Vas Népe, 2006. október (51. évfolyam, 231-255. szám)

2006-10-25 / 250. szám

2006. OKTÓBER 25., SZERDA Torony nélkül nem is város? Ekler Dezső kiállítása a Művészetek Házában Szombathely (él) - Bár több épület magán viseli a keze nyomát, kiállítá­son most először mutat­kozik be szülővárosában - a Művészetek Házában - Ekler Dezső építész, akit a megnyitón Miszli­­vetz Ferenc ajánlott a kö­zönség figyelmébe. Prof. dr. Miszlivetz Ferenc, a BDF Európa-tanulmányok Intézetének igazgatója hang­súlyozottan nem szakmai megnyitóval készült, inkább Ekler Dezső személyiségére koncentrált. Talán azért ka­pott épp ő felkérést az Ybl-dí­jas építész első szombathelyi tárlatának megnyitására, mert a BDF Berzsenyi téri épületét - benne az EU-tanulmányok Intézetével és a hozzá kapcso­lódó dokumentációs központ­tal - Ekler Dezső tervei alap­ján bővítették tovább. Miszlivetz Ferenc felidézte azt az időszakot, amikor­­ az uniós hozzájárulás, plusz a város támogatásának birtoká­ban- „fogalma sem volt arról, hogy mihez kezd a megnyert pályázattal”. Ekkor látta meg Az építészet vége - merthogy annyi sebet ejtettünk már épí­tett környezetünkön, hogy le­hetetlen mindet begyógyítani - címmel meghirdetett Ekler­­előadásra invitáló meghívót. A beszélgetés végén megis­merkedtek, vitatkoztak, be­szélgettek, megnézték a Ber­zsenyi téri épületet­­ és másnap hajnalban Miszlivetz Ferenc megtalálta a postalá­dájában az EU-dokumentáci­ós központ papírra vetett skic­cét, így kezdődött, valamikor 1996-97 táján. Miszlivetz Ferenc szerint egyébként az eredetileg szoci­ológus végzettségű Ekler De­zső mégiscsak arra szegődött, hogy begyógyítsa az épített környezeten ejtett sebeket. Ráadásul - amint azt a Pince­galéria belső kistermében ki­állított tarka csészegyűjte­mény is bizonyítja - elismert Alessi-designer, vagyis ebből a szempontból „korunk gyer­meke”. Plusz „folyamatosan provokál”, de Miszlivetz Fe­renc szerint mindig kedvesen, humorral - az épületein elhe­lyezett hajóval, farsangi maszkkal stb. - teszi. „Ki tud­ja, talán építész is”, tűnődött tovább a professzor, hozzáté­ve, hogy pl. a szombathelyi EU-dokumentációs központ (amelynek fotója éppen nem szerepel a tárlaton), nemcsak funkcionális, hanem közösség Az Ybl-díjas építész most először mutatkozik be önálló tárlattal szülővárosában gi térként is kiválóan teljesít: egyszerűen jó ott létezni, dol­gozni. Végül itt van Ekler Dezső, „a megvalósulatlan tervek ki­agyalója”. Ilyen terv maradt például az egymásra helyezett könyvekként elgondolt BDF- könyvtár­­ vagy a városto­rony. De Miszlivetz Ferenc szerint „egy város torony nél­kül nem város”, úgyhogy ki tudja, ez terv akár még meg is valósulhat. A kiállítás pedig november 2-áig tart nyitva a Művészetek Háza Pincegalé­riájában. Kevesen tudják, de Alessi-designerként is kap megrendeléseket M­úzeumi esélyek, pénzek, feladatok Szombathely (VN)­­ Or­szágos múzeumigazgatói értekezletnek ad helyet holnap és holnapután a Claudius Hotel. Az ese­ményen szó esik a finan­szírozási lehetőségekről, a megújulás esélyeiről. A múzeumi szakemberek már ma megérkeznek Szom­bathelyre, igény szerint meg­látogatják a Savaria Múzeum aktuális bemutatóit, este ró­mai lakomán vesznek részt. Az értekezlet holnap délelőtt kezdődik a Claudius Hotel­ben. A múzeumigazgatók sa­ját tapasztalataikat osztják meg kollégáikkal (dr. Csorba Csilla például a Petőfi Irodal­mi Múzeum megújulási lehe­tőségeiről beszél, Metka Fujs Muraszombatról a regionális együttműködés esélyeit vá­zolja fel­. Részt vesznek az ér­tekezleten az Oktatási és Kul­turális Minisztérium munka­társai, köztük dr. Schneider Márta és Závecz Ferenc szak­államtitkárok a szakterület előtt álló lehetőségekről és feladatokról számolnak be. Róna István főosztályvezető­helyettes a regionalitás és az intézményfinanszírozás ak­tuális kérdéseiről tart elő­adást. Az egész napos érte­kezlet csütörtökön borkósto­lóval ér véget, pénteken dél­előtt pedig a megyével, illetve Bildeinnel ismerkedő kirán­dulást szerveznek a ven­dégeknek. KULTÚRA Üres könyvtár A Jad Vasem Intézet munkatársa a holokauszt tanításáról Szombathely- Miért és hogyan kell a holokauszt szörnyűségeit tanítani? Ezekre a kérdésekre adott választ Chava Ba­ruch, a jeruzsálemi Jad Vasem Intézet tudomá­nyos munkatársa, a ma­gyar és román osztály ve­zetője a Berzsenyi főisko­lán tartott előadásán. A szombathelyi Magyar- Izraeli Baráti Társaság meg­hívására érkezett a megye­­székhelyre Chava Baruch, aki főiskolai előadásán számos kérdést vetett fel. • A tanárok hány éves kortól tanítsák diákjaiknak a holo­kauszt borzalmait? Minden népnek megvan a saját tragé­diája, miért kell e témával is foglalkozni? S ha az oktatók a kérdésekre megtalálják ma­gukban a választ, hogyan kell az üldözéseket, a megalázta­tásokat, a deportálásokat tan­anyagként átadni? Az előadó megítélése szerint a holo­kauszthoz a kutatás, a tanítás és az emléke­zés útján, együttesen lehet, s kell közelíteni. Tapasztalata szerint egy diáknak nem lehet hitelesen bemutatni a világháborús borzal­makat, ha csupán év­számokat és eseményeket he­lyezünk egymás mellé. Hang­súlyozta: megértés nincs em­lékezés nélkül. Éppen emiatt, a holokausztban elhunyt hat­millió zsidó emlékének meg­őrzésére, a túlélőknek s a csa­ládtagoknak hozták létre az izraeli, jeruzsálemi Jad Va­sem Intézetet. Az intézmény életre hívása azért vált nélkü­lözhetetlenné, mert a borzal­makat átélt generáció tagjai lassan-lassan eltűnnek. Az épületben levéltár, múzeum, könyvtár, kutatóhelyiségek és holokausztot oktató iskola is található. Az tanításokon a diákok mellett katonák is részt vesznek. Azért tartják fontosnak a hatalmi szerveze­tek tagjainak jelenlétét, mert ezáltal a katonák a maguk ol­dalukról is elgondolkodhat­nak azokon a történteken, amelyeknek nem szabad még egyszer megismétlődniük. Az intézet tudományos munka­társa hangsúlyozta: az elhunyt hatmillió ember 99 százalé­kának nincsen sírhelye. A Jad Vasem az a hely, ahol a csa­ládtagok, a rokonok leróhat­ják kegyeletüket. Megjegyez­te: Izrael állam olyan, mint egy emlékgyertya; intézetük­be örökmécsest helyeztek el. A Jad Vasemhez tartozik az elpusztított zsidó közösségek völgye, amely felülnézetből Európa térképét adja ki. A kü­lönböző országokon belül kő­táblákban olvashatók a közös­ségek nevei. (Írásos doku­mentumokból tudják, hogy egyetlen zsidó családért egy szigetre külön hajót küldtek a németek.) Chava Baruch elő­adásában hangsúlyozta, hogy a tanárnak a diákokkal meg kell értetni, hogy módszere­sen, előre kigondolt terv alap­ján küldték a halálba az embe­reket. A szörnyűségek kigon­­dolói nem voltak őrültek, hi­szen akkor őket nem lehetne felelősségre vonni. Hogyan lehet elképzelni, érzékeltetni, hogy a holoka­usztban több ezer, millió em­ber halt meg a II. világháború­ban?, vetette fel az előadó. Az intézet történelmi múzeumát tíz évig építették, főként a föld alá, ahol a gettók, lágerek éle­tét, mindennapjait mutatják be a látogatók számára. A ne­vek csarnokában arra akarják felhívni a fi­gyelmet, hogy min­den egyes áldozatnak volt arca, neve, cí­me, hobbija, múltja... Mint mondta, bár megtettek mindent, de még így is keveset tudnak átadni a tényekből a kiállításon, hiszen egyebek mellett az éhséget képtelen­ség érzékeltetni. Előadásában a holokauszt áldozatainak emléket állító európai múzeumokat, tárlato­kat is bemutatta. Példaként említette Berlint, ahol a láto­gató egy folyosón, emberi ar­cokat ábrázoló maszkokon lépkedve juthat tárlatról tár­latra. Máshol egy üres könyv­tárba léphet be a kiállítást szemlélő. Ahogy Chava Ba­ruch mondta: szörnyű sors vár az emberekre ott, ahol köny­veket égetnek. Hol volt az Isten?, tették fel a kérdést a zsidó múzeumok­ba betérők. De hol volt az em­ber?, válaszolta az előadó. Megjegyezte: a koncentrációs táborokba deportált zsidókat, romákat, Jehova tanúit csu­pán a hit és a remény tartotta életben. Mi a bosszú? Mint mondta, nem a szemet szemért elvnek kell érvényesülnie. Az elégté­tel nem más, mint maga az élet: a holokausztban elhuny­tak családtagjai, fiai élnek. A mai embereknek morális fe­lelősséget kell vállalniuk, hogy hasonló események ne történjenek a történelemben. Azt tanácsolta: mielőtt rá­­ömlesztenék a tanárok a diá­kokra a dátumokat, esemé­nyeket, idézzenek fel egy tör­ténetet. Emlékeztetett: Izrael kicsi, de a Jad Vasem Intézet nagyon nagy. Pusztán adatokkal nem lehet érzékeltetni a háború, a pusztítás borzalmait Németh Adél A Berzsenyi Dániel Főiskola „D" épületében tartott elő­adást Chava Baruch (alsó kép), a jeruzsálemi Jad Va­sem Intézet tudományos munkatársa, a magyar és román osztály vezetője. Az oktató a szombathelyi Ma­gyar-Izraeli Baráti Társaság meghívására, a közelmúlt­ban érkezett a megyeszék­helyre Fotó: Horváth Csaba VAS NÉPE *7 RÖVIDEN Holnap folytatódik a Fellegi-sorozat Szombathely (VII)­­ Október 26-án 18.30-kor folytatódik Fellegi Ádám Beethoven-so­­rozata a premontrei gimná­ziumban (Széchenyi utca 2.). A zongoraművész arra vállal­kozott, hogy a szombathelyi szimfonikusok Fazioli-zon­­goráján, nyolc koncerten vé­gigjátssza Beethoven összes szonátáját. Holnap lesz a má­sodik este, szokás szerint az előadó kommentárjával. A szimfonikusok 56-os koncertje Szombathely (VII)­­ Ma 19.30-kor kezdődik a szom­bathelyi szimfonikusok ünne­pi koncertje az MSH Rendez­vényházban. Az 1956-os for­radalom emléke előtt tisztel­gő hangversenyen felhangzik Bartók Concertója, Liszt A- dúr zongoraversenye és Ko­dály Psalmus Hungaricusa. Vezényel: Petró János. Bemutatkozik a művészeti tagozat Szombathely (VII)­­ A Váci Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Intéz­mény galériájában ezúttal a zalaegerszegi Ady Endre Általános Iskola és Gimnázi­um művészeti tagozatának diákjai mutatkoznak be, az alkotásaikból rendezett kiál­lításon. Az intézményről a megnyitón Nagy Szilvia ta­gozatvezető beszélt. Fotókiállítás nyílik a szakiskolában Szombathely (VN) - Szabó Gábor szombathelyi fotómű­vész alkotásaiból rendez kiál­lítást a Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari Szakképző Iskola Puskás Galériája. A ki­állítást ma 9.30-kor Kamper Lajos grafikusművész ajánlja az érdeklődők figyelmébe. A zárlat december 23-áig tekint­hető meg. Alternatív gitárzene, unplugged koncert Szombathely (bv) - Ma este 9 órakor a Bánya kávézóban ad koncertet Buús Gábor. Saját, magyar nyelvű dalait alterna­tív gitárzenével kíséri majd a szerző, a ritmikus aláfestésről pedig Varga Geri gondosko­dik percussionon. Az alkalmi formációnak ez a második közös fellépése. A premier­dalokkal is fellépő előadók műsora díjtalan. Lamantin: dzsesszduóM­onstre Mozart Szombathely (mt) - A Gadó-Winand Duó ját­szik ma a Lamantin Klub­ban. A koncert 20 órakor kezdődik. Gadó Gábor zenei tanul­mányait hegedűn kezdte, majd klasszikus gitárra vál­tott. Saját nevén 1991-ben je­lent meg első albuma, a Speci­al Time, majd Nikola Parov­­val turnézott Európában. 1995-ben Franciaországba költözött. Zeneszerzője és közreműködője Winand Gá­bor Comers of my mind című lemezének, amelyet a francia Jazzman magazin a 2002-es év legjobb jazzlemezei közé választott. 2003-ban elnyerte a francia L' Académie du Jazz által az év európai jazzmű­vészének évente odaítélt Bobby Jaspar-é­letműdíjat, mely munkásságának eddi­gi legrangosabb elismerése. Winand Gábor 1990-ben is­merkedett meg Gadó Gá­borral, és Gadó Joy nevű zenekarával kezdett dolgozni. Az együtt töltött pár év alatt rengeteg fesztiválon ért el sikereket. Jelenleg a Balázs Elemér Grouppal dolgozik, és ismét együtt játszik Gadó Gáborral, saját önálló két lemezét is az ő közreműködé­sével készítette. Szombathely (VNI) -Az MMIK komoly Mo­­zart-koncertet ajánl­ a székesegyházban. Mozart Requiemjét ok­tóber 26-án 19.30 órától hallhatja a közönség. A Keszthelyi Helikon Kórus, Nagykanizsa és Zalaeger­szeg vegyeskara és a nagy­­kanizsai Farkas Ferenc Ze­ne- és Aranymetszés Mű­vészeti Iskola és Zala megye zenetanáraiból ösz­­szeálló szimfonikus zene­kar a székesegyházban mu­tatja be a világ egyik leg­szebb, legmegrázóbb mű­vét. A közel kétszáz fős előadói gárda mellett a szó­lókat neves művészek vál­lalták. Jegyek csak elővé­telben, az MMIK-ban.

Next