Vas Népe, 1993. július (38. évfolyam, 151-177. szám)

1993-07-10 / 159. szám

Az lett volna? Szent? Egy­ben: „kutya”? És még öreg is? így — szépen összezagyválva? Szent ember? — Édes szentem! Szent asszonyok, szent özvegyek. Szent gyakor­latok. Szent könyvek. Szent föld, szent város, szent falak. Szent jogokért — szent háború. Szent harc. Szent kötelességet teljesíteni. Szent eskü, szent szándék, szent cél. Az ember­társ becsülete szent legyen! Szent dolgokból nem illik csú­fot űzni. Ez itt szent hely. Szen­tes. Szent a béke. Mint az adott szavam. Minden szentnek maga felé hajlik a keze. Szentatya. Szentbeszéd. Szentegyháza. Szenteltvíz. Szentély. Szent­föld. Szentháromság. Szent Ilo­na füve — csipkés bordalap (hypericum perforatum). Szent János áldás. Szent János ke­nyere. Szentkép. Szentkút. Szentkuthy (Pfisterer) Miklós. Szent Mihály lova. Szentolaj. Szent Péter kulcsa — horczé­­gér. Szentségárus. Szentséges. Szentségtelen. Szentségtörő. Szent Mednyánszky László. „Kutya”? „Kutyu”? „Kutyu­­ li”? — Paraszt, úri, vadász, ju­hász, mészáros kutya. Kivert. Kutya van a kertben. Annyi, mint a tarka kutya. Ki kutyával hál, babhásan kél. Leforrázott kutya fél az esőtől. Kutyafuttá­ban. Kutyába veszem. Kutya baja. Kutyául bánik vele. Ki­kapta a kutyaporciót. Koslató kutya. Kutyabenge (rhamnus frangula). Kutyabőr. Kutyagol. Kutyagumi. Kutyafül — Kutya­ fülű Aladár. Kutyaháj. Kutyafe­jű tatár. Kutyakaparó. Kutyako­média. Kutyakölök. Kutyálko­­dok egyet (kettőt). Kutyamarás. Kutyaól. Kutyapecér. Kutya­szar. Kutyatej (euphoriba pep­­lus)—ebtej, ebkapor, dudva fű­tej. Kutyazsír. Kutyavásár. Öreg kutya, der alte Kriegs­hund — Mednyánszky Lász­ló. „Kopasz koponya, cafatos nagy szakáll, fejéhez arányítva kicsiny, tompa orr, piciny, ké­kes, gyermek kifejezésű, fátyo­lozott szemek. Rendetlen, pisz­kos, elhanyagolt ruházat. Cini­kus külső testben-lélekben, így is, úgy is a cinikusra játssza ma­gát, pedig nagy szívébe belefér egy világ. A saját végtelen szen­vedése, tragikuma megtanította szánni, szeretni a gyenge bábot, az embert. Az emberi szenvedés religiója beszél képeiből, az jó­ságos, szelíd szemeiből — a lel­kéből. Egy őrségi faj vonalán az utolsó állomás. Benne kulminál századok finomulása, betegsé­ge, tán vétkei” —­ írta Justh Zsigmond fiatalúr a sokat idé­zett jellemzést századunk egyik legnagyobb festőjéről, báró Mednyánszky Lászlóról. Aki­ről, írható, egészen esszenciáli­san modern regényalak volna. (Justh megírta ugyan a Faimus­­ban, de nem ismerhette az ext­rém, kissé őrült, az enyhén fá­radt, túlfinomult civilizáció ide­­pottyantotta férfiú teljes élet­művét.) Nem volna „aktuális”? Önmagunkról szóló „jelenté­sű”? Egy élet regénye ez kérem, a Rejtélyes Életűé. Ott van pél­dául benne a mindig melegen friss világfájdalom. Aztán a társtalan ember időtlen bariton­sírása. A kedélybetegek tököré­­szése. Az Isten nélküli üres ég­bolt. A túlérzékeny, kifinomult ember kínos nyavalygása. „Mindenütt és mégis sehol, ide­genként és mégis mindenütt hontalanul.” Az állandóan le­mondás­kész, önsanyargató, buddhizáló, teozófizáló köldök­néző puritán. Az élmunkás, a terv megszállott, a tervtúlteljesí­tő sztahanovista. A lappangó (vagy tán nem is leplezett) ho­moszexualitás kényszerese. A lelkifurdalásos gazdag arisztok­rata, a filantróp, a vagyonát szétosztó éhező-fázó csavargó. A Halál bukása, az enyészet tér­képésze, a lövészárkok pszicho­­lógizáló festője. Felső-Magyarország, Becz­­kó (régiesen: Bolondócz) szü­lötte. A táj: ősi tölgyfák, erdő koszorúzta, dombok, folyóvöl­gyek, vízesések, vízcsobogás, patakok, várkastély, falépcső, csikorgó érczkakas, kőkandalló a sarokban, rajta régi, szép fa­janszok, a falakon avitt fegyve­rek, lándzsák, sisakok, pajzsok. A sarokban ősi gályahajó száza­dok előtt készített mintája. Fara­gott tölgyfaajtó, súlyos, szépmí­vű vasalások. A gerendák alján festett címer. Óriásparkok. Mo­hos síremlékek. Felvidék — mágnás díszletekkel. Színek: kedvenc szavával, disszonáns színek (ó, minden mily disszo­náns!), a rozsdavörös és barnás­vörös. A zöld légiónyi változa­ta. Zománcos, északi színek — zöldben. Diszharmonikus északi szél. Kobaltszürke ég. Önanalízisében: a Zöld a pasz­­szív, a negatív, az érzelmes, a szemlélődő, a Vörös a pozitív, az erélyes temperamentum, a cselekvő, a férfias erő. Köztük ingázott (akárcsak valamennyi­en) , agilis, tevé­keny, „pozitív”, cá­folja Justhot (a pa­rasztromantikába emigráló Justh Zsi­gát zsengb­én elvitte a tüdővész és nem láthatta a kései kor­szakokat), és a Szent, az Öreg Ku­tya minden képzele­tet fölülmúlóan ter­mékeny, több mint 1000 képet festett. „Valami különösen finom disszonancia vonult végig a tájon” írja, az „opalizáló színhatások” a legvi­lágosabbtól a legsö­tétebbig megtalálha­tóak. Az ifjúkor szí­­ nei, formái, az intui­­ tív tisztánlátás helye, a fiatalság tája, a Sze­­pesség. „Jeges színű, kék, szürke felhők, majd barna falak, mögöttük a világító esti ég. Jobbra a mély útból kijövet világított egy nyírfa, megette Nagyőr sötét födelei, távolabb a Poprád völgye és az erdős he­gyek, sötétkék felhő a háttér.” Krúdy tája. Különös, enyhén degenerált, dekadens, akaratgyenge, érdek­lődésüket vesztett főrendek, bo­lond grófok, maradi nagyszü­lők, oligarchikus családfők, ro­mantikus szerelmek, „osztály­harc”, ahogy a palóc Mikszáth leírta. Halász Gábor „magyar álmodó”-nak nevezte az éppen száz éve lázálmokban élt társa­ságot, fiatal arisztokratákat, akik a társadalmat (és persze magukat) egyénileg és kollektí­ve megmenteni kívánták egy metafizikus, „egyetemes jó” szolgálatában, de a kísérlet megbukik, az energiák kifúj­nak, jó magyar „körülmények”, megszokás, kényelem, az egyé­ni gyengeségek sat. folytán; eb­be a helyzetbe született bele Mednyánszky is, akit az író Justh a fentiek szerint tisztelt. A panoptikumban, vagy zöldvizű akváriumban sokan vannak: egy Keglevich gróf például egy nagylélegzetű társadalmi kísér­let eszméje által hipnotizáltan birtokot bérelt Albániában (!) és szerencsétlen magyar paraszto­kat telepített oda; a „mintafarm” az első hidegebb télen megbu­kik, szerzője tüdővészben fiata­lon meghal. Öngyilkos lett a céltalan Batthyány Géza, a már­tír miniszterelnök unokája, a darwinizmus megszállottja, amint a kultuszminiszter fia, Csáky István gróf is, a neuroti­kus, Hamlet-finomságú lélek­­beteg pszichopata. Egyikük sem érte meg a harminc évet; kímé­letlen tollú leírójuk, barátjuk, a Párizs-bolond, paraszt-színház szervező dekadens arisztokrata, Justh Zsigmond is torzó­ élet­művet hagyott hátra; harminc­egy éves korában vitte el a tüdő­vész. Mednyánszky más volt, mégis. Noha viselte a környe­­zetadta hajlamot („Bennünk, akik Mások vagyunk, mindig van valami különös, önmagunk­ban érthetetlen”) — vonzódá­sait a homályhoz, misztikához (egész életében tanulmányozta a vizuális és lélekbeli kódhatá­sokat), a test és szellem műkö­déseinek kézenfekvő ellent­mondásaihoz, a menekülés­kényszerekhez („Nem a test, sem az ész (gondolkodás), a ke­dély beteg nálam, ezért tesz ne­kem jót a helyváltoztatás, az új környezet”), a Freud­ előtti pszi­­chológizáláshoz, a naplójában Titkos tannak nevezett buddhiz­mushoz — de állandóan kezde­ményezett, „elébe ment” az életnek, súlyos, belső küzdel­mek árán szakítani tudott saját, korábbi művészi „praxisával”, ha szükségét érezte. Tudott vál­tani — stílust, szemléletet, „szuggesztiós hangsúlyokat”. Átlépett a kortárs hatásokon — megszállottan öntörvényű volt, nem tartozott semmiféle akol­­hoz, oskolához, körhöz, vonu­lathoz, izmushoz; — objektív naturalistának, máskor a realiz­mus radikális hívének nevezte magát. Szent volt. Predikátumát a világháborúban kapta; közis­mert róla, hogy öregemberként frontszolgálatra jelentkezett. Noha naplójából, amelyet 1960- ban adtak ki, cenzúrázva, nem derül ki, miféle tételes motívu­mok mozgatták, azért rekonst­ruálható különös vonzalma az élet nagy drámái iránt, a külön­leges élethelyzetek iránt, a „ha­lál, mint vigasztaló” iránt (mindezeket megfogalmazta már, külvárosi figurák, csavar­gók, anarchisták, csirkefogók, kocsmai alakok, kocsisok, istál­lófiúk között) — a „cselekmé­nyes motívumok” iránt. A hábo­rú vizualitása betegesen von­zotta. „Ha fiatal koromban há­borúban vehettem volna részt! Tolsztoj Szevasztopolja! Az a részlet, amidőn a ház előtt, amelyben tisztek ebédelnek, felrobban egy bomba, és az ab­laktáblákat elsötétíti a lőpor füstje. Békés déli hangulat, amelybe a háború izgalma ve­gyül... Számomra ez prófétai jellegű, amennyiben a békés mindennapi élet és a háborús élet izgalmainak kontrasztjával életem lényegét adja...” — „László mindenáron katona akart lenni, mint önkéntes men­ni...Végre gróf Tisza István óhajára, mint hadifestő mehe­tett!... Meg volt ifjodva húsz év­vel, csupa energia, csupa élet­erő, végtelen élményeit beszél­te” — emlékezett vissza nővére, Czóbel Istvánna. Külön enge­déllyel bármerre mehetett — el­képesztő látványként, ősz, lebe­gő szakállú, puritán megszál­lott, földöntúli lény, papírral, ceruzával, lövészárokban, felé­getett falvakban, kötözőhelye­ken, trénekben, üteg mellett. „László sokszor ki szokott mászni a lövészárokból, háttal az ellenségnek, a mi fedezé­keinket a sziklákkal mögöttük festve. Az olasz katonák láttak nap nap után egy furcsa öreg urat, nagy, lobogó, fakó kö­penyben, aki nem törődve ve­széllyel, süvítő golyók közt csendesen rajzol. I­ Santónak, szentnek nevezték, és soha nem lőttek reá. Egyszer azonban az egyik ráfogta fegyverét, lőtt, a vállán könnyen megsebesítette. A többi olasz katona azt látva, hogy a Santót bántották, dühbe jött és elverték bajtársukat.” Aminthogy a Szentre nem lőtt egy másik fronton a muszka sem — így alkotta, mondjuk, az egész festői életművének leg­megrázóbb és egyetemes értékű remekeit. A háború persze sze­rinte is „a rossz démoniumának abszolút diadala”, a felocsúdás és kiábrándulás tragikus víziója. A botrány.... Leveleit Öreg Kutya névvel írta alá, néhányszor a der Alte Kriegshund formula is szerepel — kivert, szomorú szemű jó­szágként képes volt a halált és az életet egyszerre átérezni és a világosság értelmét, a szerete­­tet megfesteni. Egyszer, persze útközben valahol, egy közönsé­ges nyúlfi közeledett felé kíván­csiskodva, mire ő félhangosan és bátorítólag hívogatta. A vad­nyúl, ezt írja, „oly kedves volt, ahogy sokáig nézett rám, min­den félelem nélkül”. Elpárol­gott a félelem a háborús tabló­kon is; — ez volt a Szent, az Öreg Kutya: Mednyánszky László. Ambrus Lajos Szókalauz Szent Öreg Kutya a „magyar álmodok” sorozatból —­­6 Vas Népe Az ember szentimentális, örökké elégedetlen, nagyravá­gyó, elfuserált teremtmény. Ne tiltakozzanak, ne fújoljanak, ne vitatkozzanak! Gondolják végig higgadtan, tudományos alapokra helyezve a kérdést, be fogják látni, igazam van. Különben is tiltakozni a Parla­mentben kell, aztán majd két­harmados többséggel megsza­vazzák, hogy jogos volt-e a til­takozás. Fújolni a Parlament előtt a nemzeti ünnepen. Ott még röpcédulákat is osztogat­hatnak határőri segédlettel. Ha mindez megvolt, a vitának igazán semmi helye. Végtére is demokráciában élünk, s ha örökké csak vitatkoznánk, nem lenne időnk az országépítésre. Mert ez itt a lényeg, az or­szágépítés! Emlékezzenek Ár­pád apánkra! Igen, ő volt az, aki idehozta azt a hét szeren­csétlen vezért. Leverte a sátrát a Csepel-szigeten, kiosztotta köztük a kőműveskanalakat, mondván: „építsétek föl az or­szágot!" Azok meg csak néz­tek, mi a fene van a kezükben. A pásztorbottal tudtak bánni, az íjjal is, de kővel és habarc­­csal? Aztán rájöttek, mire jó. Jól megdobálták egymást sár­ral, úgy, hogy az Öreg Isten se tudta őket tisztára mosni. „Nem jó ez így — gondolta István, a király. —Az Istenben van a hiba, rossz gondolatokat sugall a vezéreknek." Levál­totta hát a sámánt, új papokat hozott. Prédikálták is azok az új igét pirkadástól napszálltá­ig, a vezérek meg csak néztek, mint borjú az új kapura. Mert hogy az a szegény pap latinul osztotta az áldást, ők meg csak magyarul értettek. A tolmács éppen átképzésen volt. Csoda, ha legurították Gellértet a hegy tetejéről az első megüre­sedett boroshordóban ? Mátyásnak már majdnem sikerült. Nem, nem a kopaszra gondolok, ez még fél évezred­del korábban volt. A Hunyadi, akinek nem csúszkált a fején a korona. Ő még a plebsszel is szóbaállt. Tehette, hiszen a Duna jegén választották ki­rállyá. Azt híresztelik róla, hogy az ő idejében nem volt külön igazság és törvény. A fe­ne tudja, annyi badarságot összehordanak az emberek... Hej, Rákóczi, Bercsényi, meg Kossuth apánk! (Különös, hogy nekünk két apánk is volt...) Ők igazán tudták, mit kellett volna tenni országépí­tés-ügyben. De annyi idejük se volt, hogy elmondják, mit akarnak, máris szedni kellett a sátorfájukat. Azóta is rájuk hi­vatkozik minden politikus, mi­előtt fordítva veszi a kezébe a fándlit. Mert fogták ők már elölről, hátulról, forgatták is jobbra, balra, csak éppen a nyelét nem találták, és arra nem tudtak rájönni, melyik a malter, és mit kell kezdeni vele. Különben minden rendben volt. Most bezzeg más időket élünk. Sok a pótolnivalónk. Ápoljuk a haladó nemzeti ha­gyományokat. Politikusaink azzal kezdték az országépítést, hogy úgy megdobálták egy­mást sárral, hogy az Öreg Is­ten se tudja tisztára mosni őket. No nem fándlival, mert az időközben kilyukadt, csak úgy, marokkal, balkézről, de olyan becsületes szorgalommal, hogy a két vezér elbújhat mel­lettük. Közben néhány téglát is kirúgtak a falból. Megesik az ilyen lázas építés közben... Hogy azok éppen a tartópillér kövei voltak? Ugyan, kérem, majd ha fölépül a ház, pótoljuk őket. És addig? Addig majd tartja a plebs. Végtére is nincs más dolguk, mint hogy megtartsák a mennyezetet, míg a politiku­sok a tetőn lengetik a májusfát. Azt mondják, éhesek, fáradtak, és az ablakon se látnak ki a rá­tapadt sártól... No ugye, meg­mondtam, hogy az ember egy szentimentális, örökké elége­detlen, nagyravágyó, elfuse­rált teremtmény... T. Ágoston László Országépítés magyar módra Az amerikai függetlenség Az amerikai függetlenség tiszteletére katonai tiszteletadás mellett tartanak ünnepséget va­sárnap délelőtt tíz órakor a Sit­kéi Hősök és Áldozatok Emlék­parkjában. A második világhá­borúban hősi halált halt errefelé egy amerikai pilóta. A Sitkéi Alapítvány megalakulásakor úgy rendelkezett, hogy mind­azokról a külföldiekről, akik a község határában estek el, kato­nai tiszteletadással emlékeznek meg. Az ünnepségen a szombathe­lyi Savaria gépesített lövész­egység díszszázada, a szárazföl­di parancsnokság székesfehér­vári fúvószenekara vesz részt, képviselteti magát az USA bu­dapesti nagykövetsége, megko­szorúzzák a hősi emlékművet. 1993. július 10. Szombat

Next