Vas Népe, 1983. június (28. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-19 / 144. szám

Életünk, 1983. június -- ■ - - - -............. ■ - - Ezúttal könnyen s kockázat nélkül mondhatjuk, hogy az utóbbi évek legjobb Életünk-számát tartja kezében a kedves olvasó. S ezt a netán túlzásnak tűnő ki­jelentést még csak nem is kell különöseb­ben bizonyítani. Elegendő ha a tarta­lomból néhány címet, tárgy- és témakört felsorolunk. Weöres Sándor 70 éves, az ő írásaiból és a neki­ róla készült írásokból szerkesz­tették a folyóirat felét. A Versek, ver­ses és prózai töredékek a csöngei évekből cím alatt közzétett kézírásos szövegek és Weöres-rajzok abból a gyűjteményből va­lók, amelyet a csöngei háztartás 1960-as felszámolása idején a költő édesapjától a megyei levéltár felvásárolt. Az első vers, a Hét lakat című 1933-ból ezekkel a so­rokkal kezdődik: „Húszéves lettem teg­napelőtt, / De a szívem még gyerek, / az arcom befejezetlen és / szemeim töretle­nek. ” A Verses jegyzet, 1944 május zárja a sort, ez „nyomtatásban is ismert ugyan, de a kézirat megjelentetésével a költő ké­résének tettünk eleget” — olvassuk a so­rozat végi megjegyzésben. Ezután a Pécsi Nemzeti Színház részé­re írt darabjáról, A kétfejű fenevad cí­műről olvashatjuk Radnóti Zsuzsa tanul­mányát. Drámairodalmunknak ez a „ki­vételes értéke, amely robbanásszerűen ki­tágította drámai és dramaturgiai hagyo­mányainkat” a közép-európai groteszk ko­média sajátosan magyar változata, s mint a szerzővel folytatott beszélgetés szövegé­ből megtudhatjuk, más (régebbi) Weöres­­művek, mint például az Octopus, vagy a Tehomachia és A holdbéli csónakos tanul­ságai „öröme és lendülete” is hozzájárult a Fenevad megírásához. Ágh István lírai szociográfiájából (Da­ni uraságnak) újabb sömjéni részleteket kapunk. Száraz György életrajzi esszéjé­ből (A tábornok.) pedig a XXVII. részt közli a folyóirat. Fodor András Milán Rufuszt, a rokonszenves szlovák költőt mutatja be és verseinek műfordításából az ízelítők (­lan) ­l­ondan­i­valóm papírra­­­­ vetésére talán ke­­helyesebb lett volna két évvel ezelőtt sort keríteni: 1981. június 17-én volt apám születésének századik évfordulója. Akkor azon­ban, kórházból kibocsátott betegként, először a saját életmódomat kellett gyöke­resen megváltoztatnom, okulva az orvosi zárójelen­tésben olvasható , bizonyít­ványomból, közben a nyug­díjazásomhoz szükséges (a szolgálati időt igazoló) ira­tok összeszedésével vesződ­tem, s mire észrevettem, hónap elfutott hónap után, ősz lett, és erre a mérlege­lő, magammal is számot ve­tő írásra nem került sor. Hogy mit is kaptam apámtól — no, nem anya­giakban, hiszen hagyatéki eljárásba vonható értéke­ket gyűjteni módja sem volt, s ilyesmire a termé­szete szerint nem is töre­kedett —, hanem világ­­szemléletben, tapasztalat­ban, azt már néhányszor kérdezték tő­lem, amikor életem során magam is va­lamilyen évfordulóhoz ér­keztem, s felelgetnem kel­lett a hozzám érkező ripor­ternek. Megvallom, ilyen­kor a gyorsan pergő kérdé­sekre gyorsan feleltem, s ami így aztán megjelent igaz volt, de tartalmában nem elég mélyre jutó. Apám nyolcvannégy éve­sen halt meg, és emlékezé­se szerint 17—18 évesen kapcsolódott a­­munkásmoz­galomba, tehát már a szá­zadforduló előtt Ez az em­lékanyag, ha továbbadható, már maga is­­kiemelkedő érték. Ugyanakkor elevenen éltek benne gyermekkorá­nak évei is: nagyapám kényszerűségből szinte évenként új helyre költöző kertész volt, aki a kisurasá­­gok szeszélyes, következet­len parancsolgatásait nem szívlelhette, s egyszer ma­ga mondott fel, másszor azonnalra neki mondtak fel, így aztán Tasstól Or­­goványpusztáig vándorolt családostul, és a gyerekek­nek is hamar keresővé kel­lett válniuk. Apámat is már az iskola második osz­tályából kifogták Szent­­györgy-nap után, és libákat legeltetett, élt a szabad ég alatt vihar elől csak egy kunyhóba húzódva meg: igen hamar megismerte a kényszerű önállóságot és a „muszáj”-igénytelensé­­get Amikor pedig Pesten cipészinas lett, sorsa, ha lehet még rosszabbra vál­tozott. A műhely sarkában egy viseltes kabát volt a fekhelye és takarója, meg is halt, a nyaki nyirokmiri­gyek oly súlyosan meggeny­­nyesedtek, hogy az élete egy hajszálon múlott. Be­tegsegélyezőnek az inasok részére még híre sem volt, a maga lábán elvánszorgott a budai Irgalmasok Kórhá­zához, ahol ingyenes­­be­tegként felvették: álla alatt oldalt haláláig hor­dozta a szegényesen, de mégis elvégzett műtét he­geit a vágás nyomát, amely egyik oldalon a mozgató izmokat is megrö­vidítette. Élete így kezdődött kese­rű tapasztalatokkal így ta­nulta meg, hogy segítő tár­sakra van szükség, egyedül nem boldogul se a föld népe, se a városi munkás, így került „ismeretségbe” egy munkás­tüntetés részt­vevői közé sodródva, a szo­ciáldemokrata szakmai szervezkedéssel. Neki ke­vés volt az egyszerű tag­ság, tanult olvasott, maga is szervezte segéd­társait, hamarosan rákerült hát a „feketelistára”, munkát Pesten nem kaphatott. Így vezetett az útja vidékre. Kora gyermeki tapaszta­latait vasárnap délelőttön­ként séta közben mesélte el nekünk, fiainak. A tü­csök megfigyelésével kezd­tük, aztán sor került arra, hogyan lehet ürgét önteni, majd nagyáriánknak a kis­­uraságokkal folytatott küz­delmei kerültek sorra. Így következtek az inasévek. Apai­­ örökség Apámnak öt évig kellett inaskodnia, így kötötte meg a fukar mester vele a szer­ződést, hiszen az inas in­gyen munkaerő volt, fizeté­se pénzben semmi, pár krajcárt csak akkor látott, ha borravalóként kapta a készmunka hazaszállítása­kor a megrendelőtől. Mi nyolc-tízéves fejjel úgy képzeltük el, és szinte lát­tuk édesapánkat (mindig így szólítottuk, még felnőtt ko­runkban is), hogyan ván­szorog át a Margithídon Budára — ó, hogyne, a Margithídon ment, mert ott nem kellett hídpénzt fi­zetnie — és hogyan kapott egy járókelőtől, aki nyomo­rult állapotát látta, pár krajcárt, hogy két zsemlét vehessen, s hogy erőt tudott gyűjteni­­a kórházig jutás­hoz. Hamar megtanultuk, hogy létezik kiszolgáltatott­ság, kizsákmányolás, bár apám ezt így akkor nem mondta ki. Visszagondolva állíthatom, ösztönösen tud­ta, gyerekeknek gyerek­nyelven kell beszélni, s mint ahogy felnőttekkel beszél­ve falusiaknak falusi pél­dák városiakhoz, munká­sokhoz szólva városi példát használt agitáló érveiben, ahogy 1945 után (vele együtt járva több község­ben is) saját fülemmel meggyőződtem erről. Ha már ezt említem: született szónok­­volt, azonnal tudott alkalmazkodni hallgatói hangulatához, politikai is­mereteik fokához. Hol ta­nulta? Azt hiszem, nem könyvből, bár biztos, hogy a kezdet kezdetén talán volt módja valamiféle agi­tátorképzésben is részt ven­nie. Viszont mindig figyel­te, mások hogyan beszél­nek, nem szégyellt ellenfe­leitől is egy-egy szónoki fogást megtanulni. Más­részt amit mondott ab­ban mindig ott volt sze­mélyes meggyőződésének ereje, s hitt abban, hogy nem hiába beszél, az em­berekkel szót lehet érteni. Soha nem a hatalom bir­tokosaként beszélt, még a felszabadulás után, az első jelentős politikai sikerek éveiben sem, nem „kinyi­latkoztatott”, hanem a jó­zan ésszel való beláttatás­­ra törekedett Ellenfeleit soha nem szólta le — kor­tesek olcsó szónoki fogása­ként —, inkább érveket szegezett szembe velük. Tűzzel, szívből beszélni, és mégsem ragadtatni el ma­gát: ez is tanulság volt számomra hogyan be­széljek, ha rám kerül a sor. Aztán a közösség érde­kének feltétlen tisztelete, szolgálata, még akkor is, ha saját munkája, ideje ro­vására lehetséges is csak, ez volt életének mindig előttem álló példája. A mások érdekében való te­vékenykedés olyan fontos volt neki, hogy egy alka­lommal, amikor nagyon sú­lyos beteg volt, és a sárvá­ri kórházban feküdt, úgy ragadtak vissza az élők közé, (akkor már nyolcva­nadik évén túl volt), hogy megállapodtam a főorvos­sal: engedjen be hozzá va­lakit, s az hadd panaszolja el neki gondját-baját, s ez talán kiragadja a „nincs tovább” hangulatból, amely akkor elfogta. Ez is örökségem hát, vé­leményemhez, amit én se ingyen szereztem, nekem is ragaszkodnom kell, míg az ellenkezőjéről érvekkel meg nem győznek, nem magam miatt, a közösség érdekében. F­oly­tathatnám még “ sok másról szólva: hogyan tanított meg, hogy csak akkor foglaljak állást, ha mindennek alaposan utánanéztem. Elmondhat­nám mennyire becsülte nemcsak a könyvet, hanem a szépirodalmat is. Egyko­ri iparosköri titkárságához kapcsolódott az a kis könyvtári gyűjtemény, amelyből nyaranként olvas­nivalóinkat válogattuk, s bizony rangos irodalom volt ott néhány szórakoztató, vidám könyv mellett: Kaff­ka Margit, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond, Babits Mihály, Karinthy Frigyes, Bródy Sándor, hogy csak néhány szerzőt említsek. Ő maga irányította a könyvek beszerzését, és közvetve így hatott fia irodalmi tá­jékozódására is. Mennyi és mennyi hatás ez így ránk, és sehol semmi felkiáltóje­les mondat: Így tedd, így csináld! Érzelmeinket, gon­dolatainkat alakította és bízott bennünk, hogy meg­találjuk a helyes utat. ösz­­szefoglalva: ez az én apai örökségem, ezért vagyok hálás édesapámnak, aki ti­zennyolc éve nem mond­hatja már véleményét, és mégis mutatja nekem az utat tévedhetetlenült. Urbán László Kortárs kerámiák szimszéiaiaktól Több éves hagyomány, hogy a nemzetközi kulturá­lis egyezmények keretében a Savaria Múzeum anyagá­nak egy részét külföldön is bemutatják. Az elmúlt öt évben a kortárs textilművé­szet, Derkovits és Dési Hu­ber képei, a nyugatdunántúli pásztorművészet ritka szép példányai kerültek külföldi kiállítótermekibe, így Fran­ciaország, Finnország, Ausztria és a Német Szövet­ségi Köztársaság több váro­sába is. A kulturális egyezmény keretében külföldi múze­umok anyagait is a látoga­tók elé tárták Magyarorszá­gon. Ám többnyire csak bu­dapesti múzeumokban és kiállítótermekben. Egészen a mostani évig. 1983-tól ugyanis több más nyugat­­dunántúli város múzeumá­val együtt a szombathelyi Savaria Múzeumot is azok közé az intézmények közé sorolták, amelyek ezentúl nemzetközi kiállításokat fo­gadnak. Ennek első jele ép­pen a most megnyílt cseh­szlovák kortárs kerámia ki­állítás, amely a prágai Iparművészeti Múzeum anyaga, Európa egyik leg­nagyobb gyűjteménye. Nem véletlenül esett Szombat­helyre a választás, hiszen a leendő képtár többszáz négyzetméteres időszaki ki­állítóterme is teret adhat majd ezeknek a kiállítások­nak is, tovább tisztítva ez­zel a múzeum kiállítási pro­filját. Az 1983-as évtől kezd­ve egyébként nemcsak fo­gadóhely a múzeum, hanem közvetlenül cserélhet is a külföldi intézményekkel. Legkorábban török történe­ti iparművészeti kiállítást fogadnak — a tervek sze­rint ősszel. A csehszlovák kortárs ke­rámiák kiállításán az otta­ni kerámiaművészetet meg­határozó művészegyéniségek 600 alkotásával ismerkedhet meg a közönség. A szombat­­helyi tárlat középpontjában Ottó Eckert professzor mű­vei láthatók, aki 1946-ban került az iparművészeti fő­iskola kerámia tanszékének az élére és akinek személye garanciát jelent az iskola művészeti képzésében azóta is. „Eckert professzor legel­ső tanítványai közül meg kell említenünk Pravoslav Rada nevét. Mosolygós, la­zán megformált formái ke­rámiái, s útkeresése az al­kalmazott kerámia terüle­tén. .. mind azt bizonyítják, hogy mekkora odaadással vállalta feladatait” — írja tanulmányában Jana Horne­­ková, a kiállítás egyik fő­rendezője. „A fiatalabbak közül Bár­­ton a cirkusz és a mesék világából merített költői képzeteit leegyszerűsítve, színes faliképeken jeleníti meg. Marta Taberyová for­mailag hasonlóan, de in­kább a grafikus megjelení­tés felé közelítve bontja ki a hétköznapi életből merí­tett észrevételeit Prágáról, örömeiről. Lubomir Silar le­mezekből forgatott plaszti­kai érzékletes példái a bra­vúros önkifejezésnek Vaclav Serák alkotásai egyrészt az ősi művészetben másrészt a modern szobrászatban gyö­kereznek, Sarka Radová mosolygós, figurális kom­pozíciói költői formába öl­töztetett filozofikus gondo­latok hordozói.”— írja ta­nulmányában egyebek között Jana Horneková. N. A. Fotó: H. P. Lubomir Silar: Három lo­vas. Helena Samohelevá: Alak madarakkal. Marta Taberylová: Asztal koszorúval. Új utcákat neveztek el Szombathelyen az Ifjúság, a Traktoros utca, a nagykani­zsai vasútvonal körül. Sokan építenek családi házat abban a városnegyedben. Helyes, modern kertes házakat, a ta­nács, az OTP segítségével. Az építőanyagok beszerzése nem éppen könnyű. Ezek nem olcsók, egy részük gyakran hiánycikk. De az építkezés azért halad. Egyéb­ként — talán nem baj, hogy kifecsegem — a múltkor hal­lottam, amikor a megye, a város politikai és állami ve­zetői, finoman, de jócskán összerúgták a port a fővá­rosi tégla­főnökökkel, amiért kevés a tégla! Egy ember a múltkor egy kicsit mulatott és folyvást azt énekelte: „Én a tégla­gyárban lakom. Téglaporos a kalapom....” Megkérdeztem tőle: tégla­gyári melósnak tetszik len­ni? Ahogy vesszük, uram, felelte. Sokat jártam oda tégláért, mire kaptam. Az­tán segítettem is kiszedni a téglát, hogy előbb hozzájus­sak!” Ó, mekkorát fordul a vi­lág! Anyai öregapám, dédöreg­­apám kútásó mester volt. Nem is akármilyen, hanem alkotó­­ök fúrták a Bako­­nyon átvezető vasutak úgy­nevezett darukúrtjait. Ame­lyekből a mozdonyok vizet vesznek. Meg a nagy ura­dalmi kutakat. A Bakony­ban, odáig le, ahol már lám­pással sem lehet a víztükröt látni. Aztán elfogyott ez a munka. Akkor bérbe vettek egy téglagyárat. Égették „feszt”! De a tégla meg alig kellett. Ebbe buktak bele a tökéletes elszegényedésig. Nekik való világ lenne ez a mostani! Jóllehet, a mai téglagyártáshoz mások talán jobban értenek. Csak koráb­ban annyira esküdtünk a panelre — még az előre egy­beszerelt mondat — és szópa­­nelekre is — hogy nem lát­tuk: több kisház is kell majd, sok kis, piros (netán más színű) téglából, a ház­gyári építkezés nem öli meg véglegesen a téglát. De azért, mint már mond­tam, új utcákat, kis­ téglás házsorokat neveztek el nem­rég Szombathelyen. Nem át­keresztelték, az átkereszte­lések­ most viszonylag szüne­telnek országszerte. Az új utcanevek: Hét vezér utca, Álmos vezér utca, Előd ve­zér utca, Ond vezér utca és Kond vezér utca. Ilyeneket Iázzon Töhötöm! 1983. június 19. Vasárnap

Next