Vas Népe, 1982. november (27. évfolyam, 257-281. szám)

1982-11-18 / 271. szám

Ingyen semmit SZAKSZERVEZETI, vállalati pénzből vásá­rolt, kiosztott bérletek és üresen maradt színházi helyek már jóval a kul­túra árujellegéről zajló vitáik ellőtt figyelmeztet­tek arra, hogy a kulturá­lis szolgáltatások agyon­­támogatása, ingyenessé tétele nem hozza meg a várt eredményt. Szín­házba nem akikor men­nek már a­z embereik, ha nem kell fizetni ér­te, hanem akikor, ha a színész, a darab, a pro­dukció vonzza őket. Mú­­zeumai mlkibain — a két­hetenként szabad szom­batok általánossá válá­sakor — született meg a döntés, hogy szombaton nem kell belépőjegyet váltani. Vasárnap igen. Ez azonban nem tartja vissza az érdekes látni­valótól a vasárnap rá­­érőket. Az ingyenesség és a látogatottság között nem olyan egyenes az arány, ahogyan eleinte feltéte­leztük. Vannak progra­mok, amelyek ingyen sem vonzóak, másokért felemelt díjat is zokszó nélkül megadnak az em­berek. SZÉPEN HANGZÓ, formás elmélet nélkül, egyszerű gazdasági meg­fontolás alapján művelő­dési intézményeink ma sokkal több alkalommal szednek pénzt, árulnak belépőjegyet, mint há­rom-négy éve. Több mű­­vel­ődési központban jár­tam, nemcsak vasi intéz­ményekben, és le kellett tenni a kettest egy-egy reprezentatív kiállítás megnézéséért. És fizetni kerül ma már majdnem minden, kullturális szol­gáltatásért. Belépő­jegyet kér a TIT, a história klub, nem ingyenes sem a kakaóban, sem a discó, öt-tíz-húsz forintos be­ugrókról van szó. Nem csökkentették az érdek­lődést, az igényeket azonban megnövelték. Maraditok ingyenes programok, a gyerekek, a nyugdíjasok érdeklődé­sére számító rendezvé­nyeken ritkán kerül elő a jegyb­okik. A kedvez­ményeket főiképp e két korcsoport kap­ja. A ten­dencia azonban nem ez. Nézegetem a megyei művelődési központ szol­gáltatási ajánlatait. Vá­rosi, községi népműve­lőknek széli Műsorokat, kiállítási anyagokat, technikai eszközöket tar­talmaz a kínálat­i ár­jegyzékkel együtt. Amit ajánl, érték. Nem ötszáz, ezer vagy kétezer forin­tot ér az Umgaresca mű­sora, vagy a vetetni nép­­művészeti s­túdió anyaga. A pénz ebben az esetben felelősséget közvetít: nem elég megrendelni a mű­sort, közönséget is kell szervezni hozzá­, hogy anyagi támasz és telt ház legyen. Egyébként csak a kipipálható munkatervi pontok szaporodnának. NEM KÖNNYÍTETTE MEG sa­ját helyzetét a közművelődési hálózat, amikor a kiadásokban való oszto­zás mellett döntött. Az ötven-hatvan forintos színházjegyet váltó néző igényesebb, mint az, aki ajándék­bérlettel megy (vagy nem megy) színházba. És a negyven forintos belépő­jegyet leszurkoló család is elvárja az ígéretek tel­jesítés­ét, a többórás, változatos programot, ha a művelődési házba lép. "Ha a rendezvény nem okoz csalódást, az össz­hang teljes és nem szo­rul magyarázatra, miért kell fizetni, miért áru a kultúra is. Sajátos áru. A belépő­jegyek, a korábbinál drá­gább színházjegyek, szakköri, tanfolyami dí­jak nem tartják el a mű­velődési házaikat. Az ál­lami támogatás — az in­tézmény nagyságától, rendeltetésétől függően, — százezres, miliós vagy tízmilliós, nagyságrendű. Volt vita és alku, mek­kora l­egyen egy-egy mű­velődési ház bevételi ter­ve. A szombathelyi, a sárvári művelődési köz­pontban is kevesebb az idei bevételi kötelezett­ségi, m­int az 1981-es volt. Arra tehát nem kénysze­rülnek az intézmények (vagy legalább is kevés­bé, mint egy-két éve), hogy színvonaltalan, igénytel­em, d­e olcsó pro­dukciókat fogadjanak és adjanak drágán. A nehe­zebb gazdasági helyzet, a takarékosság, a pénzügyi vizsgálatok az ingyenes­ség feladására ösztönzik a művelődési házakat. A KÖZMŰVELŐDÉS nem tartozik az alapel­látáshoz, a költségvetés­ből nem részesül olyan arányú támogatásban, mint az egészségügy vagy az oktatás. A mozik — jelentős színvonal- és kultúrpolitikai enged­mény árán — talán mű­ködnének állami támo­gatás nélkül is. A szín­házak, a művelődési há­zak biztosain nem. A do­táció alapvető szerepe mellett napjainkban an­nak vagyunk tanúi, ré­szesei, hogy az egyes ember szerepe a kultúrá­iban anyagi támogató szerep is. Ízlésünk, igé­nylünk­ szerint vállalt mecenatúra Budai Rózsa A kortárs filmművészet egyik legkiválóbb egyénisé­ge, Michelangelo Antonioni életművét bemutató sorozat vetítésére készül a Magyar Televízió: a következő he­­tekben-hónapokban a világ­hírű rendező hét alkotását tűzi műsorára. Antonioni forgatókönyv­­íróként kezdte pályáját, majd előbb dokumentum­filmet készített, s játékfilm­mel 1950-ben mutatkozott­­be. Alkotásaira A barátnők című filmjének 1955-ös pre­mierje alkalmával terelődött a figyelem, művészete az­óta nemzetközi érdeklődés­e középpontjában álL A film­szakma eredeti egyéniség­ként, korunk szubjektivista irányzatának egyik vezér­alakjaként tartja számon. A haladó szemlélettel, éles társadalomkritikával készült alkotásai a nyugati társada­lom egyes rétegeinek válság­hangulatát kiúttalanságát tükrözik. Az immár 70 esz­tendős olasz rendező filmjei­nek többségét a magyar filmszínházak is telt házzal játszották. November 20-tól hét alka­lommal kerül képernyőre Antonioni-film. Elsőként az 1957-ben forgatott Kiáltás. A rangos Cannes-i fesztivál zsűrijének 1960-as különdí­­jával tüntették ki a Kaland című filmet, a sorozat kö­vetkező darabját, melynek főszerepét a rendező akkori felesége, Monica Vitti ala­kítja. Világhírű művészek kaptak jelentős szerepeket a Milánóban játszódó Az éj­szaka című filmben is, töb­bek között Marcello Mas­­troianni és Jeanne Moreau. Antonioni első ízben a Vörös sivatag forgatásánál alkamlazott színes technikát. Szerepel a programban An­tonioni egyik legsikeresebb alkotása, a Nagyítás is, amely 1967-ben Angliában született. A film két fősze­replője a hazánkban is nép­szerű David Hemmings és Vanessa Redgrave. Ameri­kai útjának eredménye a Zabriskie Point, amely az ottani fiatalok életét mutat­ja be — Antonioni módra. A sorozat befejező filmje A foglalkozása riporter — a főszerepben Jack Nichol­­sonnal. 19­82. november 18. Csütörtök Képek,tárgyak a Körösi óvodából Fiatal intézmény ez kívülről-belülről, te­hát e vonatkozásban is megvan az összhang a szombathelyi ifjúsági lakótelep és a Kö­rösi Csom­a Sándorról elnevezett (ez is sár­­gacsempés, mint az egyik Derkovits telepi) óvoda között. Mellékesen megtudtuk é­s az előbbi állítás egyik bizonyítéka is —, hogy a 200 gyermekre tervezett (de három­százat befogadó) intézmény 17 óvónőjének átlagéletkora is alatta van a harmincnak. Most éppen az ő munkáikból nyílt egy kis házi kiállítás az első emeleti nevelői szobában. Hogy mi mindennel foglalkoznak szabad idejükben? Mert szabad időben kedvtelésből (hogy a divatos angol szóval nevezzük: hobbiból) készített szőttesek, hímzések, kerámia tárgyak, bábuk, festmé­nyek, játékok egész sora várta, várja itt a nézőket. A felsorolás, noha nagyon vázla­tosan máris jelzi, hogy itt valóban sokol­dalú és kedvvel, hozzáértéssel, türelemmel, kitartó szívóssággal végzett munkáról van szó. És természetesen céltudatos nevelői szándékról. A kicsiket már most bevezet­ni a kézimunka sokszínű, csodálatos vilá­gába. Éreztetni a matyó vagy a kalocsai hímzés, a rátétes szőttes, a gondosan for­mált kerámia tárgy szín- és formagazdag­ságával a szépet, az esztétikailag értékeset, a mindnyájunk által elérhetők S ezek mel­lett ott a játékos-gyerekes bábuk felvonul­tatása — a Kofi, a Blöki, a Brummi, a Vuk — azzal a szándékkal, hogy itt való­ban otthonosan érezze magát a gyermek — amíg szülei estefelé érte nem jönnek... S hogy képzeletében minden tovább éljen elevenen, színesen, vonzóan, ahogy az óvó­nénik idevarázsolták nekik. A varázslat hatása bizonyára mara­dandó, mint az a hivatássz­eretetből és önbecsülésből fakadt kezdeményező, al­kotó készség is, amely e tárgyak mögött van. S amelyből majd futja máskor más hasonlókra is. —talán KZ felvételei Még néhány simítás a tárgyakon, mielőtt a kis „műértők” betódulnának.... Mert lám, már itt is vannak, s a rácsodálkozás örömével veszik birtokuk­ba a tárlatot. „Oly kevés írott emlékünk van a régi magyar zenéről, hogy a magyar zenetörténeti koncepció nem lehet el nép­zene nélkül. Mint a nép­nyelv sokszor azonos a régi nyelvvel, úgy a népzene kénytelen pótolni a hiányzó történeti emlékeket. Művé­szi szempontból többet je­lent nekünk, mint azoknak a népeknek, amelyek már századok előtt alkottak ön­álló zenestílust. Ott a nép­zene felszívódott a műzené­be s egy német zenész Bachban, Beethovenben megtalálja azt is, amit mi még csak falvainkban keres­hetünk: egy nemzeti tradíció organikus életét” — írta Ko­dály Zoltán — s ezeket a nagyon is aktuális sorokat választotta most mottójául a Magyar Rádió immár ha­gyományos műsor-sorozata. Mint minden esztendőben az idén is megrendezik a ma­gyar népdal hetét — no­vember 15—21. között — s természetes, hogy a Kodály centenárium évében éppen a Mester előtt tisztelegve, az ő­­koncepciójának szellemé­ben vonultatják fel a leg­frissebb felvételeket, illetve azokat a régebbi interjúkat, feldolgozásokat, amelyek megérdemlik, hogy a milliós hallgató­tábor ismét talál­kozzon velük. A kínálat talán a korábbi­aknál is színesebb és a leg­különfélébb műfajokban őr­zi, ápolja nemzeti folklór­kincsünket. A Találkozásom, a népzenével — immár köz­kedvelt sorozat, nemcsak a mikrofon elé álló személyi­ségek miatt, de talán azért is, mert a megszólalók őszin­tén, színesen vallanak erről, az életükre döntő hatású eseményről. Az ünnepi prog­ramban Ádá­m Jenő, Csenki Imre, Bartók János, Szabó Iván és Kallós Zoltán beszá­molóit hallhatjuk. Sor kerül az ifjú népmű­vészek találkozójára is. A stúdió meghívottjai: Dévai Nagy Kamilla, Győrfi Kata­lin, Szvorák Katalin, Ba­logh Márton, a Téka, a Vio­la együttes és több hangsze­res szólista: Birinyi József, Pászti György, Sáringer Kálmán. Válogatást nyújta­nak át a Népdal hetének szerkesztői az Ifjú Szívek magyar dal- és táncegyüttes műsorából, Veress Sándor, Farkas Ferenc, Maros Ru­dolf népzenei feldolgozásai­ból, és részletek csendülnek fel a IX. Kecskeméti Népze­nei Találkozó gálaestjéből is. „Dalaink ékes foglalatban” címmel hangversenyt sugá­roznak a 6-os stúdióból, amelyen közreműködik: Zempléni Mária és Palcsó Sándor (ének), a Rádiózene­kar Fúvósötöse, az Állami Népi Együttes énekkara Pászti Miklós vezényletével. Zongorán kísér: Varasdy Emmi. Solymosi János összeállítá­sa Miért szép a feldolgozás? címmel magyar zeneszerzők elméleti írásait és műveit szólaltatja meg. Sárosi Bá­lint dr. Kiss Lajos hagyaté­kát „leltározza” a nagy nyil­vánosságnak, míg Móser Zoltán két folytatásban vizs­gálja Czuczor Gergely és a népdal kapcsolatát. A Magyar Népdal Hete eseményeinek sorában ugyanakkor Népdalaink az operaszínpadon címmel részleteket sugároznak a Há­ry Jánosból és a Pomádé király új ruhájából. Kiváló nótafák és hangszeresek énekelnek, muzsikálnak majd, hogy a kínálatot szí­nesítik még Török Erzsébet felvételeivel, vajdasági, er­délyi magyar népzenével, táncházi muzsikával, s olyan népszerű előadók, mint Ma­darász Katalin, Bojtor Im­re, Kerekes Tóth Erzsébet és Béres Ferenc újonnan rögzített dalaival. Csak tiszta forrásból... A Szombathelyi Szimfonikusok koncertjei Budapesten Ma este a Csepeli Mun­kásotthonban vendégszere­pel a Szombathelyi Szimfo­nikus Zenekar. A Rádió egyenes adásban közvetíti a hangversenyt 19­40-től a Kossuth-adón. Az esten Si­belius Hegedűversenye, Ros­sini—Respighi A varázsbolt — balettszvitje és Verdi A végzet hatalma című operá­jának nyitánya hangzik el. A versenymű szólóját Szent­helyi Miklós játssza. A jövő kedden pedig a Zeneakadémia nagytermében ad hangversenyt az együt­tes. A Postás Szimfonikusok bérleti sorozatának nyitó­­előadásán a szombathelyi zenekar Smetana Moldva­­ szimfonikus költeményét, Dvorak g-moll zongoraver­senyét és VI. szimfóniáját játssza. A cseh romantikus est közreműködő szólistája Jandó Jenő zongoraművész lesz. Mindkét koncerten Pel­le János vezényel. Vasa­rely-kiállítás A Tourinform jelenti: no­vember 19-én, pénteken dél­után fél 4-kor nyílik meg a Csepei Tibor magángyűjte­ményéből összeállított Va­­sarely-kiállítás Ajkán, a Nagy László Művelődési Központban. A megnyitón Csepei Tibor diabemutatót tart a festő munkásságáról, majd a Hawaii együttes be­mutatja Improvizációk Va­sarely műveihez című kom­pozícióját.

Next