Vas Népe, 1983. január (28. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-03 / 1. szám

Szilveszter vejt T­évéjegyzet Kialakult a televízió szilveszteri műsorend­je. Hagyományaihoz szek­toziik, hogy a köny­­nyedség nem pontban ■nyolckor veszi kezdetét, hanem előbb­ Tavaly még a Parabola szilvesz­teri változata is az élő­műsorok között futott, de olyan versenyt képesen, hogy az idén már a na­gyok, a nyolc utáni prog­ramok közé került. Ha­gyományos a krimi is. Kétévenként jár a ma­gyar nézőinek Hofi Gé­­za-műsor. Aztán már mindegy, milyen zenés bohósággal peregnek a percek éjfélig. Kezdj üde mégis a „ki­csitekét”. A Fele sem igaz Vágó Istvánnal él­vezetes, a fáradtság je­leit még mindig nem mu­tató vetélkedője a tele­vízióinak. Népszerűsége a nyeremények értéké­től függetlenül nőtttt nagy­ra. Talán, mert nem vizsgáztatja­, nem dicséri és nem szégyeníti meg a játékosokat, a feleletet nem tőlük várja, ők csak igent vagy nemet mon­danak. Az sem könnyű, mert játszani csak ko­molyan érdemes. A szil­veszteri játszma színész, énekes versenyzői kö­nyörtelen játékosok vol­ta­k. Érzelmeik, indula­taik úgy elragadták őket, mintha igazi tétre, élet­­re-ihi alá­rta menne a do­log, így érezhetnek a hétköznap vetélkedők is, de ők fegyelmezettebbek és jobban tisztelik a válaszadókat. Rakon­cátlan vendégseregével is jó­l boldogult Vágó István, me­gadóan tűrte a vitát és a szemrehá­nyást a riporter trió. Jobb jogi esetek­et, mint a szilveszteri önpa­­ródi­a, már régen nem produkált ez a stáb. Pe­dig képes lenne rá. A bizalmam ismét az övék. Jól választott statiszták, jól mondható szövegek, szellemes és humánus jo­gi szakértők. Miér­t kel­lene ehhez a következő szuvetszterre várni? A Szuperbola m­inden eddigi rekordot meg­döntő számban vonulta­tott fel pucér hölgyeket. Ezt kevésbé értékeltem, a miniparódiákait annál jobban. Ráday Mihályt a kilincsekkel, a börtön­­riportot Giinával és Pis­ta bácsival. Árkus Jó­zsef szellemessége, az ezerarcú, kitűnő Gál­­völgyi János mellől azon­ban nekem hiányzott va­laki­: Szuhay Balázs. Csak nem romlott meg a Parabola—Szuhay kap­csolat? Kriminek álcázott tör­­téne­lmi leckékért ígér az új angol sorozat. A fia­talság nem múlik el nyomtalanul, a partizán­­múlt főleg nem. ÉS ho­va áll, az nem véletlen. Ha a volt náci ügynököt háborús bűnökért már nem is, de képrablásért, egyéb disz­­óságért bár­mikor el lehet kapni. A kellemesen naív történet krimiként nem igazán fordulatos. Hofi Géza műsorain egy ország nevet és érik felnőtté, tanul szófel­mondás­t, felelősséget, toleranciát és e­lkötele­­zettség­et. Hofi Géza szí­nész. Játéka, szakmai el­ismerései ezt igazolják. De kivételes tehetsége a politikai, a közéleti hu­mor iránt a kabaré, az újságírás, az általa is so­kat macerált ágit. prop. munka legjobb megújí­­tói közé emeli, írták már, hogy humorra jelleg­zetesen városi, munkás­­hagyományokra épül. Mi az, amit Hofi az életből vesz és mi az, amit tőle veszünk, fordulataiból használunk, egy-egy mű­som, lemeze után bajos szétválasztani. Hofi Gé­za és a humorra, a politi­kai Viccre fogékony ma­gyar közönség könnyen megtalálja egymáshoz az utat. Ha nem, akkor Ho­fi segít. Megmagyaráz­za, mii a lényeg, és addig nem megyünk haza, amíg nem értjük, nem úgy ért­jük szavait, ahogyan ő akarja, szánja. Hofira meg lehet sértődni, Hofit fel lehet jelenteni, de legjobb őt megértetni. A szocializmus, amelyről­­ő „m­agán kívül”, az al­tatás okozta „feledetlen­­ség­gel” szólt, életünk, valóságunk. A lényegét érti, védi, aki így beszél róla. Mert nemcsak dol­gozni, de enni és gon­dolkodni is kell a mun­ka társadalmában. Előítéleteim tiltják, hogy minősítsem a Bécs —Budapest gálát. Ugyan­is semmi jót nem vár­tam tőle. Budai Rózsa Képzőművészeti levél Az iskolagalériák jövőjéről |_­­allani a problémát, — * * növekszik a művek száma, nehéz az elhelyezé­sük, sok arra méltóbb alko­tás raktárakban, műtermek magányában várja a pilla­natot, hogy találkozhasson közönségével Valós nehézé­séggel állunk szemben, hi­szen éppen művészeti éle­tünk és művelődéspoliti­kánk eredményeként vált olyan tempójúvá a fejlődés, hogy a Művészeti Alap négyezer bejegyzett képző- és iparművésze nehezen jut kiállítási lehetőségekhez. Márpedig az évekig tartó várakozás a legtöbb eset­ben árt a festői, szobrászi kibontakozásnak. Tény azonban az is, hogy a nehézségek leküzdése szü­li a megoldást célzó lelemé­nyek egész sorát, így pél­dául a ma már megszokott jelenség, hogy Vácott, Ke­­repestarcsán, Salgótarján­ban kórházakban és Érden, Hatvanban vasúti állomá­sokon, Százhalombattán, Vi­­segrádon vendéglőkben, Sa­­jóbábonyban, Csepelen, Martfűn üzemekben, Köles­­den és Hódmezővásárhely környékén központokban rendeznek időnként jól meg­szervezett kiállításokat. S nyilván másutt is. Mindez növeli a közönség létszámát, hidat épít mű és az ember között. Van más nagy lehe­tőség is: az iskolagalériák. Az utóbbi időben az egész országban megalapozottan terjed ez a módszer, s hoz­zájárul az ízlésfejlesztéshez, az esztétikai neveléshez,­­ ami nem utolsó sorban lé­nyeges: ifjú művészetbaráto­kat nevel. Mindez szerencsére nem csupán ötlet, nem elmélet, hanem sok helyen élő gya­­korlat, így például a deb­receni Tóth Árpád, a kis­kunhalasi Szilády Áron és a ráckevei Ady Endre gim­náziumban rendeznek rend­szeresen tárlatokat, utóbbi­ban adományozott műtár­gyakból állandó gyűjtemény is létesült. A tokaji gimná­ziumban Bakallár József mozaikja, a kecskeméti szakmunkásképző intézet­ben Óvári László nagy mé­retű murális munkája fo­gadja a tanulókat, köszönti őket a képzőművészet, s jó közérzetre serkent. Ilyen szempontból kiemelkedő a gödöllői Agrártudományi Egyetem épülete, ahol Do­­manovszky Endre, Fajó Já­nos, Pátzay Pál, Fóth Ernő, Borics Pál szobrai, mozaik­jai teremtenek magas szín­vonalon szervezett környe­zetet. Ehhez társul hama­rosan Amerigo Tot bronzfa­la !/' ölesd arról nevezetes, hogy ott minden is­kolás egy képzőművészeti kísérletezés alanya Baranyai László népművelő jóvoltából, aki kiállításokat szervez, gyűjteményt létesített a köz­ség művelődési házában és igen nagy dia­anyaggal se­gíti elő a kulturálódást gye­rekek, felnőttek között egy­aránt. Legutóbb Dunakeszi vál­lalt kiemelkedő szerepet az­zal, hogy Kollár Albin álta­lános iskolai igazgató intéz­ményében rendszeresen fo­gadja a képző- és iparmű­vészek kiállításait. Zenei és irodalmi műsort is szerkeszt a megnyitókon, s mindez visszahat az egész tanulóif­júságra. Igazolja ezt a kép­zőművészeti szakkör na­gyobb hatékonysága, s azok a meszelt falak, amelyek e program hatására az elmúlt évek során benépesültek színes gyermekrajzokkal. I­mmár három éve dol­­­­gozik Csepelen is az iskolagaléria, Molnár József tanár irányításával. Itt is­mét újdonságot tapasztalha­tunk. Egyrészt következetes­séget, rendszeres folyamat­tal mutatják be a csepeli gyerekeknek és egyre inkább a szülőknek, azaz a felnőtt lakosságnak a magyar kép­zőművészeti műhelyek mu­zeális értékeit. Így a leg­utóbbi esztendőkben láthat­ták a szolnoki, vásárhelyi, fővárosi festők, különböző stílusok reprezentánsainak művészetét, idősebb meste­rek és fiatal képzőművészek alkotásait. A hatás egyre áthatóbb, ami abból is adó­dik, hogy ismert művészet­­történészek nyitják meg a tárlatokat, ők írják a kata­lógusok bevezető szövegeit. L.. M. 1983. január 3. Hétfő 1841. június 27-én Sötét József és Horváth, más­képp Nagycsont György (milye­n beszédes nevek!), valamint Németh erzse fel­törték Lémon József sáskás lakos, halápi pincéjét, s on­nan, mint a korabeli portrát rögzíti, többek között egy „puskaporos szarvát, porral együtt” is elloptak. (Fél évszázaddal később, 1895-ben viszont Lehoczky Tivadar már ekként panasz­kodik: „Hosszú évek óta foglalkozom e ritkaságok (tudni­illik a lőpors­záruk) gyűjtésével, de összesen csu­pán tíz darabra t tud­tam szart tenni.” E hajdan lő­por tároláséra szolgáló lő­portárunk első darabjai a magyarországi vadászlő­fegyverek megjelenésével egyidőben, tehát a XVI. száz­­ad elején terjednek egy majd a papírhüvelyben tar­tott puskapor, a voltakép­peni töltény szorítja ki őket a használatból az 1780-as évek körül. Ám a múlt szá­zad első felében, miként fent utaltunk is rá, nem szá­mítottak még különösebb ritkaságoknak. Néhány év­tizeddel később viszont már múzeumok és gyűjtők félt­ve­ őrzöt­t­­kincsei. Elsők­ként Bátky Zsigmond, majd Viski Károly foglalkozott tud­o­mányos igénnyel a lő­portart­ókka­l. Átfogó ismer­tetésükre pedig csak most vállalkozott a gyűjtőként és kutatóként egyaránt jól is­mert szakember, Borsos Béla, aki nemrég a Néprajzi Múzeumban, be is mutatta e tárgyakból kialakított gazdag gyűjteményét. Több mint ezer tárgy vizs­gálatára alapozza megálla­pításait, s helyezi el időben és térben a sajátos magyar em­lékanyagot a kutató. Mert igaz ugyan, hogy Csehszlo­vákiában vagy Lengyelor­szágban, Észtországban vagy Litvániában, s tőlünk nyu­gatra is maradtak fenn pél­dányok ezekből az iparmű­vészeti ritkaságokból, de a legtöbb emlék a Kárpát­­medencéből és innen is el­sősorban Erdélyből került elő. Jórészük díszítményei­nek valósi és mágikus ér­telme sem fejthető m­eg az itteni, egymást váltó népek hiedelem­világának ismere­te nélkül. A lőportartókon lényegében a sámánisz­tikus hitvilág elemei fedezhetők fel, ezek a hajdani jelképek — hacsak nyomaikban is, de — még az égitestek imá­dására, az „asztirol-átriárja” ártalmaró, s azokkal a még jórész­t ismeretlen rendel­tetésű szarvasagancsból ké­szült szartóalkallmatossá­­gokkal rokoníthatók, ame­lyek a Kárpát-medence avarkori rétegei­ből kerül­tek elő. A lőpor­szaruk ki­alakítása, valamint motí­vumaik is eme engednek következtetni. Egy ősrégi, bizonnyal kultikus szerep­­­körű tárgy kapott idővel új funkciót. S ez a „szerep­­váltás” Borsos Béla szerint, itt a Kárpát-medencében történt meg. Az egykori avar csontttégelyek­kel, ro­kon díszítésű lőportartók ugyanis másutt Európában nem kerültek elő. A lőporborítók, amelyek­nek legszebb darabjaival a napokban napvilágot látott kis Corvina-kötet ismertet meg bennünket, a hajdani nagy vadászatok fényét idé­zik, s egyúttal értékes, gaz­dag jele­ntésta­rtalmú ipar­­művészeti, népművészeti —­­remekek is — méltóik az utóskor figyelmére — a megőrzésre. Szelestey László Lőportartó. Felső-Magyar-­­ország, a Berzeviczy-család tulajdonából. XVII—XVIII. század. Geometrikus díszítésű, for­górózsás lőportartó. Kárpát­­medence, XVII—XVII. szá­zad. Petőfire emlékezett a szülőváros Petőfi Sándorra emléke­zett pénteken a szülőváros, Kiskörös. A kölltő születésé­nek 160. évfordulója alkal­mából megrendezték a ha­gyományos fáklyás felvonu­lást és eml­ékünnepséget, melyen Lencsó László, a Petőfi Irodalmi Múzeum osztályvezetője mondott ün­nepi beszédet. Az ünne­pség résztvevői koszorút helyez­tek el a Petőfi-szobor ta­lapzatán és a város köz­pontjában levő szülőház­bon. Az emlékmúzeum mellet­ti kiállító teremben bemu­tató nyílt a körüítőnek id­eha­­za és külföldön kiadott könyveiben, illetve a műve­ket illusztráló rajzokból. A kiállítást, amely március 15-ig látható, Biró Zoltán, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója nyitotta meg. Hommage á Petőfi Tavaszy Noémi metszetei Petőfi Sándor születésé­nek mésfélszázados évfor­dulóján avatták várossá sztürlőh­ellyét, Kiskőröst. A most egy évtizedes város ünnepségsorozattal emléke­zik a tíz eszitendő fejlődé­séről, s egyben Petőfi szü­letésnapjáról, melynek Szil­vest­er éjszakáján múlt 160 esztendeje. A városi művelődési központban ál­lították­­ki— december 29. és január 15. között — Tava­szy Noémi linóleumi meltsünet­­sorozatát, mellyel a kölltő emlékének adóznak. Ezút­tal ezekből három János vi­téz-illusztrációt mutatunk be. Tavaszy Noémi: Kukorica közt születtem... Tavaszy Noémi: Pásztorok királya.

Next