Vas Népe, 2020. január (65. évfolyam, 1-26. szám)

2020-01-04 / 3. szám

2 szerkesztőségi terepaszta ADVENT UTÁN Ágoston Szász Katalin Dsidának, Újévre A váróteremben nincs fűtés. A támla nélküli fapadokról már évti­zedekkel ezelőtt lekopott a festék. A neoncső félpercenként sercen, felvillan, a padlóra, falra mégsem vetülnek árnyékok. Egy szomorú, poros növény kornyadozik a sarok­ban. Néha vonat füttyent és robog tova. A kabát alatt hideg verejték gyöngyözik bőrömön. Felállok, hátamra veszem a tás­kám. Nagyon nehéz. Nem bánom. A lengőajtó szárnyai között besü­vít a szél. Hangosan nyikorognak a reteszek, ahogy kilököm. Didergő emberek kapják fel fejüket a zajra. Bosszankodó arckifejezésüket már nem látom, kilépek a szabadba. • Éjszakai, néptelen utca alig ér­zékelhető sistergése fogad. Talpam alatt hangosan recseg a jég. Elzörög egy üres villamos. Az úttest sárga fényben úszik. Tagjaim máris érzé­ketlenek. Égnek fordítom arcomat. Az utcai lámpa maszatos fényében üstökösként zuhognak rám a hó­­pelyhek. Fagyos csillagok fúródnak bőrömbe. Fáj. Gyönyörű. Visszamegyek a váróterembe. Ajtónyikorgás, felriadó bosszan­­kodás. Bent sincs melegebb, mint odakint. Még hat óra hajnalha­sadásig. A táskát nem veszem le a vállamról. Várakozom. Körülnézek, mindenhol emberek alszanak. Egy öregember botjára támaszkodva bóbiskol, egy sárga bakancsos fiú a földön hátizsákján gömbölyödik össze, egy nő a pado­kon nyújtózik, egy anyukának az ölében fekszik gyermeke, többen is a hideg fűtőtestekbe kapaszkod­nak. Senki sem mozdul. Csend van. A lengőajtó recés üvegén megtö­rik a fény. Mintha víz hullámzana, apró körökben fut. Ritkul távo­labb. Ahogy ritkul, úgy szűrődik be a hang is. Hegedűszót vélek hal­lani. Nem ebben a városban, nem ebben az időben, nem ebben a ci­vilizációban. Az örök csillagok jut­nak eszembe, valami kikerülhetet­len sürgetés, hogy felnézzek rájuk. Ismét felállok, kimegyek a pe­ronra. A hideg csontomig szalad. Tehervonatok tolatnak, tökéletesre koreografált mozdulataikat mint­ha nem irányítaná senki. A vezető­fülke akár üres is lehet. Az állomás teljesen kihalt, csak egy kalauzsap­kás férfi próbál cigarettára gyújta­ni egy oszlop árnyékában. A vágá­nyok között süvít a szél. Nem látok fel az égre. Mégsem sietek, nem az óra sür­get. Ez életem legnyugodtabb éj­szakája. Ha sohasem virrad is meg, már bennem várnak, várakoznak a csil­lagok. Belső balkon -1984 (vegyes technika, vászon, 100 * 80 cm, 2018) tárca A BRONZ TOLLPIHE 2017. október 17-én a Duna alacsony víz­állása Budapestnél rekordközeli értéket mutatott. A helyzetet kihasználva Ö. Géza amatőr régész a Lánchíd pesti pillérje mellett, a kövek között leletek után kutat. Aznap északabbra már több római kori kerámiadarab, illetve néhány középkori érme került zsákjába, így aztán most kel­lően elégedetten kurkássza a kavicsos föl­det, amikor újabb, minden addiginál ér­dekesebb tárgyra bukkan. Amint leöblíti, látja, hogy az bizony valamilyen madár­­tollat formáz. Soha nem talált még csak hasonló dolgot sem, így aztán elviszi régi ismerőséhez, D. Róberthez, a Nemzeti Múzeum fémrestaurátorához, nem azono­sítaná-e be a darabot. D. Róbert, miután szakszerűen megtisztítja, megdöbbenve tapasztalja, mennyire kidolgozott és élet­hű ez a bizonyos tollpihe, amely minden bizonnyal egy szobor része lehetett egy­kor. A további anyagvizsgálat borsos ára miatt azonban nem is gondol egyébre. A lelet érdekesnek, sőt titokzatosnak tűnik, ám egyéb fogódzó híján nem foglalkozik vele tovább sem ő, sem az amatőr kincs­vadász, aki még visszakérni is elfelejti a kis tárgyat. A tollpihe minden bizon­­nyal D. Róbert fiókja mélyén végezne, ám ugyanebben az időben rá fontos feladat vár: többedmagával részt vesz a múzeum előtt díszelgő Arany János-szobor restau­rálásában. Az ülő főalakon, a költőn kívül elszállítják Toldit, Piroskát, valamint egy karmaival babérkoszorút markoló, kiter­jesztett szárnyú turulmadarat is egy kül­ső raktárba, ahol azonnal megkezdődik a munka. D. Róbertre bízzák a madár restau­rálását. Éppen a hibalistát állítja össze, amikor tekintete a turul begyére siklik. A restaurátor nyomban heves szívdobogást érez, adrenalinszintje az egekbe szökik. Nem akar hinni a saját szemének (pedig jó, ha tudjuk, D. Róbert vizuális memó­riájáról legendákat mesélnek szakmai körökben), ugyanis a hegy tollazatának kidolgozott mintái a nemrég talált toll­pihére emlékeztetik, valamint (és ez még fontosabb!) a turul begyén észreveszi egy tollpihe hiányát! A felfedezés annyira felzaklatja, hogy elrohan a múzeumba, fiókjából előkotorja a néhány hónappal azelőtt odavetett tollpihét, majd vis­­­szamegy a külső raktárba. Remegő kéz­zel illeszti a turul begyéhez a leletet, és döbbenete fokozódik: most már egészen biztos benne, hogy a tollpihe erről a szo­borról származik. De hogyan? Mégis ho­gyan, hebegi, miközben érzi, hátán égnek áll a szőr. A tollpihe ugyanis önmagában nem visszailleszthető, természetesen. Az csak úgy nem eshetett le az öntvényről. Egy, egyetlenegy megoldás létezik, gon­dolja lúdbőrözve, ám az a megoldás maga a lehetetlenség. Mondhatjuk, természet­­feletti. Róbert felhívja barátját, Gézát. Azonnal gyere ide, mondja neki, majd hozzáteszi: Hozzál bort! Jó sokat! Nem sokkal később már ketten agyal­nak a megoldáson. Nézegetik a szobrot, nézegetik a tollpihét. Borzonganak. Hitet­lenkednek. A szemüket meresztik. A ke­zük folyamatosan remeg. Közben isszák a bort. Józanul az a bizonyos egyetlen meg­oldás felfoghatatlan és feldolgozhatatlan. Amint azonban egyre több fogy a borból (testes, vörös, villányi), a megoldás egy­re könnyebben elfogadható. A harmadik üveg után már mindketten biztosak ben­ne, egyszer, valamikor régen a bronztu­rul életre kelt, és akkor veszítette el azt a bizonyos bronz tollpihét. Talán leeresz­kedett a Lánchíd egyik csúcsára, tollász­kodni kezdett, és akkor. Más magyarázat nem lehet. Mire az összes bort benyakalják, későre jár. Mindketten elalszanak. Éppen éjfélt üt az óra, megmozdul Piroska, megmoz­dul Toldi és Arany János is, a turul pedig, aki az asztalon pihen, elrebben a koszo­rúról, éppen a tollpihéhez, a csőrébe ve­szi, visszailleszti a helyére. Elégedetten vijjog, majd visszarepül a koszorúra. Pi­roska összemosolyog Toldival, Arany elé­gedetten bólogat. A két borissza reggel másnaposan éb­red. D. Róbert tekintete a turulra siklik. Meglátja, amit nem kellene. Majdnem in­farktust kap. Gézára néz, és csak annyit mond: Öregem, erről jobb lesz nem be­szélni! Nem akarom kényszerzubbonyban végezni. Géza remegő szájjal helyesel. Belső balkon XXIX. (vegyes technika, papír, 50 * 65 cm, 2018) Gál Vilmos ■j k­x/ 1­aaaaafaaaan­r ¥ 1 V­aaaaaaaaaBl ■ " ^ nBu­saaaiEiaaiaB KÁRPÁT-MEDENCEI TEHETSÉGGONDOZÓ NONPROFIT KFT. ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] Főszerkesztő: Szentmártoni János (Kárpát-medence) • Lapigazgató Demeter Szilárd • Szerkesztőség: Ágoston Szász Karalin (gyerekirodalom), Bonczidai Éva [felelős szerkesztő, 1 Oláh János-ösztöndíjas), Farkas Wellmann Endre (vers), Nagy Koppány Zsolt (novella, tárca) • Tördelés, grafikai szerkesztés: Lecze Bence, Mohácsi László Árpád • Olvasószerkesztés, 1 korrektúra: Farkas Orsolya, Kis Petronella, Nádai László • Készült a Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft. Előretolt Helyőrség Íróakadémia programja gondozásában A melléklet támogatója: Emberi Erőforrások Minisztériuma 1 IRODALMI-KULTURÁLIS MELLÉKLET E­mail: szerkesztosegekmtg.hu, postacím: 1054 Budapest, Alkotmány utca 12., III. emelet 21. anuár

Next