Vas Népe, 2009. április (54. évfolyam, 77-101. szám)

2009-04-18 / 91. szám

12*VAS NÉPE ­inni jólesik Ölbei Lívia olbei.livia@vasnepe.hu Közvélemény-kutatási adatok nem állnak rendelkezésünkre, mégis fogadásokat lehetne kötni arra, hogy ő a szombathelyi Weö­res Sándor Színház legismertebb tagja. Trokán Péterrel a színház ki­csi udvarán, napernyő alatt be­szélgetünk, de mellette hamar az az érzése támad az embernek, hogy Krúdy-hangulatú kerthelyi­ségben üldögél, amelyhez a Bala­­ton-felvidék festői lankái adják a hátteret. 9700­ előadásban mindig Vas Népével a kezében érkezik a színpadra: ő Csep­­reghy-Nagy Vilmos, a Honis­mereti Bizottság elnöke, rá­adásul a Szombathelyi Polgá­rok Körének képviseletében a Szombathelyért Szeretnék Tenni Valamit Városvédő Bi­zottság (SZOSZETEVA) osz­lopos tagja. A Szerelmes Ba­­lázs­ban minden hájjal meg­kent biztosítási ügynökként tűnik fel, a vacsoraszínházban békebeli kávéházi hangulat­ban színészt játszik­­ vagy ép­pen énekel. Első föllépése a Weöres Sándor Színházban különös módon mégis a Heves megyei Egerszóláthoz kötődik, ahova Jordán Tamás „vitte el” a tár­sulatot még évadkezdés előtt, mondjuk így: ismerkedő ki­rándulásra. Trokán Pétert az egerszóláti borfesztiválon bor­lovaggá ütötték - nem vélet­lenül. - Veszprémben szinte min­den kollégának volt telkecské­­je a Balaton-felvidéken, gyak­ran megfordultam náluk, és nem volt nehéz beleszeretni abba a gyönyörű környezetbe. Úgyhogy amikor sikerült ösz­­szekaparni annyi pénzt, amennyivel már elindulhattam házat venni, megkértem sze­gény jó Kránitz Lajos baráto­mat, hogy föltétlenül szóljon, ha tud valamit. Így jutottam hozzá egy négyszázvalahány négyszögöles telekhez, rajta egy kicsi, régi, lerobbant ház­hoz­­ és kétszáz négyszögöl szőlőhöz. Szépen rendbe hoz­tam a házat - gyakorlatilag al­kalmatlan volt már arra, hogy lakjanak benne -, elkezdtem a szőlővel bíbelődni. Apám kocsmáros volt, és mindig na­gyon szeretett volna saját sző­lőt , de a vágya sosem vált va­lóra. Egy kicsit olyan most ne­kem ez a szőlő, mintha apám küldte volna. - A kedvtelés a fontos - vagy ad a bor minőségére is? - Amennyire lehet, igyek­szem megtanulni és betartani a szabályokat. A véletlen úgy hozta, hogy a szomszédos Cso­pakra települt Magyarország egyik legjobb borásza, Jásdy István. Csak néhány éve kez­dett bele, de mániákusan csi­nálja, úgyhogy ma már az élvo­nalban tartják számon. Jó ba­rátságba kerültünk, járunk át egymáshoz. Sokat tanulok tő­le. Most például vennem kell új hordót, mert az öreg hordó Trokán Péter színművész: „Most nyitottnak és szabadnak érzem magam" csak szép hordó - abban már jó bort csinálni nem lehet. Krá­nitz Lalitól örököltem egyet, az utolsó évben ajándékozta nekem azzal, hogy nála fölös­leges - aztán szegény hamaro­san el is ment. Attól a hordó­tól azért nem válok meg, mert fontos emlék. Három évvel ezelőtt, a hatvanadik születés­napomra pedig a kollégáimtól és barátaimtól - Kaszás Attilá­tól, Rátóti Zolitól, Stohl And­ristól - kaptam egy hordót, az meg a kedvencem. De három­éves, sajnos lassan ideje lecse­rélni... Ha azt akarom, hogy jó borom legyen, a szabályokat be kell tartanom. Tanulom, ta­nulom, tíz éve tanulom. - Ön mondta ki, hogy hány éves, úgyhogy akkor most hü­­ledezhetek hangosan is, leta­gadhatna sok évet. - Ilyen az alkatom - családi örökség. 87 éves édesanyám hála istennek velünk van, apá­mat makacs gyerekkori vese­betegség vitte el 71 éves korá­ban, de ő is ilyen alkat volt, so­se hízott el, nagyon sokat dol­gozott, és mozgékony volt egész életében. Én is az va­gyok, nem tudok sokat ülni a fenekemen. De azért vannak ilyen-olyan nyavalyáim, amelye­ket kezelni kell, példá­ul fáj a derekam - úgyhogy minden reg­gel az uszodában kez­dek, Kiss Marival szoktuk róni a hosszo­kat. Nagyon jó itt az uszoda, örömmel járok oda. - Biztos az alkata is hozzájá­rul, mindenesetre mintha a - mostanában már inkább csak filmekben látható - jóvágású színészsztárok „aurája", leve­gője venné körül. - Most, hogy egyik napról a másikra fölöslegessé vált a té­likabát, mi mást vehettem vol­na föl, mint inget, zakót. Szá­momra ez természetes. Aztán kérdezték is többen a színház­ban, hogy „mi történt, fellépés­re mész?”. Agárdy Gabi jutott eszembe, akivel tíz évig együtt voltam a Nemzeti Színházban - ő mindig elegáns volt. Mint­ha skatulyából húzták volna ki. Neki az állt jól. Nem akart ez­zel demonstrálni semmit, úgy érezte jól magát. Én is így ér­zem jól magam. Valósággal félek a jó időtől, amikor a vá­rosban, a kávézókban, a közte­reken is előkerülnek a bermu­­danadrágok, a strandpapu­csok, amikor mindenki levet­kőzik. A Balatonon én is szakadt trikót meg rövidnadrá­got hordok, de itt a városban tiszteljük meg egymást azzal, hogy felöltözünk a Fő téri ká­vézáshoz. - Akkor fogjuk föl mégis úgy, hogy ön - mint közismert színész - példát mutat, min­tát ad. - Nagyon-nagyon figyelik a színházat, és ezt én is érzem a mindennapjaimon. Az újdon­ság erejével hatunk. Sokat jaj­gatunk, hogy a színészeket már nem becsülik meg úgy, mint régen. Nagyon szeretném min­den magyar színésznek elmon­dani, hogy kérem szépen, mi itt Szombathelyen fontosak va­gyunk. Ezt alig-alig tudják az országban. Hozzáteszem, vi­déken mindig erősebben lehet érezni a színház szükségszerű­ségét, mint a fővárosban. Itt a színház ügyét mindenki a sa­játjának tekinti. ,,Ez a mi szín­házunk.” Budapesten ez az ér­zés ismeretlen. Tapasztalatból tudom: a pályám felét vidéken töltöttem. -Az őszi bérletkampányban a játékmester szerepében lé­pett föl, együtt a társulattal - és valahogy mégis külön. Érdekes volt figyelni az ismerkedést, a csiszolódást, az oldódást. - Kívülállónak látszottam? Furcsa helyzet volt, az biztos. Az volt nekem a legnagyobb újdonság, hogy én vagyok a legidősebb'a' 181811131133117 Ez még soha nem fordult elő ve­lem. Még most is csak nevetek rajta. Érdekes volt megtapasz­talni, hogy a gyerekek eleinte valahogy tapintatosan, óvato­san közeledtek hozzám. Kerül­gettük egymást. Magam is ke­restem ebben a szerepkörben a helyemet, figyelgettem, mi­lyen „tekintélyes, öreg szí­nésznek” lenni. Furcsa volt - szokatlan. Szorongtam is kicsit miatta, de hát egyébként is ösz­­szejött sok szoronganivaló. Senki nem tudhatta, mi törté­nik, hogyan fogad bennünket a közönség. A bérletkampány is olyan nagyon „jordános” volt: a lendülete, a lelkesedése. Mindenütt nagy-nagy szeretet­tel üdvözölték a társulatot, úgyhogy a szorongás hamar feloldódott. Viszont növeke­dett a felelősségérzet: ahol ek­kora a várakozás és a szeretet, ott nem lehet csalódást okozni. - Azért elég nagy váltás volt eljönni szombathelyi színész­nek. - Több szempontból érde­kes korszak ez az életemben: a lányaim felnőttek, most végez­nek a színművészeti egyete­men, elindulnak a maguk út­ján. Hál' istennek mindkettő­jüket szerződtették. Anna a Budapesti Kamaraszínházban kezd, Nóri pedig ott, ahol an­nak idején én, Kecskeméten. Már nem igénylik azt a min­dennapi figyelmet, ami az el­múlt húszegynéhány évben meghatározta a mindennap­jainkat. Szoros és harmonikus a kapcsolatunk: tőlük kaptam a legtöbb szeretetet. Most az el­szakadás időszakát éljük, és ez így van rendjén. Hirtelen na­gyon független lettem megint. Fölszabadultak a pólusaim, hogy Ruszt Józsefet idézzem. Ő mondta mindig, hogy „le­gyenek szabad pólusaid a vi­lágra”. Egy színésznek figyel­nie kell arra, hogy mi történik körülötte. Most nyitottnak­­ és furcsa módon szabadnak ér­zem magam. Megpróbálom úgy leélni a hátralévő évei­met, hogy azt csináljam, ami jólesik. - És szombathelyi színész­nek lenni jólesik? - Nagyon. Kicsit félek is, nehogy túlsá­gosan megszeressem Szombathelyt. Úgy él­tem mindig, hogy jöt­­tem-mentem. Előfor­dult, hogy két színház­ban játszottam egy­szerre, Veszprémben meg Sopronban. Hol erre men­tem, hol arra, a gyerekek meg otthon voltak tizenévesen. Ma se tudom, hogyan csináltam, de mindenre jutott idő. Most viszont sokkal több időm van magamra, jut időm eldönteni, észrevenni, hogy mi jó nekem­­ és mi nem jó. Tudok szelek­tálni, és meg is engedhetem magamnak, hogy válogassak. Jól akarom érezni magam a vi­lágban. Annyira, hogy most már nem nézek tévét. Mert az nekem rossz: idegesít az a fele­lőtlenség, amit a politikusok művelnek az országgal. Ebben én már nem akarok részt ven­ni. Pedig bele-beletekintettem a politikába, közszereplőként - hiszen a színész mi más, ha nem közszereplő - különböző fórumokon elmondtam a véle­ményemet. - Véleménye nyilván most is van - azon túl is, hogy nem kapcsolja be a televíziót.­­ Rá kellene jönni végre, hogy a polgári társadalomban a polgár a legfontosabb, és nem a „király”. A politikának, a politikusnak pedig az a fel­adata, hogy megteremtse a le­hetőséget a polgárainak az ér­telmes élethez. Újpesten szü­lettem - akkor még önálló város volt, csak 1949-ben csa­tolták Budapesthez -, van em­lékem arról, mit jelent dolgos, tisztességes polgárnak lenni. Az első és máig meghatározó történelmi élményem 1956. Tízéves voltam akkor. Úgy nőttem föl, hogy a mi csalá­dunkban soha el nem hangzott az a szó, hogy ellenforrada­lom. Tudtuk, hogy forradalom volt. Ez nem érdem -­ez tény. Tehát azt is tudtam, hogy hazugságban él az ország, olyan hazugságban, amelyről azt hittem, hogy végigkíséri az életemet. Hál' istennek nem így történt. Éppen ezért fontos, hogy élünk-e azzal a törté­nelmi eséllyel, amely megada­tott. Nem akarok politikust játszani, de az ország jövője szempontjából létkérdés, hogy a polgárai fontosnak érzik-e magukat. - A nyitóelőadásban tulaj­donképpen politikust játszik. Nem mindennapi módon ké­szült a 9700, a szöveg párhu­zamosan az előadással. - Ha újdonság volt a bérlet­kampány, még több meglepe­tést hozott a 9700, ilyesmiben még soha nem vettem részt. Maga Döme - Dömötör Ta­más­­ is újdonság volt, amikor találkoztunk a Merlin Szín­házban, ahol Jordán Tamás először összehívta a társulatot. Néztem azt a tarajos fiút - hogy majd ő lesz a színház fő­rendezője... Aztán hamar kide­rült, hogy tehetséges, hihetet­lenül jó agyú, fantasztikus munkabírású fiatalember. Amikor a 9700 készült, napi nyolc-tíz órában agyaltunk, beszélgettünk, Döme végig ott kattogott, és estére se fáradt el, csak ontotta az ötleteket. Lebi­lincselő volt. Azt éreztük, hogy igen, így kell dolgozni. Ráadásul még soha nem éne­keltem operettet, még ilyen rö­vidke részletet sem, majdnem bele is döglöttem. Még a fő­próbahéten is arra kértem Dö­mét, hogy hagyjuk ki azt az operettbetétet a fináléból. De Kiss Mari győzködött, hogy menni fog, és hát Falusi Ani­kó, az énektanárunk is remek szakember, úgyhogy egyszer csak átbillentettek ezen a tili­­tolin. Eleinte izgultam, hogy úristen, mi lesz - aztán elkezd­tem szeretni. Olyannyira, hogy amikor Tamás előállt a vacsoraszínházzal, amelyben természetesen énekelni is kell, szó nélkül elvállaltam. Fél éve még visszaadtam volna, éne­keljen az, aki tud. Most meg elhatároztam: ha máris két, úgymond zenés darabban ját­szom, akkor eljárok Falusi Anikóhoz éneket tanulni. Jobb későn, mint soha. Gábor Mik­lós - akit barátomnak mond­hatok nagy örömmel, kapcso­latunk még a kecskeméti évek­ben kezdődött- mesélte annak idején, hogy negyvenvalahány évesen ment el Fischer tanár úrhoz beszédtechnika-órákat venni, mert érezte, hogy nincs pozícióban a hangja, modoros magyarul. Pedig Gábor Mik­lós az egyik legszebben beszé­lő magyar színész volt. Tehát ha az a kérdés, hogy miért jó Szombathelyen színésznek lenni, azt mondom, például azért, mert magamból is tanu­lok. Felmérhetem, hogy mi az, amit tudok­­ és mit érdemes még megtanulnom. Hajlandó vagyok dolgozni. És ha örö­mömet lelem a munkában, ha a színpadon megmutathatom, hogy mindent megtettem, ez lett belőle, akkor azt a jóked­vet, felszabadultságot a kö­zönség is megérzi. „Kicsit félek is, nehogy túlságosan megszeressem Szombathelyt." Trokán Péter azt mondja, szülőhelyének - az akkor még önálló polgárvárosként létező Új etnek­ a hangulata érződjeitt ' Fettben kő Sándor ihrrki HétVége 2009. 04.18. | SZOMBAT A szelíd sorozat Ki ne drukkolt volna akkoriban Jánosnak és Almának - Trokán Pé­ternek és Fehér Anná­nak? A Magyar Televí­zió pont ezen a héten kezdte meg a - ma már nyugodt szívvel legendásnak mondha­tó - teleregény, a Szomszédok ismét­lését. Trokán Péter élete fontos (szakmai) talál­kozásai közé sorolja, hogy megismerte a so­rozat rendezőjét, Hor­váth Ádámot. „Sokszor volt sze­rencsém az életben. A Nemzeti Színház stú­diójában az egyik leg­nagyobb magyar szí­nészpedagógus, Bod­nár Sándor keze alatt dolgozhattam, aztán 'látatlanban' elszer­ződtem Kecskemétre. Nagy szerencse, hogy ott Ruszt Józseffel ho­zott össze a sors. Hor­váth Ádám pedig - Vitt­­­ray Tamással együtt - maga volt a televízió. Nagyon klassz, jó ízlé­sű ember. Emlékszik, milyen időközönként­­ jelentkezett a sorozat?­­ Kéthetente félóra­­ ennyi volt, és így vezet­te a nézettségi listát hét-nyolc évig. Persze akkor még nem voltak a konkurensek. Azt pe­dig igazi mélységében csak mostanában fo­gom föl, milyen nagy ajándék, hogy együtt dolgozhattam Komlós Jucival, Zenthe Ferenc­cel, Raksányi Kutyával. Tényleg olyan volt a Szomszédok, mint egy igazi jó szomszéd, aki kéthetente bekopog, kellemesen elbeszél­getünk egy kicsit - az­tán elmegy. Emberi volt, szelíd és tisztes­séges. Az sem utolsó szempont, hogy meg­mutatta: a lakótelepe­ken is lehet valódi kapcsolatokat ápolni. Nagyon szép emlék: ti­zenhárom év az életemből. És még va­­­­lami, amit nem kell el­hallgatni: anyagi biz­tonságot jelentett - akkor sikerült megven­nem például a balato­ni házat. De ami egy színésznek ennél is sokkal fontosabb: a népszerűséget adta nekem a Szomszédok. A jó népszerűséget. Ha egy színészt úgy emle­getnek, hogy a Kulka', vagy a Trokán' - ak­kor biztos lehet benne, hogy ez a legtöbb, amit elérhet. Ezt én a Szomszédoktól kap­tam, és úgy érzem, tudtam élni vele. Sok­szor megkérdezik tő­lem, hogy örülnék-e, ha folytatódna a soro­zat. Nem. Úgy volt jó, ahogy volt, nem kell folytatni. Viszont azóta is találkozunk - saj­nos, egyre kevesebben - évente egyszer, kará­csony előtt. Elme­gyünk a kollégákkal vacsorázni, jót be­szélgetünk - olyan, mint egy osztálytalál­kozó."

Next