Vas Népe, 1985. április (30. évfolyam, 76-100. szám)

1985-04-30 / 100. szám

Az utolsó próbára állt fel a kórus Hajba Ferenc előtt, hogy néhány óra múlva koncerttel köszöntse a mes­tert, Karai József Erkel-dí­­jast, akinek szerzői estjét szerdán este rendezte meg a Kanizsai Dorottya Gim­názium Szombathelyen, a Bartók Teremben. Szépen szól termékeny zeneszer­zőnk Ünnepi kórus­a, köz­ben a „szelek szárnyán” (a száz kilométerrel rohanó orkánnal) megérkezik az ün­nepelt is. Rögtön a dobogó­ra siet, leül a zongora mellé, finomít valamit a kóruson, s együtt próbálnak mélyebb hangzatot előcsalni Kelemenné Kiss Mártával együtt az orgonából. Végre jut néhány perc arra­ is, hogy beszélgessünk mun­kásságáról. — Úgy tudom, hogy ön a Zeneművészeti Főiskolán zeneszerzést tanult, karmes­terképzőt végzett, ugyan­akkor kiváló zongorista hí­rében is áll. Miért éppen ezeket a szakokat választot­ta? — Szeretem a zongorát, s tanáraim is biztattak az in­tenzív játékra, de az izom­­zatom nem bírta a rengeteg gyakorlást, gyakran kaptam ínhüvelygyulladást. Az ere­deti terveim között nem is az előadóművészet szere­pelt A pályára való indít­tatást a családtól kaptam. Édesapám építőművész volt, nagyanyám írónő, s a test­vére is írt. Ő szerepel Weö­res Sándor: Három veréb hat szemmel című művé­ben. Első vonzalmam a kép­zőművészet felé irányult, de aztán a zene győzött. Eb­ben talán közrejátszott édes­anyám zongorajátéka is. — Mikor, s miért döntött végleg a zeneszerzés mel­lett? — A zeneakadémián an­nak idején óriási generáció élt együtt. Jómagam a ze­neszerzést Miski Jánostól és Farkas Ferenctől, a kórus­­vezetést Ferencsik Jánostól és Somogyi Lászlótól tanul­tam 1944—54-ig. Sohasem tanítottam, de a karvezetést szerettem, sokáig vezettem az Építők kórusát. Alapve­tően azonban fő területem a zeneszerzés. — Van-e kedvenc mű­faja? —­ A zene minden terü­lete érdekel, az egész sp­ek­­tum, kivétel az opera. Eb­ben a műfajban kételkedem, de különben minden érde­kel, nem akarok kihagyni egyetlen műfajt sem. — Hogyan komponál? Előbb jön a dallam, s ah­hoz keres szöveget, vagy fordítva? Megrendelésre, vagy ihletve születnek a mű­vek? — Minidkét eset előfordul. A minap vádoltak azzal, hogy angol és német szö­vegre írtam muzsikát, így igaz, de ugyanakkor 43 ma­gyar költő 141 versét zené­­sítettem meg. Ha valami megragad egy szövegben, úgy érzem, ezt meg kell csinálni! — Vannak szerzők, akik úgy vélik, hogy a vers tö­kéletességéhez a muzsika már nem tud hozzáadni semmit, vagy nagyon keve­set. Mi erről a véleménye? — Nem értek vele egyet Igaz, hogy ott van Schubert aki gyengébb költemények­ből nagyszerű dalciklust írt de nem ez a jellemző. Tel­jes értékű vershez is lehet teljes értékű zenét kompo­nálni. A problémát inkább abban látom, hogy szavakat zenésítenek meg, pedig a gondolatot kell megragadni, s arra komponálni...! — Honnnét ered a spiritu­álék iránti vonzalma? — A népzene iránti von­zalmamból fakad. A mai ember igényli a ritmust, lásd jazz, popzene, s a spirituálé nagyszerű érint­kezési terület Gyönyörű dallamaival különleges nép­zene, s erre a kórusoknak is szükségük van műsor­frissítésként kikapcsolódás­ként. Ráadásul éppúgy fel­lelhető bennük a pentatónia, mint a magyar népzenében. — Újabb alkotásaiban gyakran használ sajátosan meghökkentő­­ effektusokat, több a hagyománytól elté­rő. Ez új korszakot jelent, vagy csak kirándulást? — Én inkább célbaérés­­nek mondanám. Az első modern művemet 1960-ban írtam Schönberg nyomdoka­in. A kutya se vette észre, é­s számomra is idegen volt egy kicsit, nem tud ram azonosulni vele. Ennek az új világnak a kiépítése tíz évemet vett igénybe. Sajá­tos világ, amely az avant­­garde-al rokonságot mutat, mint például a hármashang­­zat használata, amelyet más, a hagyományostól eltérően alkalmazok. — Milyen a kapcsolata Vas megyével, az itt élő ze­nészekkel? Több vasi költő művét meg is zenésítette. — Igen, hisz a muzsika gyakran a vers nyújtotta él­ményből születik. Személye­sen nem ismerem a költő­ket, de szavaikon keresztül igen. Weöres Sándor ezer arcát, Káldi János termé­­szetpoézisét amelyben a mindennapok emberi fáj­dalmai is megjelennek, s Gazdag Erzsi tündéri lírája közül elsősorban a gyermek­verseket. Vas megye meleg emberi oldalát mutatta mindig felém, ennyi zenész­barátom egyetlen megyében sincs. Húsz évvel ezelőtt kezdődött Németh István­nal, aztán Érdy Éva, Hor­váth Rezső, s nem utolsó­sorban Hajba Ferenc, aki ezt az estet is összehozta. Hét olyan művön van, ame­lyet vasi kórusnak írtam, ajánlottam. — Most itt a próbán mi­lyennek ítélte meg a leány­kórust? — Nagyszerűnek. Nem is hittem először, hogy ez nem valamiféle zenei tagozatos iskola, csak „egyszerű” gim­názium. Jó hanganyaggal, szépen szól ez a kórus! Már Este 6 órakor a zsúfolásig megtelt Bartók Teremben zajlott le a szerzői est. A Váci Mihály utcai Általános Iskola kórusa Dal a hazáról köszöntő éneke után a szerző által is dicsért leánykar, s a kamarakórusok léptek pó­diumra, majd a Haladás Férfikar, valamennyien ha­rai műveket énekeltek, s ilyent játszottak a közre­működő hangszeres szólisták is. Egy nagy múltú munkás­­kórus, s egy, az életbe még csak ezután induló ifjú se­reg adott is egymásnak da­lostalálkozót egy mester életművének idézésével, egyetlen, közös karnagy ki­váló emberi és szakmai irá­nyításával. Együtt énekel­­­hették: .Áradj, Zene!” A leánykar virággal, a férfi­kórus egy zsolnai vázával lepte meg a szerzőt, aki nem jött üres kézzel. Káldy János Egy virágzó cseresz­nyefához című versére írt, dedikált kórusművel lepte meg az őt ünneplő daloso­kat Szakák Éva Fotó: Horváth Pál 1 ~~ ^ i | wj wjjgy ggg& &. I I I É I^j É ® 1 J Karai József szerzői estje Szombathelyen Karai József koncert előtt, a Bartók Terem színpadán, a zongoránál. A Kanizsai Dorottya Gimnázium leánykara Hajba Ferenc karnaggyal a szerzői esten. Azt ugyan elfelejtettem, hogy mi, de az elvem még mindig ugyanaz. •ár Figyelni kell a kezeket, nem mindegyiket nyújtják kézfogásra. •ár A szakadékok sohasem ijesztettek meg, csak a szélükön álló emberek. •ár A kedvességgel néha sírba visszük az észt, desszertes dobozokba, és egy idő után azt hiszik, vannak emlékeik. •ár Ha csak egészséges dol­gokat csinálnánk, meghal­nánk az unalomtól, kelőhelyeken megyünk át. •ár Ha az elején hülyének nézed a másikat, csak kellemes meglepetés ér­het. Mindenkinek más a sza­vatossági ideje. Nálad mi­kor járok le? •ár A nyolcvanas évek nem lesznek legendásak. Én csak tudom, hiszen én is csináltam őket. ★ Ha szégyellni kezdjük indulatainkat, elnevezzük őket gyerekesnek. Halász Attila Vannak, akik fényképe- Nem is annyira váltó­két dugdosnak kiürült zásokon, inkább gyalogát- Magok, szikrák IMS: április 30. kedd Csorba Győző Zöld és fény Csordulásig a világ! — Szinte már kicsap szőlők, fák és újra fák zöldjéből a hab. Forr, tajtékzik, szédülök, zöld alul, felül; lépek, állok, eldülök, zöld kívül, belül. Zöld, zöld, lelkes újulás, nagy, termékeny öl; tarthatatlan bolydulás föl, föl, egyre föl! Fű, fa, gyom, szőlő emel, körforgó dagály. Zöld és fény, d­e két elem árján ring a táj. Nézőn, érzem, bámulok, s engedem magam. Zöld és fény­ dagad, forog, szólnék, s nincs szavam. S míg ragyogva nő velem, s hord a két elem, pólyái az időtelen és a végtelen. Káldi János Május zászlójára . Május, május, virágok tűztengere, a világ kérdéseire adott bátor felelet, álmok-hitek legszebbike, múlhatatlan híradás arról, hogy a régi módon nem lehet élni se, halni se. Május, május, annyi szörnyűség és könny után két világnagy karod kinyúl a végtelenbe, s a sok-sok népet — mind a tiedek! — édesanyaként összeöleled. Május, május, újjászülőnk, megtartónk,­riaik addig vagyunk méltók az emberi névre, amíg tieid vagyunk, amíg a szívünk melletted tüntet. Vigye a szeled lángragyúlt énekünket! Zelk Zoltán Kőtörők Alkonyattájt, hazafelé már a nagy völgybe értem, a bányában, a kőtörő parasztokat néztem. Számolgattam, hányszor lendül egy perc alatt karjuk, hányszor sebzi a fölcsapó kősörét az arcuk? Hússzor tán ... egy óra alatt egyszerkétszázszor... Alkonyodik. S ők dolgoznak reggel hét órától. Ezerkétszáz ... Hány ezer is tizenkétszer annyi? Eltűnődtem: tudhatnak-e ők még simogatni, puha kézzel érinteni asszony, gyermek­ arcot? Vagy úgy megszokta karjuk már a sújtást, a harcot, hogy csak ütnének örökkön. Álltam még tűnődve. Puha zápor t­este ömlött a fákra, a völgybe. (A költő kiadatlan verse, 1937.) József Attila Május A rengő lomb virágban ég és készül a gyümölcsre, a nyílt utcára lép a nép, hogy végzetét betöltse. Iramlanak a bogarak, friss jelszavak repülnek. S az aranyba vont ég alatt, — mert beköszönt az ünnep — a szabadság sétára megy. Hős népe ágat lenget, s ő kézenfogva vezeti szép gyermekét, a rendet! 1935

Next