Vas Népe, 1997. május (42. évfolyam, 101-125. szám)

1997-05-13 / 110. szám

1997. május 13. KEDD AUTÓ Saxo: mindent tud, amit a nagyok A Citroen Saxo a tavalyi év­ben jelent meg a hazai gépko­csipiacon, és rögtön szép si­kert futott be: a francia gyár autói közül a legtöbbet ebből a típusból adtak el. A Citroen gyár teljes tervező­­gárdája 208 (!) héten át munkál­kodott azon, hogy a Saxo meg­születhessen. Ez jó sokba, egé­szen pontosan 1,2 milliárd frankjába került a gyárnak, de úgy tűnik, megérte. Az egyszer­re klasszikus vonalú, ugyanak­kor maximálisan modern, egy­általán nem feltűnő, sőt inkább a környezetébe simuló kiskocsi azoknak készült, akik nem akar­nak többé kisautókkal játszani. A Saxo ugyanis mindent tud, amit elvárhatunk egy modern apróságtól, megállná a helyét akár még magasabb kategóriá­ban is. Kimagasló a rafinált, minden irányú energiaelnyelő ütközésvédelem, szériatartozék a vezetőoldali légzsák, amely megnöveli karambol esetén a biztonságot. Mindehhez hozzá­járui a rendelhető ABS, az utas­oldali légzsák és a pirotechnikai övfeszítő. Az elharapózó lopá­sok ellen a kódolt zárral működő indításgátló véd, amit minden indítás előtt külön oldani kell. Az elindulással viszont nem árt csínján bánni, ugyanis a szé­les motorkínálat bármelyikét választjuk, robbanékonyságra számítsunk. A Saxóban főleg a könnyed kormányzásból eredő vezetési élmény és a kocsi for­­dulékonysága magával ragadó. A nagyobb, 1,4-es és 1,6-os mo­torokkal felszerelt kiskocsi jó gyorsulását legfeljebb persze csak érzékelni, nem ijedig halla­ni lehet. A Saxóra ugyanis jel­lemző a komoly hangszigetelés, amit speciális, rezgéselnyelő akusztikai padozat és a körkörös zajvédelem biztosít. A vezetés kényelmét pedig a Citroennél hagyományosan jó rugózás, az ergonómiailag tökéletesre ter­vezett kezelőszervek csak fo­kozzák. A 3,72 méter hosszú autó mozgékony, mégis ala­csony fogyasztású motorokkal rendelhető. Normál üzemmód­ban beéri öt-hat liter üzem­anyaggal. Még a légkondicioná­ló is illik a 3, illetve 5 ajtós új­donsághoz. A tágas utastérben a kárpitok a kocsihoz illő játékos­ságot sugallnak. Összességében a Citroen Saxo modern, kényel­mes kocsi, ideális városi autó. Az ívelt műszerfal szép vonalú, divatos, a sebességváltó előtt a A francia kiskocsi nyugodt vonalvezetésű, karosszériája szél­­kódolt zár praktikus, a szellőzőnyílások formája eredeti sebességet áraszt A Citroen Saxo egy nagy autó belső terével, úttartásával és biztonságával rendelkezik Új Nissan-sebességváltó: csak nyomd a gázt és hajts! Már a jövő évszázadot sej­teti a tavaly megújult Nissan Micrában használt technikai újdonság, az N-CVT, a foko­zatmentes automata erőátvi­teli berendezés. A Micra N-CVT sebesség­­váltónál a motor és a meghajtott kerekek közé két ékszíjtárcsát helyeznek el. A szíjtárcsákat egy fém ékszíj köti össze. A tár­csák szélességét változtatni le­het. Amikor a motor által hajtott tárcsa széthúzott (széles), a ke­rekeket hajtó tárcsa összetolt (keskeny) állapotban van, akkor lassító áttétel jön létre. Ez felel meg a hagyományos sebesség­­váltó első sebességfokozatának. Fordított helyzetben gyorsító át­tétellel gyakorlatilag a hagyo­mányos ötödik fokozat jön létre. A két állapot között az áttétel­változtatás ugrások, fokozat nélkül valósul meg. A vezető­nek semmi más dolga nincs, mint a gázpedált nyomni, a többit megoldja a szerkezet elektronikus agya. Az erőátvite­li berendezés vezérlő elektroni­kája, figyelembe véve a motor, a kocsi és a forgalmi viszonyok paramétereit, határozza meg a fokozatok kapcsolásának folya­matát. A motor és a sebességváltó között egy elektromágneses ten­gelykapcsoló található, mely teljesen automatikusan a motor fordulatszámának függvényé­ben kapcsol és old. Amikor a motor alapjáraton megy, akkor az erőátvitel teljesen szétválik a motortól, és nem terheli azt. Pél­dául piros lámpánál állva nem kell az autót fékezéssel vissza­tartani. Az áttétel módosítását hidraulikus nyomás végzi az elektronika utasításai alapján. A fokozat nélküli sebességváltó­nak nagy előnye a hagyományo­sakkal szemben, hogy nincs kú­szó „slip” a hajtásnál, és így a gépkocsi üzemanyagfogyasztá­sa sokkal kisebb. Az új sebes­ségváltónak két előremeneti (D és Ds), egy hátrameneti (R), egy parkoló (P) és egy üres (N) foko­zata van. A Ds fokozatnál, amel­lett, hogy jobb a gépkocsi gyor­sítása és hegymászó képessége, a motorfék hatása is jelentős, így az autóval lejtmenetben is biz­tonságosan lehet haladni. Sebességet váltani fokozat nélkül annyit jelent, hogy a kocsi fogyasztása sokkal kisebb A Nissan Micra egyes technikai megoldásai már a XXI. század előfutárai VAS NÉPE 11 Gazdaismerő A Mercedesnél már a jövő évezredre gondolnak, szakem­berei beszédfelismerő rendszer kifejlesztésén dolgoznak. A mérnökök a telefonra hivatkoz­nak, ott ugyanis a hívás fogadá­sától a szám megadásáig már minden kezelhető hanggal. Az újdonság lehetővé tenné a szó­ban elhangzó utasítások végre­hajtását. A rendszer nagy előnye lesz, ha megvalósul, hogy az utasítások nyomán nem kellene a sebességváltást sem kézzel, sem lábbal elvégezni. Kölcsönflotta Az AVIS fél évszázada az autókölcsönzés egyik legna­gyobb cége. Napjainkban 158 ország öt­ezer állomásán kölcsönözhet­nek az AVIS csaknem 400 ezres gépkocsiflottájából az üzletem­berek és a turisták. Európában összesen 2300 helyen kereshe­tik fel az ügyfelek a cég irodáit. A közép-európai térségben Ma­gyarországon vállalták először az AVIS helyi képviseletének vezetői, hogy a cég másutt elter­jedt gyakorlatának megfelelően megvásárolják a licencet. Az AGO Kft. - amely a magyaror­szági licencjogot képviseli - je­lenlegi járműparkja kétszáz autó, főként Opel. A cég flotta­szerződések keretében pillanat­nyilag ötven autót kölcsönöz Magyarországon különböző cégeknek. A cég vezetőségének szándéka, hogy az egész ország­ra, mindenekelőtt a nagyobb vá­rosokra kiterjessze a hálózatot. Ez nem semmi... hanem 0! Szenzációs százalékcsökkentések az Opel Banknál! Az Opel június 30-ig egyedülálló finanszírozási lehetőséget kínál az új autót vásárlóknak! További részletekről érdeklődjék az Opel márkakereskedőknél, illetve az Opel Info budapesti telefonszámán! Az ajánlatok más kedvezményekkel együtt, valamint az Astra Light modellhez nem vehetők igénybe! OPEL BANK 321-OPEL 321-6735 INFO OPEL FAX: 321-4466/6735

Next