Vasuti és Hajózási Hetilap, 1927 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1927-01-31 / 1-4. szám

4 VASÚTI ÉS HAJÓZÁSI H­ETI LAP 1 - 4. szám A klub Szilveszter-estélye. Estélyeink sorozatába ez­­idén ismét beiktattuk a szilveszteri mulatságot s esténk várako­záson felüli sikere fényesen igazolta a vigalmi és művészi bizott­ság elnökségének optimizmusát. Klubpalotánk fennállása óta még nem látott olyan nagyszámú közönséget falai között, mint az ezidei Szilveszter-estélyen, melynek összes jegyeit már napokkal előtt­ szétkapkodták. Nagyon sokan még aznap este szerettek volna jegyekhez jutni, de a már amúgy is túlzsúfolt terembe többen nem fértek be. Az estélyt Bartók Lipót vigalmi és művészi bizottsági titkár rendezése mellett, tréfás kabaré vezette be. Bartók rövid bevezető konferansza után Rákosi Szidi filmiskolájának növen­dékei Margittay Gyula tanár vezetése mellett egy apacs-filmjele­­net­et játszottak el, amelyben különösen Bleyer Rózsi és Székely Klári tűntek ki kifejezésteljes, karakterisztikus játékukkal. Az utóbbi apac­-csábtáncával is sok tapsot aratot. A magyar királyi operaház hat fiatal, bájos solo-táncosnője: Verh­ás Ilonka, Mor­gan Fiai, Szalay Karola, Moser Irén, Mólnás­ Kortensia és Stiller Ilonka gyönyörű magyar kosztümben »Hunyady László című operának toborzó-táncát adta elő. Verh­ás Ilonka azon­kívül a »Sába királynője« méhtáncát és egy Liszt-rapszódiát táncolt el gyönyörű plasztikával. Morgan Fini és Szalay Karola tüzes spanyol tánca is magával ragadta a közönséget. Vargha Imre, a Városi­ Színház széphangú énekese magyar nóták elő­adásával csillogtatta érces baritonját, Fedor Anci kilenc éves táncművésznő fejlett technikájával ámulatba ejtette a jelenvolta­­kat, Bodnár Eta és Tolnay Béla pedig modern tánc-kuplékat adtak elő szép sikerrel. Dezső József »Vallomások« című kedves kis vígjáté­kéban a csinos megjelenésű Gross Erzsi és Gaupp József tagtársunk kitűnően mulattatták a közönséget. Gross Erzsi bájosan csicseregte el az egyszerű, naiv varróleány szerepét és ügyesen mozgott a színpadon, Gaupp pedig egy félszeg néptanító alakját elevenítette meg rutinos játékkal. Műsorunk egyik kimagasló száma Mann Tibornak klasszi­kus és modern zeneművekből összeállított humoros hegedűver­senye volt, melyet két fiatal hegedűmű­­vésznő: Bartók Klári és Jámbor Böske, sziámi ikreknek öltözve, egy hegedűn adott elő. Boszorkányos ügyességgel oldották meg nehéz feladatukat s a közönség szűnni nem akaró tapssal és számtalan kihívással fejezte ki elismerését a szellemes és komoly zenei tudást kívánó produkcióért. Ugyanilyen sikere volt az utolsó számnak: Harmath-Losonczy Felvételi vizsga­ című énekes blu­d­tjéi­nek , melyet az Operaház négy jóhumorú tagja: Toronyi Gyula, Kertész Ödön, Lakatos Sándor és Krasznay Elek játszott el, a közönség hangos derültsége mellett. Az ének- és zeneszámok kitűnő zongorakiséretéről Hegyi Pál, a Városi Színház fiatal karmestere gondoskodott s értékes közreműködésével nagyban hozzájárult az est sikeréhez. Előadás után közönségünk víg hangulatban foglalta el a félemeleti és alagsori éttermek asztalait, majd kitűnő cigány­zene és jazz-band hangjai mellett megkezdődött a tánc. Ennek végéről nincs hiteles tudósításunk, mert e sorok írója reggel hat órakor távozott a klubból, de akkor még mindig ropták a charlestont. D­r. W. Tea-esték klubunkban. Lapunk legutóbbi számában értesítettük tagtársainkat, hogy vigalmi és művészi bizott­ságunk tea-esték rendezését határozta el. Az első estét január 12-én rendeztük s az este minden várakozáson felül sikerült. Félemeleti helyiségeinkben összejöttek mind­azok, akik nagy estélyeink törzsközönségét alkotják. Fesz­telen jókedvvel ülték körül az asztalokat, az ifjúság — sőt az ifjúság korosabb része is — csakhamar táncra perdült, melyhez egy különösen ügyes zongorista szol­gáltatta a zenét. A tea­ estén klubunk elnöke, Horváth Károly h. államtitkár is részt vett. A vidám társaság még a helyszínen felkérte a vigalmi bizottság vezetőségét, hogy minél előbb ismételjék meg ezt a kedves mulatságot. A felszólításnak engedve, már tíz nappal későbben­­— január 22-én (szombaton) — megismételtük a tea-estét, mely ha ez egyáltalában lehetséges, még jobban sikerült, mint az első. A rossz, esős időjárás ellenére, már este fél tíz­kor alig lehetett asztalt kapni s a klub vendéglőse egyre több pótasztalt volt kénytelen felállítani. A társaság éppen olyan jókedvvel mulatott éjfél után 2 óráig, mint az első alkalommal s ekkor is csak a háznagy fölöttébb erélyes felszólítására hagyták el a klub helyiségeit. Vigalmi bizott­ságunk a nagy sikerre való tekintettel két-háromhetenkint meg fogja ismételni a kedélyes tea-estéket, klubunk szere­tetreméltó háznagyának tehát ismét alkalma lesz közismert erélyét a vendégek szíves marasztalása érdekében kifejteni. Nyugdíjas és a-listás közlekedési tisztviselők figyelmébe. A Magyar Francia Biztosító intézet, mint lapunk más helyén megírtuk, külön osztályt szervezett a közlekedési alkalmazottak biztosítá­sára. A biztosító intézet klubunk kívánságára első­sorban nyugdíjas és ů-listás volt közlekedési tiszt­viselőket óhajt keresethez juttatni új osztályában. Felhívjuk tehát azokat a nyugdíjas és ů-listás köz­lekedési tisztviselőket, akik hivatottságot éreznek magukban a biztosítási tevékenységre, jelentkezze­nek a Magyar-Francia Biztosító Intézet Rt. köz­lekedési alkalmazottak biztosító osztályának klub­épületünk második em­eletén lévő irodájában. Klubunknak az a törekvése, hogy e téren tisz­tességes keresethez juttassa a volt közlekedési tiszt­viselőket, akik a mai súlyos gazdasági viszonyok közepette alig tudnak megfelelő alkalmazásban el­helyezkedni. SZEMLE: Az autóbusz fejlődése, szerepe és jövője a nagy­városi közlekedésben, különös tekintettel Budapestre. Kelemen Móric, a magyar mérnöki kar egyik leg­kiválóbb tagja, rendkívül figyelemreméltó tanul­mányt irt e kérdésről. Ez a tanulmány a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet út-, vasút- és gépipari szakosztályában A motoromnibusz szerepe a fő­város közlekedésében című előadását jelentékenyen bővített formában öleli fel, a cím szerint tehát Budapestnek szerves egészként jelentkező közleke­désében a motor omnibusz működési területét igyek­szik megállapítani. Ezért megelőzőleg ismerteti né­hány európai nagyváros közlekedési berendezését és abban az autóbusz-forgalom szerepének fejlő­dését és mai helyzetét. Foglalkozik a tanulmány a fővárosi autóbuszok berendezésének időszerű kér­désével és rámutat arra, hogy az adott viszonyok között az autóbuszok hazai gyártása nemcsak lehet­séges, de az egyetlen elfogadható megoldás. A pró­­baautóbuszokkal való laikus kísérletezgetés helyett az autóbuszok gyártására teljesen felkészült hazai gyáripart kell a szakértők bevonásával megállapí­tandó típus sorozatos gyártásával megbízni. Végül rámutatott arra, hogy mind az autóbuszközlekedés

Next