Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)

1872-05-30 / 22. szám

22. szám. Szerkesztési Iroda: Fönt 6. szám I. emelet. Pest, 1872. május 30. Harmadik évfolyam. KÖIPOMI­I Megjelenik minden csütörtökön. Előfizetési díj: Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 frt. félévre 4 . Kiadóhivatal: Fönt 6. szám I. emelet. Tartalom: Elsőbbségi kötvények mint biztosíték. — A magyar ten­gerészeti hatóság. — Előrajza a pesti kereskedelmi akadémián nyi­tandó vasúti tanfolyamnak. — A csatornák jövedelmezősége. (Vége.) — Az első erdélyi vasúttársaság közgyűlése. — A világkiállítás és a vasutak. — A cs. k. szab. Dunagőzhajózási­ társulat üzletjelentése. — Vasúti hirek. — Gőzhajózási hirek. — Posta- és távirdaügy. — Hiva­talos. — Értéktőzsde. — Hirdetések. Elsőbbségi kötvények mint biztosíték. Még múlt évben felmerült a kérdés, valljon a vasúti elsőbbségi kötvények, melyek az állam részéről kamatbiz­tosítással ellátvák, nem alkalmazhatók , épúgy mint az államkötvények mindazon hivatalos tőke­­elhelyezésekre, melyekre a szokás vagy a törvény, illetőleg rendeletek az állam kötelezvényeit alkalmasaknak tartják. Akkor kifejtettük volt nézetünket, mely abban pon­tosult össze, hogy hitel tekintetében a vasúti elsőbbségek és az államkötvények közt semminemű különséget sem látunk, és hogy a vasutak érdeke épúgy mint az államé kivánná, miszerint az elsőbbségi kötvények az émlített czélra csakugyan alkalmazhatók legyenek. Olvasóink tudják, hogy akkor az igazságügyi minisz­térium véleménye alapján a vasutak ebbeli kérelme taga­dólag intéztetett el, és hogy az igazságügyi minisztérium az elsőbbségi kötvényektől ugyan nem tagadta meg a kellő hitel alapját, de nem vélte egy rangba helyezhetők­nek azon papírokkal és értékekkel, melyek az árva­ vagyon és a bírói kézhez szolgáltatott vagyon elhelyezésére rendelték. Ez kétségen kívül oly elhatározás volt, melynek ha­tározott és kellően indokolható alapot nem lehet találni. De miután az igazságügyi minisztérium végleg döntött, a dolgon már nem lehetett segíteni. A vasutak már most újabban egy lépéssel kevesebbet szándékoltak és a közlekedési minisztériumot fölkérték, miszerint eszközölje ki nekik, hogy az émlített kötvények legalább mindazon esetekben, melyekben jelenleg állam­papírok alkalmaztatnak, kivéve természetesen az árva- és a bírói kezelés alatti vagyon elhelyezését, melyre nézve az elv már tagadólag lett kimondva, elfogadtassanak. Amint halljuk két minisztérium, a pénzügyi és a köz­lekedési minisztérium, máris engedett a kérelemnek és utasította az alájuk rendelt hivatalokat, hogy mindazon esetekben, melyekben a biztosítéknál a szabályok nem követelnek határozottan készpénzt, a vasúti elsőbbségi köt­vények ép úgy fogadandók el biztosítékul, mint az állam­kötvények vagy állampapírok. És bátran hinni lehet, miszerint a többi minisztérium is követni fogja ezen a nevezett két minisztérium részéről adott helyes példát. Tagadni nem lehet ugyan, hogy az állam a biztosí­toknál kettős czélt kíván elérni Egy­részt követeli azt, hogy a biztosíték mindenesetre biztosságot nyújtson, azaz az állam vagyoni érdeke legyen kellően érvényesítve. E czélból kétségkívül leghelyesebb biztosíték, illetőleg a biztonságnak leghelyesebb mérve akkor éretik el, ha az állam kezébe a kivánt érték tényleg átadatik, így ha a biztosíték 500 ftra van kiszabva, az állam valóban ily összeget kívánjon a folyó és szokásban levő pénzben. Ez a biztosíték tulajdonképi fogalmának legjobban megfelel és e rendszer mindaddig érvényben is tartatott, míg az állampapírokkal való gazdálkodás nem honosult meg. Az állampapírok főkép nálunk oly özönnel árasztották el a piaczot, hogy áruk okvetlenül azonnal kibocsátásuk alkalmával, ha nem is járultak volna hozzá már az állam­hitel hanyatlásából folyó okok, csökkent és pedig lényegesen. Az állampapíroknak piaczot kellett szerezni." Mi sem volt könnyebb, mint ezt tenni azáltal, hogy a biztosítékok­hoz a készpénz helyett állampapírokat fogadtak el. Az ál­lampapír folyama a biztosítékot­ adók részére előnyös volt. Alacsony folyam mellett gyakran a követelt biztosítéknak egy­harmad részét megtakaríthatta a biztosítékot­ adó és így legtöbb esetben a legroszabb folyamú papírok legelőbb e biztosítékok számára kerestettek, és piaczot találtak. Az új rendszer ugyan nem felelt meg a biztosíték tel­jes fogalmának, de miután az állam saját értékeit szabadon elfogadhatta és azoknak értéke fölött saját maga tetszése szerint ítélhetett,nem volt akadály ezen eljárás alkalmazása tekintetében. A rendszer nálunk meglehetős régi, újabb időkben azonban némileg megváltozott. Miután ugyanis a hivatal­n­okok biztosítéka legtöbb esetben a hivatalnok fizetésé­nek kétszereséből állt és a kétszeres összegnek lefizetése a hivatalnokokra nézve igen súlyos tehernek tekintetett, a magyar kormány mindjárt a kormány átvétele alkalmá­val elhatározta, hogy a biztosítékokat, melyek tiszti állo­másokkal összekötvék, csak egyszeresen kell letenni, de készpénzben. Itt tehát a biztosítéki rendszer lényegesen megválto­zott. Azon sok és számos pénztári, számvevőségi és egyéb kezelési hivatalnokok, kik tehát a legújabb korig a rosz­folyamú állampapírokra nézve jó keresők voltak — most elestek a vevők sorából és készpénzben nyújtják biz­tosítékukat. A biztosíték tehát jelenleg már csak csekély részben adható nem készpénzben, hanem állampapírokban. Lényegben tehát jelenleg az állampapírok nem szere­pelnek ugyan oly nagy mértékben mint előbb a biztosí­tékoknál, de tekintve azon fontos vállalatokat, melyek fő­kép a közgazdasági viszonyok nagy lendületénél nálunk oly nagy számban mutatkoznak, a biztosítékok, melyek az állampapírokban is adhatók, csakugyan elég nagy je­lentőséggel bírnak.

Next