Vas Népe, 2000. április (45. évfolyam, 77-100. szám)

2000-04-15 / 89. szám

2000. április 15. SZOMBAT HÉTVÉGE - KULTÚRA VAS NÉPE . Hallgatás után, az újrafelfedezés mámorában Poszler György akadémikus Szombathelyen, Márai Sándorról, kultúráról, tradícióról, Európáról Poszler György akadémikus a Berzsenyi Dániel Főisko­lán megrendezett Márai-konferencián az író „Kassa­­komplexusáról” tartott előadást. Szombathelyi vendé­geskedése idején kértünk tőle interjút. Derűje, nyugalma, kérdező bölcsessége biztonságot áraszt.­ ­ Professzor úr, hadd olvas­sak fel egy részletet Találkozá­sok című, esélyeket latolgató, ezredvégi veszélyeket felmérő könyvéből. „K. G. kisegített. '28-asok vagyunk? Egyénileg, életrajzban nem. Közösen, tör­ténelemben igen. Télszavakból értjük egymást." Mondja: Princip merénylőtársa Szaraje­vóban. Mondom: bombás Cab­­rinovic. Mondom: Karácsony Benő. Mondja: Napos oldal. (...) Mondom: A kassai polgárok. Mondja: János mester, Somlay játszta valaha. És így - hosz­­szasan - tovább.” Ezek szerint az ön „latin Európában gon­dolkodó” nemzedéke számára Márai az alapélmények közé tartozott. Hogyan találkozott vele? - A Márai-olvasást pesti gimnazista koromban kezdtem - '45 és '49 között és­­a kurió­zum kedvéért mondom) kezdet­ben nem voltam olyan lelkes Márai-olvasó. Akkoriban­­ fur­csa dolog, azóta ezt többé-ke­­vésbé kinőttem a népies ol­vasmányok közelebb álltak hoz­zám. Máraival pechem is volt, nem a legjobb könyvei - A gyertyák csonkig égnek, Az iga­zi, a Vendégjáték Bolzanóban - kerültek először a kezembe. Ez utóbbi regényről itt, Szombat­helyen is szó esett - én nem tar­tom annyira jónak, mint ahogy az a konferencián elhangzott előadásban tükröződött. Visszatérve a személyes él­ményekhez: időközben Márai emigrált, teljes hallgatás vette őt körül. Nem tudom, a maga nem­zedékének mit mond az a meg­nevezés, hogy „Spenót”. — Mi is így ismertük meg a nagy magyar irodalomtörténe­tet.­­ Abban van egy rettenetesen rossz Márai-portré, amelyet egy kitűnő filmkritikus írt, aki iro­dalmárnak talán nem volt olyan jó. Ettől a Márai-portrétól - vul­gárisan szólva - minden szál ha­jam égnek állt. Ennél nekem Márai-ügyben azért jobb emlé­keim voltak. Akkor, a hatvanas években - harmincegynéhány évesen - kezdtem újra Márait olvasni. Ebben a korszakban ér­tek a meghatározó Márai-élmé­­nyeim. A zendülők - amelyet korábban is olvastam, de ka­maszként nem értettem igazán az Egy polgár vallomásai, az Idegen emberek, a Röpirat a nemzetnevelés ügyében, meg a Napló. Rájöttem, hogy nemcsak az a portré nagyon nem jó, ami a Spenótban olvasható, hanem az én Márai-emlékeim se ponto­sak. És akkor nagyon sokat, na­gyon nagy átéléssel olvastam Márait. A '80-as években aztán megismerkedtem A kassai pol­gárokkal, és a Kassai őrjárattal, írtam is A kassai polgárokról egy elemzést­­ nagyon megfo­gott annak a darabnak az érték­teremtő-értékőrző patrícius pol­gárságot bemutató atmoszférá­ja. Ezt a légkört ugyanis én va­lamelyest ismertem szülőváro­somból, Kolozsvárról. Ma már nem gondolom annyira jónak ezt a drámát, mint a '90-es évek elején, de a jó emlékeim meg­maradtak - ezért is vállalkoz­tam szívesen arra, hogy Márai „Kassa-komplexusáról” beszé­lek a szombathelyi konferenci­án. Márai mitizálta Kassát, ál­landó forrásként, kiindulópont­ként létezett számára, ezzel együtt állandóan lázadt is elle­ne. Egyébként én nem vagyok Márai-kutató. Úgy aposztrofál­nám inkább magamat, ahogyan valaki itt a konferencián már megtette: Márai-olvasónak. - A század első felében elter­jedt válságfilozófiákról hadd kérdezzem: Spengler, Ortega y Gasset erősen kapcsolódik Má­raihoz is. Ön a már említett könyvében a civilizáció végét megjósoló „ válságfilozófusok" nyomán latolgatta lehetősé­geinket néhány évvel ezelőtt. Most elértük a misztikus 2000. évet. Hogyan látja: a katarzis­hoz vagy a katasztrófához ér­tünk közelebb? - A két világháború közötti értelmiségi nemzedék Magyar­­országon rajtuk - Ortegán, Spengleren, Kayserlingen, Hui­­zingon— nőtt fel, többségük ma­gyarul is hozzáférhető volt. Egyébként az a legfurcsább eb­ben a dologban, hogyha szigo­rúan filozófiai szakmai oldalról nézem, akkor az úgynevezett válságfilozófiák dilettáns filo­zófiák, művelői pedig - ahogy ezt nálam sokkal szigorúbb el­mék szokták mondani -, nem fi­lozófusok, hanem „filozófiai írók”. Persze én is tudom, hogy mondjuk Spengler miben jelenti a nagy német filozófiának egye­nesen a karikatúráját - de dilet­tantizmus ide vagy oda: a jósla­taiból - például ami a civilizáció végét illeti - sok minden meg­valósulni látszik. Előbb említet­te, hogy a latin Európát képvise­lő nemzedékhez tartozom. Én ezt Máraira és Cs. Szabó László­ra hivatkozva írtam, és nekem ez azt je­lenti, hogy latin­­ és germán Európa. Én még abban a légkör­ben nőttem fel, hogy vagyunk mi itt Kö­­zép-Európában, és nálunk egy eleven antik latin hagyo­mány, amelynek olyan nagy elágazá­sai vannak, mint a francia kultúra, és amelyhez felnőtt a német kultúra. Rend­kívüli nyugtalanság­gal és elégedetlen­séggel tölt el, hogy ma úgy tűnik, mintha csakis és kizárólag angolszász kultúra létezne a világon. Mintha az in­tegrált Európa sem jelentene mást, mint - durván fogalmazok — Amerika szellemi gyarmatát. Optimistább pillanataimban azt szoktam mondani, hogy a hu­mán kultúra több lépcsőben ve­reséget szenvedett ugyan, és olyan pozíciója sose lesz, ami­lyen valaha volt - és amilyenről valaha álmodoztunk, hogy me­gint lehet, de egy szűkebb he­lyen meg fog alaposan szilárdul­ni. Egyetlen dologban remény­kedhetünk: hogy az integrált Európa megtartja a régiók szel­lemi arculatát, és akkor Közép-Európa, a világnak ez a nem na­gyon szerencsés, de egyik leg­okosabb tájegysége talán meg tud őrizni valamit a tradícióiból. Más, kevésbé optimista pillana­taimban pedig úgy gondolom, megvan a lehetősége egy olyan világnak, amely azt a humánus tradíciót kiiktatja, amelyre elő­deink törekedtek - és amelybe Márai is beletartozott. — A több évtizedes hallgatás után most odafigyelünk Mórai­ra: mozgásban van, sokan, so­kat idézik - igaz, jól is idézhető -, talán most „kanonizálódik” az életmű.­­ A nagy elhallgatásnak szin­te természetes reakciója az, hogy „betört” ez az életmű az irodalmi köztudatba. Az az ér­zésem, hogy az újrafelfedezés mámorában mintha túl is futott volna az értékelés a realitáson. De hangsúlyozom: természetes­nek tartom ezt az állapotot. Úgy gondolom, Márai egyenetlen életművet hagyott hátra, remek­művekkel. Én annak tartom A zendülőket, a Krúdy-parafrá­­zist, kitűnőnek A Csutorát - és még néhány művet sorolhatnék. De az az epikus véna, amely egyfelől egy Krúdy-, másfelől egy Móricz-életművet jellemez, Márainak nem erőssége. Azt mondta, hogy Márai könnyen idézhető. Ez egyfelől annak, aki Márairól ír, meg­könnyíti a dolgát - bár, amikor a szombathelyi előadásra készül­tem, hosszan gondolkoztam azon, melyiket válasszam az adódó tíz pompás mottólehető­ség közül­­, másfelől viszont „gyanús” egy picit. Fölébreszti az emberben a kételyt, hogy ta­lán túl frappáns, látványos, de nem elég mély. Bennem ez a gyanakvás egyébként olyan mű­vekkel kapcsolatban is felmerül, mint Az ember tragédiája, vagy akár a Faust. - Végül egy obligát kérdés: min dolgozik mostanában? - Néhány dolgot még be aka­rok fejezni. Az egyik tudomány­­történeti téma: arról, hogy az úgynevezett szellemtörténeti mozgalom mit jelentett a ma­gyar kultúrában. Ez egy kicsit önéletrajz is nekem, mert ezen nőttem fel­­ Szerb Antal és az ő német eszményei. És, ha még megadatik nekem, írok egy Ma­­dách-monográfiát. Nem mintha nem volna néhány, és ezek kö­zött egy-két jó is, de az a nemes rögeszmém, hogy a Tragédia kapcsán észrevettem egy-két olyan dolgot, amit eddig talán még nem írtak meg. • Ölbei Lívia Szabadulás az idő fogságából Celldömölkön április végéig látható Szilágyi Mária keramikusművész emlékkiállítása „Még a borsón is szépet álmo­dott Szilágyi Mária abban a tíz esztendőben, amelyet - művész­pályája két izgalmas és ihletett szakasza között - egy szövetke­zetben, giccstehenek ragaszt­ga­tásával, szokványpásztorlány­­kák egybeillesztésével kénysze­­ rült tölteni. S amikor onnan kike­ rült és másodszor is nekivágott annak, aminek hiszen belső tör­vények szerint másfélezerszer is neki kell vágnunk naponta, a mű­vészpályának­­ akkor a borsón álmodott álmok kiteljesedtek és valósággá rázkódtak, és közölték a művésszel: az az idő sem volt meddő. Ezt közlik velünk is, most, mikor itt vannak, együtt és egymást megvilágítva.” Devecseri Gábor szavai akár most is elhangozhattak volna a celldömölki Kemenesaljai Mű­velődési Központban Szilágyi Mária keramikusművész emlék­­kiállításának a megnyitóján, hol­ott azokat az ismert költő, író és műfordító jó három évtizeddel ezelőtt vetette papírra egy régeb­bi Szilágyi-tárlat bemutatóján. Mintha megállt volna az idő, mintha Szilágyi és Devecseri még mindig köztünk élne, s amit ma ugyanúgy mutat meg az egyik, mint a hatvanas-hetvenes években, arról ugyanazt mondja a másik, mint akkor. Az idő tény­leg megállt? Előbb 1978 októberében, az­tán 1979 januárjában újra szinte minden akkori újság hírül adta: Szilágyi Mária Celldömölknek ajándékozta életművét. A mű­vésznő a település várossá avatá­sakor látta elérkezettnek az időt, hogy hozományként mindenét odaadja. De miért éppen Celldö­mölknek? Szilágyi Mária celldö­­mölkinek vallotta magát, amióta egy nagyméretű fali kompozíci­óját találta a zsűri a legalkalma­sabbnak arra, hogy az akkor épült Kemenesaljai Művelődési Központ egyik belső falát díszít­se. Aztán újabb és újabb alko­tásait vásárolta meg az akkori nagyközség, s a művésznő hálás volt. Nem azért, mintha egyedül Celldömölkön ismerték volna el a művészetét, hiszen a sok-sok hányattatás és emberi meg­próbáltatás után 1962-ben új­rakezdett pálya a hetvenes évekre olyan magasra ívelt, hogy kiállítás kiállítást követett. Nem. Szitágyi Mária, a főváros­ban élő művész celldömölki akart lenni, és az is akart marad­ni. Az lett. Amikor az életmű odaajándé­­kozásáról szóló hírek megjelen­tek, még senki sem tudhatta - vagy talán valami belső sugallat hatására maga a művésznő érez­te? -, hogy az addig elkészült al­kotások sorát már egyetlen da­rabbal sem tudja gyarapítani. Néhány hónappal később Szi­lágyi Mária meghalt, az életmű befejezett lett, hagyatékká ne­mesült. S mert a választott város nem tudott megfelelni az aján­dékozásról szóló hírekben meg­fogalmazott kívánságnak - életműtárlatát egy külön épület­ben helyezték el —, sokáig Szilágyi Mária harmadik férje őrizte a hagyatékot. Hosszadal­mas jogi procedúra is hátráltat­ta a kerámiák hazaérkezését Celldömölkre, mivel nem volt írásos végrendelet. Megállt az idő. Tavaly ősszel aztán elrende­ződött minden - ebben szerepe volt a művésznő első házasságá­ból született, külföldön élő le­ányának is -, a hagyaték haza­tért. Múlt péntek óta látható az életmű-kiállítás a Kemenesaljai Művelődési Központban. A hó­nap végén ugyan lebontják az emléktárlatot, de az alkotások egy részét továbbra is bemutat­ják a KMK egyik helyiségében. A művészettörténet még adós Szilágyi Mária munkásságának értékelésével. Jellemző, hogy a művésznő nem szerepel egyik je­lentősebb hazai lexikonban sem. Életútjának egyes állomásait né­hány visszaemlékezésből lehet megismerni. A Jászságban szü­letett, nagyapja gazdálkodó - in­nen a népi motívumok iránti ra­gaszkodás -, apja gyógyszerész volt, a húszas évek közepén köl­töztek Budapestre. Máriát a gim­názium 5. évfolyamának elvég­zése után vették fel az Iparművé­szeti Főiskola kerámia szakára, a tanulmányait kimagasló tehetsé­gének köszönhetően különböző elismerésekkel végezte el. Egy évet Olaszországban töltött ta­nulmányúton. Hazatérve az apjá­tól ajándékba kapott műtermé­ben sorra készültek szebbnél szebb alkotásai, ám ezek nem juthattak el kiállításra, mert szin­te valamennyit elajándékozta. Két sikertelen házasság, be­tegségek, háború, nélkülözés, kényszerű munkavállalás a leg­különfélébb, az egyéniségétől tá­vol álló területeken, giccses figu­rák ragasztgatása egy szövetke­zetben az ötvenes években, foly­tonos újrakezdés­h­ez jutott Szilágyi Máriának. Aztán a hat­vanas évek elején újra felcsillant számára a remény, harmadik fér­je segítségével megint lett saját műterme, a „népköztársaság” önálló művészeként dolgozha­tott tovább. Több száz alkotás született ezután, s 1968-tól szá­mos önálló és közös kiállításra, köztük Szombathelyre és Cell­dömölkre is meghívták. „Szilágyi Mária öntudatosan, emelt fővel műveli a szakmáját, azt is tudhatja már, hogy amit csinál, nem sorolható az időle­ges teljesítmények közé, az anyag maradandóvá nemesedik formálása, színezése, égetése fo­lyamán. Mint vérbeli keramikus­aikat, nemcsak díszít, de meg is szólal a műveiben, vallomást tesz, biztat, elandalít és figyel­meztet. Ősi, csodálatos és ma is érvényes hiedelmeket kelt életre, stilizált figurával igazságokat, vágyakat jelképez” - írta róla Pogány Ö. Gábor 1977-ben. Mű­vészetének egy másik méltatója, Horváth Éva pedig így jellemzi: „Életének utolsó éveiben készül­tek főművei, a dekoratív hatású, fehérmázas kerámiakompozíci­ók, melyekben a gyermekkor fa­lusi hangulatai elevenednek meg a népi díszítőművészet elemeiből építkező stílusban. Agyagsza­lagokat,­­hurkákat hajlított gyakran mértanias formákká, idomokká, amelyeket aztán apró gyöngyökkel, tükrökkel díszített. Ezeknek az alakzatoknak a díszí­tési funkción túl tematikai kötő­dése is van, hol az első ember­pár, hol pedig az anyai szeretet megnyilvánulásait hordozzák. Izgalmas, sikerekben, küzdel­mekben bővelkedő művészpálya volt az övé." Szilágyi Mária művészete számára 2000 áprilisában vá­lasztott városában, Celldömöl­kön talán újra megmozdult az idő kereke. • Burkon László Fotó: Benkő Sándor

Next