Vas Népe, 1990. április (35. évfolyam, 77-100. szám)

1990-04-02 / 77. szám

Vélemény — Vélemény — Vélemény Négy éve érkezett Ma­­gyarszombatfára a Helios itteni gyárába egy vegyész­mérnök házaspár, akiket a vállalat vezetői nagy öröm­mel fogadtak. Erről mi is írtunk. Azóta a férj — alábbi levelünk írója — fel­mondott, feleségét pedig a vállalat küldte el. De a fia­talasszonyt a munkaügyi bí­róság visszahelyezte. Ezért viszont a vállalat igazgatója és főmérnöke mondott föl, mint azt március 27-ei la­punkban („Úgy mennek, mintha jönnének”) megír­tuk. Ehhez az írásunkhoz szól hozzá most a vegyész­mérnök-férj. „Tisztelt Taraba Úr! Örömmel vettem a Vas Né­pében írt cikke tartalmát. A részleteket illetően szeret­nék némi pontosítást tenni. Ami a cikkben szereplő munkatársat illeti, ő a fele­ségem, neki mondtak fel, szakmai alkalmatlanság mi­att. Amit a bíróság a felho­zott indokok nevetséges volta miatt természetesen nem fogadott el. Visszahe­lyezni nem akarták, mivel feleségem ... kijelentette, hogy ezzel a vállalatvezetés­sel nem kíván együtt dol­gozni. Ezt 1989 augusztusá­ban ... felmondásomkor ... egyébként én is rögzítettem. Hivatkozva cikked elejére ma is állítom, hogy ők (T. i. a felmondott vállalatigaz­gató és a vállalat főmérnö­ke. A szerk.) és vezetőtár­saik, akik azt a bizonyos felmondást összehozták, ke­­rámaiai termékeket gyártó üzem irányítására alkalmat­lanok, mert olyan minimális szakmai tudással rendel­keznek. A két „menedzser­jelölt” az elmúlt két évben igyekezett szisztematiku­san elüldözni vagy elkülde­ni a vállalatnál kerámiához értő embereket. (És amikor már javíthatatlan a helyzet, ők is elegánsan távoznak további szolgálatukat fel­ajánlva, amit — ők is tud­ják — ... a dolgozók nem fogadnak el.) ... A magyarszombatfai kerámiagyár jelenlegi ál­datlan helyzetét elsősorban és főképpen a két lemon­dott vezetőnek köszönheti. Ezt szakmai felelősségem teljes tudatában és mint a (szombatfai) gyár volt fő­mérnöke (1986. IV.—1989. X.) teljes felelősséggel ki merem jelenteni. Bizonyos mértékű fejlődés elvitatha­tatlan Kovács úrtól, de az új főmérnöke (Bilics úr) nem tud felmutatni szerin­tem semmit, ami előrevitte volna a vállalat kerámia­profilját. Sőt a stagnálás és az ellehetetlenülés is az ő új módszereinek köszönhe­tő. A tavalyi húszmillió nyereség mellett legalább ennyi adósság is termelő­dött amiből a látszatot fent lehetett tartani, és további ígéreteket lehetett tenni. A kérdések nagy része túl egyszerűen van megvála­szolva és sok ígéretet tar­talmaz, amit eddig is meg lehetett volna valósítani. Én bárhonnan nézem, ez menekülés a süllyedő hajó­ról egy elegáns megoldással. Érdekes lenne egy teljes mérleget vonni az induló és a jelenlegi helyzetről (gondolom, a visszamaradó kollégák ezt meg is teszik, mivel a további felelősség az övék), és megkérdezni a véleményét az elküldött volt vezető beosztású dolgozók­nak. (Sokan voltak, a két kezem nem elég hozzá.) Ezt nem azért mondom, mert a cikkben újabb uralkodói vo­násokat lehet fölfedezni, és megint a végrehajtó rész­leggel van a probléma, nem az induló ötlettel és a ve­zetéssel ... Bízom benne, hogy lassan itt lesz az ideje annak, hogy a magyarszombatfai gyár önálló életet éljen ...” Peresztegi József műszaki tanácsadó ZALAKERÁMIA „Irányításra alkalmatlanok" Felmentését kéri az autóbuszvezető és védője Gyászolók ültek a tárgyalóteremben. A hallgatók Inkéről jöttek a szombathelyi bírósági tárgyalásokra. Inkéről, ebből a Somogy megyei kis faluból, amely több áldozatot vesztett a tavaly augusztusi vasvári autóbuszszerencsétlenségben, mint a második világ­háborúban. Iszonyú tragédia a hozzátartozóknak, nem is tudom, hogyan tudták végighallgatni a tárgyaláso­kat. A rázkódó vállók, zsebkendőért matató kezek önmagukért beszéltek. A helyszínen meghalt nyolc ember, köztük egy tizenhárom éves kisfiú. Egy utas a kórházban vesztette életét. Orvosi szakvélemény szerint tizenegy sérült közül négy maradandó rok­kantsággal kénytelen együttélni a baleset következ­tében. A vádlott, Molnár Lajos nagykanizsai autóbuszveze­tő, a tárgyalásokon mind­végig kitartott amellett, hogy nem ő a bűnös, egy csehszlovák busz szorította le az ő autóbuszát az árok­ba. A helyszínről készített videofelvételek láttán vi­tatta a keréknyomokat, a súrolt és kidöntött fák szá­mát. Úgyhogy az ügyész, dr. Tringli Rudolf nem véletle­nül kezdte ezzel az ironikus­­ mondattal a vádbeszédet: „Nem fakitermelésért emelt vádat a Vas Megyei Fő­ügyészség Molnár Lajos el­len.” Kérte a bíróságot, hogy a következő tényállást vonja mérlegelési körébe. Molnár Lajos megszegte a Kresz előírását, jelentősen túllépte az autóbusznak la­kott területen kívül megen­gedett hetven kilométeres sebességet. Molnár Lajos azt állította, a kilencven kilo­méteres sebességet nem lépte túl. Ezzel szemben a túlélők, az autóbusz utasai közül tizenketten azt val­lották, gyorsabban ment. A sofőr mellett állt az a ti­zenhárom éves kisfiú, aki meghalt, a baleset előtt hát­­raszólt az édesanyjának: „120-szal megyünk, anyu nem félsz?” A gyerek nővére látta, hogy az óra 120-at mutat. A műszaki szakértő szerint ugyan az óra a va­lóságos sebességnél többet mutatott, de számításai sze­rint a busz sebessége 95— 112 kilométeres lehetett közvetlenül a baleset előtt. Ezt támasztják alá a ta­núk: a vasvári domb után kezdett igazán gyorsítani. A cseh busz villantással több­ször jelezte előzési szándé­kát. Molnár Lajosnak a se­besség csökkentésével elő kellett volna segíteni az elő­zést. Állítása szerint a ki­pufogófékkel fékezett. Több tanú ezzel szemben azt ál­lította, mintha még inkább gyorsított volna. Hozzájárult-e a cseh busz a balesethez? — tette fel a kérdést az ügyész. Szabály­szegést követett el a cseh busz is, hiszen erősen túl­lépte a Kresz által megen­­­­gedett sebességet. A szak­értő szerint legalább 130 kilométerrel haladt. Ugyan a vasvári út valóban nem túl széles, de a két busz mé­retei szerint megfelelő biz­tonságos ötvencentis oldal­távolság maradt az előzés­hez. Az elöl ülő tanúk lát­ták, hogy a cseh busz befe­jezte az előzést, elhaladt már, amikor a baleset be­következett. Egy vasvári ta­nú, aki Trabanttal hajtott a vasvári úton, szintén azt látta, túl sokáig haladt egy­más mellett a két busz. A műszaki szakértő a buszt megvizsgálva nem talált semmilyen nyomot arra, hogy a cseh busz súrolta vagy lelökte volna a magyar buszt az árokba. Molnár La­jos a sebesség betartásával, az előzés elősegítésével, fé­kezéssel megakadályozhat­ta volna a balesetet. Az ügyész kérte a bíróságot, hogy halálos tömegszeren­csétlenség gondatlan oko­zásáért ítélje el a vádlottat. Az ügyvéd, dr. Fehér László bűncselekmény hiá­nyában Molnár Lajos fel­mentését kérte. Kérte a bí­róságot, hogy csak a szigo­rú tények alapján mérlegel­jen, mert nem egységes a tanúk vallomása, és becslé­sen alapul a műszaki szak­értő véleménye is. Szerinte tényként nem lehet elfo­gadni az elhalt kisfiú szava­it a 120 kilométeres sebes­ségről. Vitatta, hogy védem, de a dimbesdombos várost elhagyva azon a rövid út­vonalon elérhette ezt a nagy sebeséget. Hivatkozott azokra a tanúvallomásokra, amelyek szerint „ez az őrült cseh busz nekünk jön”. Nem megállapítható, hogy a gyorshajtás okozta a balese­tet. Nem bizonyítható, hogy a magyar busz vezetője akadályozta volna a cseh busz előzését, hiszen jobb­ra húzódott, s engedte a másikat. S éppen ennek erő­szakossága miatt tért le az útpadkára, s így kényszerült az árokba. A padkán pedig már nem fékezhetett, így nem is kanyarodhatott vol­na vissza az úttestre. Az objektív tények a védő szerint azt igazolják: leszo­rította a cseh busz a ma­gyar buszt, tehát a vádlott védekezése helytálló. A vé­dő hiányolta azt is, hogy a műszaki szakértő nem vég­zett számításokat az egyes útmenti fák és a busz üt­közésének sebességcsökken­téséről. Szerinte nem mind­egy, hogy nyírfának vagy keményebb diófának ütkö­zött a busz. Kérte védence felmentését. Molnár Lajos az utolsó szó jogán nem kívánt sem­mit elmondani. A Szombathelyi Városi Bíróság dr. Gombkötő Ottó­­né vezette tanácsa bűnösnek találta a vádlottat halálos tömegszerencsétlenség gon­datlan okozásáért, és négy év hat hónap fogházra ítél­te. A közügyek gyakorlásá­tól három évre, a gépkocsi­­vezetéstől hat évre eltiltot­ta. Mivel a bűncselekményt gondatlanságból követte el, a tavalyi közkegyelmi tör­vény értelmében a fogház­­büntetést felére csökken­tette. A bíróság a műszaki szakértő és a tanúk vallo­mását megalapozottnak fo­gadta el, megállapította, hogy az autóbuszvezető je­lentősen túllépte a megen­gedett sebességet, fékezéssel nem segítette elő kellőkép­pen a cseh busz előzését. Mivel nincs nyom arról, hogy a cseh busz súrolta volna, vagy bárhol neki­ütközött volna a magyar busznak, sőt, több tanú sze­rint már befejezte az elő­zést, amikor a baleset be­következett, a vádlott fele­lős a balesetért. Az ítéletet az ügyész tu­domásul vette, a vádlott és védője felmentésért felleb­bezett. S treiber — Fotó: Kaczmarsky (Képünk tavaly készült a helyszínen.) A KONZUMBANK RT SZOMBATHELYI FIÓKJÁNÁL Lenin u. 62-ben. Az Állomással szemben Letéti jegy vásárolható 10 000,— Ft-os címletekben A KONZUMBANK RT LETÉTI JEGY EGY ÉVRE 1990. április 1-jétől 25,5%-os kamatot fizet A lejárat előtt visszaváltott letéti jegy éves kamata: a) 3 hónapon belül évi 18,0% b) 3—6 hónap között évi 20,0% c) 6—12 hónap között évi 21,0% 1990. április 1-jétől folyószámla vezetésével is állunk a Tisztelt Ügyfeleink rendelkezésére. (7712) KONZUMBANK RT 1990. április 2. Hétfő Már utána vagyunk? — Majd a választások után — nyugtattuk ma­gunkat —, akkor majd mindenki megtudhatja, hogyan is gondolkodik az istenadta nép, és megszűnnek az in­­­dulatok, az öndicséretek, a vagdalkozások. Nagy tévedés volt. A vesztes pártok ugyan ön­vizsgálatot tartanak, még a szocdemek sem eléged­nek meg az átkos kommunisták átkos mesterkedései­re való hivatkozással, az élen állók között azonban kíméletlen választási, politikai és hatalmi harc kezdő­dött már vasárnap, amint sejteni lehetett a sorren­det. Nyilatkozat és cáfolat, vitára hívás és sajtóérte­kezlet­ üzengetés, koalíciós variációk és csak vég­szükség esetén együttműködés — a nagy menet, a nagy leleplezésekkel április 8-áig meghosszabbodott. „Apróságokra”, a köznapi életre még mindig nem ér­nek rá figyelni. És amíg a nagyok nagy dolgokkal vannak elfog­lalva, a kicsik, a polgárok egyszerű reményeket dé­delgetnek. — Csak áru legyen, csak békesség legyen, csak a mezőgazdaság ne menjen csődbe, csak mun­kám legyen — fejeződnek be a rövid utcai, bolti po­litizálások valamelyik jámbor óhajjal. Milyen messze lemaradtunk a győztes pártok stí­lusától! Hol van a derű, a fölény, a lendület a mi szavainkból? Hát hiába a sok ismétlés, kárba vesz­tek a politikai hirdetések? Még van lehetőségünk ta­nulni és javítani. Üljünk a tévé elé, kisembertársa­im, a kampány folytatódik. Csak frissen, bájosan, fi­­deszesen! Le kellene dolgoznunk 12—15 év gazdasági dep­ressziójának, 40—45 év csődjének lelki hátrányát, meg kellene szabadulnunk a tudattól, hogy nyuszik vol­tunk egy sikertelen történelmi kísérletben. Félek, hogy április 8-a után megszűnnek a rek­lámleckék, és megkapjuk az igazit, amelyből a kós­tolót januárban már megízlelhettük. b. r. Furcsa udvarlás A fiatal hölgy az esti órákban kényelmes tem­póban rótta kocsijával a megyeszékhely ipartelepé­nek az utcáit. Már a városból kifelé menet észrevet­te, hogy egy régi típusú, megviselt fehér Mercedes tart szorosan a nyomában. Hiába tért le a mellék­utcákba, a merci csak nem tágított, sőt egyre job­ban „rámászott’’. A kocsiban lévő két férfinak csak a körvonalai látszottak a sötétben. Az üldözött csinos hölgy bármennyire bűnügyi filmeken nevelkedett is, alaposan megijedt. Nem lehetett nem észrevenni, hogy a két férfi játszik vele, az udvarlás furcsa módját választották. Talán azt hitték, hogy márkás nyugati kocsijuk meghatja a hölgyet, aki nap mint nap ko­csitípusok egész arzenálja közelében dolgozik. A menekülés és az üldözés egyre vadabb lett. Gyorsítás, majd fékcsikorgás. Az üldözött leállt, re­mélve, hogy odébb állnak provokátorai. De hiába. Újra megjelentek, arcukon kaján mosollyal. Úgy lát­szott, az ilyen játékokhoz nekik nem eléggé drága az üzemanyag. Még egy utolsó próbálkozás. A hölgy gyorsított, és a Szövő utca felől megállás és körül­nézés nélkül bekanyarodott a Tolbuhin útra. Ez lett a veszte. Sikerült „elkapnia” a Zanati út felől érkező, jó állapotú nyugati kocsi elejét. A Mercedes utasai, látván az összeütközést, villámgyorsan elrobogtak Za­mat irányába. Akkor már nem érdekelte őket annyi­ra a szőke, csinos nő. A károsult gépkocsivezetőt nem hatották meg túlságosan az indokok, sőt — hazai vi­szonylatban szokatlanul — schillingben próbálta be­hajtani kárának megtérítését. Az odaérkező rendőr pedig az üldöző gépkocsi rendszámára volt kiváncsi. Sajnos nem sikerült megjegyezni. A két férfi azóta bizonyára kárörvendően mu­lat a történteken. Pedig „jópofa” szórakozásuk akár rosszabbul is végződhetett volna. Akkor pedig nem kerülhetnék el a nyomozást és a számonkérést.lendvai Fennakadva... 3

Next