Vas Népe, 2007. február (52. évfolyam, 27-50. szám)

2007-02-10 / 35. szám

14* VAS NÉPE 2007. 02.10. SZOMBAT Geológus és kóborló farkas Németh Adél vasnepe@vw.pk­.hu Dr. Juhász Árpád geológus, a tv2 közszolgálatokért felelős tanácsadója a héten Szom­bathelyre látogatott. A több mint 90 országban járt geológussal a globális felmelegedésről és gyerekkori indián nevéről is beszélgettünk. A kereskedelmi televí­zió reggeli műsorá­ban kérdezhetik akár árvízről, vulkánkitö­résről, cunamiról vagy tájfun­ról, tudása, és több mint 90 or­szágban szerzett tapasztalatai alapján bármelyik, szakterü­letéhez kötődő témában - szinte gombnyomásra - köz­érthető tájékoztatást nyújt. Rekedtes hangján megnyug­tatott akkor is, amikor egy tar­tályhajó elsüllyedésekor olaj mosta a tengerpart széleit, mondván, a természet előbb vagy utóbb, de helyreállítja saját rendjét. De meddig állít­ható helyre a természet rend­je?, kérdeztük szombathelyi látogatásakor dr. Juhász Ár­pád geológust, a tv2 tanács­adóját, akinek nevéhez olyan filmek kötődnek, mint Az élet keletkezése a Kék bolygón, a Barangolás Rorneón, vagy a Teleki Sámul útján. A bulvár­lapok által „csak” magyar Da­vid Attenboroughként emle­getett geológus a főiskola for­rásközpontjában tartott elő­adást. Levetítette­­ az ORTT pályázata által támogatott - Nepálban készített filmjét. A Látlelet a Földről sorozat egyik része a Halottégetés a Bagmati folyónál című film, amelyből Nepál fővárosa, Katmandu ismerhető meg. A képsorokból a világ azon val­lási szellemiségű városa tárul fel, ahol rengeteg a műem­lék, a barátságos ember, de a maoista gerillák folyamatos támadásai miatt visszaesett az idegenforgalom. Filmvetítés­sel egybekötött előadásában kiemelte: a földtörténetnek számos olyan korszaka volt, amikor a pólusokon nem volt jégsapka. Kezdetben mi is a globális felmelegedés hatá­sairól kérdeztük.­­ Egyes, újabban nyilvános­ságot látott szakvélemények szerint, ha az emberiség a mostanihoz hasonlóan folytat­ja tovább ipari tevékenységét, tíz év múlva a következmények visszafordíthatatlanná válnak. - Azt hiszem, dátumot nem lehet megjelölni. Példaként említhetném László Ervin zongoraművész, filozófus - aki egyike a Római Klub meg­alakítóinak - elméletét. Az emberiség jövőjéről globális kérdéseket vet fel, úgymint: mikor fogynak el az energia­­hordozók, s a mostani életvi­telnek milyen klimatikus kö­vetkezményei vannak? Lász­ló Ervin legújabb, Káoszpont című kötetében úgy kalkulált, hogyha az emberiség nem csökkenti az energiaterme­lést, s ezáltal nem csökken a szén-dioxid-kibocsátás a lég­körben, szerinte 2012-re, azaz öt év múlva visszafordíthatat­lanná válnak a természeti kö­vetkezmények. Ismert fizikai törvény, hogy a légkörbe ke­rült szén-dioxid-molekulák ugyan beeresztik a napsugara­kat, de azt a hőt, amit a Nap a földfelszínen gerjeszt, már vissza nem engedik. Ez az üvegházhatás lényege. Úgy kell ezt elképzelni, mintha a Föld egy fóliasátor alatt lenne. Az bizonyos, hogy a szén-di­­oxid légkörbe kerülésével lét­rejön egy felmelegedési fo­lyamat. Azt viszont nem lehet tudni, hogy ebben a felmele­gedésben mekkora szerepe van az embernek. Lehet, hogy­­ 50, de lehet, hogy 20 vagy 80 százalékos. Az ember mérni tudja, hogy mennyivel lett melegebb a légkör, de hogy ebben a folyamatban mekkora a természet spontán szerepe, ezt sajnos nem tudni. Vannak olyan környezetvédők, akik talán egy kicsit dramatizálják a helyzetet, s azt _____ mondják, tíz év múl­va itt a vég. Valószí­nű, hogy ez túlzás. Az bizonyos, hogy vala­mit tenni kell, mert ez az állapot hosszú távon tarthatatlan. Azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy vannak olyan olajlob­bik, amelyek kézben tartják a világgazdaságot. Hatalmuk ellen sokat nem lehet tenni. - Előadásában említette, hogyha tegyük fel, mindenütt csökkentik a szén-dioxid-kibo­­csátást, kivéve a milliárdos la­kosú Kínában és Indiában, ak­kor már nem hatékony a pre­venció. - Nem, de etikai kérdések is femerülnek. Mi milyen alapon lassítsuk egy kínai vagy egy indiai ember gazda­godását? A magasabb élet­­színvonal óhatatlanul na­gyobb energiafelhasználás­sal jár. Természetes, hogy az az indiai paraszt, aki eddig csak jakzsírmécsest égetett a hegyi falujában, szeretné, ha neki is lenne világítása, televí­ziója, mosógépe. Ha példa­ként közel egymilliárd ember szeretne úgy élni, mint mi, ak­kor az elképesztő energiafel­használással és nagymértékű szén-dioxid-kibocsátásal jár. Ezek hatásai a légköri szeny­­nyezést felgyorsítják. Mást is említenék. A Föld kőolaj-mennyiségének csaknem ne­gyedét az Egyesült Államok használja fel. Stratégiai okok­ból az USA a saját kőolajme­zeit aranytartalékként őrzi, azaz összfogyasztásának kö­rülbelül nyolc-tíz százalékát termeli csak ki a saját terüle­téről, a többit megveszi. Tény, hogy a világ könnyen kiter­melhető kőolajkészletének több mint fele a Közel-Kele­ten található. A nemzetközi összecsapások hátterében is kimondatlanul az olaj áll. Ép­pen a nagy olajlobbik és ener­gialobbik ködösített informá­ciói miatt sem lehet hiteles ké­pet kapni arról, hogy ezek a felmelegedéssel kapcsolatos negatív tendenciák, hol és mi­kor hatnak majd. Az „olajter­melők fiókjaiban” rengeteg alternatív lehetőség kidolgo­zott tervezete található, de ad­dig, amíg a piac mást diktál, ezeket a dokumentumokat pi­hentetik. A Jobbiknak a kom­munikációra is olyan nagy a befolyásuk, a hatalmuk, hogy a drámai és riasztó negatív trendeknek, híreknek nem nagyon engednek nyilvános­ságot adni. Lehet, hogy túl­zók, de nekem meggyőződé­sem, hogy a manipu­lált adatok érdekében lefizetnek intézmé­nyeket. - Említette, hogy Szombathelyre auszt­riai síeléséből érkezett. A szabadidő mellett mennyit jár, s forgat külföldön? - Most nagyon jó helyről érkeztem. Mindenki azt hiszi, hogy sokat csavargok a világ­ban, mert ahol éppen jártam, arról tévé- vagy rádióműsor­ban számolnak be. Én egy al­kalmazott vagyok a tv2-nél, s harminc szabadnapom van. A forgatásokat a szabadidőm­ben végzem. Közszolgálato­kért felelős tanácsadóként dolgozom. A feladatom az, hogy a közszolgálati műsorok készítőivel, a műhelyek tag­jaival megbeszéljem példa­ként az egészségmegőrzés prioritásait, figyelembe ve­gyem a vallási felekezetek közötti arányokat, s életmód­­magazinoknál is tanácsokat adtak. - Egyik emlékezetes filmje az Emberek evők unokái kö­zött című, amelyben Új-Gui­­nea egyik olyan törzsét mutat­ja be, ahol az 1960-as években is volt kannibalizmus. - Jó pár olyan helyszínen jártam, ahova ha még egyszer visszamennék, már soha nem lehetne ugyanazt lefilmezni. Az Emberevők unokái között című filmet Új-Guinea észak­­nyugati részén forgattuk. Ez a terület - amelynek neve Irian Jaya - Indonéziához tartozik. Az őserdőben, 1500 méter magasan meztelenül járnak az emberek. Az autonóm terület­re, amely valamikor holland gyarmat volt, nem vezet út. A hegyi pápuák 1938-ig nem láttak fehér embert, s az 1960- as években még létezett a kan­nibalizmus. Az út alatt sike­rült bejutnom az egyik törzs halotti tortára, amely nem ide­genforgalmi esemény volt. A forgatás miatt az öreg harco­sok a tűz mellett, lopótökből készült péniszvédőben, kife­jezetten ellenségesen néztek ránk. De mindennek megvolt a hitelessége. Akkoriban a pá­pua csoportoknak túszejtő ak­cióik is voltak, így az indonéz hatóság nem igazán engedte meg, hogy külföldiek erre a területre lépjenek. Nehezen lehetett elintézni, hogy té­vés csoportként kijuthassunk. Azonban sikerült egy indonéz fiúval felvenni a kapcsolatot, aki fogadott fia volt az egyik pápua klán vezetőjének. Ő intézte el, hogy részesei le­gyünk annak a halotti tornak, amelyen a 300 éves múmiát is kiültették a tűz köré, mint díszvendéget. Megjegyzem, mostanság is meghatározó él­mények értek. Nemrég jöttem meg egy karibi útról. Régóta, s annyira izgatott ez a kivéte­les természeti adottságokkal megáldott vidék, hogy ma­gam fizettem az utazás összes költségét. Hajóval mentünk, voltunk Martinique-on, Anti­­gue-on, St. Martinon, a Vir­­gin-szigeteken és a Domini­kai Köztársaságoz tartozó szi­geteken, így Tortolán is. Ta­vasszal egy társasággal me­gyek Dél-Afrikába. Velük voltam tavaly Nepálban is.­­ A karibi útról készül film? - Ehhez természetesen tá­mogatás kell. Már megmontí­roztam a felvételeket, meg van vágva egy félórás film. Nyilván, szöveget nem írtam hozzá, mert ha az egy köz­­szolgálati tévébe kerülne, ak­kor ortodox ismeretterjesztő hangvételben mutatnám be a látottakat. De ha a Spektrum­ba készülne, fordulatokkal tűzdelném meg. - Van olyan hely, ahova most visszavágyik? - Gyerekkoromban mindig szívesen voltam indián. A tör­zsi nevem Kóborló Farkas volt. Talán a gyerekkori élmé­nyekből adódóan, de van né­hány amerikai nemzeti park, amelyet nagyon szeretek. A legkedveltebb számomra a Yosemite vagy a Yellowstone Park. De csak akkor, ha kevés a turista. Ekkor lehet érezni igazán azt a magányérzetet, amely a gyerekkori indián él­mények előhívásához szüksé­ges. Egypárszor kifogtam, hogy felmentem a mamutfe­nyők erdejébe november vé­gén, december elején, s rajtam kívül, az egész nemzeti park­ban nem volt senki sem. - Romantikus lélek kell a munkájához? - Nem hiszek az asztroló­giában, de állítólag tipikus ikrek vagyok. Az életemhez hozzátartozik a valamilyen szintű exhibicionizmus, ép­pen emiatt is szeretek előadá­sokat tartani, tévében szere­pelni. Emellett nagyon jól meg tudok lenni egyedül is. Olyan törzsről is forgattam filmet, ahol a hatvanas években volt kannibalizmus Dr. Juhász Árpád ismert geológus a szakterületét érintő kérdésekben szin­te azonnal közérthető tá­jékoztatást tud nyújtani. A héten a főiskola Regio­nális Felsőoktatási For­rásközpontjában tartott előadást, amelyen Nepál­ban forgatott filmjét is le­vetítette. Az előadás után kérdeztük az üvegházha­tás következményeiről, külföldi útjairól, munká­járól, s emlékezetes, Új- Guineában forgatott film­jéről is. Az Emberevők unokái között című film­jében a törzs tagjai egy háromszáz éves múmiát is kiültettek a tűz közé, mint díszvendéget Kide­rült az is, hogy mely he­lyekre jár igazán szívesen vissza Fotó: Szenci Péter Szűzijáték - ríkat, nem kacagtat a legújabb magyar vígjáték A vígjáték olyan műfaj, amire az ember megveszi a mozijegyet, aztán beül a te­rembe, előkészíti rekesziz­mát, vidámra igazítja arcát, hátradől, és várja a katarzist... A Szűzijáték (állítólag) vígjá­ték - mégis negyven percet kell várnunk az első poénig. (A humorzsák jellemzésére legyen elég egy példa: Egon, a férfi főszereplő véletlenül fütykösére pillanatragasztóz egy plüssnyuszit...) Nehezen indul, szellemtelenül ér véget, s ami közben van, az sem ha­zudtolja meg a keretet. Hiába keres a jóindulatú recenzens pozitívumokat, kevés fogás­pontot hagy magán a film... A történet önmagában ki­csit túlontúl trendi talán, de még elmegy: Anna 26 éves, gyötri érintetlensége, és min­dent elkövet annak elveszté­séért - ehhez kapóra jön Egon, az új albérlőtárs, aki ha­sonlóképpen magányos, de ettől egyáltalán nem szenved. Nosza, beindul a verseny: ki talál egy társra előbb?! Ko­vács István forgatókönyve te­hát önmagában nem lenne rossz. (Egyébként rendező­ként is ő jegyzi a filmet, sőt, szerepel is benne, hasonló­képpen az alkotógárda többi tagjához.) Frappánsabb szö­vegekkel, több szójátékkal és szellemességgel egészen jó dolog lehetett volna belőle. Segíthettek volna a harmoni­kus, jól komponált képek és az eleven színek, szóval a re­meklő operatőri gárda - Páll Zsolt és Hatvani Balázs mun­kájának jellemzésére sajnos ez az utolsó jelző, ami eszem­be jutna. Különösen a szexje­leneteknél érzékelhető ama­­törizmusuk - művészképek helyett öncélú meztelenke­déssel van tele a Szűzijáték. Ha viszont mind a profi képek varázsa, mind a történet pör­­gőssége hiányzik, legalább a vágó az asztalra csaphatott volna, és ügyes megoldások­kal feldobhatta volna a mozi­néző hangulatát. Kertai Gábor sem tette meg ezt. Nemcsak megvalósításá­ban sablonos - vagy inkább gyenge - ez a film, a karakte­res szerep is kevés benne. Az Annát játszó Kenéz Anikó ügyes, de nincs tere kibonta­kozni kicsit a gyagya lányban. Roszik Gergelyről ugyanez mondható el, ám neki a szen­timentálisnak beállított - de különben csak tökéletesen de­bil - vidéki költő bőrében még siralmasabb a helyzete. A mindent vivő színész a Szűzűző Kft. ügyvezetőjét játszó Dióssi Gábor - az ő já­téka átható, szerepe él. Nincs több ilyen az egész filmben. Vagy talán mégis... Egyetlen villanás: a csocsóőrült Pálffy L. Péter két másodperce. Semmi elfogultság, vannak azért ötletes dolgok és jelene­tek a Szűzijátékban - bár nem sok... A zene szintén enyhít valamennyit a film végéig ki­tartó letargián, tetszik is, míg el nem jutunk a stáblistáig, s észre nem vesszük, hogy az utolsó dal egy az egyben, rit­mus- és hangzásszinten má­solja a Valami Amerikát. A rekeszizomban nincs izom­láz, a száj lebiggyedt. Az em­ber felkel a kényelmes mozi­fotelből, és csak ennyit tud kérdezni: ezt miért kellett?

Next