Vas Népe, 2016. január (61. évfolyam, 1-25. szám)

2016-01-09 / 7. szám

Köpönyeg és palást A szombathelyi Márton-év kiemelkedő eseménye lesz a WSSz ősbemutatója, a drámapályázat nyomán. 11. oldal A festő ablakában Horváth János festőművész nemcsak a képeivel, hanem a létezésével is hat: de­rűt és nyugalmat áraszt. 11. oldal A csönd csodálatos és beszédes biro­dalmába visznek el Szendi Péter fotói: elmélyüléssel, meditációval ér föl ez a varázslatos téli utazás. (10.oldal) Humoros oldalunk Ez nem tréfa! Nevessen velünk hétről-hétre a Hétvége mellékletünkben megjelenő Laza oldalunk segítségével. 12. oldal Hosszan tartó filmhatás Ölber Lívia olbei.livia@vasnepe.hu Ha a múlt év januárjában Mayer Rudolf, a szombathelyi Agora Kul­turális Központ mozgókép-szakági vezetője azzal az örömhírrel in­dított, hogy „van új magyar film", akkor abból következik a folytatás: 2015-ben rekord-nézőszámot produkált a Savaria mozi. És a helyzet csak fokozódik. Az elmúlt bő évtized leg­jobb eredményét hozta 2015-ös év: 70 ezer fölé kú­ú­szott az önkormányzati fenn­­tartású belvárosi Agora - Sa­varia mozi nézőinek száma. Mayer Rudolf azt mondja, már az első félévben érezni lehetett, hogy jó év lesz ez, de a dolgok természetéből faka­dóan decemberben tetőzött az érdeklődés. És mindjárt az elején mondjuk ki annak a filmnek a címét, amelynek külön fejezetet kellene szen­telni, és amelynek a története még messze nem ért véget: Saul fia, Nemes Jeles László rendezésé­ben, ráadásul a szom­bathelyi kötődésű Zá­­nyi Tamás hangmérnö­­ki közreműködésével. Na, akkor menjünk __ sorjában. Az Agora - Savaria mozi filmszakmai működése négy pilléren nyugszik, magyarázza Mayer Rudolf. Az első megingatha­tatlan pillért az amerikai szu­perprodukciók adják (lásd­ A szürke 50 árnyalata, Star Wars), a másodikat az animá­ciós családi filmek, a harma­dikat Európa és a világ art­­filmjei (amelyeket sikeres fesztiválszereplések visznek tovább). Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a belvá­rosi Savaria mozi számára azonban a legfontosabb és egyre stabilabb pillér a ne­gyedik (a sorrend tehát nem fontossági), ez maga az új magyar film. Mayer Rudolf azt mondja, a 2014-es Swing-bemutató volt az első erős jele annak, hogy valami történik, a 2015- ös folytatás szerint pedig sor­ban váltak valóra a filmter­vek, a Nemzeti Filmalap mű­ködése kezdett láthatóvá vál­ni. A Savaria mozi ráadásul - csehországi tapasztalatok alapján - azt a műsorpolitikát választotta, hogy hosszan, több héten át műsoron tart, időről időre visszahoz egy­­egy filmet, hogy a né­­­mmm­zőnek legyen ideje „észbe kapni”. Mert a tapasztalatok azt mu­tatják, hogy nem sza­bad föltétlenül az első vetítési hét sikeréből - vagy sikertelenségéből - ítélni, van értelme a kivárásnak. (És mintha meg­rendeztük volna, érkezik az élő bizonyíték: a Cinema ká­vézó asztalánál valaki azzal szólítja meg Mayer Rudolfot, hogy lesz-e még műsoron Gárdos Péter filmje, a Hajnali láz. A válasz megnyugtató: lesz, pótolható a hiány.) A múlt év november 30- áig összesített országos ada­tok szerint egyébként a 2015- ös termésből a fesztiválokon is sikeres Liza, a rókatündért látták a legtöbben (126 ez­ren), aztán következik az Ar­go 2 (110 ezer nézővel), a harmadik helyen a Saul fia (95 ezer néző). Itt jegyezzük meg, hogy Mayer Rudolf már a múlt év eleji esélylatolga­tásban fényes jövőt jósolt Ujj Mészáros Károly mozijának, a Liza...-nak, ahogy az Argo 2-t is kasszadöntögetőnek prognosztizálta. (Az Argó 2 alkotói közül többen itt voltak Szombathelyen a bemutatón.) Ami pedig a Saul fiát illeti: „Huszonöt éves mozis pálya­futásom alatt még soha nem fordult elő, hogy két nap alatt az összes jegy elkelt volna, a Saul fiával pedig ez történt.” Sőt, dupla díszbemutatót tar­tott a Savaria mozi, a rendező és a hangmérnök jelenlété­ben. Mayer Rudolf azt mond­ja, Nemes Jeles László filmje több szempontból mérföldkő a filmtörténetben - „ettől fog­va minden más” -, és a film fantasztikus személyes siker­­története sem ért még véget: „Majdnem biztos vagyok benne, hogy megkapja az Os­­cart, Zányi Tamást pedig kü­lön is díjazzák.” A Saul fia sok más mellett azért filmtörténeti jelentőségű alkotás, mert alapkérdést fe­szeget: „A Saul fiát eredetileg analóg technikával, 35 milli­méteres filmre rögzítették. In­nen nézve távlatosan az a tét, hogy feláldoznak-e mindent a filmesek a digitális technika oltárán, vagy visszatérnek az analóg filmkészítéshez.” Mayer Rudolf ezen a pon­ton arra is felhívja a figyel­met, hogy 2016 egyik első dobását, Az aljas nyolcast eredendően szintén analóg módra, 70 milliméteres válto­zatban forgatta le Quentin Ta­rantino. Ennek pedig szintén erős jelzésértéke van. A Sava­ria mozi egyébként bármikor újra hadrendbe tudja állítani az analóg technikát, nem dob­ták ki a berendezéseket. A 70 milliméteres filmekkel vi­szont országszerte bajban len­nének a mozik: az utolsó 70 milliméteres vetítőgép jelen­leg muzeális tárgyként léte­zik, gyűjtő birtokában van, és pillanatnyilag lehetetlen vol­na rendszerbe állítani. „Az elmúlt 100 évben sok­szor temették a mozit, aztán mindig kiderült, hogy hiába, végül az összes riválisával ké­pes volt versenyre kelni. Most a legnagyobb ellenfél az in­ternet.” De, ahogy Mayer Ru­dolf hangsúlyozza, nem sza­bad elfelejtenünk, hogy a mo­zifilmek nagy vászonra ké­szülnek, ebben rejlik igazi ha­tásuk és erejük. Vagyis mind­azoknak, akik arra vágynak, hogy filmélményben legyen részük, egyet tanácsolhatunk: járjanak moziba. „A Saul fia mérföldkő az egyetemes filmtörténetben, ettől fogva minden más" Mayer Rudolf, az Agora - Savaria mozi mozgókép-szakági vezetője az új Star Wars kellékeivel. A széria folytatódik: „Minden bizonnyal versenytársa lesz megint a karácsonynak: jön a 8. rész" Nemes Jeles László a Savaria moziban, a Saul fia júniusi díszbemutatóján Fotók: Unger Tamás A körhintának forognia kell A nagy vászonnak lélegzet­elállító ereje van. Mostaná­ban a színház is egyre többször él filmes eszkö­zökkel, veszi át a filmes gondolkodás elemeit. A szombathelyi WLSz játszd újra, Sams­ előadása például úgy kezdődik, hogy hosszú percekig a Casablanca fe­kete-fehér kockái peregnek előttünk: a híres zárójele­net. Woody Allen, amint az közismert, erre a klasszikus­ra írta rá a saját önironikus sztoriját, amely ráadásul bi­zonyos szempontból éppen azt bizonyítja, hogy a Ca­­sablanca-típusú hagyomány nem folytatható. Legalábbis "nem úgy". És mégis: a nagyterem plüss székeibe süppedve (amennyire süp­pedni lehet) az ember azt veszi észre, hogy beszip­pantja a film. Ingrid Berg­man, Bogart, a köd, a ciga­rettafüst, a repülőgép, a ve­szély, a romantika, a le­mondás. A képek. És köz­ben észre se veszi a végig színen lévő Görög Lászlót, aki szintén nézi a filmet, szerepe szerint sokszor né­zi, nem bír elszakadni tőle. Ő a színházi előadás fősze­replője. Hát, nem lehet egyszerű a Casablanca óri­ási képsorai után megszó­lalni. Arról nem beszélve, hogy a színészeknek csakis a film hozhatja meg a szé­leskörű népszerűséget. Kü­lönben Görög László is a filmvászonról jött le hoz­zánk: ki ne emlékezne pél­dául a Szambára? Úgyhogy remélhetőleg megint egyre több színész tehet szert filmszerepek révén közis­mertségre. Kern András új filmjében (bemutató január 21-én) például ismét fel­tűnik Törőcsik Franciska, akinek nevét most már illik megtanulnunk. És ha már Törőcsik: a Savaria mozi egyik legszebb eseménye volt 2015-ben, amikor a 80 éves Törőcsik Marit kö­szönthettük, csordultig telt ház előtt. A­ körhintának fo­rognia kell. Ölbei Lívia olbei.livia@vasnepe.hu >

Next