Vas Népe, 2011. április (56. évfolyam, 76-100. szám)

2011-04-23 / 95. szám

14 • VAS NÉPE Némethy Mária nemethy.maria@vasnepe.hu A török dúlás után újratelepült Sárszentlőrincen él a legújabb Bakó-díjas, Nagy Zoltán kerami­kus egy olyan házban, amelyik­ben Petőfi tanult, egy olyan köz­ségben, amelyben anyaköny­vezték Illyés Gyulát, s ahová is­kolába járt Lázár Ervin. K­ülönlegesen szép ke­rámiaképei vannak Nagy Zoltán faze­kasnak (tiltakozik, nem szabad művésznek ne­vezni). Először Kőszegen, a református templom Csillag­termében láttam műveit azon a kiállításon, amikor legújabb Babó-díjasként bemutatko­zott, s elhozta lelket melenge­tő, humort sem nélkülöző al­kotásait. Most Sárszentlőrincen nála járunk. Ebben az ezer lakost el nem érő Tolna megyei köz­ségben, gyönyörű vidéken, ahová a bevezető utat a Sió hídja keresztezi, s ahová ő Bu­dapestről költözött dédapja házába. Itt él tűzzománcokat készítő feleségével, három gyermekével, anyósával egy tágas tér szegletében. Egy többször átépített házban, amelyen két emléktábla is hir­deti: itt volt hajdan az evangé­likus algimnázium, itt tanult 1831-32-ben (Illyés Gyula Petőfi életrajzában olvastam: drága pénzért) Petőfi Sándor. S most itt él az 1958-ban, Budapesten született Nagy Zoltán, aki élete kacskarin­góiról nevetve meséli: nagyon jó gimnáziumba járt, belesze­retett az egyik tanárnőjébe, miatta skandinavisztikát akart tanulni az egyetemen, de új­ságíró édesapjának egy isme­rőse eltérítette, valósággal el­ragadta Budapestről, így érett Mezőtúron, Karca­­gon, majd Erdélyben keramikussá. Azóta munkái eljutottak Lengyelországba, Németországba, Franciaországba, Olaszországba, ____ Svédországba, Finn­országba is, s vált Nagy Zol­tán a fazekasság professzori szintű ismerőjévé, művelőjé­vé. Nagyon hosszan tud me­sélni arról, mi a különbség a Kárpát-medence és mondjuk a franciaországi agyag között, vagy arról, hogy technikájuk­ban és színvilágukban miként őrzik máig magyar kerámiák a honfoglalás és az az előtt élt magyarság Európába hozott művészetét. Vándorlásuk út­vonalán mindenhol előkerül­tek ilyen cserepek, töredékek, de tőlünk nyugatra csak Bemn­ben - ám ott dolgozott hajdan egy magyar fazekas. - Magyar ember a hitem szerint az, aki a természettel harmóniában él, s pentaton dallamot énekel - szögezi le bent, már az asztalnál ülve Zoltán, ezzel is alátámasztva: méltó a Babó-díjra. - Smidt Egon egyszer lelassította a madarak énekét, s kiderült - ez döbbenetes - a madarak C- pentaton dallamot énekelnek. Láttam mexikói hímzéseket, piros és zöldet használnak, a hímzésük ugyanaz, mint a mi­énk. Dante az 1300-as évek­ben irigykedve nézett ránk, mert itt Tündér Ilonát még tisztelték. Volt valamikor a 90-es években Budapesten egy Mátyás kiállítás. Azt akarták bebizonyítani, hogy az olaszok idehozta rene­szánszból fejlődött ki a ma­gyar népművészet. Kézműve­sek jöttek Firenzéből, de én nem látom a magyar népmű­vészet elődjét az olaszokéban. Nagy Zoltán filozofikus hajlamú, érzékeny és igen jó humorral megáldott művész. Erdélyi mesterére, a köröndi Pál Antal fazekasra - akinek képe ott lóg ma is műhelye fa­lán - egy történettel emléke­zik:­­ A bokály állítólag olasz eredetű szó, jellegze­tes boroskancsót, po­harat jelent, 7,5 de­­cist-egy literest. A pincéből ebben hozták fel a bort, kínálták ve­le a vendéget, mert ____ ennyit büntetlenül meg lehet inni. Szé­kelyföldön, Pál Anti bácsi mesélte, hogy a bokályt ho­gyan használták. Amikor a lány eladósorba került, tanul­ta édesanyjától a háziasszo­nyi, gazdasági teendőket, minden vásárban vehetett egy bokályt. Anti bácsi szerint a bokály szűz lányt formáz, te­hát a lány olyan bokályt vásá­rolt, ami őt magát formázta. Gyűltek stafírungba a boká­ly­ok, s amikor egy legény sze­met vetett rá, kerülgették egy­mást, komolyra fordult köz­tük a dolog, akkor a legény ünneplőbe öltözött, s dologi­dőben, disznó etetés közben elment meglátogatni a leány apját. Tehát kizárólag akkor, amikor csak zavarni lehet egy gazdálkodó embert. A gazda meglátta ünneplőjében, be­hívta a házba. Ha a lányának tetszett az a legény, s ő is elfo­gadta, akkor levett egy bo­­kályt, s az anyósjelölt hozott fel benne mézesbort a pincé­ből. Azután beszéltek ezek mindenről: termésről, időjá­rásról, disznókról, csak éppen a lányról nem. A legény el­kezdte kóstolgatni a bort, erre a gazda azt mondta: édes fi­am, ne kóstolgasd, gyere visz­­sza majd ha ember leszel. Ha pedig megitta a bort és fejre állt, akkor meg azt mondta a gazda: édes fiam, hát meg­bolydulsz ennyi bortól, gyere vissza, majd ha bírod. Ezzel jelezték: még korainak talál­ják a lánykérést. Ha viszont nem találták annak, nem ész­revételezte a kortyolgatást, vagy a fejre állást, hanem még mindig az időjárásról beszél­gettek. Akkor a hétvégén már jöttek is a kérők, hamarosan megtörtént a házassági kihir­detési szándék a templomban. Nem bántottak meg senkit szavakkal. Nagyon finoman intézték a dolgokat. Sok szép mesét ”ír” kerá­miáin Nagy Zoltán. Ősi mesé­ket. Szemeskályha a sarok­ban, asztala régi fából, a pad körülötte XIX. századi fara­gott, pingált. A padról mesél­ve elillan a jókedv. - Visszajöttem ide, mert gyerekként voltam itt, s na­gyon szerettem a falu népét. De ez a falu már messze nem az a falu. Ezt a padot egy üveg borért vettem, mert ki akarta dobni a gazdája. Van egy ha­sonló korú gyönyörű kelen­­gyeládám, azt szó szerint a ha­lál torkából mentettem ki. Az atyafi szét akarta vágni, már ott volt a fejsze a kezében. Kérdeztem tőle, miért nem tartja meg. Mert kell a tüzelő, mondta. Milyen fából van? Fenyőből, válaszolta. Adok annyi akácfát, ami belefér a ládába nyitott tetővel, ajánlot­tam. Ilyen sikeres alkut kö­töttem. De ezek borzasztó esetek. Ezért, ezek miatt a tapasz­talások miatt is esett olyan jól Nagy Zoltánnak a Babó-díj. A bizonyosságot kapta vissza arról, hogy vannak ebben az országban még olyan embe­rek, akiknek az érték, ami neki is. Vannak olyan emberek, akik Babó Antal születésnap­jához, november 15-éhez közeledve összegyűlnek Kő­szegen, hogy átadják egy arra érdemes művésznek az 1999- ben elhunyt barátjukról elne­vezett díjat. Ősszel a reformá­tus templom Csillag-termé­ben rendezett díjátadón, kiál­lítás megnyitón Babó Antal egyik barátja, dr. Lőrincz Zol­tán művészettörténész arról szólt, ki is volt a Velem fölötti Eresztény-majorban élt, ugyancsak Budapestről vi­dékre költözött tárgykészítő iparművész, a magát famű­vesnek nevező Babó Antal. A másik barát, Somogyi Győző festőművész méltatta Nagy Zoltánt, aki tökéletesen meg­felel annak a kiírásnak, amit egy Babó-díjastól elvárnak: nemzeti kultúránk olyan őrző­je ő, aki alkotó módon viszi, fejleszti tovább a magyar for­mavilágot, élete alakításában meg a vidék értékeit, a keresz­tény hagyományokat őrzi. Kifelé újra szóba kerül Pe­tőfi, aki a legszebb házban la­kott itt, a jegyzőnél. Itt, a Me­zőföld egyik gyöngyszemé­ben, ahol Lázár Ervin a közeli Rácpácegresről oly szép és különös novellákat írt, s ahol faliképet, tányért, kályhasze­met készít ügyes kézzel, dús fantáziával a Babó-díjas Nagy Zoltán. A vidék értékeit őrzi élete alakításában, pedig tudja: ez a falu már nem az a falu mesélő mester A fenti kép ősszel Kősze­gen készült, dr. Sdr­in­cz Zoltán (balra) és Somogyi Győző között a legújabb Babó-díjas, Nagy Zoltán. Az alsó képen Sárszentlő­rincen, háza tornácán áll Nagy Zoltán, a házban, amelyben Petőfi tanult hajdan Fotó: Horváth Csaba és Némethy Mária Akkor és most Celldömölki képeink az öt­millió éves Ság-hegyről ké­szültek. Az 1910-ből szár­mazó bal oldali Molnár József gyűjteményéből va­ló. A jobb oldali napjaink­­ ban készült. A dupla cson­ka kúp a 100 ezer évig működő tűzhányó marad­ványa. 1891-ben Eötvös Lóránd a hegy 6 különböző pontján végzett kísérlete­ket A hegyen 1910-ben kezdték meg a kövek bá­nyászatát. A bánya 1958-as bezárásásig 1,7 millió va­gon követ bányásztak ki és szállítottak el. 2011.04.23. | SZOMBAT

Next