Vas Népe, 1999. május (44. évfolyam, 101-124. szám)

1999-05-03 / 101. szám

1999. május 3. HÉTFŐ KRÓNIKA Alapkőletétel a határvonalon (Folytatás a 1. oldalról) Orbán Viktor miniszterelnök beszédében kiemelte, hogy most különösen meg kell be­csülni a polgárosodást, gazdasá­gi fejlődést, munkaalkalmat is hozó vasútépítést, amely össze­köt népeket, országokat, mikor déli határainkon túl dörögnek a fegyverek, emberek halnak meg, épületek omlanak össze. Magyarországnak eddig min­den szomszédos országgal volt vasúti összeköttetése, csak Szlovéniával nem. A közös vasút azt is jelenti, hogy közvet­lenül el lehet érni az Adriai-ten­gert is. „Ma nemcsak az alapkövet tesszük le a szlovén miniszterel­nök úrral, de a szlovén-magyar barátság újabb állomásához is elérkeztünk” - fejezte be beszé­dét Orbán Viktor. Janez Drnovsek szlovén mi­niszterelnök Magyarország és Szlovénia régóta tartó kitűnő kapcsolatát emelte ki beszédé­ben. Jó az együttműködés a két szomszédos állam között, mi­képpen jó az összeköttetés a ki­sebbségekkel is. Magyarország és Szlovénia arra szolgál példa­ként, hogy a két országban élő kisebbségek nem elválasztják és megosztják, hanem inkább egy­máshoz közel hozzák, össze­kapcsolják az országokat. A kö­zös vasút megépítése után kapcsolódhatunk az 1994-ben a Pánerupeai Közlekedési Konfe­rencián az 5-ös számú korri­dorként meghatározott nemzet­közi vasúti közlekedési folyosó­hoz. (Velence-Trieszt/Koper- Ljubljana-Budapest-Ungvár- Lvov). A személyszállítás és a teherszállítás meggyorsítására számítunk Szlovéniában is, mi­vel Koper kikötőváros is elérhe­tő az új vonal megépítése után. A vasút maga is teremt munka­helyeket, de segít abban is, hogy az emberek találjanak a környé­ken, a régióban munkaalkalmat. Janez Drnovsek beszédét az­zal zárta, hogy reméli, 2000 de­cemberében, amikor elindul az első vonat, újra együtt lesz az ünneplőkkel. Ezután a két miniszterelnök ünnepélyesen lerakta a magyar­szlovén vasút alapkövét, majd egy emléktáblát is elhelyeztek fölötte, amit a szlovén közle­kedési miniszter és a magyar közlekedési államtitkár „beto­nozott le”. A negyvennégy kilométeres vasútvonal építését márciusban megkezdték mindkét oldalon. A szlovén oldalon 24,5 kilométer, a magyarországin 19,5 kilomé­teres szakasz készül. A beruhá­zás mostani számítások szerint 22,5-24 milliárd forintba kerül. Mivel az Európai Unió két tag­jelölt országa közösen építi, je­lentős Phare-támogatást is kap­nak hozzá. A vasúti pálya a szlo­véneknél a Puconci-Hodos-or­­szághatár nyomvonalon halad, nálunk a volt őrségi vasútvonal egy részét is használják majd. Közel egymillió köbméter föl­det mozgatnak meg, négy meg­állóhely készül. Völgyhidak, alagutak épülnek (Nagyrákoson lesz Európa leghosszabb völgy­­hídja). Sajtótájékoztatón a szlo­vén közlekedési miniszter beje­lentette, 2005-2010 között vil­lamosítják a pályát. • Treiber Mária Márványtáblával jelölik a magyar-szlovén vasútvonal határ menti helyét Fotó: Benkő Sándor Vizsgálóbizottság kastélyügyben (Folytatás az 1. oldalról) Kovács Ferenc azt mondta, ha kell tegyenek feljelentést a közpénz felelőtlen felhasználá­sa miatt az önkormányzat ko­rábbi vezetői ellen. Markó Péter reagált először a javaslatra: sze­rinte a dolgok sorrendje az len­ne, ha először megpróbálnák ér­tékesíteni a kastélyt, ha csak veszteséggel lehet, akkor jöjjön a bizottság. Aztán szavazásra tette fel a javaslatot: egyetlen tartózkodással elfogadták a kép­viselők a bizottság megalakítá­sának szükségességét. Négy frakció azonnal közölte is a bi­zottságba delegált személy ne­vét (Beleznay László, Keller László, Mészáros Béla, Preinin­­ger Ferenc). Farkas János (MSZP) gondolkodási időt kért. Kis idő múlva közölte, megvan az MSZP-s bizottsági tag (őt je­lölték), és hozzátette, hogy a bi­zottság vizsgálja meg azt is, mennyit árt a megye érdekeinek Kovács Ferenc bejelentése, ho­gyan befolyásolja az értékesíté­si lehetőséget. Markó Péter sza­vazásra tette fel a javaslatot: a többség elvetette, kilencen sza­vaztak igennel. Az alaki szempontból igen rendhagyó közgyűlésen a napi­rendek tárgyalását megszakítot­ta a sportolók fogadása, jutal­mazása is. Neves edzők, szak­osztályvezetők, sportolók jelen­tek meg, mert a megyei köz­gyűlés úgy döntött, hogy anya­gilag támogatja az esélyes spor­tolók olimpiai felkészülését. Kétmillió forintot szánt erre a célra, a felét vehették át pénte­ken a sportolók, a vezetők. A tá­mogatás legkisebb összege 100 ezer forint, a maximum 600 ezer forint. A Dobó SE, a HVSE atlé­tái, súlyemelői, birkózói, a Víz­mű SC úszói, a Marc-Körmend utánpótláscsapata, a tanárképző főiskola torna szakosztálya ka­pott felkészülési támogatást a megyétől, erre korábban nem volt példa. Napirend szerint került a köz­gyűlés elé a megye árvízvédel­mi koncepciója, amelynek elké­szítéséért elismerését fejezte ki a közgyűlés. Nádor István, a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igaz­gatóság igazgatója szóban meg­erősítette, hogy az önkormány­zatokra háruló feladatok össze­sen körülbelül 600 millió forin­tot igényelnek. Az állami árvízvédelmi fejlesztés Szent­­gotthárd környékén 1,1 milliár­dos. A Mórichida-Sárvár védel­mi szakasz fejlesztése, amely az észak-dunántúli igazgatóság­hoz tartozik, ennél többe, 1,5 milliárdba kerül. Most is, mint évtizedek óta nagy figyelem és vita kísérte a lukácsházi víztáro­zóval kapcsolatos előterjesztést. Mivel a fejlesztés elsősorban Szombathely árvízvédelmét szolgálja, a megyeszékhely köz­gyűlésének állásfoglalására is szükség van. Közös, állami, me­gyei és szombathelyi finanszí­rozásban képzelhető el a megva­lósítás. Az árvízvédelmi kon­cepció minden veszélyeztetett falura és városra kiterjed. A megvalósításhoz közel csak a szentgotthárdi árapasztó áll (Phare-pénzből). Biztonsági és társadalmi­gazdasági koncepciót is elfoga­dott a közgyűlés. • Budai R. VAS NÉPE 3 MEGKÉRDEZTÜK Mi a véleményük a falujukról a nádasdiaknak? Hétszázötvenhárom ná­­dasdi véleményét tükrözi az a napokban megjelent kiad­vány, amely a település lakó­inak igényeiről készült. Ta­valy februárban több mint ezer falubeli kapta kézhez azt a kérdőívet, amit az Együtt Nádasdért Egyesület készí­tett. A nádasdiak a kérdőívek háromnegyed részét küldték vissza. ★ Mi tetszik, és mi nem tet­szik Nádas­don? - kérdeztük Karvalits Zoltántól, az egye­sület elnökétől. - A nádasdiak szeretnek falujukban lakni, derül ki a felmérésből, hiszen 62 nem­leges válaszra 652 igenlő visszajelzés érkezett. Leg­többen a rendezvényeket, a helyben lévő óvodát és az is­kolát, valamint az egészség­­ügyi szolgáltatást jelölték meg a „Mit tart jónak a falu­ban?” kérdésre. Elégedetle­nek viszont a nádasdiak az utakkal és a faluképpel. S ha már a faluképnél tartunk, a többség azért elégedett a tele­pülés küllemével, ám a par­kokat és közterületeket gon­dozatlannak ítéli. A faluszé­pítésre kaphatóak a falube­liek, sőt támogatnának egy utcák között kiírandó tiszta­sági versenyt is. A „Milyen új létesítmé­nyekre van szükség?” kér­désre a nádasdiak elsősorban a ravatalozó előtt fedett terü­letet, játszóteret, tekepályát, valamint parkolókat írták a kérdőívre. Több falunapra, kulturális programra és tan­folyamra lenne szükség a fa­luban. Sokan szeretnének idegen nyelvet tanulni, emel­lett igény lenne számítógépes oktatásra is. A véleményüket legszívesebben a falugyűlé­seken osztják meg a nádasdi­ak, de az évenkénti közmeg­hallgatást is a fontos közéleti fórumok közé sorolják. • Krilov István GLOSSZA Koszorú a „gyilkos” fán Jobban megrendülök a látványtól, mióta tudom, nem szük­ségszerű, hogy koszorúk, csokrok jelezzék az utak melletti fákon: itt fejezte be életét valaki. Sohasem a fa a hibás, mégis „gyilkosként” emlegetik az út menti, magasra, erősre növő fákat. A hatvanas években többnyire nyárfák kerültek a főutak szélére, életidejük lejárt, megkezdődött a cseréjük. A fakivá­gások miatt erősen szokott tiltakozni a lakosság, az autósok is jobban szeretnek tavasztól őszig fényvédett, árnyas úton haj­tani. Most azonban, az elöregedett fák cseréje idején, más hangot, más véleményt is lehetett hallani. Mészáros Béla megyei képviselő például elmondta a márciusi közgyűlésen, hogy nem fákat kellene ültetni. A gyorshajtást, a kisodródást, a téli megcsúszást ugyan nem lehet megakadályozni, de ha nem erős fák, hanem bokrok, sövények szegélyezik az út menti területeket, akkor nem életével fizet vagányságáért, felelőt­lenségéért a gépkocsivezető (az esetek többségében a fiatal­ember). A kisodródott kocsi, ha átrepül az útszéli árkon, igen ritkán ússza meg a halálos „ találkozást” a fával. Fia nem fát ültetnek, hanem cserjét, az ágas-bogas szegély legfeljebb lefékezi, megállítja a kocsit, összekarcolja a fényét, de a vezető és az utas biztosan túléli. Friss koszorúkat láttam hazatérőben a fatörzseken. És lát­tam, hogy a kivágott nyárfák helyett facsemetéket ültettek. Talán még lehet változtatni. b.r. * A készülék csak VWestel 900 előfizetői kártyával használható! “ Csak új Westel 900 előfizetéssel, kétéves szerződéssel, amíg a készlet tart További feltételek és kedvezményes ajánlatok az üzletekben Információ és házhoz szállítás 265-9210. 06-30 930-30-30 vagy 184 i csak a VWestel 900 hálózatából hívható - díjmentesen! http wwww.vwestel900.hu WESTEL 900 mintabolt: Szombathely. Király u. 8. tel.: 06-94/324-420, 06-30/900-9027 Hivatalos üzletkötőnk: 06-30/930-4989 GSM Telefon Shop Szombathely. Vörösmarty u. 24. • Bük. Széchényi u 28 • Körmend, Kossuth u. u 5 • Kőszeg. Liszt Ferenc u. 17. • Dancs István Roland: Vas megye egész területen Szombathely. Vörösmarty u 24 • Rajczi Antal Vas megye egész területen • Za­­gorhidi és Társa. Vasvár. Szentmihályfalvi u 12 • Foto Porst Celldömölk. Kőszegi u 14 Maxmédia Kft Körmend. Rákóczi út 18 • M & H Kft. Sárvár. Batthyány u 8-10. • Erfo- Vill Kft. Kőszeg. Varkor 33. • Ex-Tel Shop Szombathely. Urania Udvar • Szombathely Weither K u 14 • Annuitás Kft. Répcelak. Petőfi u 63 a 4

Next