hetvenegy éves korában el­hunyt, koporsóját egykori modelljei, a simlis sapkás, zárt zubbonyos munkások vitték a sírig. Bizonyára kevesen tudják, hogy Heinrich Zille néhány műve hazánkba is átkerült. Igaz, nem eredeti mivoltá­ban, de felnagyított máso­latként ott látható Buda­pesten, a József körútra né­ző, a Berlini suszterinashoz címzett söröző ablakai. Egytől egyig mosolygós áb­­rázatú, jó kedélyű figurák, a századforduló előtti, s utáni évek német világának jel­legzetes alakjai. A. L. ilyennek látta önmagát a berliniek éles szemű krónikása. Deák Mór Eg­ér borotva Mint minden kedves ua­­ékát, a lendkerekes egeret s az apjától kapta Gergő. Irakig futtatta az egyszerű,­zürke dobozt, aminek pi­­os szeme volt — különösen­­ lengő, hosszú drótfarok és­­ csikorgó fémkerekek ra­­gadtatták el. Gergő hatal­­mas, barna szemével az­­­őtt olyasmit is látott, m­it soha senki nem mu­­atott meg neki — de ahogy seperedett, egyre inkább sok egérnyivé szűkült vl­­ága érdekelte. És ebben a világban csupán apjának áttatott helyet. Édesanyja nem szerette, rá Gergő nem az ő ajándé­­kaival játszott. Egyszer-egy­­zer el is dugta az egeret - de olyankor a kisfiú to­­lorzékolt, s amikor könnyei egytán már csak görcsösen ángatózott az apró test, az gér mindig előkerült. „Megint elvette az ege­­■emet.” „De visszaadta.” ,Megríkatott.” „Nem baj, fontos, hogy visszaadta.” ,Te is elvetted volna?” ,Nem tudom. Talán.” „Mit lézel?” „Semmit. Olyas­­mit, amit azelőtt nem lát­­am.” Gergő esténként maga elé tette, az egeret, s a pi­­■os szemekbe nézve tagos­­an azt mondta: „nem sze­detem anyut. Apával aka­rok élni.” Az egér ilyenkor aprót biccentett, megreme­­gett a farka, s Gergő si­­kongva feledkezett meg ar­ól, hogy az embernek édes­­anyja csak egy van. „Hogy megy a tanulás?” „Jól, de nem érdekel a su­­i.” „Sokat tanulsz?” „Nem. Csak okos vagyok.” „Bará­­aid vannak már?” „Van.” „Hogy hívják?” „Tőled kap­ám.” „Hogy hívják?” „Mol­­nár István.” „Az az én tevem, te csacsi.” „Meg az egéré.” Akkor már régóta apjá­­val álmodott Gergő. A fér­fi horgas orra sascsőr lett, haja toll, s vézna karjai izmos szárnyak. Csak be kellett hunynia a szemét, s már repült is a kisfiú — a hatalmas sas magával ra­gadta. Anyja integető alak­ja eltávolodott, végül már látni sem lehetett, de Ger­gő egyszer sem fordult meg, egyszer sem emelte fel a kezét. Messzire repültek, út­közben a kisfiú kiszőrősö­­dött, s amikor leszálltak, már meg­borotválkozhatott, mint a felnőtt férfiak. Ap­ja nevetve állt mellette, s háromra bekapcsolódott a versenybe ő is. „Mikor élhetünk együtt?” „Ha majd választhatsz kö­zülünk.” „Az mikor lesz?” „Ha már serked a szakál­lad.” „Mindig ezt mondod!” „Mert így van.” „Tudd meg, hogy álmomban nagyobb szakállam volt, mint ne­ked, és én is kétszer borot­válkoztam egy nap és gyor­sabban, mint te.” „Na, ak­kor már nincs sok idő.” „Mért nevetsz?” „Jókedvem van.” Egy délután nagyot kon­­dult Gergő szíve, már mesz­­sziről meglátta kapujukban a férfit. Táskáját eldobva rohant , de útközben pis­loghatott néhányat, mert mire odaért, apjából vad­idegen lett, akit anyja úgy mutatott be: ő lesz az új apukád. Gergő vállat vont, bement a szobájába, s zo­kogva bizonygatta egerének, hogy egy maholnap borot­válkozó férfi nem sírhat. Az egér piros szeme égett. Drótfarka meg se moccant. „Másik apukám is lesz.” „Gondoltam.” „De te azért megmaradsz apukámnak, ugye?” „Ne sírj. Persze hogy megmaradok.” „Szöktess meg engem.” „Aztán hova vigyelek?” „Mindegy. Csak szöktess meg.” „Nem lehet.” „Anyu azt mondja, tőled minden kitelik. Szöktess meg.” Az egeret az idegen fér­fi sem szerette. Amikor megpróbálta elvenni, Ger­gő a kezébe harapott. Édes­anyja ekkor verte meg elő­ször. A kisfiú másnap nem ment haza — iskolából jö­vet bekakilt, és nem merte volna bevallani otthon. Az árok szélén találtak rá, a fűben ült, fejét a térdére hajtva, és hangosan be­szélgetett az egerével. „Nem szeretem a másik aput.” „Miért?” „Nem vil­lannyal borotválkozik.” „Bu­taság ezért nem szeretni va­lakit.” „Ha nagy leszek vég­re, én villannyal fogok bo­rotválkozni.” „Jó.” „És le­het, hogy nekem is kétszer kell majd naponta?” „Ha rám hasonlítasz, lehet.” „Persze, hogy rád hasonlí­tok.” „Dugd be a zsinórt.” „Zümmöghetek?” „Züm­möghetsz.” Aztán Gergőék a város­ba költöztek. A gyerek hét­végeken sírt, s egerén kí­vül nem érdekelte semmi. „Ritkán látom aput, Mol­nár István.” „Tudom.” „Na­­gyon-nagyon hiányzik.” „Aki távol van, mindig hiányzik.” „Anyu is hiány­zik, pedig ő itt van.” „De neked nem ez az anyu hi­ányzik.” „Ugye már nemso­kára borotválkozhatok ?” „Igen.” „És akkor választ­hatok is, ugye?” „Igen.” „És akkor én aput fogom vá­lasztani.” „Jó.” Gergőnek az idegen férfi mondta meg, hogy kistest­vére lesz. „Szeretni fogod?” — kérdezte. Gergő érezte, hogy igent várnak tőle, de megrázta a fejét. „Micsoda elfajzott kölök!” — méltat­lankodott az idegen férfi. „Ha kistestvérem lesz, az jó vagy rossz?” „Nem tu­dom.” „Ő biztosan nem lesz elfajzott kölök.” „Nem tu­dom.” „De buta egy egér vagy te, Molnár István.” „Lehet.” „Fiú lesz vagy lány?” „Nem tudom.” „Mit tudsz?” „Keveset.” „Na nem baj. Azért ne keseredj el.” A szünidőkben Gergő a nagyszüleihez került. „Pa­pa, mondta a nagyapjának, vigyél el engem apukám­hoz.” „Nem lehet, Gergő.” „Vigyél el engem.” „Nem lehet.” „Vigyél el engem.” „Na jó. De csak egy nap­ra! És ne beszélj róla sen­kinek!” „Apa! Apukám!” „Kisfi­am ...” „Már nemsokára nagy leszek, és anyuéknak úgyis lesz másik gyerekük, és akkor legalább nem fo­gok hiányozni, és végre ve­led lehetek mindig!” „Bár­csak már úgy lehetne.” „És az egeremmel beszélgetek, és sok mindent nem tud, de azért olyan, mintha min­dig ott lennél velem!” Jól van, kisfiam.” „Hiányzom, apa?” „Apa! Te sírsz?...” Az egér figyelmesen hall­gatta Gergőt. „Most már nincs sok hátra, Molnár István! Nem fogjuk hagyni, hogy apukám sírjon!” Az egér bólintott. „És hiába vesz nekem anyu minden­félét a mostohaapám tudta nélkül, akkor se őt fogom választani!” Az egér farka megremegett. „Te, Molnár István, hogy milyen csúnya ez a baba! Ez nem is lehet az én igazi kistestvérem!” Az egér kuncogott. „És min­dig rám bízzák, hogy vi­gyázzak rá!” Az egér együtt­érzően bólogatott. „Meg is húzkodom a fülét, hadd bőgjön!” A baba sírása felriasztot­ta ebéd utáni álmából a férfit. „Te átok” ordította, és hajánál fogva a földre rántotta Gergőt. „Gyere, nézd meg a fiadat, üvöltöt­te át a másik Szobába, gye­re nézd meg, és légy vele boldog!” Amikor Gergő végre be tudott menekülni a szobá­jába, hüppögve szorongatta az egerét. „Molnár István!” — súgta neki. „Mi most el­megyünk innen.” „Hogyan?” „Megborotválkozok, és nagy leszek és választhatok.” „Jó­jó, de hogyan?” „A farkad lesz a zsinór, így ni, bedu­gom a konnektorba.” „Nem érlek fel.” „Lehasalok.” „Jó. És aztán?” „aztán a kere­keidet végighúzgálom az ar­comon” ...................... 982. május 29. Szombat H HH 1i 9 Kiss Attila rajza. Veress Miklós Gyerekkori filmtekercs A szem egy furcsa kristály át vetül rajta majd a drávaparti kastély honnét egy tank kihajt Gesztenyevirág-csillár a poros útig ér csörög az ötven fillér hogy fagylalt vagy kenyér S már hozza a komornyik a taplót és kovát mert a film nincs tovább és sötétek a tornyok és alattuk a fák Forog a kacsaláb Konczek József A hűvösvölgyi Nagyréten Május, május, könnyű táncdal. Vizet isznak orgonáid. Vízi virágmuzsikával nyög az eső, messze látszik. Ködfüggönyön, rózsalángon kék hangszórók nyiladoznak, óriás harangvirágok. ... Apám kezét fogtam aznap. — Május! Nézz a kislányomra. Itt hajlong a zöld, zöld réten. Gyermekláncfű sárga csokra, korong­ecset a kezében. Szavai a jövőt festik, ő még mindent tőlem kérdez. Harangoz a hangom estig. A fény illik a szeméhez. ­Nagy Emília Lányaimnak (Katikának és Dittének) Hajlós, szép ágon két csöpp virágom, két kicsi lányom. Tőletek várom: győztesen szálljon ifjúi álmom. Tőletek várom: szép­ akarásom életté váljon. A jövő­ váron két ékes zászlóm, két kicsi lányom.

Next