Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)
1872-10-10 / 41. szám
344 közlekedés lassabb —a margitszigeti híd mielőbbi elkészülte felette szükségesnek mutatkozik. Jelenben már a munkálatok itt is folynak, és meg vagyunk győződve, hogy a kormány a most fenálló közlekedési calamitások tekintetbe vételével az építés befejezését még a kitűzött határidő előtt is lehetőleg elő fogja mozdítani. A híd elhelyezése a Tüköri feltöltéstől a budai irgalmas barátok házáig a kereskedelem érdekeinek tökéletesen megfelelő irányban lett berendezve, mert habár ezen pont jelenben a város központjától kissé távol esik is, tekintve azon átalános jelenséget, hogy minden város a víznek felfelé veszi terjedését, idővel mégis a közlekedés és kereskedelem nagy gyapontja leend, egy ily állandó művet pedig csakis a jövőnek és nem a jelennek kell építeni. Amily nagy mértékben volt szükség az émlített két közlekedési eszköz előállítására, épen annyira kell örvendenünk, hogy azok létesítése most már rövid idő múlva biztosítva van. Magában véve ezen két híd leen, ez idejűleg Pest város hivatott kereskedelmi nagyságának legfőbb és legfontosabb tényezője. Igen könnyű felfogni különösen az összekötő vasútnak a kereskedelemre kiható befolyását, ha tudjuk, hogy eddig a Pestről Budára szállítandó áruk mily nehézségekkel és mily költséges úton kerültek rendeltetésük helyére, míg ezután a vasúti gyors közlekedés és olcsó szállítási díjtételek mellett olcsón és gyorsan fognak elszállíttatni. Bizonyos az is, hogy ezen két közlekedési eszköz nemcsak Pest város helyi kereskedelmére, hanem az egész országéra is kedvező befolyással leend, és hisszük is, hogy azon feltevés és meggyőződésünket, hogy az idézett építésekre fordított országos befektetés leginkább fogja kamatait meghozni, a legközelebbi jövő már igazolni fogja. A vasúti és hajózási magyar királyi főfelügyelőségnek jelentése a magyar korona területén levő vasúti és hajózási vállalatok 1871-ik évi üzleteredményeiről és fejlődéséről. (Folytatás.) balesetek. A mellékelt V. számú táblázatban a magyar korona területén fekvő összes vasutakon az 1871. évben előfordult balesetek, és pedig a személyek megsérülése vagy megöletése, továbbá tengely, kerék vagy kerékabroncs törések, forgalmi zavarok, ugyezinte a személyvonatoknak összes forgalma, és az azoknál előfordult késedelmekben foglaltatnak. A közlekedő vonatoknál s. t.b. előjött balesetek (Col I.) 5 összeütközés, 2 kisikandás és 6 egyéb körülmények által okoztattak. A pályaudvarokon két baleset jött elő a vonatok rendezése, és egy egyéb körülmény következtében. A balesetek okai szerint osztályozva az ezeknél előjött szerencsétlenségek a következő táblázatban vannak összeállítva és az 1870. évben történt balesetekkel egybehasonlitva. 1870 1871 évben Utazó személy szállíttatott 4,642.255 6,977.744 Vasúti hivatalnok és szolga alkalmazva : 6 854 9.194 1870 1871 évben meg- meg- meg- megsérült halt sérült halt Szerencsétlenül járt utasok. a) Saját hibája nélkül, a vonatnál történti baleset következtében az úton. Hl b) Önhibájából, vigyázatlanság folytán a kocsikból kiszállás vagy belépésnél 3 2 összesen : 13 3 hivatalnokok és szolgák: I. Közlekedő vonatoknál: a) Saját hibája nélkül a vonatnál történt baleset következtében az úton : 4 1 13 4 1870 1871 évben meg- meg- meg- megsérült halt sérült halt b) saját vigyázatlansága folytán, szolgálata teljesítése közben a vágányok közzé menés, vagy egyéb okból . . 14 19 13 33 II. A pályaudvarokon etc. c) saját hibája nélkül a vonatok rendezésénél vagy egyéb oknál fogva . . 14 1 d) saját vigyázatlanságából a kocsikrai felhágás vagy lelépés folytán, a kocsi tologatás, vagy a vágánybai lépés által etc. 18 14 30 19 összesen : 36 35 60 57 71 104% 117 127% vagyis az alkalmazottak százalékaiban . Egyéb személyek: I. Közlekedő vonatoknál: a) Önhibája nélkül a vonat balesete következtében b) saját vigyázatlansága következtében a vágányok közzé menés vagy egyéb oknál fogva c) öngyilkossági kísérletből .... II. A pályaudvarokon: d) Vigyázatlan, engedelem nélkül járkálás miatt a pályaudvaron és egyéb ok következtében ... . összesen . 120 161 38.685 43.340 minél fogva minden személyszállításnál személyre esik egy szerencsétlenség. Ezen táblázatból kitűnik, hogy az 1871. évben általában előjött balesetek száma, az általános személyforgalomnak 2.335.489 utazóval emelkedése mellett, bár 41 esettel szaporodott, mind a mellett is a viszony a sérülések és az utasok száma között kedvezőbb lett. Az utazó közönség közül az elmúlt forgalmi évben sem történt baleset következtébeni megöletés, és általában minden 2.325.915 személyre esik egy megsérülés. Az 1871. évben szerencsétlenül járt pályaszemélyzetnek a száma az utasok számához viszonyítva nagyobb, mint 1870. évben volt, ugyanis: 1871 évben minden 59.640 utazóra esik egy baleset, míg 1870 ben 65.384 re, és az összehasonlító évek középszáma szerint minden 61.808 utazóra esik egy szerencsétlenség. A saját vigyázatlanságok által okozott balesetek is többször fordultak elő 1871. évben mint a megelőző névben, mert mig 1871. évben minden 97 pályalkalmazott közül esik egyre valamely szerencsétlenség, addig 1870-évben csak minden 105-re jutott egy baleset. Általában minden balesetet ideértve az 1871. évben a pályaszemélyzet közül minden 79 re jut egy szerencsétlenség az 1870 év ellenében, hol minden 97 re jutott egy. Középszám szerint az egész éven át forgalomban levő pályák hosszához viszonyítva az 1871. évben idegen személyeknél kevesebb baleset fordult elő, mint a megelőző évben és pedig az 1871. évben minden 16 mértföldre jutott egy szerencsétlenség, mig 1870-ben minden 13 mértföldre. Ezen balesetek leginkább saját vigyázatlanságnak következményei. Azoknak száma, kik öngyilkossági kísérletet tettek, az 1871 évben kétszer oly nagy mint 1870 ben volt. Két esetében az illetők feltett czéljukat nem érték el, csupán csak sérülést szenvedtek. Kormány gyakornokok. A magyar korona területén forgalomban levő vasutaknál alkalmazott benszülött hivatalnokok és szolgák száma, mint ez a mellékelt VI táblázatnak az 1870 évi kirautatássali összehasonlításból kitűnik, tekintélyesen szaporodott, ugyanis az 1870 évben összesen 1288 hivatalnok közül 479 vagyis 37% volt benszülött, míg 1871 évben általában a hivatalnokok száma 3313-ra emelkedett, kik közül 1.484, tehát 45% hazai volt. A bennszülött hivatalnokoknak száma tehát 1 005 szaporodott. Az alkalmazott szolgaszemélyzet száma 1870-ben egészben véve 5.566 volt, ebből volt 2366 vagy is 426% benszülött, ellenben 1871-évben 5881 szolga közül 3.496 tehát 59% magyar, és igy itt is 1130 al több benszülött volt alkalmazva mint a megelőző és így a szerencsétlenek összes száma . 17 5 16 5 2 8 4 4 3 4 8 28 11 36 36 41 57 63 74 87