Vas Népe, 2008. január (53. évfolyam, 1-26. szám)

2008-01-12 / 10. szám

Egyszer sem inogtam meg Az 1998-as körmendi gyermekgyilkosság miatt elítélt Tánczos Gábor január huszadikán kiléphet a Kozma utcai börtön kapuján. Anyja - aki a mai napig hisz fia ártatlanságában- makarónival várja haza. 15. oldal Az idei a Biblia esztendeje A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia - a protes­táns egyházakkal közösen - a 2008-as esztendőt a Biblia évének hirdette meg. A könyvek könyve lesz az idei ökumenikus imahét egyik fő témája is. 16. oldal Koltay Gábor Adjátok vissza a hegyei­met! című Wass Albert-filmjének szombathelyi díszbemutatóját csütör­tökön este tartották meg az Agora-Sa­­varia moziban. (14. oldal) Osztrák borsikerek Az 1985-ös hamisítási botrány után egy évtized kellett az osztrák borágazat talpra állásához, s egy újabb évtized a nemzetközi sikerekhez. 17. oldal Takács Gábor vasnepe@vw.plc.hu Az első breakesek New York leg­szegényebb negyedében, Dél- Bronxban jelentek meg a hip­­hop hajnalán, az 1970-es évek elején. Hazánkban csak közel másfél évtizeddel később kezd­ték megismerni ezt a táncot. A televízióban 1984 márciusában figyel­tek fel a fiatalok Fe­nyő Miklós: Lépjük a lépcsőt videoklipjére, amely­ben először volt látható ha­zánkban a breaktánc. Ezután Budapesten és a vidéki nagy­városokban is felszökött a breakláz. Ebben nagy szerepe volt akkoriban a médiának is, mivel rengeteget foglalkozott a Magyarországon addig még nem igazán ismert tánccal. Ezekben az években a szombathelyi srácok több vi­deokazettát is beszereztek, ta­nulgatták a mozdulatokat. Amiket láttak, próbálták elsa­játítani otthon vagy éppen a tornaterem szivacsain. Sőt, később már lehetőség szerint hétvégenként a diszkóban is bemutatták képességeiket, ez nem is meglepő, ugyanis breaket játszottak minden ak­kori neves szórakozóhelyen, így például a Savaria moziban ebben az időben­ a táncfilmek előtt Ritchie, testvére Mike és Akos^ rendszeresen szerepel­tek. Ők hárman már akkor fel­adatuknak érezték, hogy to­vább mentsék e nehéz, de vi­dám és látványos tánc kultú­ráját! Ezekről az időkről már mosolyogva beszél Mike. - Bizony nem volt egysze­rű az út a Fő téri utcatáncok­tól egészen a nyugat-európai nagy színpadokig eljutni - és ezalatt nem csak a karriert ér­tem, hanem azt is, hogy egy lakókocsit végighúztam Eu­rópán Angliáig, Svédorszá­gig, sőt, nemegyszer a finn Lappföldig szerencsét pró­bálni. Majd a nagy fellán­golás alábbhagyott, 1986-ra kihalóban volt a break Ma­gyarországon, és a média is hirtelen elfordult tőle. (Ek­kor már az aerobikkal foglal­kozott, majd a 80-as évek vé­gén a rock and roll őrület kö­vetkezett.) 1989-re mindössze tíz-ti­zenöt ember maradt Magyar­­országon, akik komolyan vet­ték és hittek e táncban, ebből hárman szombathelyiek vol­tak, köztük Ritchie.­­ Főleg a 90-es évek elején a külföldi táncversenyeket nézve észrevettük, hogy nyu­gaton egyáltalán nem halt meg a breaktánc. Kerestük a kapcsolatot más országbe­liekkel, így németekkel, sváj­ciakkal, és csakhamar barát­ságok is kialakultak - avat be a magyarországi breakelés egyik legendája. Immár hu­szonhárom éve táncol, pálya­futása alatt tíz évig vidámpar­kokban, cirkuszokban és va­rietékben is fellépett. Az ő példája igazolja, hogy ez a táncstílus nem igazán korhoz kötött! 1993-ban a szombathe­lyiekből és pécsiekből álló Enemy Squad Ki mit tud győ­zelme meghozta az áttörést. A sikernek Ritchie, Mike és Ákos is részese lehe­tett. Ez volt az első jelentős breakcsapat, amely országszerte ismertségre tett szert szerepléseivel. Majd a 90-es évek közepétől ismét megjelent Magyarországon a break, a régi haverok újra ös­­­szeálltak. Egyre többen kap­tak kedvet a tánchoz, látták, hogy van értelme az egész­nek. így érkezünk el az ezred­fordulóhoz, amikor gyakorla­tilag már Magyarország min­den kisebb és nagyobb váro­sában megalakultak a break­­csapatok. A szombathelyi táncosok lelkesedése is töret­len, pedig az aktuális körül­mények nem éppen nekik kedveznek.­­ Jó időben a Domusnál edzünk immár tizenkét esz­tendeje. Először nem nézték jó szemmel ezt az itt élők, mi­vel hangos a zene, de szeren­csére már elfogadtak minket, sőt, látványosság lettünk. Ok­tóbertől viszont mindig te­rembe vonulunk, ahol súlyos bérleti díjat fizetünk. Ellen­ben Nyugat-Európában min­denhol ingyen állnak rendel­kezésre a Jugendzentrumok (ifjúsági házak), ahol a srácok Breakel és az életünk, ehhez értünk, ezt szeretjük, így megváltozni sem fogunk kedvükre gyakorolnak - me­sélik két fejpörgés után és egy „helikopter” előtt a fiúk. Edzőjük nincsen, magukat képezik, példátlan összefo­gással segítenek egymásnak a tökéletes technika elsajátítá­sában.­­ Videóra vesszük a moz­dulatokat, hogyan áll a láb, a kéz. Figyelünk az ütemre és magára a zenére is. Szerin­tünk a balett a táncok király­nője, míg a break a táncok ki­rálya. Itt a legnehezebb akro­batikus mozdulatok váltják egymást, sok időbe telik meg­tanulni, olykor még húsz év sem elegendő rá. Fontos a ze­ne és a tánc szeretete, a jó fizi­kai erőnlét és a hatalmas adag akaraterő. Addig gyakoroljuk a trükköket, amíg tökéletes nem lesz - állítják egybe­hangzóan. A szombathelyi csapat kö­rülbelül tizennyolc főből áll, új emberek­­ toborzása nehéz, sokan pedig lemorzsolódnak. Ugyanis a többség azt gondol­ja, lehetetlen megta­nulni a breaket, és an­nak sem örülnek, hogy sokáig csak a „na­gyok” árnyékában to­porognak. Való igaz, a legalapvetőbb moz­dulatok elsajátítása is minimum két év. Ezenkívül csak áldozatok vál­lalásával lehet érvényesülni.­­ Feladtunk otthon min­dent, és többen Szegedről jöt­tünk három éve Szombathely­be. Bécs közelsége miatt, ahol a szezonban heti négyszer-öt­­ször járunk ki utcatáncolni a Stefani Platzra. Az osztrák fő­város képéhez már hozzátar­tozunk, visszatérő családok jönnek nap mint nap megnéz­ni minket. Vannak olyanok is, akik ameddig bevásárolnak, ránk bízzák a gyerekeiket - meséli Ice, aki tizenhét éve breakel. - Mi általában az ut­cán műveljük a táncot. Itt van helyünk, ami számunkra min­dig is biztos terep volt - teszi hozzá. Rolit a break másik ol­dala, a párbajversenyek ér­deklik. - Az egy-egy, kettő­kettő elleni „csatában” van le­hetőség az egyéni képességek bizonyítására. Lényeges tak­tika, ha a verseny elejétől kezdve terrorban tudod tarta­ni az ellenfeledet, akkor nyer­hetsz - meséli. Az edzéseken is mindent beleadnak, mert számukra a break egy önkifejezési forma. - Ha jobbat csinálsz a má­siknál, akkor nyerő vagy! A kreativitásnak is fontos szere­pe van, és az sem utolsó szem­pont, hogy a tánc szabadságot ad - meséli Köcs, aki 1989 óta hódol a szenvedélyének. A srácok állítják, hogy itt­hon nagyon nehéz boldogul­niuk támogatás és szponzor hiányában. Pedig a szombat­­helyiekből is álló csapat, a Suicidal Lifestyle*Elemen­­tary Force megnyerte a világ­­bajnokságot 1999-ben Né­metországban.­­ Mégis, mi­után hazajöttünk, semmilyen lehetőség sem fogadott min­ket. Európában pedig már húsz éve kultúra a break, Ma­gyarországon mégsem fogad­ják el. Nekünk ez az életünk, ehhez értünk, és ezt szeretjük, megváltozni már nem fogunk, akármennyire is rosszak a ki­látások - mondják. Hazánkon kívül számos or­szágban komoly megbecsü­lésben van részük, így gyak­ran gáláznak Franciaország­ban. Az Elementary Force 2003-ban Monte-Carlóban, a cirkuszfesztiválon a legran­gosabb különdíjat kapta. (Emlékezhetünk, hogy az egyik kereskedelmi csatorna Csillag Születik tehetségkuta­tó műsorában a továbbjutás helyett inkább a külföldi le­hetőséget választotta ez a csapat.) Hiába a mostoha körülmé­nyek, mégis úgy edzenek és készülnek, mintha olimpiai sportágat űznének. A befekte­tett munka is rengeteg: a hát­­váll pörgés vagy az olló töké­letes elsajátítása nem minden­napi feladat. A mostani gene­rációnak pedig azért sincsen könnyű dolga, mert az időseb­bek, az „oldschool breake­sek” magasra tették a mércét. A sérülések mindennaposak, a kar-, váll- és csuklóhúzódá­sok, -törések, de nem ritka az izomszakadás sem. Ezzel ők nem törődnek, amíg bírják erővel és megvan a lelkesedé­sük, csinálják a breaket, hi­szen ez az életük­ .n A srácok sokat edzenek azért, hogy a rendkívül bonyolult mozdulatokat minél tökéletesebben tudják bemutatni Fotó: Kiss Teodóra Takács Gábor vasnepe@vw.plc.hu Életérzés és szenvedély Elkötelezett lokálpatrióta­ként állíthatom: Szombat­hely a magyarországi break fellegvára. Bevallom, hóna­pokkal ezelőtt még nem láttam élesben a „helikop­­terezést", na meg a többi akrobatikus táncelemet. Nyáron figyeltem fel a szombathelyi gumiembe­rekre a Domus egyik lép­csőjén, ahol esténként ve­rődnek össze a srácok egy magnóval. Hamar kiderült számomra, hogy nem is olyan egyszerű, könnyű az ő sportjuk: komoly edzése­ken képezik magukat már több mint tizenkét éve az üzletközpontnál, így leg­alább a magas teremkölt­ségeket megspórolják. A hazai versenyeken kívül ugyanis hiába értek el szá­mos sikert jelentős külföldi megmérettetéseken, sőt még világbajnoki címmel is büszkélkedhetnek, a kö­zönséget leszámítva nem támogatják őket. Róluk a közvélemény nagyon keve­set tud. Többet érdemelné­nek, hiszen nem utcagye­rekek, hanem profi tánco­sok! Ám hajlamosak va­gyunk azonosítani őket a kulcsos gyerekekkel és a suhancokkal is. Pedig amit csinálnak, az is művészet, mint azoké, akik csarnokok parkettáin teszik ugyanezt. Nincsenek extra vágyaik, csak nagyobb megbecsü­lést szeretnének. Elmesélik, hogy irigykednek Ausztriá­ban élő társaikra, ahol a breakre mint kultúrára te­kintenek, ott a termeket in­gyen használhatják. Sőt, Svájcban négyemeletes hip-hop Jugendhausokban kedvükre edzhetnek. A helybeliek gyakorlóterepe általában az utca kemény talaja. Szinte megtanulha­­tatlan táncukat elismerik a világon bárhol, Magyaror­szágon nem. Mégsem ez a legfontosabb számukra, ugyanis a break nem csak egy tánc, több annál, élet­érzés, szenvedély...

Next