Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)

1872-01-04 / 1. szám

Isgám- Pest, 1872. január 4.­­/II.. Megjelenik minden csütörtökön. Szerkesztési Iroda: Előfizetési díj : Százh­ozh­ordással vagy postai küldésed Harmadik évfolyam Kiadóhivatal: Kiadóhivatal: F­ön­t 6. szám I. emelet. egész évre 8 frt. félévre 4 . Főút 6. szám I. emelet. Tartalom: Ártörvény­hozás a közlekedési ü­gy terén 1871-ben. — A vasutak behatása az ipar fejlődésére. — A teherszállítás reform-kérdéséhez. — Választott bíróságok. — Gőzkazán-robbanások. — Utasítás. — Vasúti hírek. — Gőzhajózási hírek. — Posta és távirdaü ügy. — Vegyes hirek — Tőzsde. —Hirdetések. A törvényhozás a közlekedési ü­gy terén 1871-ben. A lefolyt év, melynek közlekedésügyi tekintetben sok fontos jelenségei voltak, és mely főkép a vasúti forgalom terén több nevezetes körülményt mutat föl, sok oldalú visszpillantásokra ad alkalmat. E visszapillantásokat leg­közelebb meg fogjuk kezdeni és ezúttal a közlekedési ügy egyik fontos tényezőjét, a törvényhozás közlekedésügyi működését kívánjuk közelebbről vizsgálat alá venni. Törvényhozóink mindig kellő fontosságot tulajdoní­tottak a közlekedésügynek, mert oly elhagyatott ország­ban, mint milyen hazánk, az efféle viszonyokra kettős figyelemmel kell lenni, s különösen akkor, hahogy a köz­lekedésügy terén még oly sok és fontos a tennivaló. Ha a lefolyt évet s törvényhozásunkat tekintjük, bi­zonyos tekintetben a most mondott állításunkkal ellenkező következtetésre jutunk; a lefolyt év ugyanis nem volt oly nagy mérvben megáldva a törvényhozás kedvező műkö­désével, mint milyent talán közlekedésügyi törvényhozá­sunk tekintetében kívánnánk. De ha megfontoljuk, miszerint a községek, a törvénye­s hatóságok, a bíróságok rendezése magában véve , habár csak közvetetten, mily fontos egy ország közlekedésére­­ nézve is, h­a közvetlenül a közlekedést érdeklő törvé-­­­nyeknek csekély számát kiegyenlítve találandjuk. És ha­­ fölötte üdvösnek véljük is közlekedési ügyünknek a tör­vényhozás által leendő gyökeres reformját, és főkép ma­gán és kereskedelmi jogunk teljes hiánya mellett több te­kintetben fontos óhajokat kell támasztanunk,­­ mégis a törvényhozásnak a lefolyt évben mutatott eredményeit kedvezőtleneknek az említetteknél fogva nem tartjuk. Tulajdonképen a közlekedési ügyre vonatkozólag ke­vés törvény hozatott. E kevés törvény pedig a következő vázlatba szorítható. Az 1871 évi XIV. tezikk az eperjes-tarnowi vasút ma­gyarországi részének kiépítését engedi meg, mi­által a bécsi uniobank jogot nyert egy Eperjestől Kis Szebenen és Orosznályán át Tarnowra vezető mozdony vasútnak Eper­jestől egész az ország széléig terjedő részét kiépíteni és üzletben tartani.­­ Az állam e pályánál kamatbiztosítást vállalt ki, és pedig a pálya megnyitásának napjától számít­va az enged' .­ tartamáig átlagosan évi 45000 frt tiszta jövedelmet s ezenfelül a kormány által jóváhagyandó tör­lesztési terv alapján a kibocsátott tőkének még az enge­dély tartama (90 év) alatti törlesztésére fordítandó bizo­nyos évi törlesztési hányadot akképen biztosít, hogy ha az évi tiszta jövedelem mértföldenkint a felebbi biztosított összeget és a törlesztési hányadot el nem érné, a hiányt az állam pótolni tartozik. A biztosított tiszta jövedelem ösz­szege azon feltevés szerint állapíttatott meg, hogy a pá­lyához mértföldenkint szükséges üzleti eszközök beszer­zési értéke 60.000 frtot fog képviselni. Ha azonban a fa­hidak és egyéb faépítmények szilárdabb anyagból leendő helyettesítése, vagy ha a 60.000 forint beszerzési érték­nek megfelelő és jó üzletkarban tartott forgalmi eszközök szaporítása szükségessé válnék, köteles lesz az engedélyes a kormány kívánatára az érintett műépítmények átalakí­tását, illetőleg a forgalmi eszközök szaporítását és pedig akkor , ha a pálya jövedelme a befektetett alaptőke 8% át eléri s az engedélyes a kamatbiztosítás fejében az ál­lamtól nyert előlegeket kamatjaikkal együttesen megtérí­tette­k a pálya saját jövedelmeiből, ennek bekövetkezte előtt ellenben a kormánynyal létesítendő külön egyezmény mellett eszközölni. Az ugyanazon évi XVI. törvényc­ikk a tengeri keres­kedelmi hajók költözéséről szól és tisztán tengerészetünk szempontjából leir fontossággal. Ezen törvény által a kö­ltözésnek azon neme honosíttatott meg, mely Angolország­ban és Amerikában már régóta szokásos, és mely a hajók tonna tartalmának gyakorlati kiszámítására nézve legegy­szerűbb és legigazságosabb is. A XVII. törvényczikk az Ausztria és Szászország kö­zötti vasúti összeköttetés további kiegyezése tárgyában kötött szerződést foglalja magában ; ezen szerződés által a vámmentesség a fogaiti rövid cseh pálya részére kiter­jesztetik. A XXII. törvényczikk meghatározza, hogy a magyar kir. államvasút északi vonalából Zólyomnál kiágazva Beszterczebányáig vezetendő mellékvonal a minisztérium részéről bemutatott tervek szerint államköltségen épít­tessék. A XXXVI1. törvényczikk a gömöri iparv­asutakra nézve még 1870-ben adott épitési engedélyt megszünteti és a minisztériumot utasítja, hogy ezen hálózatnak, neve­zetesen a) az állampálya bánrévei állomásától Jeleden át ugyanazon pálya füleki állomásáig, — b) szintén Bánré­vétől Rozsnyón át Dobsináig, és végre — c) egy Jelednél elágazó s Tiszolczig vezetendő vasútnak kiépittetését esz­közölje. — És igy ezen pályáknak állami építtetése raon­hatott ki. A XXXVIII. törvényczikk a gácsországi vasútnak 1860. VI. törvény által beczikkelyezett engedélyokmányá­ban tesz lényeges módosításokat.

Next