Vas Népe, 1982. június (27. évfolyam, 126-151. szám)

1982-06-09 / 133. szám

Filmjegyzet Cha-Cha-Cha Fiatalok hatvankettőből Abban a szerencsétlen, helyzetben vagyok, hogy előbb láttam Gothár Péter: Megáll az Idő című alkotását, mint Kovácsi János első játékfilmjét, a Cha-Cha-Chá-t. Általában nem illik összehasonlítani két alkotást, d­e ebben az esetben ez a latolgatás mindkét film­ ismeretében elkerülhetetlen. Az, mert a kor és a közeg mindkét, filmben ugyanaz: a hatvanas évek eleje, a szereplők közép­iskolás lányok és fi­úk, s érintőlegesen környezetük. Ráadásul mindkét film „szerzői” olyképpen, hogy az alkotók, a mai harmincasok emlékeznek hajdani önmagukra, felnőtté válásuk örömeire és keserveire, érzelmeik iskolájára. A Gothár—Bereményi fáimról elöljáróban csak annyit: csaknem tökéletes alkotás, remekül hozza a kort, egyszerre belülről, a fiatalok érzel­mein keresztül és tablószerűen tudja ábrázolni a hatvanas éveket. A film a szakmai bemutatón zajos és őszinte vissz­hangot váltott ki: amolyan American Grafitti, csakhogy ez a mi országunkban, a mi történel­münkben, a mi ifjúsá­gunkról szóló „krétarajz”! Kovácsi János, a Cha-Cha-Cha rendezője sikeresen de­bütált mint kisfilmrendező: az 1976-ream készült Maraton 1977-ben Oberhausenben a legjobb nemzeti kollekció darab­jaként kapott kitüntetést, az 1977-ben, forgatott Nyuszikák 1980-ban Toursban nagydíjat, a Das Lied című filmje pedig 1980-ban Lille-ben FIPRESCI díjat kapott. De a fiatal ren­dező színházban is olyan sikert mondhat magáénak, mint az első magyar rock-opera, a Sztárcsinálók rendezését. Ez­úttal az Objektív Stúdió és a televízió adott alkalmat szá­mára, hogy elkészíthesse első nagyjátékfilmjét. S ez, a Cha-Cha-Cha nemcsak a Gothár filmmel összehasonlítva gyengébb, hanem rendezője valódi képességeit, tehetségét sem reprezentálja igazán. A címadó táncot a mambóval, a tangóval és a twisttel együtt tánciskolában, az eseményszámba menő vasárnapi össztáncokon, ropják, az iskola más alkalmakra is használt tornatermében a fiatalok. Ahogy a lábfájás, bájgúnárszerű tánctanár, (Hollós­ Frigyes nagyszerű alakításában) mondja: a „kisasszonyok” és a „kisgavallérok”. Itt álmodozik a nagy­­fiúságról és az első szerelemről Gruber Ernő (Rudolf Péter főiskolai hallgató alakítja szimpatikusan), itt rophatja a táncot álmai és verses asszonyával, a szép szőke Fekete Vi­rággal (Tallós Rita személyesíti meg), s ebben a közegben kell ráébrednie arra, hogy szép ideái nem fedik a valóságot. Kiábrándulás a barátokból, a szerelemből — egy megállí­tott apai pofon, erejéig elszakadás az otthoni jobb napokat látott kispolgári környezetből is. A vékonyszálú történet joggal találhat utat minden kamasz szívéhez sőt, felnőtt sincs, a­ki valamilyen, módon és fokon át ne élt volna ha­sonlót. Mégsem válik Gruber Ernő története még a nosztal­gia hullámhosszán sem közüggyé, s ebben a főszereplő el­lentmondásos, elnagyolt figurája a „lúdas”. Igazi élményt nyújtanak viszont azok a jelenetek, amelyek a főhelyszín­től, a tánciskolától elszakadva iróniát és humort visznek a filmbe. Például az Úttörő Áruházi ru­havásárlás, a délelőtti, iskola helyetti sü­kerös házibuli, a csikkekkel telepeckölt is­kolai illemhely vagy a közös televíziózásra széket próbál­gató apa megjelenítése. A tánciskolából nemcsak az izzadó tenyerű kamaszok némelyikére emlékszünk, hanem az ener­­vált, unott zenészekre, akik a Hungária számait húzzák. Nagyon sok jó részlete van, Kovácsi János filmjének, az összkép mégis halovány. De éppen ezek a részletek jele­zik, hogy a személyes nosztalgiából kibújva már felnőtt­saját hangján szólalhat meg legközelebb akár múltat idéz­ve is a rendező. Szakály Éva Gruber Ernő, (Rudolf Péter) az iskola szőkehajú szépét nézi. IlVIlSNEPEJ Színdinamikai konferencia A Magyar Urbanisztikai Társaság és a Budapest Kiállító Terem ad otthont a kedden, kezdődött nemzetkö­zi színdinamikai konferen­ciának, amelyre számos eu­rópai és tengerentúli or­szágból érkeztek a környe­zet színösszhangjának terve­zésével foglalkozó szakem­berek: építészek, képzőmű­vészek, vegyészek, fizikusok, szociológusok, esztéták, pszichológusok és biológu­­s­ok. A három, napig tartó kon­ferencia résztvevői megvi­tatják a lakások, munka­helyek, különböző típusú középületek, történelmi vá­rosok, műemlék-együttesek és­­ lakótelepek színtervezé­sének elméletét, gyakorlati kérdéseit. A tanácskozás el­ső napján több előadó fog­lalkozott, a műemlékek és a műemlék-városma­gok felújításakor alkal­mazható színezési módsze­rekkel. Elmondták, hogy Európa-szerte századunk hatvanas éveiben kezdődött el­ a városmagok felújítása, és ennek során számos he­lyen állították vissza — ör­vendetesen — a középkori színes, sőt tarka városképet. A színezés szorosan össze­függ az épületek történeté­vel: emelhet a műemlékek megjelenésén, avatatlan ke­zekben, azonban ronthat is. Ezért szükséges, hogy a felújításoknál a történelmi hagyományokra alapozva színdinamikai terveket ké­szítsenek. Szó esett a lakótelepek színes környezet­ tervezésé­ről is, amelyre már jó hazai példák is vannak. A Magyar Tudományos Akadémia idei közgyűlésén joggal váltott ki nagy vissz­hangot az agrár-szakosztály osztály ülésén elhangzott elő­adás, amelynek i­dime A ter­mőföld megismerése, hasz­nálata és védelme volt. A témáról az előadás szerve­zőjével Stefanovi­ts Pállal, a Magyar Tudományos Aka­démia rendes tagjával, a Gödöllői Agrártudományi Egyetem talajtani tanszék­­vezető egyetemi tanárával beszélgettünk. — Professzor úr! Elő­adásában elmondta, hogy több, mint négy évtize­de foglalkozik a termő­föld megismerésével... Mennyiben változtak azóta a vizsgálati mód­szerek? — Rendkívül sokat fejlőd­i­ek. Ma már például a ké­miai nagyműszeres analitika segítségével a kis mennyi­ségben, jelenlevő mikrotáp­­elemek és mikroszennyezők is pontosan kimutathatók, ezzel például új oldaláról is­merhetjük a termőföldet, és magyarázattal szolgálha­tunk termékenysége növe­kedésére vagy csökkenésére. A fizikai kémia és a ké­mia eszközeinek továbbfej­lesztésével pedig többek kö­zött a talajban különböző erővel kötött víz kimutatá­sára dolgoztunk ki új mód­szert, az úgynevezett pF- mérést. Nem mindegy ugyanis, hogy a víz a talaj egyes részeiben milyen, erő­vel kötődik és mihez. Van olyan kötöttségű forma is, amelyet holtvíznek neve­zünk, és amely a növény szempontjából haszontalan, mert egyszerűen nem bírja leszakítani a talajról. A­z agyag ásvány-rácsszer­­kezetébe a kálium képes be­épülni, ugyanígy az ammo­­noum-ionok is. Ha ez sike­rül, az jó, mert a növény­zet ilyen formában könnyeb­ben tudja hasznosítani. Ha viszont ez a beépülés nem jön létre, és a talaj „elnye­li” például a kálium-műtrá­gyát, akkor teljesen, felesle­ges azt nagy mennyiségben az adott talajba juttatni, úgy sincsen eredménye. A káliummennyiség meghatá­rozására légi felvételeket is lehet alkalmazni. Ugyanis a káliumnak van­ egy izotópja, amely a természetben is elő­fordul, és sugároz. Ennek sugárzása repülőgépről­ fel­fogható. 15 és 30 éves légi­felvételeket vetünk össze a maiakkal, és ezek révén az erózió előrehaladása is meg­állapítható. Mi több, újab­ban az űrkutatást, az űr­­szerkezetekről készített fel­vételeket is felhasználjuk a talajerózió elleni küzdelem­ben. — Úgy tudom, a profesz­­szor úr nagy részt vállal az űrkutatás gyakorlati hasznosítására­­ irányuló munkából. De hogy a szó szoros értelmében a főldön maradjunk, ér­dekes megállapításokat tett előadásában a ter­mőföld szükségtelen tö­­mörödéséről is.­­ A fogatos művelésről áttérünk a gépi művelésre, a kézi aratásról a gépi be­takarításra, a fogatos száll­­­ításról a gépi szállításra. És már ez is, önmagában, olyan változásokat idéz elő, ame­lyek a gépek súlya miatt a talaj tömörödéséhez vezet­nek, ami annak termőképes­ségét csökkenti. Ráadásul sokszor a nagy tengely­nyo­mású gépek teljesen felesle­gesen is járnak a földeken­, és ez, hogyha ráadásul még nedves is a talaj, olyan tö­mörödést okoz, amelynek káros hatásait még szántás­sal és boronálással sem le­het, csak évek múlva hely­rehozni. Egy példa: ha a traktoros gondol egyet, és a földút helyett toronyiránt elindul haza a termőföldön át gépével, az, ha csak egy­szer tenné, akkor sem hasz­nos. De ha sűrűn ismétlőd­ve megteszi több traktoros és ugyanott, akkor feltétle­nül romlik a­ termőképesség. — Hogyan lehet javíta­ni az elsavanyodott ta­lajokat? — A felhasznált műtrá­gyák mennyisége jelentősen megnőtt. Ennek mértékében a talajok nagy része elsa­­vanyodott. A meszezéses ta­lajjavítás­­üteme viszont nem növekedett ezzel ará­nyosan. A talaj megnöveke­­dtett savanyúsága viszont megváltoztatta számos elem oldhatóságát, így a szántott réteg könnyen oldható vas- és mangántartalma tízsze­res, sőt, egyes esetekben húszszoros az eredeti álla­pothoz viszonyítva. Jelen­tős segítség lenne a földtu­dományok részéről olyan meszezőa­nyag lel­őhelyek fel­kutatása, amelyek révén a kitermelt anyag kisebb tá­volságról lenne szállítható a talajjavítás helyére, csök­kentve ezzel annak költsé­geit. Bizonyos kohászati melléktermékek is alkalma­sak a savanyú talajok javí­tására.­­ Gyakran említik ma­napság a műtrágyázás, és a talajvíz, valamint ezen keresztül az ivóvíz fokozódó szennyezettsé­gének összefüggéseit. Az ön álláspontja szerint a talajhoz és a növényhez alkalmazkodó műtrá­gya-adagok csak akkor juthatnak le a talajvízig, ha a műtrágyázás folya­mán megsértik a tech­nológiai fegyelmet Ho­gyan érti ezt? — Terjed a műtrágyázás­ban is egy úgynevezett „könyvelői szemlélet”. Tud­niillik a műtrágyagyár egész évben termel, folyamatosan, de a mezőgazdasági üzem pénze év végén elfogy. Meg­venni nem tudja a műtrá­gyát. A gyár meg nem tud­ja hol tárolni. Kiadja hát bértárolásra a mező­gazdasá­gi üzemnek, még fizet is ér­te. Csak éppen az üzem ja­nuár elsejéig nem használ­hatja azt fel. Januártól már új költségvetési év kezdő­dik , van pénz. Most már sürgőssé válik a tárolt mű­trágya kiszórása, részben­, mert hatását veszti a gazda­ság udvarán álltában, rész­ben meg, mert most éppen amúgy sincs semmi dolga a gépeknek. Igaz, ősszel sem volt, a munkák befejezése után, de akkor pénzügyi okokból még nem volt sza­bad felhasználni a műtrá­gyát— Hát gyerünk, ki­szórjuk januárban, február­ban, a fagyott talajra. Az meg nem tudja befogadni — így bemosódik róla a felszí­ni vizekbe meg a talajvizek­be... — Beszélt még az osz­tályülésen a növényvé­­dőszerek használatáról, az erózió elleni védeke­zésről, és egy sor más, fontos témáról is, amely utal arra, hogy a termő­föld védelme mennyire összetett feladat... — A termőföld megóvása és jobb használata olyan feladatkör, amely interdisz­ciplináris, azaz több tudo­mányágat is érint egyszerre, és az ezért viselt sokoldalú felelősség mindannyiunkat­­terhel, akik hazánk termő­földjét értéknek tekintik, és ennek megóvása érdekében hajlandók megtenni mind­azt, amire tudásuk és mun­kakörük lehetőséget ad. Sz. J. L védelmében Steferwits Pál akadémiikus véleménye Szálloda a Déli pályaudvarnál A Déli pályaudvar szom­szédságában a terveknek megfelelő ütemben épül a Finta József, Állami­­díjas, Ybl-díjas főépítész vezetésével tervezett négyszáz szobás szálloda. A kivitelezést osztrák vállalatok végzik. A hu­szonhatezer négyzetmé­ter össz-alapterületű új szállodát várhatóan 1982 augusztusában ad. 0­­ Mai műsor KOSSUTH RADIO 8.27 Amikor én még .. Riport. — 8.57 Tudomány és bűnüldö­zés. — 9.12 Operaáriák. — 9.18 Tarka mese, kis mese. — 10.05 A kincses sziget. 7. rész. — 10.33 Nóták. — 10.59 Már ,csek öt percünk van. Hangjáték. — 12.45 Magvetők. — 13.05 Opera­slágerek. — 13.35 Dzsesszmeló­­diák. — 14.29 Miska bácsi leve­lesládája. — 15.05 Itzhak Perl­man hegedül. — 15.28 Iskolák — örsök — barátok. — 16.05 Fran­cia mesterek műveiből. —­­16.38 Magyar irodalmi arcképcsarnok. Illés Endre. — 17.05 Ki miben érdekelt? Riportműsor. — 17.30 Népzenei hanglemezsorozat. — 17.45 Holnap közvetítjük ... — 19.15 Népzenekedvelőknek. — 19.45 Kilátó. — 20.30­ Szórakoztató zene. — 21.20 Filmzene. — 21.30 Külpolitikai klub. — 22.20 Tíz perc külpolitika. — 2230 Kórus­művek. — 22.49 Soproni János írása. — 23.00 Zenekari muzsika. PETŐFI RADIO 8.05 Filmzene. — 8.35 Időseb­bek hullámhosszán. — 9.30 Vála­szolunk hallgatóinknak. — 9.45 Kecskés Sándor tárogatón ját­szik. — 10.00 Zenedélelőtt. — 11.35 A Szabó család. — 12.05 Népi muzsika. — 12.35 Tánczenei koktél. — 13.30 Zenei rejtvények fiataloknak. — 14.00 Marczis De­meter énekel. — 14.15 Néptánc­muzsika. — 14.35 Slágermúzeum. — 15.22 Fúvószenekari hangver­seny. — 16.08 Timmy­ Tom. 4. rész. — 16.40 Fiataloknak! — 17.30 ötödik sebesség. — 18.35 Moszkvából érkezett. Zenés ösz­­szeállítás. — 19.16 Magyar anek­dotakincs. — 19.45 George Duke felvételeiből. — 20.35 Detektív­játszma. Gyárfás Miklós rádió­komédiája. — 21.23 Könnyűzenei újdonságok. — 21.51 A hollesi Cupido. Zenés játék. — 23.30 Verbunkosok, nóták. 3. MOSOK 9.00 Zenekari muzsika. — 10.31 Operaáriák. — 11.05 Kamaramu­zsika. — 13.35 Régi kórusmuzsi­ka. — 13.07 A Francia Nemzeti Zenekar hangversenye. — 14.40 Operarészletek. — 13.40 Magyar előadóművészek felvételeiből. — 17.03 Öt földrész zenéje. — 17.10 Szophoklész Oidipuszában. — 2. rész. — 17.30 Mozart: Fuvola­­hárfaverseny. — 18.00 Külföldi tudósoké a szó. — 18.15 Opera­részletek. — 19.05 Rádióhangver­senyekről. — 19.40 Konstantin Kulka hegedűestje. — Közben: kb. 20.20 Móra Ferenc elbeszé­lései. — Kb. 21.20 Beethoven balettzenéiből. — 51.52 Blues­felvételek. — 22.42 Dallapiccola: A fogoly. Egyfelvonásos opera. GYŐRI RADIO 17.00 Műsorismertetés. Hírek. — Telefonszám: 12-722. — 17105 Szerdai Szerpentin (A­­ tartalom­ból : Filmlevél; Könyvismerte­tés; Évfordulónaptár; Szalagvég; Lemezsarok; Bemutatjuk:...) Szerkesztő: Szántó Zsóka. — 17.40 Nők Magazinja. Rigó Já­­nosné műsora. — 18.00—18.30 Nyugat-dunántúli krónika. — Esti muzsika. — Időjárás. BUDAPEST 8.00 Tévétorna. — 9.05 Bélyeg­világ. — 9.13 Delta. — 9.40 Komplexusok. Olasz—francia filmvígjáték (ism.). — 11.23, Le­het egy kérdéssel több? Vetél­kedőműsor. — 16.40 Hírek. — 16.43 A Galapagosz-szigetek ál­latvilága. — Ismeretterjesztő­­rö­vidfilm. NSZK. — 17.25 Közleke­dési pillanatképek. — 17.30 6-es stúdió. A szovjet televízió kül­politikai vitaműsora. — 18.20 Eredmények, gondok a vízgaz­dálkodásban. — 18.30 A­ közön­ségszolgálat tájékoztatója. — 19.10 Tévétorna. — 19.13 Esti me­se. — 19.30 Tv-híradó. — 20.00 Harc a sínekért. Francia film. — 21.20 A Tv Galériája. — 22.00 Kockázat. A magyar gazdaság­­politika kérdéseiről. — 22.40 Tv­­hiradó. 7. MŰSOR 20.00 Képmagnósok, figyelem! — 20.30 Kertünk — udvarunk. Riportfilm. — 20.50 Tv-hiradó. — 21.20 A 22. miskolci tévéfesz­­tivál díjnyertesei. Portréfilm Új­helyi Szilárdról I—11. rész. OSZTRÁK MŰSOR 9.35 Francia nyelvlecke. — 10.05 Iskolatelevízió. — 10.35 Ma­gas, szőke férfi felemás cipőben. Francia filmvígjáték (ism.). — 17.00 A megbabonázott telefon. Bábjáték. — 17.30 Pinocchio. Rajzfilmsorozat. — 17.55 Jó éj­szakát gyerekek. — 18.00 Rend­őrségi ügyelet 1. Filmsorozat. — 18.30 MI — családi műsor. — 18.00 Osztrák képek. — 19.30 Tv~ hiradó. — 20.15 Háború és béke. Olasz—amerikai film Tolsztoj művéből. — 23.40 Hírek. 2. MŰSOR 18.00 Ország és emberek.­­18.30 Egy juhászkutya naplója. Filmsorozat. — 19.30 Tv-híradó. — 20.15 Szerdai kulturális mel­léklet. — 20.30 Versek Bécsre­. — 21.30 Esti sportműsor. Savaria: A kobra napja 16. .. 8. Fél ház vőlegény nélkül 4. Krrtmozi: A IIX. század ka­lózai este 9. 1982. június 9. Szerda

Next