Vas Népe, 1987. március (32. évfolyam, 51-76. szám)

1987-03-16 / 63. szám

Han okból élni... Minden és mi­nd­enki idegen. Bizonytalanság, fé­lelem. Az ágy szokatlan, a szekrények másképpen nyílnak, mint a régi, mindig­­sötét, savanyún semmilyen otthonokban. A zajok, az aj­tócsapódások, a különös nevetések még nem szólnak semmiről, nincs történe­tük, ni­csenek szereplőik. Újnak lenni a betegségben, réginek lenni a magányban. Ez a kezdet. Az első ismerős hang, amiben kapaszkodni lehet talán,­­a főnővéré, aki be­mutatj­ a szobatársaknak, bemutat a többieknek. Meg­előlegezi az ismeretségek különös izgalmát. A semle­ges mondáitok, görcsös egy­­másba kapaszkodásá­t. Aztán a házirend, megszoknivaló biztos pc­sitok, programok ígérete, farsang, karácsony, zörgő papírú csomagok, égigérő fa. Akkor ezután itt fogunk élni. A cserépkály­­ikának különös illata van, a mosdóban a szappan ki­­stikl­ik a kézből, valaki fel­emeli, az utcáról autók tül­kölése, motorbúgás hallat­szik, elkapott félmondatok, idegen emberek idegen gondjairól. Hónapok telnek el, évek, a lépések már árulkodók a folyosón­, a za­jok következtetésekké áll­nak össze. A déli csengőszó megsza­kítja a beszélgetéseket. A várható ízek új témát ad­nak a szobatársaknak. A helyet már nem kell ke­resgélni az ebédlőasztalnál,­­miként este a televzió előtt sem. A bemondónők, vagy a filmsznészek hangja sem­mivel sem különb, mint a nevelőtanára,őjé, aki dél­után regényekből olvas föl. Ilyenkor szinte észrevétle­nül szerepeket oszt, a hall­gatások mögött párbajhő­sök, lovagok, kisemmizett szerelmesek viaskodnak. Aztán vége a történetnek, a magányos hősködésnek, beszélni kell látogatásokról, levelekről, régi fájdalmak­ról. Békí térni haragos jó szóval, vakon követni egy­mást. Az első napok szorongá­sa után együtt mosolyogni egy fényképen, nem szé­gyellve fogni a másik kezét. Egy sárga keménypapírból készített tablóra ragasztott fényképen, alatta dőlt betűs írás, a bátrabbak feljutot­tak a csúcsra. Otthon lenni az otthontalanságban és vi­gasztalódni, hogy vannak dolgok, amiket az egészsé­gesek nem látnak. Fodor Sándor Benkő Sándor felvételei Városszépítés a reformkori Szombathelyen (2.) A rendelkezésre álló for­rások bizonyítják, hogy a szombathelyi Csinosságra Ügyelő Biztosság tagjai na­gyon komolyan vették meg­bízatásukat, és 1837. szep­tember 16-án, október 4-én és 1838. január 2-án is ü­lést tartottak. Az itt megtárgyalt és véglegesített indítványokat természetesen a városi ta­nács elé terjesztették, mely­nek 1833. július 7-i ülése együtt tárgyalta meg azokat. A tanácsülés a Biztosság há­rom, fent említett­­tanácsko­zásán kialakított javaslatok allapján a következő fonto­sabb határozatokait hozta: 1. A városi utcák rendelését megelőző felmérést önként és díjazás nélkül vállaló megyei mérnök, Hegedűs Sándor mellé a felmérési munkához szükséges napszámosok bé­rét a város pénztárából fe­­jteszik. 2. Ár. Káin utcában elhelyezni rendelt, de még el nem ké­szült egységes kivitelű ka­rók elkészíttetését a Csinos­ságira Ügyelő Biztosságra bízták, s meghagyták, hogy a­ 9 .város minden utcájában hasonló korlátfákat kell el­helyezni. 3. Az utcák tisztasága érdeké­ben egyrészt a háztulajdono- Sok feladatává tették, hogy a házaik előtt levő szemetet és törmeléket szállíttassák el, másfelől pedig megtiltot­ták, hogy a házakból a mo­sásra vagy más egyéb célra használt vizet az utcára önt­sék. 4. A­ Csinosságra Ügyelő Biz­tosság tagjait — az őket ért­ő zaklatások megakadályozá­sára — a jövőben munkájuk során a városi külső tanács egyik tagja mindig elkíséri majd. 5. A Biztosság előterjesztése alapján két szombathelyi háztulajdonost köteleztek arra, hogy „veszedelmesnek talált" kéményeik tűzveszé­lyességét sürgősen szüntes­sék meg. 6. Az újonnan lekövezett ut­cák rendszeres karbantartá­sát biztosítandó, szerződést kötöttek Németh József vá­rosi őrrel,­ aki évi 55 forint fizetésért vállalta a felada­tot. Szombathely város­­tanácsa két héttel később — 1838. július 21-én — lezajlott ülé­sén a Csinosságra Figyelő Biztosság előterjesztése alap­ján megtárgyalta a Föl (ma: Kőszegi) utcában levő víz­folyás, valamint az utca le­­kövezésének kérdését. Saj­nos a Biztosság e javaslata nem marad­t fenn a városi levéltár iratai között. Szombathely város 1841. szeptember 4-én megtartott közgyűlése — azon megfon­tolásból hogy a városi ta­nács különféle rendelkezései a nem megfelelő publicitás miatt jórészt ismeretlenek a város lakosságának többsége előtt — elrendelte, hogy Szombathely közbiztonságá­nak, rendjének és csinossá­gának előmozdítására koráb­ban és újabban­ hozott, 6 pontból álló rendeletét sür­gősen közhírré kell tenni. E határozatok közül a 6. szá­mú a következőket tartal­mazta a megyeszékhely szé­pítésével kapcsolatosan: „A városnak részint csinossága s tisztasága, részint kényel­me úgy kívánván, hónak, söpredéknek, vagy egyéb gaznak az utcákra hordása, bármi öntéseknek, vagy csak tiszta víznek is ugyan az utcákra csapolása vagy kiöntése, annyiszor mennyi­szer fizetendő 4 forint bün­tetés alatt tiltatik. Szint­e fenyíték alatt a házigazdák­nak házaik elől tél idején a hónak elhányatása s ezáltal gyalogút nyitása kötelessé­­gekké tetetik. Azért az ut­cákon gyűjtött söpredék, vagy az udvarokra vagy — a fennálló rendelések kö­vetkeztében eltakarítás vé­gett — minden utcában az e végre különösen kijelölt helyre hordandó.” Szombathely város köz­gyűlésének szóban forgó, 6 pontból­ álló határozatterve­zetet Vas megye 1843. feb­ruár 6-ára összehívott köz­gyűlése elé terjesztettek, mely azt néhány kisebb, a 6. pontot nem érintő módo­sítással jóváhagyta. Sajnos nem sikerült olyan forrásokat­­találnunk, me­lyek a szombathelyi Csinos­ságra Ügyelő Biztosság és a Városi tanács 1841 és 1848 közötti városszépítő tevé­kenységét dokumentálnák. Ez azonban természetesen nem jelenti azt, hogy a Biz­tosság vagy a tanács nem végzett ebben az időszakiban ilyen munkát. Az 1848: XXIII. törvény­­cikkely 28. pontjának előírá­sai szerint Vas megye szék­helyén is megalakították az Építő és Szépítő Bizottmányt, mégpedig az 1848. augusz­tus 21-én megtartott városi közgyűlésen. A Bizottmány azonban a hamarosan meg­induló önvédelmi háború, majd pedig az 1848 decem­berében bekövetkezett oszt­rák megszállás miatt nem fejthetett ki érdemi tevé­kenységet. Ismeretes, hogy ez­t követően évekig nem nem folyt Szombathelyen hatóságilag intézményesített városszépítés, hiszen a váro­si képviselőtestületek csak 1864. október 20-ai ülésén hívta életre a Szépítésze­ti Bizottmányt, mely már rend­szeresen és szakszerűen se­gítette a Szombathelyen a kiegyezés után megindult nagyszabású városrendezési munkákat, hogy azután több mint két évtizedes működés után átadja helyét a Szom­bathelyi Szépítő­­Egyesület­nek. Az 1885. október 18-áig társadalmi alapon létrehozott Szépítő Egyesület kövel hat­van esztendős folyama­tos tevékenysége során nagyon sokat tett Vas megye szék­helyének szépítéséért, csi­nosításáért, elsősorban pedig a városi parkok kialakításá­ért, és a nevéhez fűződő leg­nagyobb szabású és talán legmaradandóbb alkotás az Oladi kilátó felépítése volt. És bár az 1968-ban újjá­alakult Szombathelyi Szépí­tő Egyesület tagjai elődeik munkáját elismerve és vál­lalt céljaikat magukénak vallva két évvel ezelőtt ün­nepelték meg az Egyesület létrejöttének centenáriu­mát, a­­fentiek alapján még­is azt hiszem nyugodtan mondhatjuk,­­hogy Szombat­helyen kisebb-nagyobb meg­szakításokkal már több mint másfél évszázada folyik szervezett és tervezett város­­szépítés. Tilcsik György A pénzügyi—gazdasági ellenőrzésekről Ahogy egy naptári év lezárásával­ a gazdasági élet szá­mos mozzanatáról összegzés, értékelés készül, úgy — a pénzügyi — gazdasági ellenőrzés tapasztalatai alapján — a vállalati, vállalkozói gazdálkodás szabályszerűségének meg­ítélése is napirendre kerül. Ez nem csak abból a­­szempontból fontos, hogy a fel­színre került hibák és hiányosságok ismétlődjen ne visszaszo­ruljon, hanem azért is, hogy a szabályozással elérni kívánt cél mikénti megvalósulásáról a gazdaságirányítás vissza­csatolt információt kapjon. A megállapítások jellemezhetők mennyiségileg, vagyis az adóhiányok és többletek alakulásával, valamint minő­ségi szempontból, annak megítélésével, hogy a gazdasági folyamatok pénzügyi megvalósulása szabályszerűen törté­nik-e. A szocialista szektorban kereken száz pénzügyi-gaz­dasági ellenőrzést végeztünk, amely révén a gazdálkodás kimutatott eredményét a két évvel előbbihez képest­­— azonos gazdálkodói körben — úgy módosítottuk, hogy a nö­velése 56%-kal, a csökkentése pedig 32%-kal nagyobb ösz­­szeget tett ki. Az adóhiány növekedett 21%-kal, az adó­többlet pedig 12%-kal kevesebb. Az érdekeltségi alapot 36%-kal megemeltük és 23° %-kal mérsékeltük. E megállapítások mintegy két százalékát teszik ki az országosnak, ami, ha a megye gazdasági teljesítményével vetjük össze, akkor kedvezőbb képet mutat annál. A nö­vekedés mértéke azonban az átlagnál­ erőteljesebb volt, te­hát romló színvonalra utal. Ebben több tényező együtte­sen játszik szerepet. Ilyenek pl. a téves jogszabály értelme­zés, helyenként félreértelmezés, a figyelmetlen, munka, a számviteli apparátus túlzott leterhelése és több esetben munkájának nem kielégítő színvonala. Ebbe­­beletartozik az is, hogy a kis egységeknél mind több az olyan, a számvi­teli irányítást ellátó személy, aki szakértelem, hiányában vállalkozik a feladat ellátására. Egyre gyakoribb azonban,, hogy a műsza­ki területeken dolgozók elhanyagolják a rá­juk tartozó alapbizonylatok pontos kitöltését, pedig a gaz­dasági eseményeik megtörténte szempontjából azok tar­tal­­mának a hitelessége a döntő tényező. A könyveléssel utó­lag nem, vagy csak hibásan lehet „helyre­igazítani” a mu­lasztásokat. A folyamatok pontos rögzítése az egységeik önálló elszámolási és érdekeltségi rendszere szempontjából is fontos lenne, továbbra ez az alapja a gazdasági kalku­lációnak is. Tapasztaltunk olyan számviteli hiányosságot is, miszerint a vállalatok kiadnak a kisvállalkozásoknak anyagokat beépítésre, de­ a felhasználást nem követik nyo­mon, így jelentős értékek maradnak jogtalanul magán­kézben. Ezek a tények azt is jelzik, hogy a gazdasági teljesít­mény nem kielégítő színvonala összhangban van a re­n­d és a fegyelem ilyeténkénti megtartásával. A kisvállalkozásoknál jelentősebben nőttek a számszerű megállapítások, az adóhiány három é­s félszeresére a több­let pedig nyolcszorosára. Ebben döntő szerepe annak van, hogy 230-cal több egységnél tartottunk vizsgálatot és tel­jessé vált a­­kétéves ciklus. A pénzügyi ellen­őrzésiek során több általánosítható hi­batípus jelentkezett. Ilyenek pl..: — saját­­termelésű készletek helytelen értékelése, — exportfejlesztésihez kapcsolódó kedvezmény szabály­talan igénybevétele, — az új adónemek helytelen számítása és befizetése,­­ a kisvállalkozásoknál gépjárművek, ingatlanok adó­zatlan jövedelemből történő beszerzése, forgalmi adó kö­teles tevékenység helytelen meghatározása, személyi hasz­nálatú fogyasztási cikkek közös költség terhére történő be­szerzése. Megállapításainknak az elkövetett cselekmény súlyához igazodó, gyakoriságával, arányos, differenciált, következetes és szigorodó szankcionálással igyekeztünk érvényt szerezni, beleértve a személyes felelősség felvetését is. A gazdálkodó szervezeteket érintő bírság 6 százalék­­ponttal magasabb a két évvel korábbinál, a k­isvállalkozá­­sok esetében pedig 13 százalékponttal. Mindkét szektor átlagos bírságszintje 40%-osra alakult, 20 és 70%-os szélső értékekkel. Ez lényegesen eltér az e lap hasábjain megjelent, a kisiparban alkalmazott 6—7%­­os mértéktől. Saját hatáskörében 13 esetben pénzbírsággal járó sza­bálysértési é­s 7 esetben fegyelmi eljárást kezdeményeztünk. Ezen túlmenően más, illetékes szemmel 19 ügyben szor­galmaztuk a felelősségrevonást. A visszajelzésekből megál­lapítható, hogy nem mindig történt meg az elkövetés sú­lyával arányban álló elmarasztalás. A jelentősebb vizsgá­­­lati megállapításokról rendszeres tájékoztatást adtunk in­tézkedésre jogosult szerveknek. Az elmondottak — a számszerű megállapítások növe­kedése, a számviteli rend és a bizonylati fegyelem hiá­nyosságai, a személyes felelősség szükségszerű felvetésének emelkedése nyomán, — érzékeltetik, hogy — néhány jól szervezett, szinte hibátlanul dolgozó egység kivételével — a gazdálkodási morál nem kielégítő. Megjegyzendő azon­­­ban, hogy a szándékos, manipulációs törekvések nem gya­koriak. Közös ügyünk, hogy az értékelt területen meglévő hiá­nyosságok egyre jobban visszaszoruljanak, kezdjük meg a népgazdasági átlaghoz való „felzárkózás” visszafordítását. Különösen fontos ez a jelen szakaszban, amikor az adó­rendszer olyan korszerűsítése következik, amelyhez foghatót szocialista társadalmi rendben még nem alkalmaztak. Erre kötelez bennünket a Központi Bizottság 1986. november 20-i határozata is, amely a társadalom egészétől elvárja a na­gyobb rendet és fegyelmet. Hende Miklós 1987. március 16. Hétfő

Next