Vas Népe, 1999. május (44. évfolyam, 101-124. szám)
1999-05-03 / 101. szám
1999. május 3. HÉTFŐ KRÓNIKA Alapkőletétel a határvonalon (Folytatás a 1. oldalról) Orbán Viktor miniszterelnök beszédében kiemelte, hogy most különösen meg kell becsülni a polgárosodást, gazdasági fejlődést, munkaalkalmat is hozó vasútépítést, amely összeköt népeket, országokat, mikor déli határainkon túl dörögnek a fegyverek, emberek halnak meg, épületek omlanak össze. Magyarországnak eddig minden szomszédos országgal volt vasúti összeköttetése, csak Szlovéniával nem. A közös vasút azt is jelenti, hogy közvetlenül el lehet érni az Adriai-tengert is. „Ma nemcsak az alapkövet tesszük le a szlovén miniszterelnök úrral, de a szlovén-magyar barátság újabb állomásához is elérkeztünk” - fejezte be beszédét Orbán Viktor. Janez Drnovsek szlovén miniszterelnök Magyarország és Szlovénia régóta tartó kitűnő kapcsolatát emelte ki beszédében. Jó az együttműködés a két szomszédos állam között, miképpen jó az összeköttetés a kisebbségekkel is. Magyarország és Szlovénia arra szolgál példaként, hogy a két országban élő kisebbségek nem elválasztják és megosztják, hanem inkább egymáshoz közel hozzák, összekapcsolják az országokat. A közös vasút megépítése után kapcsolódhatunk az 1994-ben a Pánerupeai Közlekedési Konferencián az 5-ös számú korridorként meghatározott nemzetközi vasúti közlekedési folyosóhoz. (Velence-Trieszt/Koper- Ljubljana-Budapest-Ungvár- Lvov). A személyszállítás és a teherszállítás meggyorsítására számítunk Szlovéniában is, mivel Koper kikötőváros is elérhető az új vonal megépítése után. A vasút maga is teremt munkahelyeket, de segít abban is, hogy az emberek találjanak a környéken, a régióban munkaalkalmat. Janez Drnovsek beszédét azzal zárta, hogy reméli, 2000 decemberében, amikor elindul az első vonat, újra együtt lesz az ünneplőkkel. Ezután a két miniszterelnök ünnepélyesen lerakta a magyarszlovén vasút alapkövét, majd egy emléktáblát is elhelyeztek fölötte, amit a szlovén közlekedési miniszter és a magyar közlekedési államtitkár „betonozott le”. A negyvennégy kilométeres vasútvonal építését márciusban megkezdték mindkét oldalon. A szlovén oldalon 24,5 kilométer, a magyarországin 19,5 kilométeres szakasz készül. A beruházás mostani számítások szerint 22,5-24 milliárd forintba kerül. Mivel az Európai Unió két tagjelölt országa közösen építi, jelentős Phare-támogatást is kapnak hozzá. A vasúti pálya a szlovéneknél a Puconci-Hodos-országhatár nyomvonalon halad, nálunk a volt őrségi vasútvonal egy részét is használják majd. Közel egymillió köbméter földet mozgatnak meg, négy megállóhely készül. Völgyhidak, alagutak épülnek (Nagyrákoson lesz Európa leghosszabb völgyhídja). Sajtótájékoztatón a szlovén közlekedési miniszter bejelentette, 2005-2010 között villamosítják a pályát. • Treiber Mária Márványtáblával jelölik a magyar-szlovén vasútvonal határ menti helyét Fotó: Benkő Sándor Vizsgálóbizottság kastélyügyben (Folytatás az 1. oldalról) Kovács Ferenc azt mondta, ha kell tegyenek feljelentést a közpénz felelőtlen felhasználása miatt az önkormányzat korábbi vezetői ellen. Markó Péter reagált először a javaslatra: szerinte a dolgok sorrendje az lenne, ha először megpróbálnák értékesíteni a kastélyt, ha csak veszteséggel lehet, akkor jöjjön a bizottság. Aztán szavazásra tette fel a javaslatot: egyetlen tartózkodással elfogadták a képviselők a bizottság megalakításának szükségességét. Négy frakció azonnal közölte is a bizottságba delegált személy nevét (Beleznay László, Keller László, Mészáros Béla, Preininger Ferenc). Farkas János (MSZP) gondolkodási időt kért. Kis idő múlva közölte, megvan az MSZP-s bizottsági tag (őt jelölték), és hozzátette, hogy a bizottság vizsgálja meg azt is, mennyit árt a megye érdekeinek Kovács Ferenc bejelentése, hogyan befolyásolja az értékesítési lehetőséget. Markó Péter szavazásra tette fel a javaslatot: a többség elvetette, kilencen szavaztak igennel. Az alaki szempontból igen rendhagyó közgyűlésen a napirendek tárgyalását megszakította a sportolók fogadása, jutalmazása is. Neves edzők, szakosztályvezetők, sportolók jelentek meg, mert a megyei közgyűlés úgy döntött, hogy anyagilag támogatja az esélyes sportolók olimpiai felkészülését. Kétmillió forintot szánt erre a célra, a felét vehették át pénteken a sportolók, a vezetők. A támogatás legkisebb összege 100 ezer forint, a maximum 600 ezer forint. A Dobó SE, a HVSE atlétái, súlyemelői, birkózói, a Vízmű SC úszói, a Marc-Körmend utánpótláscsapata, a tanárképző főiskola torna szakosztálya kapott felkészülési támogatást a megyétől, erre korábban nem volt példa. Napirend szerint került a közgyűlés elé a megye árvízvédelmi koncepciója, amelynek elkészítéséért elismerését fejezte ki a közgyűlés. Nádor István, a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója szóban megerősítette, hogy az önkormányzatokra háruló feladatok összesen körülbelül 600 millió forintot igényelnek. Az állami árvízvédelmi fejlesztés Szentgotthárd környékén 1,1 milliárdos. A Mórichida-Sárvár védelmi szakasz fejlesztése, amely az észak-dunántúli igazgatósághoz tartozik, ennél többe, 1,5 milliárdba kerül. Most is, mint évtizedek óta nagy figyelem és vita kísérte a lukácsházi víztározóval kapcsolatos előterjesztést. Mivel a fejlesztés elsősorban Szombathely árvízvédelmét szolgálja, a megyeszékhely közgyűlésének állásfoglalására is szükség van. Közös, állami, megyei és szombathelyi finanszírozásban képzelhető el a megvalósítás. Az árvízvédelmi koncepció minden veszélyeztetett falura és városra kiterjed. A megvalósításhoz közel csak a szentgotthárdi árapasztó áll (Phare-pénzből). Biztonsági és társadalmigazdasági koncepciót is elfogadott a közgyűlés. • Budai R. VAS NÉPE 3 MEGKÉRDEZTÜK Mi a véleményük a falujukról a nádasdiaknak? Hétszázötvenhárom nádasdi véleményét tükrözi az a napokban megjelent kiadvány, amely a település lakóinak igényeiről készült. Tavaly februárban több mint ezer falubeli kapta kézhez azt a kérdőívet, amit az Együtt Nádasdért Egyesület készített. A nádasdiak a kérdőívek háromnegyed részét küldték vissza. ★ Mi tetszik, és mi nem tetszik Nádasdon? - kérdeztük Karvalits Zoltántól, az egyesület elnökétől. - A nádasdiak szeretnek falujukban lakni, derül ki a felmérésből, hiszen 62 nemleges válaszra 652 igenlő visszajelzés érkezett. Legtöbben a rendezvényeket, a helyben lévő óvodát és az iskolát, valamint az egészségügyi szolgáltatást jelölték meg a „Mit tart jónak a faluban?” kérdésre. Elégedetlenek viszont a nádasdiak az utakkal és a faluképpel. S ha már a faluképnél tartunk, a többség azért elégedett a település küllemével, ám a parkokat és közterületeket gondozatlannak ítéli. A faluszépítésre kaphatóak a falubeliek, sőt támogatnának egy utcák között kiírandó tisztasági versenyt is. A „Milyen új létesítményekre van szükség?” kérdésre a nádasdiak elsősorban a ravatalozó előtt fedett területet, játszóteret, tekepályát, valamint parkolókat írták a kérdőívre. Több falunapra, kulturális programra és tanfolyamra lenne szükség a faluban. Sokan szeretnének idegen nyelvet tanulni, emellett igény lenne számítógépes oktatásra is. A véleményüket legszívesebben a falugyűléseken osztják meg a nádasdiak, de az évenkénti közmeghallgatást is a fontos közéleti fórumok közé sorolják. • Krilov István GLOSSZA Koszorú a „gyilkos” fán Jobban megrendülök a látványtól, mióta tudom, nem szükségszerű, hogy koszorúk, csokrok jelezzék az utak melletti fákon: itt fejezte be életét valaki. Sohasem a fa a hibás, mégis „gyilkosként” emlegetik az út menti, magasra, erősre növő fákat. A hatvanas években többnyire nyárfák kerültek a főutak szélére, életidejük lejárt, megkezdődött a cseréjük. A fakivágások miatt erősen szokott tiltakozni a lakosság, az autósok is jobban szeretnek tavasztól őszig fényvédett, árnyas úton hajtani. Most azonban, az elöregedett fák cseréje idején, más hangot, más véleményt is lehetett hallani. Mészáros Béla megyei képviselő például elmondta a márciusi közgyűlésen, hogy nem fákat kellene ültetni. A gyorshajtást, a kisodródást, a téli megcsúszást ugyan nem lehet megakadályozni, de ha nem erős fák, hanem bokrok, sövények szegélyezik az út menti területeket, akkor nem életével fizet vagányságáért, felelőtlenségéért a gépkocsivezető (az esetek többségében a fiatalember). A kisodródott kocsi, ha átrepül az útszéli árkon, igen ritkán ússza meg a halálos „ találkozást” a fával. Fia nem fát ültetnek, hanem cserjét, az ágas-bogas szegély legfeljebb lefékezi, megállítja a kocsit, összekarcolja a fényét, de a vezető és az utas biztosan túléli. Friss koszorúkat láttam hazatérőben a fatörzseken. És láttam, hogy a kivágott nyárfák helyett facsemetéket ültettek. Talán még lehet változtatni. b.r. * A készülék csak VWestel 900 előfizetői kártyával használható! “ Csak új Westel 900 előfizetéssel, kétéves szerződéssel, amíg a készlet tart További feltételek és kedvezményes ajánlatok az üzletekben Információ és házhoz szállítás 265-9210. 06-30 930-30-30 vagy 184 i csak a VWestel 900 hálózatából hívható - díjmentesen! http wwww.vwestel900.hu WESTEL 900 mintabolt: Szombathely. Király u. 8. tel.: 06-94/324-420, 06-30/900-9027 Hivatalos üzletkötőnk: 06-30/930-4989 GSM Telefon Shop Szombathely. Vörösmarty u. 24. • Bük. Széchényi u 28 • Körmend, Kossuth u. u 5 • Kőszeg. Liszt Ferenc u. 17. • Dancs István Roland: Vas megye egész területen Szombathely. Vörösmarty u 24 • Rajczi Antal Vas megye egész területen • Zagorhidi és Társa. Vasvár. Szentmihályfalvi u 12 • Foto Porst Celldömölk. Kőszegi u 14 Maxmédia Kft Körmend. Rákóczi út 18 • M & H Kft. Sárvár. Batthyány u 8-10. • Erfo- Vill Kft. Kőszeg. Varkor 33. • Ex-Tel Shop Szombathely. Urania Udvar • Szombathely Weither K u 14 • Annuitás Kft. Répcelak. Petőfi u 63 a 4