Vas Népe, 1997. május (42. évfolyam, 101-125. szám)
1997-05-13 / 110. szám
1997. május 13. KEDD AUTÓ Saxo: mindent tud, amit a nagyok A Citroen Saxo a tavalyi évben jelent meg a hazai gépkocsipiacon, és rögtön szép sikert futott be: a francia gyár autói közül a legtöbbet ebből a típusból adtak el. A Citroen gyár teljes tervezőgárdája 208 (!) héten át munkálkodott azon, hogy a Saxo megszülethessen. Ez jó sokba, egészen pontosan 1,2 milliárd frankjába került a gyárnak, de úgy tűnik, megérte. Az egyszerre klasszikus vonalú, ugyanakkor maximálisan modern, egyáltalán nem feltűnő, sőt inkább a környezetébe simuló kiskocsi azoknak készült, akik nem akarnak többé kisautókkal játszani. A Saxo ugyanis mindent tud, amit elvárhatunk egy modern apróságtól, megállná a helyét akár még magasabb kategóriában is. Kimagasló a rafinált, minden irányú energiaelnyelő ütközésvédelem, szériatartozék a vezetőoldali légzsák, amely megnöveli karambol esetén a biztonságot. Mindehhez hozzájárui a rendelhető ABS, az utasoldali légzsák és a pirotechnikai övfeszítő. Az elharapózó lopások ellen a kódolt zárral működő indításgátló véd, amit minden indítás előtt külön oldani kell. Az elindulással viszont nem árt csínján bánni, ugyanis a széles motorkínálat bármelyikét választjuk, robbanékonyságra számítsunk. A Saxóban főleg a könnyed kormányzásból eredő vezetési élmény és a kocsi fordulékonysága magával ragadó. A nagyobb, 1,4-es és 1,6-os motorokkal felszerelt kiskocsi jó gyorsulását legfeljebb persze csak érzékelni, nem ijedig hallani lehet. A Saxóra ugyanis jellemző a komoly hangszigetelés, amit speciális, rezgéselnyelő akusztikai padozat és a körkörös zajvédelem biztosít. A vezetés kényelmét pedig a Citroennél hagyományosan jó rugózás, az ergonómiailag tökéletesre tervezett kezelőszervek csak fokozzák. A 3,72 méter hosszú autó mozgékony, mégis alacsony fogyasztású motorokkal rendelhető. Normál üzemmódban beéri öt-hat liter üzemanyaggal. Még a légkondicionáló is illik a 3, illetve 5 ajtós újdonsághoz. A tágas utastérben a kárpitok a kocsihoz illő játékosságot sugallnak. Összességében a Citroen Saxo modern, kényelmes kocsi, ideális városi autó. Az ívelt műszerfal szép vonalú, divatos, a sebességváltó előtt a A francia kiskocsi nyugodt vonalvezetésű, karosszériája szélkódolt zár praktikus, a szellőzőnyílások formája eredeti sebességet áraszt A Citroen Saxo egy nagy autó belső terével, úttartásával és biztonságával rendelkezik Új Nissan-sebességváltó: csak nyomd a gázt és hajts! Már a jövő évszázadot sejteti a tavaly megújult Nissan Micrában használt technikai újdonság, az N-CVT, a fokozatmentes automata erőátviteli berendezés. A Micra N-CVT sebességváltónál a motor és a meghajtott kerekek közé két ékszíjtárcsát helyeznek el. A szíjtárcsákat egy fém ékszíj köti össze. A tárcsák szélességét változtatni lehet. Amikor a motor által hajtott tárcsa széthúzott (széles), a kerekeket hajtó tárcsa összetolt (keskeny) állapotban van, akkor lassító áttétel jön létre. Ez felel meg a hagyományos sebességváltó első sebességfokozatának. Fordított helyzetben gyorsító áttétellel gyakorlatilag a hagyományos ötödik fokozat jön létre. A két állapot között az áttételváltoztatás ugrások, fokozat nélkül valósul meg. A vezetőnek semmi más dolga nincs, mint a gázpedált nyomni, a többit megoldja a szerkezet elektronikus agya. Az erőátviteli berendezés vezérlő elektronikája, figyelembe véve a motor, a kocsi és a forgalmi viszonyok paramétereit, határozza meg a fokozatok kapcsolásának folyamatát. A motor és a sebességváltó között egy elektromágneses tengelykapcsoló található, mely teljesen automatikusan a motor fordulatszámának függvényében kapcsol és old. Amikor a motor alapjáraton megy, akkor az erőátvitel teljesen szétválik a motortól, és nem terheli azt. Például piros lámpánál állva nem kell az autót fékezéssel visszatartani. Az áttétel módosítását hidraulikus nyomás végzi az elektronika utasításai alapján. A fokozat nélküli sebességváltónak nagy előnye a hagyományosakkal szemben, hogy nincs kúszó „slip” a hajtásnál, és így a gépkocsi üzemanyagfogyasztása sokkal kisebb. Az új sebességváltónak két előremeneti (D és Ds), egy hátrameneti (R), egy parkoló (P) és egy üres (N) fokozata van. A Ds fokozatnál, amellett, hogy jobb a gépkocsi gyorsítása és hegymászó képessége, a motorfék hatása is jelentős, így az autóval lejtmenetben is biztonságosan lehet haladni. Sebességet váltani fokozat nélkül annyit jelent, hogy a kocsi fogyasztása sokkal kisebb A Nissan Micra egyes technikai megoldásai már a XXI. század előfutárai VAS NÉPE 11 Gazdaismerő A Mercedesnél már a jövő évezredre gondolnak, szakemberei beszédfelismerő rendszer kifejlesztésén dolgoznak. A mérnökök a telefonra hivatkoznak, ott ugyanis a hívás fogadásától a szám megadásáig már minden kezelhető hanggal. Az újdonság lehetővé tenné a szóban elhangzó utasítások végrehajtását. A rendszer nagy előnye lesz, ha megvalósul, hogy az utasítások nyomán nem kellene a sebességváltást sem kézzel, sem lábbal elvégezni. Kölcsönflotta Az AVIS fél évszázada az autókölcsönzés egyik legnagyobb cége. Napjainkban 158 ország ötezer állomásán kölcsönözhetnek az AVIS csaknem 400 ezres gépkocsiflottájából az üzletemberek és a turisták. Európában összesen 2300 helyen kereshetik fel az ügyfelek a cég irodáit. A közép-európai térségben Magyarországon vállalták először az AVIS helyi képviseletének vezetői, hogy a cég másutt elterjedt gyakorlatának megfelelően megvásárolják a licencet. Az AGO Kft. - amely a magyarországi licencjogot képviseli - jelenlegi járműparkja kétszáz autó, főként Opel. A cég flottaszerződések keretében pillanatnyilag ötven autót kölcsönöz Magyarországon különböző cégeknek. A cég vezetőségének szándéka, hogy az egész országra, mindenekelőtt a nagyobb városokra kiterjessze a hálózatot. Ez nem semmi... hanem 0! Szenzációs százalékcsökkentések az Opel Banknál! Az Opel június 30-ig egyedülálló finanszírozási lehetőséget kínál az új autót vásárlóknak! További részletekről érdeklődjék az Opel márkakereskedőknél, illetve az Opel Info budapesti telefonszámán! Az ajánlatok más kedvezményekkel együtt, valamint az Astra Light modellhez nem vehetők igénybe! OPEL BANK 321-OPEL 321-6735 INFO OPEL FAX: 321-4466/6735